Kö vid laddare under högtider

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av velig »

Bahh...att det ska vara så svårt. :)

Känns ju urlöjligt att ta hänsyn till resor som man gör ett par gånger om året, men samtidigt är långresor med barn tillräckligt knöligt som det är nu utan hänsyn till laddmöjligheter.
Precis som mitt användarnamn antyder är jag otroligt velig. Kanske får välja att köra vidare med vår dieselbil i ett år till och se hur allt utvecklar sig.

/V
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
velig skrev:
Hej,

Håller på sondera terrängen avseende en ny bil och det lutar åt en elbil.
Nu har jag läst några avskräckande inlägg om köbildning under höstlovet dock.
Hur pass mycket påverkar köerna under högtider restiden?

Är det hyfsat hög omsättning på bilar vid laddarna, eller får man stå och köa i en halvtimme/timme extra?

Hälsningar
Velig

Ingen här inne kan svara på hur det kommer se ut framöver. Den som lovar dig att det inte blir så långa köer gissar bara. Särskilt som Tesla hotar med att öppna upp sina SuC för alla. Antalet Teslor har ju ökat nåt oerhört under pandemin också. Så vi får se hur det ser ut framöver. Det kan gå riktigt bra också. Men det är, enligt mig, en stor osäkerhetsfaktor just nu. Riktiga testen kommer väl nu till jul och nyår först, sen sportlov och påsklov...
Exakt.

Lägg där till att vi har haft en stor pandemieriod där det sålts mycket elbilar. Vintern 2022 kommer ju bli första vintern post-vaccinering, och ingen här på forumet vet hur det kommer bli med laddköer på sportlov, påsklov, och andra stora volymveckor/helger.

Jag älskar att köra elbil, och kan generellt verkligen rekommendera det med Tesla och SuC, men samtidigt är det fel att sitta och lova "guld och gröna skogar" när ingen här egentligen vet hur det kommer utveckla sig.

De två nya stora sakerna, förutom den kraftigt ökade försäljningsvolymen av elbilar, är just 1. Post pandemi-restriktioner som försvinner och 2. Det framtiden eventuella öppnandet av SuC i Sverige.

Jag hoppas personligen på det bästa, men har backup-planer för det värsta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av velig »

Stort tack allihop!

Givet den stora osäkerheten så tutar jag nog vidare i min nuvarande bil ett tag till, även om det känns surt.
Teslorna jag kört har liksom varit en smula roligare att ratta än min nuvarande dieselkombi med 120 hk.

Nu måste jag bara övertyga frugan om att INTE köpa någon ny bil alls. Jag som precis kört en lyckad kampanj om nödvändigheten shoppa nytt.
Suck. :)

/V
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av martinot »

velig skrev:
Givet den stora osäkerheten så tutar jag nog vidare i min nuvarande bil ett tag till, även om det känns surt.
Tänk dock på att det finns andra möjligheter att lösa resandet på storhelger. Tex. att byta bil för just de tillfällena, eller att hyra en bil, är ju en utmärkt lösning (vi har redan en diesel i familjen, så inget nytt vi skaffar). Tycker speciellt förslaget med byta av bil med släkt och vänne är riktigt smart.

Då kan fler våga ta steget till elbil i vardagen, men ändå ha en lösning för resor under populära semester/lovtider. Då slipper man ju för miljön även att i onödan producera nya extra bilar.

Bra för både miljö och ekonomi om man kan låna/byta med släkt, vänner eller grannar. Till på köpet så kanske de också blir intresserade av elbilar och fastnar för det när de själva får prova hur fint det fungerar i vardagen.

Glöm inte bort att till 95%+ av dagarna på året så är man kanske inte på semester. I vardagen, där man spenderar mest tid med bilen, så är den ju helt överlägsen fossilbilar med att kunna ladda hemma över natten. Bara underbart att slippa åka förbi macken i tid och otid! :)
velig skrev:
Teslorna jag kört har liksom varit en smula roligare att ratta än min nuvarande dieselkombi med 120 hk.
120 hk?

Skojar du? :lol:

När jag bytte från min förra bensinare med turbo och 220 hk så var det som en helt ny värld. Även en fossilbil med 400 hk har inte en chans i världen att jämföra med kraften, direktresponsen och det nästan linjära vridmomentet i en Tesla!

Även vår nuvarande turbomatade dieselkombi på runt 200+ hk känns som en slö gammal lastbil i vardagen (på långresor går den fint och matar på bra på motorvägarna) - i jämförelse med när jag tar Teslan. Som natt och dag!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av velig »

martinot skrev:
velig skrev:
Givet den stora osäkerheten så tutar jag nog vidare i min nuvarande bil ett tag till, även om det känns surt.
Tänk dock på att det finns andra möjligheter att lösa resandet på storhelger. Tex. att byta bil för just de tillfällena, eller att hyra en bil, är ju en utmärkt lösning (vi har redan en diesel i familjen, så inget nytt vi skaffar). Tycker speciellt förslaget med byta av bil med släkt och vänne är riktigt smart.

Då kan fler våga ta steget till elbil i vardagen, men ändå ha en lösning för resor under populära semester/lovtider. Då slipper man ju för miljön även att i onödan producera nya extra bilar.

Bra för både miljö och ekonomi om man kan låna/byta med släkt, vänner eller grannar. Till på köpet så kanske de också blir intresserade av elbilar och fastnar för det när de själva får prova hur fint det fungerar i vardagen.

Glöm inte bort att till 95%+ av dagarna på året så är man kanske inte på semester. I vardagen, där man spenderar mest tid med bilen, så är den ju helt överlägsen fossilbilar med att kunna ladda hemma över natten. Bara underbart att slippa åka förbi macken i tid och otid! :)
velig skrev:
Teslorna jag kört har liksom varit en smula roligare att ratta än min nuvarande dieselkombi med 120 hk.
120 hk?

Skojar du? :lol:

När jag bytte från min förra bensinare med turbo och 220 hk så var det som en helt ny värld. Även en fossilbil med 400 hk har inte en chans i världen att jämföra med kraften, direktresponsen och det nästan linjära vridmomentet i en Tesla!

Även vår nuvarande turbomatade dieselkombi på runt 200+ hk känns som en slö gammal lastbil i vardagen (på långresor går den fint och matar på bra på motorvägarna) - i jämförelse med när jag tar Teslan. Som natt och dag!! :D
Ånej, jag är gravallvarlig. :)
Det stör mig faktiskt inte så mycket heller, bilen tar mig från punk a till b, stort lastutrymme och bra dragvikt.
Just dragvikten med elbil är ju också ett aber. Jag har inte hittat en enda elbil som får dra dryga tonnet utan utökad b-behöriget.
Det kan jag leva med dock, det går nog att hyra/låna bil de tillfällen jag behöver.

Hyra bil är inte ett alternativ, just storhelger är de stört omöjligt att komma över någon större bil till ett hyfsat pris och låna av grannar/släkt blir för vanskligt.
De flesta har barn i skolåldern och vill iväg samtidigt som vi vill nämligen.

/V
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av taliz »

Om det är så hemskt omöjligt att tvingas vänta någon gång på laddning, hur gör ni med mat och toastopp då?
Kör man populära tider så är det ju kö till det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av bonath »

Om den ni ska "hälsa på" flyttar en halvtimme längre bort, slutar ni hälsa på då?
Allt handlar väl bara om hur man prioriterar själv... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av Remuz »

Ödeshög är nog en av de laddare som har mest tryck på sig, men den kommer du aldrig behövs med lite planering då det finns en laddare per halvtimme längs E4. När Jönköping är klar så kan du ta Jönköping och Linköping istället
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Om det är så hemskt omöjligt att tvingas vänta någon gång på laddning, hur gör ni med mat och toastopp då?
Kör man populära tider så är det ju kö till det.
Oftast så tajmar vi att äta ordentligt innan vi åker. Sedan kanske vi har haft tur, eller om det beror på att vi normalt försöker undvika hak som McD, BK mm. om det finns andra bättre alternativ (de är mer Plan B för oss). Tur eller inte; det har oavsett inte varit varken stora eller många problem med det över åren för oss.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Om den ni ska "hälsa på" flyttar en halvtimme längre bort, slutar ni hälsa på då?
Allt handlar väl bara om hur man prioriterar själv... 8-)
Jag prioriterar alltid att ta kortaste/snabbaste vägarna, som tar minst tid att slösa på transport.

Självklart går det en gräns för hur lång tid man vill köra innan man tar till flyg och andra transportlösningar.

X + 30 min + 30 min + 30 min ... n ggr tar till slut får lång tid. Tar en avgörelse på alternativ från fall till fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av velig »

martinot skrev:
taliz skrev:
Om det är så hemskt omöjligt att tvingas vänta någon gång på laddning, hur gör ni med mat och toastopp då?
Kör man populära tider så är det ju kö till det.
Oftast så tajmar vi att äta ordentligt innan vi åker. Sedan kanske vi har haft tur, eller om det beror på att vi normalt försöker undvika hak som McD, BK mm. om det finns andra bättre alternativ (de är mer Plan B för oss). Tur eller inte; det har oavsett inte varit varken stora eller många problem med det över åren för oss.

Håller med. Jag har aldrig haft det problemet. Och om köproblematik skulle uppstå i samband med normal paus så skulle det ju inte bli bättre av att behöva stå i kö till en laddare också. :)
Det är inte alltid två minus blir till plus.

/V
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av lator »

velig skrev:
Bahh...att det ska vara så svårt. :)

Känns ju urlöjligt att ta hänsyn till resor som man gör ett par gånger om året, men samtidigt är långresor med barn tillräckligt knöligt som det är nu utan hänsyn till laddmöjligheter.
Precis som mitt användarnamn antyder är jag otroligt velig. Kanske får välja att köra vidare med vår dieselbil i ett år till och se hur allt utvecklar sig.

/V
Det blir ju inte lättare än man gör det... ;)

Givetvis så är några få resor per år något som man måste ta hänsyn till och som du nämner så är ju behovet störst just när alla andra också söker alternativa bilar. En sak som jag dock inte riktigt förstår är att många menar att det är barnen som är problemet om det skulle bli något längre laddstopp än vad som är optimalt. barn är enligt mig de som har lättast att hitta på nya saker att göra speciellt på platser som de inte känner till men det kan ju vara så att min erfarenhet är förlegad då våra barn har passerat 20 år idag. "Skärmbarnen" som växer upp idag kanske har svårare att motivera sig till nya lekar i okända miljöer. Hur som helst så menar jag att det är en väldigt liten risk att behöva vänta någon längre tid om man kör Tesla. Andra märken (som ännu inte har tillgång till ett välutbyggt laddnätverk) skulle jag inte vilja lova något vad gäller laddtider vid storhelger.

Mitt råd är att köpa en Tesla nu. Varje dag i er gamla bil är en dag av förlorad njutning!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av Dinsdale »

Remuz skrev:
Ödeshög är nog en av de laddare som har mest tryck på sig, men den kommer du aldrig behövs med lite planering då det finns en laddare per halvtimme längs E4. När Jönköping är klar så kan du ta Jönköping och Linköping istället
Det lär man ju inte vara ensam om att göra tyvärr... Linköping var för övrigt nästan fullbelagd när jag laddade där i början av höstlovet, till det kom det faktum att det som vanligt var kö på själva parkeringsplatsen både in och ut. Den är väldigt dumt utformad, jag förstår inte varför de placerade laddarna där istället för att placera dem på parkeringsplatsen mellan bilhandlaren och Maxi.
Tursamt nog fick bara Tesla ladda där när vi passerade så det gick ändå att backa in i den sista lediga fickan. Och jag körde in bakom City Gross istället för att följa navigationen med sina vänstersvängar, så det var knappt nån vanlig kö heller.

Är man orolig för laddkö bör man avvakta med köp tills det står klart hur Tesla tänker sig släppa på andra bilar. En enda etron (som verkar vara en väldigt vanlig elbil) i Linköping hade ställt till det rejält i förra veckan. Så det kommer nog vara en hel del inkörningsproblem efter att man öppnat dammluckorna innan det börjar flyta på bra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av velig »

lator skrev:
velig skrev:
Bahh...att det ska vara så svårt. :)

Känns ju urlöjligt att ta hänsyn till resor som man gör ett par gånger om året, men samtidigt är långresor med barn tillräckligt knöligt som det är nu utan hänsyn till laddmöjligheter.
Precis som mitt användarnamn antyder är jag otroligt velig. Kanske får välja att köra vidare med vår dieselbil i ett år till och se hur allt utvecklar sig.

/V
Det blir ju inte lättare än man gör det... ;)

Givetvis så är några få resor per år något som man måste ta hänsyn till och som du nämner så är ju behovet störst just när alla andra också söker alternativa bilar. En sak som jag dock inte riktigt förstår är att många menar att det är barnen som är problemet om det skulle bli något längre laddstopp än vad som är optimalt. barn är enligt mig de som har lättast att hitta på nya saker att göra speciellt på platser som de inte känner till men det kan ju vara så att min erfarenhet är förlegad då våra barn har passerat 20 år idag. "Skärmbarnen" som växer upp idag kanske har svårare att motivera sig till nya lekar i okända miljöer. Hur som helst så menar jag att det är en väldigt liten risk att behöva vänta någon längre tid om man kör Tesla. Andra märken (som ännu inte har tillgång till ett välutbyggt laddnätverk) skulle jag inte vilja lova något vad gäller laddtider vid storhelger.

Mitt råd är att köpa en Tesla nu. Varje dag i er gamla bil är en dag av förlorad njutning!
Vi har uppenbarligen aldrig varit på bilsemester tillsammans. :D
Men...nästa sportlov så kan vi göra ett byte.
Jag tar din tesla så får du låna mina barn. Deal? ;)

/V
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Kö vid laddare under högtider

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
velig skrev:
Teslorna jag kört har liksom varit en smula roligare att ratta än min nuvarande dieselkombi med 120 hk.
120 hk?

Skojar du? :lol:

När jag bytte från min förra bensinare med turbo och 220 hk så var det som en helt ny värld. Även en fossilbil med 400 hk har inte en chans i världen att jämföra med kraften, direktresponsen och det nästan linjära vridmomentet i en Tesla!

Även vår nuvarande turbomatade dieselkombi på runt 200+ hk känns som en slö gammal lastbil i vardagen (på långresor går den fint och matar på bra på motorvägarna) - i jämförelse med när jag tar Teslan. Som natt och dag!! :D
Jag bytte från en trimmad Stinger på 450 hk, den drog 1.6L/mil 98-oktanigt, det var inte gratis. :D
Skriv svar