Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

En annan fälla med beg leaf kan vara räckvidden.
Hur långt hoppas du att bilen ska gå sommar respektive vintertid på full laddning?

Nyligen annonserades en Leaf24 2012 med räckvidd 200km i annonsen. Sanningen är ca 5 mil vintertid, 7 mil vår höst, 10 mil sommar, från full till mycket låg batterinivå.

Så om vi antar 80% kvar av batteriet på 30kWh leafen så blir det 20kWh kvar (25 användbart när den var ny)

Sommarförbrukning stad 1,2kWh/mil = 16,5 mil
Sommar motorväg 1,8 = 11 mil
Vinter snålkörning 1,6 = 12,5 mil
Vinter normal 2,0 = 10 mil
Vinter motorväg 2,5 = 8 mil

Och man vill sällan köra till tomt så man får dra av någon mil på ovanstående. Så man bör vara beredd på kort räckvidd i förhållande till pris jämfört med modernare elbilar. Ofta kan privatleasing av ny bil vara bättre alternativ om man behöver lite mer räckvidd.

Vi har en Leaf 2012 med 5-10 mils räckvidd och det räcker gott och väl för vårt användningsområde, flera korta sträckor och med laddmöjlighet vid destination.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Hur gick det idag? Blev det affär?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Hur gick det idag? Blev det affär?
Sorry jag såg inte att det blivit en andra sida på inlägget!

Det blev inte ens provkörning trots att jag hade två stycken affärer att besöka. Den ena hade lagt ut annonsen men inte fått in bilen än, och den andra var de väl inte så sugna på att sälja för att uttrycka det milt. De hade radat upp bilar med frimärkes avstånd och Leafen var långt inklämd från utgången. Hade varit kul att testa med blir fler tillfällen.

Tack för alla bra input här. Jag funderar på att bredda mitt söknät, även efter bilar med större batterier, men verkar ju genast bli snordyrt. Såg en Leaf 2019 och gillade verkligen utseendet men inte priset. Vi vill ju ha en bruksbil och om några år ha råd med en större familjebil när utbudet drar ner priserna (ser massor av kinesiska tillverkare på g nu).
Tänker i alla fall installera laddbox snarast för att ha en sak klar.
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
En annan fälla med beg leaf kan vara räckvidden.
Hur långt hoppas du att bilen ska gå sommar respektive vintertid på full laddning?

Nyligen annonserades en Leaf24 2012 med räckvidd 200km i annonsen. Sanningen är ca 5 mil vintertid, 7 mil vår höst, 10 mil sommar, från full till mycket låg batterinivå.

Så om vi antar 80% kvar av batteriet på 30kWh leafen så blir det 20kWh kvar (25 användbart när den var ny)

Sommarförbrukning stad 1,2kWh/mil = 16,5 mil
Sommar motorväg 1,8 = 11 mil
Vinter snålkörning 1,6 = 12,5 mil
Vinter normal 2,0 = 10 mil
Vinter motorväg 2,5 = 8 mil

Och man vill sällan köra till tomt så man får dra av någon mil på ovanstående. Så man bör vara beredd på kort räckvidd i förhållande till pris jämfört med modernare elbilar. Ofta kan privatleasing av ny bil vara bättre alternativ om man behöver lite mer räckvidd.

Vi har en Leaf 2012 med 5-10 mils räckvidd och det räcker gott och väl för vårt användningsområde, flera korta sträckor och med laddmöjlighet vid destination.
Tack för bra info, det ger mig en tankeställare även om vi tänkt ha den som pendlar/bruksbil för främst korta sträckor. Vi vill gärna vara miljövänliga/framtidssäkra oss och köpa begagnat så vad rekommenderar du om man inte vill leasa? Blir jättedyrt de kalkyler jag räknat på. Vi är rätt ekonomiska så vi kan ofta spara ihop och inte behöva låna så mycket, men vill inte ha fasta månadskostnader på flera tusenlappar helst...

En leaf 30 kwh som är från 2015-16 med alla stolpar kvar borde väl ändå i vanliga fall leverera mer energi än du angav, om den skötts ordentligt, eller?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Förlåt fick se att det var ett avgasmonster. Men den bilen i elversion menar jag, dom blir dock sålda snabbt om det är rätt pris.

Det är en svår prisklass runt 150 att hitta bra elbil. Därför kan månadskostnaden bli mindre om man hittar privatleasing 2000-3000kr per månad. Leaf gen 1 30 kWh för 140 tusen kommer nog falla rätt mycket på några år vilket också blir månadskostnad på flera tusen, plus andra kostnader som man slipper vid leasing.
Men leasing har ju också olika nackdelar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Tack, jag litar på dig.

Jag har förstått att Ioniq har gott rykte och bättre/mer pålitlig räckvidd. Och det är väl därför som den kostar såpass mycket mer, antar jag. Ska man upp i så mycket pengar är kanske inte steget så långt till 40kwh Leaf, som jag gillar mycket, speciellt prestandan och utseendet. Sen läste jag om att det kan uppstå problem med överhettning då den saknar kylning.
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Aggrajag skrev:
https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Vad jag förstått så är dom mycket bättre än Leafs batterier. Dels har dom 10% "överkapacitet" så man märker ingen degradering alls de första åren.
Tycker den kan vara rätt bra köp, den har ungefär samma räckvidd som Leaf 40, fast dom heter 28 resp 40 kWh.
Det beror på att i Leafen finns ny ca 35kWh och Ioniq har 28kWh (plus överkapaciteten). Ioniqen är väldigt mycket energisnålare så räckvidden blir samma.

Kommer man uppåt 200 tusen kan man också snegla på Bmw i3 94ah 33kWh Bev, e-golf 36kWh och kia soul 30kwh. Dom har också ungefär samma räckvidd som Leaf40 och Ioniq28.
Min ranking
1. E-golf 36kWh
2. Ioniq28 om man står ut med att vara utan app
3. Bmw i3 94ah bev, om man står ut med baksätet och bakdörrarna
4. Kia soul 30kWh och Leaf 40 på delad sista plats.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Vad jag förstått så är dom mycket bättre än Leafs batterier. Dels har dom 10% "överkapacitet" så man märker ingen degradering alls de första åren.
Tycker den kan vara rätt bra köp, den har ungefär samma räckvidd som Leaf 40, fast dom heter 28 resp 40 kWh.
Det beror på att i Leafen finns ny ca 35kWh och Ioniq har 28kWh (plus överkapaciteten). Ioniqen är väldigt mycket energisnålare så räckvidden blir samma.

Kommer man uppåt 200 tusen kan man också snegla på Bmw i3 94ah 33kWh Bev, e-golf 36kWh och kia soul 30kwh. Dom har också ungefär samma räckvidd som Leaf40 och Ioniq28.
Min ranking
1. E-golf 36kWh
2. Ioniq28 om man står ut med att vara utan app
3. Bmw i3 94ah bev, om man står ut med baksätet och bakdörrarna
4. Kia soul 30kWh och Leaf 40 på delad sista plats.
Ok tack, då ska jag surfa runt lite och läsa mig in på bilarna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av lator »

Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

lator skrev:
Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
Ja då är det som med allt man ska köpa: en ca 10-20 procentig kostnadsökning medför i de flesta fall något klart bättre, som kanske i längden blir mer driftsäkert och tom billigare på lång sikt. I princip allt är såpass rätt prissatt att det alltid blir ett svårt val: prestanda/kvalitet vs. lägre inköpskostnad. Hade varit så enkelt om man varit lite rikare.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av HenrikC »

lator skrev:
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.

För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.

För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.

För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av lator »

HenrikC skrev:

För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.

För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.

För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.

För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
För dem som har levt några år med elbilar så verkar det gå bättre att överleva med en Leaf 24 eller liknande. Det är lätt att bli bortskämd... ;) Trillingarna håller jag med om att de är lämpliga som shoppingbilar i stan. Golf 24 är ganska jämförbar med en Leaf 24 (ej Japanmodell med slut batteri). Soul 27 och 30 är ok bilar men luftmotståndet äter elektroner lika mycket som för Leaf. Ionic 28 är helt klart den bil som klarar körningen bäst men dess servicekrav kostar...
Som alltid så får man vad man betalar för. Välj det som passar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Mickep »

Vad fåt man för 300 kkr? Vad bör man förvänta sig?
(Det borde göras en artikel om sådant här varje år)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Gargamel »

HenrikC skrev:
lator skrev:
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.

För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.

För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.

För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
Med 28 kWh batteri så skulle jag behöva snabbladda varje dag, om jag jämför med förbrukningen av min bil, ioniq kanske drar mindre el för att värma upp och köra samma sträcka mot min eqc.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av LarsL »

Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Mickep »

Är mera intressant hur ekonomin ser ut när garantin gått ut. Vilka kostnader kan uppstå? (eller nerfar den prestandan som en viss tillverkare)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Det här tycker jag är en klassisk och missvisande annons om räckvidden på Leaf 30.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/n ... l/98142768

En 2017 som gått 10500mil. En plupp borta, dvs 78-84% kapacitet kvar, låt säga 81%.
I bästa fall fanns 26kWh( användbart) när den lämnade fabriken, det blir 21kWh kvar på denna en varm sommardag.

Räckvidden uppges till 20-25 mil sommartid, då ska du ha en förbrukning på 84Wh-105wh per kilometer. Det är helt omöjligt om man inte har ständig nedförsbacke eller kör konstant 35km/t utan klimatanläggning och 3.0 bar i däcken.
Rimlig räckvidd är hälften mot vad som uppges.

Likadant med vinterräckvidden som uppges, dela den med 2 så kommer du fram till destinationen.

Jag tror inte det alltid är lögn från annonsören utan okunskap och att man litar på den erkänt sämsta GOM(guessometer) på marknaden.

Min Leaf 2012 24 kWh visade efter snålkörning 262km när den var ny. Vid extrem eco driving test kom jag 20mil från 100% till turtle med 100Wh i förbrukning.

Bortsett från räckvidd och ofta helt orimligt beg pris så är Leaf en bra elbil.

Vår 24kWh 2012 som vi har nu, har 72% batteri kvar, vilket blir 14kWh.
Det innebär låg batterivarning när 10kWh är förbrukade.
Det ger en räckvidd på
10 mil sommartid vid snålkörning
5 mil vintertid vid normal körning
En beg 30kWh som den i annonsen går ca 40% längre på sommaren och 60% längre på vintern, dvs 8 mil vinter normalkörning och 14 mil sommar snålkörning.

En 24kWh japanleaf brukar kosta hälften jämfört med en 30kWh euroleaf
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av LarsL »

En billig Model S med för mycket räckvidd kommer nog stå sig rätt bra. 30% degradering på en sådan är ju ingen katastrof, den funkar ändå.

Naturligtvis kommer det om några år billiga Model 3 också där degradering inte spelar någon roll för den vanliga användaren.

Risken med begagnat är ju reparationer. Det blir riktigt tröttande efter ett tag.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Gargamel »

Aggrajag skrev:
Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
LarsL skrev:
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.

200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån

Vad tror ni andra?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...
Jag skulle vilja säga att 2500kr är jättelite.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Klintan »

Aggrajag skrev:


200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.

Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar