Finansiering och andrahandsvärde!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Burgermike
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2021 17:20

Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Burgermike »

Hej på er!

Jag och sambon har precis börjat fundera på att byta våran Audi A6 tdi 2018 mot någon elbil. Man märkte ju snabbt när man började räkna på det att den totala ägandekostnaden blir lägre med elbil i de flesta fall.

Frågan är bara om man ska privatleasa eller köpa bilen. En del tillverkare har ju faktiskt rätt bra priser på leasing medan en del kanske ligger lite över vad vi känner att vi vill betala för en bil per månad. Hittills har vi kikat på Audi Q4, Skoda Enyaq och Kia EV6, runt samma peng för dessa men lite olika mil och utrustning.Men runt 4800-5200kr/månad i deras olika kampanjutförande. När det gäller Tesla har vi kollat på både 3 och Y, främst Y för utrymmet, men prislappen känns lite hög med sina 7999/månad i basutförande. Vi kommer att välja till mer mil, vi kör ca 2000 mil/år och ev blir detta en pendlarbil också för sambon med 1000 mil extra per år, så 3000 totalt. Då sticker ju leasingen lite också.

Nästa alternativ är ju att göra som vi gör idag med A6an, nämligen att baka in den i bolånet. Vi känner att det finns utrymme och vi har en låg ränta, däremot känns det svårt att uppskatta något andrahandsvärde, därav funderingen på leasing i dagsläget. Tesla har ju hittills haft jättebra andrahandsvärde, men nu säljer de bilar som aldrig förr och frågan är om de höga begagnatpriserna verkligen står sig med en högre tillgång framåt?

Nu vet jag inte om jag ligger rätt i min bedömning, men om en ny Model Y (719000kr) sjunker med 180000kr på 3 år (planerar att äga bilen i 3 år) innebär det en amortering på 5000kr/månad. Räknar totalt med ca 6600kr/månad inkl ränta, amortering, el och försäkring. Om man sen slår ut bonusen (70000kr) på 36 månader landar man på ca 4700kr/månad. Ändå en överkomlig kostnad för en Model Y jämfört med en leasing på det dubbla om man lägger på mil. Nu har vi ännu inte provkört någon Tesla så vi vet inte om vi gillar den, men fördelarna mot konkurrenterna på ju många.

Tänker jag rätt här eller finns det andra sätt att räkna på? Bör man räkna med en större värdeminskning?

/Micke
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Maw »

Burgermike skrev:
Hej på er!

Jag och sambon har precis börjat fundera på att byta våran Audi A6 tdi 2018 mot någon elbil. Man märkte ju snabbt när man började räkna på det att den totala ägandekostnaden blir lägre med elbil i de flesta fall.

Frågan är bara om man ska privatleasa eller köpa bilen. En del tillverkare har ju faktiskt rätt bra priser på leasing medan en del kanske ligger lite över vad vi känner att vi vill betala för en bil per månad. Hittills har vi kikat på Audi Q4, Skoda Enyaq och Kia EV6, runt samma peng för dessa men lite olika mil och utrustning.Men runt 4800-5200kr/månad i deras olika kampanjutförande. När det gäller Tesla har vi kollat på både 3 och Y, främst Y för utrymmet, men prislappen känns lite hög med sina 7999/månad i basutförande. Vi kommer att välja till mer mil, vi kör ca 2000 mil/år och ev blir detta en pendlarbil också för sambon med 1000 mil extra per år, så 3000 totalt. Då sticker ju leasingen lite också.

Nästa alternativ är ju att göra som vi gör idag med A6an, nämligen att baka in den i bolånet. Vi känner att det finns utrymme och vi har en låg ränta, däremot känns det svårt att uppskatta något andrahandsvärde, därav funderingen på leasing i dagsläget. Tesla har ju hittills haft jättebra andrahandsvärde, men nu säljer de bilar som aldrig förr och frågan är om de höga begagnatpriserna verkligen står sig med en högre tillgång framåt?

Nu vet jag inte om jag ligger rätt i min bedömning, men om en ny Model Y (719000kr) sjunker med 180000kr på 3 år (planerar att äga bilen i 3 år) innebär det en amortering på 5000kr/månad. Räknar totalt med ca 6600kr/månad inkl ränta, amortering, el och försäkring. Om man sen slår ut bonusen (70000kr) på 36 månader landar man på ca 4700kr/månad. Ändå en överkomlig kostnad för en Model Y jämfört med en leasing på det dubbla om man lägger på mil. Nu har vi ännu inte provkört någon Tesla så vi vet inte om vi gillar den, men fördelarna mot konkurrenterna på ju många.

Tänker jag rätt här eller finns det andra sätt att räkna på? Bör man räkna med en större värdeminskning?

