Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av LarsL »

En billig Model S med för mycket räckvidd kommer nog stå sig rätt bra. 30% degradering på en sådan är ju ingen katastrof, den funkar ändå.

Naturligtvis kommer det om några år billiga Model 3 också där degradering inte spelar någon roll för den vanliga användaren.

Risken med begagnat är ju reparationer. Det blir riktigt tröttande efter ett tag.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Gargamel »

Aggrajag skrev:
Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
Jag skulle vilja säga att 2500kr är jättelite.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Klintan »

Aggrajag skrev:


200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Elbilist sedan 2014
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Klintan skrev:
Aggrajag skrev:


200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Klintan »

Aggrajag skrev:
Klintan skrev:
Aggrajag skrev:


200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.
Elbilist sedan 2014
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Klintan skrev:
Aggrajag skrev:
Klintan skrev:
Aggrajag skrev:


200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?
Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.
Nevs, vad är det?

Det är över 15 tusen som förbokas, om man får tro hemsidan. Men det är förstås inte första eller sista gången folk lockas till ett projekt som aldrig kommer i produktion, om det nu blir så. Väldigt synd i så fall.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Delta »

Sono är tyvärr feltänkt och kommer aldrig till marknaden. Det är mörkt på natten och på vintern.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Den här tror jag blir ungefär lika billig att äga som en Leaf 30 för 140 tusen, men har tre gånger räckvidden och är 10 år modernare.

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... e/98247728
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Eller denna e-golf, 36kWh för 185'

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 8/98254810
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar