Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Moderator: Redaktion
Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Hej,
Hur ser resan Stockholm (city) till Sundsvall, Alnön ser ut i praktiken?
Exakta avståndet är 39.6 mil för oss.
På pappret
M3 LR - 614km
M3 Performance - 547km
MY LR - 507km
MY Performance - 480km
Vilka av dessa modeller klarar sträckkörning med 10 % marginal på batteriet med dessa förutsättningar:
Ofta fyra i bilen med packning.
Kör 130-135 km/h (vinter lite lägre)
Samt hur blir det om det är 10 minus samtidigt med samma förutsättningar?
Bingo vore om någon Teslaägare som kör samma sträcka kan skriva lite om sina erfarenheter. (Eller motsvarande sträcka men där det också finns snö/minusgrader)
Hur ser resan Stockholm (city) till Sundsvall, Alnön ser ut i praktiken?
Exakta avståndet är 39.6 mil för oss.
På pappret
M3 LR - 614km
M3 Performance - 547km
MY LR - 507km
MY Performance - 480km
Vilka av dessa modeller klarar sträckkörning med 10 % marginal på batteriet med dessa förutsättningar:
Ofta fyra i bilen med packning.
Kör 130-135 km/h (vinter lite lägre)
Samt hur blir det om det är 10 minus samtidigt med samma förutsättningar?
Bingo vore om någon Teslaägare som kör samma sträcka kan skriva lite om sina erfarenheter. (Eller motsvarande sträcka men där det också finns snö/minusgrader)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Testa med https://abetterrouteplanner.com/ och de olika förutsättningarna.
Har inte upplevt att antal personer / last gör så stor skillnad, då är det klart värre om det regnar t.ex!
Ett kort laddstopp på 10 min när nån ändå behöver besöka toaletten är inte heller hela världen inser man snabbt. Sträckkör du alltid?
Har inte upplevt att antal personer / last gör så stor skillnad, då är det klart värre om det regnar t.ex!
Ett kort laddstopp på 10 min när nån ändå behöver besöka toaletten är inte heller hela världen inser man snabbt. Sträckkör du alltid?
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Ingen av dessa klarar nog sträckan utan laddstopp under dessa förutsättningar, men det behövs bara typ 15 minuter på Gävle SuC, passa på och handla lite smågodis under tiden.
ABRP är som sagt the shit för dessa frågor, mata in modell, förutsättningar och rutt så får du en väldigt exakt prognos för din resa med optimala laddstopp.
/fth
ABRP är som sagt the shit för dessa frågor, mata in modell, förutsättningar och rutt så får du en väldigt exakt prognos för din resa med optimala laddstopp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Skulle nog vilja påstå att ingen klarar det i 130.
men sänker du hastigheten tror jag du kommer hela vägen på 110 ish.
men sänker du hastigheten tror jag du kommer hela vägen på 110 ish.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Sträck-kör gärna. Visst kan en kaffe ibland behövas men stannar hellre för att JAG vill än att BILEN behöver är ju min verklighet idag.
Sen kan jag säkert leva med ett stopp om det ska vara så men samtidigt så blir det ju dyrare el per mil med SuC än hemmaladdning. (marginellt i en helhet.)
ABPR var kanontips!!
..läskigt att den tror på två(!) stopp med lite högre snittfart och -6 grader..
Sen kan jag säkert leva med ett stopp om det ska vara så men samtidigt så blir det ju dyrare el per mil med SuC än hemmaladdning. (marginellt i en helhet.)
ABPR var kanontips!!
..läskigt att den tror på två(!) stopp med lite högre snittfart och -6 grader..
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Jag kör sträckan ofta. Det är inte möjligt att hålla din hastighet hela vägen på grund av 2+1-vägar och 80 eller 60-sträckor norr om Gävle. Men jag kör typiskt skyltad hastighet + 10km/h där det går:
- Torra sommardagar kommer jag fram med 10-15%
- Våta höstdagar - 2-5%
- Blåsiga eller snöiga vinterdagar kräver laddstopp i Hudik (ca 10% saknas)
Ett stopp på 10min i Hudik räcker alltid.
- Torra sommardagar kommer jag fram med 10-15%
- Våta höstdagar - 2-5%
- Blåsiga eller snöiga vinterdagar kräver laddstopp i Hudik (ca 10% saknas)
Ett stopp på 10min i Hudik räcker alltid.
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Du skulle bli förvånad hur kort ett laddstopp på 10 minuter känns. Du hinner knappt springa på toa innan bilen meddelar dig att den vill fortsätta resan.undrande skrev:Sträck-kör gärna. Visst kan en kaffe ibland behövas men stannar hellre för att JAG vill än att BILEN behöver är ju min verklighet idag.
Jag var själv en som gärna sträckkörde typ 100 mil utan att stanna när jag körde dieselbil. Det var nästan en sport att inte vilja stanna i onödan. Så jag förstår vad du menar. Men å andra sidan satt jag då själv i bilen. Om ni är fyra stycken, hur samsas ni då? Är den ingen som behöver kissa efter typ 30 sekunder i bilen? Så brukar det ju vara i vanliga fall.
Men oavsett, med elbil får man helt enkelt kompromissa och se över gamla vanor. Fördelarna som elbilen medför i vardagen väger så mycket tyngre. Sen är det faktiskt inte så illa som man tror att behöva stanna och ladda ibland när man är på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7587
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Jag har aldrig lyckats, men...
På sommaren har jag vanligen takräcke (och cyklar).
Jag kan inte ladda hemma.
Jag startar därför oftast med 85% när jag kör norrut.
Söderut kan jag starta med 100% men jag vill inte komma hem med nästan tomt batteri.
Jag tror rekordet för mig är 10% kvar vid Bredden (utan takräcke).
Jag håller +5 på alla hastighetsbegränsningar, 2021 (580 km WLTP) Model 3 LR.
Efter ett år med elbil och ett tiotal "långresor" så är slutsatsen följande:
Om man tycker det är ok att fika/äta på hamburgerställen så är restiden samma som när vi körde avgasbil. Eftersom vi hellre stannar på trevligare ställen så blir restiden ungefär en minut per mil längre. Vi har sällan bråttom, så vi tar den smällen.
PS. Haga Norra - Matfors t.o.r.
På sommaren har jag vanligen takräcke (och cyklar).
Jag kan inte ladda hemma.
Jag startar därför oftast med 85% när jag kör norrut.
Söderut kan jag starta med 100% men jag vill inte komma hem med nästan tomt batteri.
Jag tror rekordet för mig är 10% kvar vid Bredden (utan takräcke).
Jag håller +5 på alla hastighetsbegränsningar, 2021 (580 km WLTP) Model 3 LR.
Efter ett år med elbil och ett tiotal "långresor" så är slutsatsen följande:
Om man tycker det är ok att fika/äta på hamburgerställen så är restiden samma som när vi körde avgasbil. Eftersom vi hellre stannar på trevligare ställen så blir restiden ungefär en minut per mil längre. Vi har sällan bråttom, så vi tar den smällen.
PS. Haga Norra - Matfors t.o.r.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
När det är -6 så brukar jag sänka farten...undrande skrev:Sträck-kör gärna. Visst kan en kaffe ibland behövas men stannar hellre för att JAG vill än att BILEN behöver är ju min verklighet idag.
Sen kan jag säkert leva med ett stopp om det ska vara så men samtidigt så blir det ju dyrare el per mil med SuC än hemmaladdning. (marginellt i en helhet.)
ABPR var kanontips!!
..läskigt att den tror på två(!) stopp med lite högre snittfart och -6 grader..
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Ställde du in så långa ben som möjligt på resan? Annars optimerar ABRP för kortast restid vilket kan innebära flera kortare stopp.
Model Y LR AWD 2022
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
En LR 614 km borde klara detta i de flesta fall med 18 tums däck och inte allt för kallt. Om du kör max 120 på vintern så borde du komma fram med det också, men det blir inte så stor marginal.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Körde utan problem Augusti 2019 med en 560km Model 3. Från Södermalm ut ur stan. Fylla upp med folk i kista. Full bil upp till hotellet utan laddning på vägen. Följde tempot. Det var dock lite köer ut ur Stockholm. Framme med runt 10% vill jag minnas.
Haft alla 3/Y
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Är ju generellt trevligare att "ta middagen med äldre generationen" då man kommer fram än att trycka en Burger King på vägen..
Men ett mål mat ett par ggr per år styr å andra sidan inte mitt bilval.
Känns som små marginaler generellt.
Har hemmaladdning i BRF på egna parkeringsplatsen så bör kunna fylla på 100% vid avresa, även skapligt funktionellt att komma hem med i princip tomt batteri men gillar inte för små marginaler.
ABRP - ah, nu såg jag att det fanns fler alternativ - tack!
18" däck - pro/cons med olika däckstorlekar?
Visst är inte Sthlm-Sundsvall den vanliga resan men absolut en resa som påverkar val av bil då det är ett antal per år.
Små marginaler och om jag förstår rätt bör vi räkna med några % batteriförsämring över tid - och då köp av bil vill vi ju inte sabba batteriets livslängd med för många "100%-laddningar".
Tror ni Tesla på ngn modell inom två år erbjuder större batteri så att man som i detta case kan gå från "funkar i bra förhållande på den sträckan till" - "nu ökad kapacitet på batteriet med 15% så nu klaras det av utan problem vid de flesta tillfällen?"
Är ingen miljökämpe så rena miljöperspektivet är trevligt men inte styrande.
Finanserna klarar olika alternativ men gillar inte att göra av med mer pengar än nödvändigt.
Smidigare med en bensinare helt klart. Om batteriet varit 10% kraftigare..
Svårt val - stort tack för skrivna kommentarer och kommande kommetarer !
Men ett mål mat ett par ggr per år styr å andra sidan inte mitt bilval.
Känns som små marginaler generellt.
Har hemmaladdning i BRF på egna parkeringsplatsen så bör kunna fylla på 100% vid avresa, även skapligt funktionellt att komma hem med i princip tomt batteri men gillar inte för små marginaler.
ABRP - ah, nu såg jag att det fanns fler alternativ - tack!
18" däck - pro/cons med olika däckstorlekar?
Visst är inte Sthlm-Sundsvall den vanliga resan men absolut en resa som påverkar val av bil då det är ett antal per år.
Små marginaler och om jag förstår rätt bör vi räkna med några % batteriförsämring över tid - och då köp av bil vill vi ju inte sabba batteriets livslängd med för många "100%-laddningar".
Tror ni Tesla på ngn modell inom två år erbjuder större batteri så att man som i detta case kan gå från "funkar i bra förhållande på den sträckan till" - "nu ökad kapacitet på batteriet med 15% så nu klaras det av utan problem vid de flesta tillfällen?"
Är ingen miljökämpe så rena miljöperspektivet är trevligt men inte styrande.
Finanserna klarar olika alternativ men gillar inte att göra av med mer pengar än nödvändigt.
Smidigare med en bensinare helt klart. Om batteriet varit 10% kraftigare..
Svårt val - stort tack för skrivna kommentarer och kommande kommetarer !
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Modell 3 har fått längre räckvidd sen den kom, från 560, 580 och nu senast 614km WLTP, kommer säkert bättre med tiden också.
Farten kan du påverka själv, men yttre faktorer som motvind, snö, regn påverkar också.
Körde Södraberget (stannad i Uppsala SuC), 99%-24%, 101km/h snitt, fortsatte sedan till Gamla Tyresö och förbrukade 24% till, +9 grader, med Model3 18" 560km WLTP.
Farten kan du påverka själv, men yttre faktorer som motvind, snö, regn påverkar också.
Körde Södraberget (stannad i Uppsala SuC), 99%-24%, 101km/h snitt, fortsatte sedan till Gamla Tyresö och förbrukade 24% till, +9 grader, med Model3 18" 560km WLTP.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Mercedes EQS 450+ är väl räckviddmästare just nu.
Den klarar din sträcka.
Tyvärr lite hög prislapp....
Den klarar din sträcka.
Tyvärr lite hög prislapp....
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
EQS ser ju grym ut men waaay out of budget.
Dyr bil kan jag ha men jättedyr inte ett alternativ, MY får plats i budget men inte mer.
Dyr bil kan jag ha men jättedyr inte ett alternativ, MY får plats i budget men inte mer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Du behöver ju inte stanna för att äta, på sin höjd är det några minuters stopp som behövs när vädret är dåligt. Jag vet inte hur du brukar göra men jag har faktiskt aldrig tagit mig till Sundsvall från Stockholm utan att tömma blåsan eller köpa något att dricka.undrande skrev:Är ju generellt trevligare att "ta middagen med äldre generationen" då man kommer fram än att trycka en Burger King på vägen..
Men ett mål mat ett par ggr per år styr å andra sidan inte mitt bilval.
Känns som små marginaler generellt.
Har hemmaladdning i BRF på egna parkeringsplatsen så bör kunna fylla på 100% vid avresa, även skapligt funktionellt att komma hem med i princip tomt batteri men gillar inte för små marginaler.
ABRP - ah, nu såg jag att det fanns fler alternativ - tack!
18" däck - pro/cons med olika däckstorlekar?
Visst är inte Sthlm-Sundsvall den vanliga resan men absolut en resa som påverkar val av bil då det är ett antal per år.
Små marginaler och om jag förstår rätt bör vi räkna med några % batteriförsämring över tid - och då köp av bil vill vi ju inte sabba batteriets livslängd med för många "100%-laddningar".
Tror ni Tesla på ngn modell inom två år erbjuder större batteri så att man som i detta case kan gå från "funkar i bra förhållande på den sträckan till" - "nu ökad kapacitet på batteriet med 15% så nu klaras det av utan problem vid de flesta tillfällen?"
Är ingen miljökämpe så rena miljöperspektivet är trevligt men inte styrande.
Finanserna klarar olika alternativ men gillar inte att göra av med mer pengar än nödvändigt.
Smidigare med en bensinare helt klart. Om batteriet varit 10% kraftigare..
Svårt val - stort tack för skrivna kommentarer och kommande kommetarer !
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Du tankar bilen du har idag vilket stjäl 5min per gång.undrande skrev:Hej,
Hur ser resan Stockholm (city) till Sundsvall, Alnön ser ut i praktiken?
Exakta avståndet är 39.6 mil för oss.
På pappret
M3 LR - 614km
M3 Performance - 547km
MY LR - 507km
MY Performance - 480km
Vilka av dessa modeller klarar sträckkörning med 10 % marginal på batteriet med dessa förutsättningar:
Ofta fyra i bilen med packning.
Kör 130-135 km/h (vinter lite lägre)
Samt hur blir det om det är 10 minus samtidigt med samma förutsättningar?
Bingo vore om någon Teslaägare som kör samma sträcka kan skriva lite om sina erfarenheter. (Eller motsvarande sträcka men där det också finns snö/minusgrader)
Hur många ggr per månad bränner du dessa 5min kontra hur många 10min extrastopp kommer du göra per år till sundsvall?
Jag tror du slösar mer tid på bensinmacken per år än du kommer vänta på laddande elbil....
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
När du testar olika varianter i ABRP så kan det gå snabbare om man nyttjar icke-Tesla laddare.
Jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med vår Model 3 SR+ för den där ändå rätt korta resan till Sundsvall. Snabbast tid har jag fått med 100% från Stockholm och några minuters bensträckare vid E.ONs ultrasnabbladdare i Tönnebro.
Jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med vår Model 3 SR+ för den där ändå rätt korta resan till Sundsvall. Snabbast tid har jag fått med 100% från Stockholm och några minuters bensträckare vid E.ONs ultrasnabbladdare i Tönnebro.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?
Shit asså, jag tänkte på en likbil först typ, och dessutom ”fylla upp med” också, typ packa så många som möjligtpejvic skrev:Körde utan problem Augusti 2019 med en 560km Model 3. Från Södermalm ut ur stan. Fylla upp med folk i kista. Full bil upp till hotellet utan laddning på vägen. Följde tempot. Det var dock lite köer ut ur Stockholm. Framme med runt 10% vill jag minnas.
i en kista…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19