/Micke
När jag räknar bilkostnad brukar jag alltid överdriva värdeminskningen en del för att vara på den säkra sidan. På min Polestar 2 räknar jag med 48% efter 3 år och 7500 mil om jag minns rätt.

Jag tror att en helt standard MY för 729000 kr kommer vara värd lite mer än 364500 efter tre år och 6000 mil men jag hade ändå haft det som kalkyl. Med 9000 mil hade jag kanske lagt mig på 45-47% restvärde.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av MWall »

Tråkig du är. Siffrorna ser ju trevligare ut med 75% värde efter 3 år... ;-)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av NiklasTesla »

Burgermike skrev:
Hej på er!

Jag och sambon har precis börjat fundera på att byta våran Audi A6 tdi 2018 mot någon elbil. Man märkte ju snabbt när man började räkna på det att den totala ägandekostnaden blir lägre med elbil i de flesta fall.

Frågan är bara om man ska privatleasa eller köpa bilen. En del tillverkare har ju faktiskt rätt bra priser på leasing medan en del kanske ligger lite över vad vi känner att vi vill betala för en bil per månad. Hittills har vi kikat på Audi Q4, Skoda Enyaq och Kia EV6, runt samma peng för dessa men lite olika mil och utrustning.Men runt 4800-5200kr/månad i deras olika kampanjutförande. När det gäller Tesla har vi kollat på både 3 och Y, främst Y för utrymmet, men prislappen känns lite hög med sina 7999/månad i basutförande. Vi kommer att välja till mer mil, vi kör ca 2000 mil/år och ev blir detta en pendlarbil också för sambon med 1000 mil extra per år, så 3000 totalt. Då sticker ju leasingen lite också.

Nästa alternativ är ju att göra som vi gör idag med A6an, nämligen att baka in den i bolånet. Vi känner att det finns utrymme och vi har en låg ränta, däremot känns det svårt att uppskatta något andrahandsvärde, därav funderingen på leasing i dagsläget. Tesla har ju hittills haft jättebra andrahandsvärde, men nu säljer de bilar som aldrig förr och frågan är om de höga begagnatpriserna verkligen står sig med en högre tillgång framåt?

Nu vet jag inte om jag ligger rätt i min bedömning, men om en ny Model Y (719000kr) sjunker med 180000kr på 3 år (planerar att äga bilen i 3 år) innebär det en amortering på 5000kr/månad. Räknar totalt med ca 6600kr/månad inkl ränta, amortering, el och försäkring. Om man sen slår ut bonusen (70000kr) på 36 månader landar man på ca 4700kr/månad. Ändå en överkomlig kostnad för en Model Y jämfört med en leasing på det dubbla om man lägger på mil. Nu har vi ännu inte provkört någon Tesla så vi vet inte om vi gillar den, men fördelarna mot konkurrenterna på ju många.

Tänker jag rätt här eller finns det andra sätt att räkna på? Bör man räkna med en större värdeminskning?

/Micke
Man kan ju inte med 100% säkerhet säga vad andrahandsvärdet är om tre år för en Model Y men jag kan delge vad min värdeminskning varit på en 2,5år gammal Model 3 LR AWD med nästan 11000mil på mätaren: ca33% förre Bonus på 60tkr (ca26% efter Bonus) 8-)

Sjukt nöjd att jag tog bilen på rak amortering då Teslas bilar har toppenbra andrahandsvärde hittills.

MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Dafro »

Grattis till billig bilkostnad, misstänker att dom kommer sjunka lite mer på tre år från nu med tanke på Berlin mm, men håller säkert 60%.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av mati »

180000kr i värdeminskning efter 36 månader? Wow, det kallar jag för glädjekalkyl av rang. Vill man vara någorlunda realistisk så får man väl ändå räkna med ett restvärde mellan 50 och 60%. Kör ni 3000mil/år skulle jag sätta 50%. Blir det mer så är det en trevlig bonus. Betydligt roligare än att behöva hosta upp en massa pengar efter 3 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5459
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Burgermike skrev:
.../ När det gäller Tesla har vi kollat på både 3 och Y, främst Y för utrymmet /...
Har ni en A6 kombi idag?

Hur tänker ni ang. utrymme när ni jämför 3 och Y?

Annars har Tesla precis ju höjt räckvidden på basmodellen till 491 km WLTP...

Gissar att du känner till att 3 går att beställa med dragkrok 'off the menu', men nämner det för säkerhets skull (dock ej toppmodellen Performance av någon outgrundlig anledning...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Burgermike
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2021 17:20

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Burgermike »

A6an idag är en kombi, skillnaden mot den flesta suvar är ju att man har längden i A6an, men Y känns ändå tillräckligt stor i bagaget jämfört med många andra suvar. Vet ju såklart att det är lite av en glädjekalkyl, men kollar man på de Model 3 som ligger på Blocket har de inte gått ner nåt vidare på 2-3 år, därav känns det inte som att man skulle behöva räkna med ett tapp på 50% riktigt. Men visst, jag hör vad ni säger :) Får försöka ta oss till Göteborg och provköra en för att se om den är värd de extra pengarna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Maw »

Tesla själva räknar med 45% restvörde efter 3 år och 9000 mil på en MY helt utan tillval:
Screenshot_20211103-060811_Chrome.jpg
Jag tycker det verkar helt rimligt och förhoppningsvis får man tillbaka en större eller mindre del av kontantinsatsen på 145 000 nvid periodens slut så underlättar ju det nästa bilköp. Bonusen på 70000 får man ju också tillbaka vilket sänker månadskostnaden med knappt 2000 kr.

Det finstilta:
Screenshot_20211103-060845_Chrome.jpg
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Walker »

Har precis sålt min 3’a och värdetappet på 31 månader och 4600 mil blev 75000.- (efter 60000.- i bonus)
Eftersom jag då fick 60000.- för bilen redan efter 6 månader så har jag personligen tappat 13% på mina investerade pengar. 16.-/mil. Det är ungefär vad bränslet kostar för en fossil.
(Inköp 625K - bonus 60K = 565K. Bilen såldes under 1 timme efter att jag lagt ut annons på blocket för 490K)
Några 45% i rest efter 36 mån restvärde tror jag inte ett smack på. Mig veterligen har ingen Tesla tappat så mycket. Men det är klart, jag vet ju inte hur du misshandlar din bil. ;)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Burgermike
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2021 17:20

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Burgermike »

Ni skriver 729, men bilen kostar väl 719?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Walker »

Burgermike skrev:
Ni skriver 729, men bilen kostar väl 719?
+ leveransavgift ca10000.-
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Maw »

Walker skrev:
Har precis sålt min 3’a och värdetappet på 31 månader och 4600 mil blev 75000.- (efter 60000.- i bonus)
Eftersom jag då fick 60000.- för bilen redan efter 6 månader så har jag personligen tappat 13% på mina investerade pengar. 16.-/mil. Det är ungefär vad bränslet kostar för en fossil.
(Inköp 625K - bonus 60K = 565K. Bilen såldes under 1 timme efter att jag lagt ut annons på blocket för 490K)
Några 45% i rest efter 36 mån restvärde tror jag inte ett smack på. Mig veterligen har ingen Tesla tappat så mycket. Men det är klart, jag vet ju inte hur du misshandlar din bil. ;)
Begagnatpriserna har verkligen varit galna den senaste tiden och inte bara på Tesla. Vår Skoda Kodiaq är också värd mycket mer än beräknat som begagnad. Frågan är hur det ser ut om tre år... :)

Men better safe than sorry.;)
Användarvisningsbild
Burgermike
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2021 17:20

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av Burgermike »

Walker skrev:
Burgermike skrev:
Ni skriver 729, men bilen kostar väl 719?
+ leveransavgift ca10000.-

Aha, känns ju lite sniket av Tesla! Inget som framkommer direkt när man bygger bilen.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av slugger75 »

Burgermike skrev:
Walker skrev:
Burgermike skrev:
Ni skriver 729, men bilen kostar väl 719?
+ leveransavgift ca10000.-

Aha, känns ju lite sniket av Tesla! Inget som framkommer direkt när man bygger bilen.
Beror på vad du menar med direkt. Det framkommer i sista steget.

Men ja, jag håller med om att de borde baka in det i det pris som visas från början.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Finansiering och andrahandsvärde!

Inlägg av jonasl »

Burgermike skrev:
A6an idag är en kombi, skillnaden mot den flesta suvar är ju att man har längden i A6an, men Y känns ändå tillräckligt stor i bagaget jämfört med många andra suvar. Vet ju såklart att det är lite av en glädjekalkyl, men kollar man på de Model 3 som ligger på Blocket har de inte gått ner nåt vidare på 2-3 år, därav känns det inte som att man skulle behöva räkna med ett tapp på 50% riktigt. Men visst, jag hör vad ni säger :) Får försöka ta oss till Göteborg och provköra en för att se om den är värd de extra pengarna.
Hade en A6 Avant av förra generationen förut. Barnvagnen gick precis in på längden. Det gör den i Model 3 också. Jag tror att Model Y har längre bagageutrymme än din A6:a.

Audin var för övrigt en riktigt trång bil invändigt - men motorhuven var lång! :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar