Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.
Nevs, vad är det?
Det är över 15 tusen som förbokas, om man får tro hemsidan. Men det är förstås inte första eller sista gången folk lockas till ett projekt som aldrig kommer i produktion, om det nu blir så. Väldigt synd i så fall.