Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av apkungen »

En LR 614 km borde klara detta i de flesta fall med 18 tums däck och inte allt för kallt. Om du kör max 120 på vintern så borde du komma fram med det också, men det blir inte så stor marginal.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av pejvic »

Körde utan problem Augusti 2019 med en 560km Model 3. Från Södermalm ut ur stan. Fylla upp med folk i kista. Full bil upp till hotellet utan laddning på vägen. Följde tempot. Det var dock lite köer ut ur Stockholm. Framme med runt 10% vill jag minnas.
Haft alla 3/Y
undrande
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2021 23:06

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av undrande »

Är ju generellt trevligare att "ta middagen med äldre generationen" då man kommer fram än att trycka en Burger King på vägen..
Men ett mål mat ett par ggr per år styr å andra sidan inte mitt bilval.

Känns som små marginaler generellt.
Har hemmaladdning i BRF på egna parkeringsplatsen så bör kunna fylla på 100% vid avresa, även skapligt funktionellt att komma hem med i princip tomt batteri men gillar inte för små marginaler.

ABRP - ah, nu såg jag att det fanns fler alternativ - tack!

18" däck - pro/cons med olika däckstorlekar?

Visst är inte Sthlm-Sundsvall den vanliga resan men absolut en resa som påverkar val av bil då det är ett antal per år.
Små marginaler och om jag förstår rätt bör vi räkna med några % batteriförsämring över tid - och då köp av bil vill vi ju inte sabba batteriets livslängd med för många "100%-laddningar".

Tror ni Tesla på ngn modell inom två år erbjuder större batteri så att man som i detta case kan gå från "funkar i bra förhållande på den sträckan till" - "nu ökad kapacitet på batteriet med 15% så nu klaras det av utan problem vid de flesta tillfällen?"

Är ingen miljökämpe så rena miljöperspektivet är trevligt men inte styrande.
Finanserna klarar olika alternativ men gillar inte att göra av med mer pengar än nödvändigt.
Smidigare med en bensinare helt klart. Om batteriet varit 10% kraftigare.. :)

Svårt val - stort tack för skrivna kommentarer och kommande kommetarer !
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av yps »

Modell 3 har fått längre räckvidd sen den kom, från 560, 580 och nu senast 614km WLTP, kommer säkert bättre med tiden också.
Farten kan du påverka själv, men yttre faktorer som motvind, snö, regn påverkar också.
Körde Södraberget (stannad i Uppsala SuC), 99%-24%, 101km/h snitt, fortsatte sedan till Gamla Tyresö och förbrukade 24% till, +9 grader, med Model3 18" 560km WLTP.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mercedes EQS 450+ är väl räckviddmästare just nu.

Den klarar din sträcka.

Tyvärr lite hög prislapp....
Screenshot_20211118-180315_Chrome.jpg
undrande
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2021 23:06

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av undrande »

EQS ser ju grym ut men waaay out of budget.
Dyr bil kan jag ha men jättedyr inte ett alternativ, MY får plats i budget men inte mer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av OfarligTesla »

undrande skrev:
Är ju generellt trevligare att "ta middagen med äldre generationen" då man kommer fram än att trycka en Burger King på vägen..
Men ett mål mat ett par ggr per år styr å andra sidan inte mitt bilval.

Känns som små marginaler generellt.
Har hemmaladdning i BRF på egna parkeringsplatsen så bör kunna fylla på 100% vid avresa, även skapligt funktionellt att komma hem med i princip tomt batteri men gillar inte för små marginaler.

ABRP - ah, nu såg jag att det fanns fler alternativ - tack!

18" däck - pro/cons med olika däckstorlekar?

Visst är inte Sthlm-Sundsvall den vanliga resan men absolut en resa som påverkar val av bil då det är ett antal per år.
Små marginaler och om jag förstår rätt bör vi räkna med några % batteriförsämring över tid - och då köp av bil vill vi ju inte sabba batteriets livslängd med för många "100%-laddningar".

Tror ni Tesla på ngn modell inom två år erbjuder större batteri så att man som i detta case kan gå från "funkar i bra förhållande på den sträckan till" - "nu ökad kapacitet på batteriet med 15% så nu klaras det av utan problem vid de flesta tillfällen?"

Är ingen miljökämpe så rena miljöperspektivet är trevligt men inte styrande.
Finanserna klarar olika alternativ men gillar inte att göra av med mer pengar än nödvändigt.
Smidigare med en bensinare helt klart. Om batteriet varit 10% kraftigare.. :)

Svårt val - stort tack för skrivna kommentarer och kommande kommetarer !
Du behöver ju inte stanna för att äta, på sin höjd är det några minuters stopp som behövs när vädret är dåligt. Jag vet inte hur du brukar göra men jag har faktiskt aldrig tagit mig till Sundsvall från Stockholm utan att tömma blåsan eller köpa något att dricka.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av [JM] »

undrande skrev:
Hej,

Hur ser resan Stockholm (city) till Sundsvall, Alnön ser ut i praktiken?
Exakta avståndet är 39.6 mil för oss.

På pappret
M3 LR - 614km
M3 Performance - 547km
MY LR - 507km
MY Performance - 480km

Vilka av dessa modeller klarar sträckkörning med 10 % marginal på batteriet med dessa förutsättningar:
Ofta fyra i bilen med packning.
Kör 130-135 km/h (vinter lite lägre)

Samt hur blir det om det är 10 minus samtidigt med samma förutsättningar?

Bingo vore om någon Teslaägare som kör samma sträcka kan skriva lite om sina erfarenheter. (Eller motsvarande sträcka men där det också finns snö/minusgrader)
Du tankar bilen du har idag vilket stjäl 5min per gång.
Hur många ggr per månad bränner du dessa 5min kontra hur många 10min extrastopp kommer du göra per år till sundsvall?

Jag tror du slösar mer tid på bensinmacken per år än du kommer vänta på laddande elbil....
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av Skyltspurtaren »

När du testar olika varianter i ABRP så kan det gå snabbare om man nyttjar icke-Tesla laddare.

Jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med vår Model 3 SR+ för den där ändå rätt korta resan till Sundsvall. Snabbast tid har jag fått med 100% från Stockholm och några minuters bensträckare vid E.ONs ultrasnabbladdare i Tönnebro.
undrande
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2021 23:06

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av undrande »

Tack för många kloka kommentarer!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stockholm city - Sundsvall (Alnö) - med/utan laddning?

Inlägg av Bjelke »

pejvic skrev:
Körde utan problem Augusti 2019 med en 560km Model 3. Från Södermalm ut ur stan. Fylla upp med folk i kista. Full bil upp till hotellet utan laddning på vägen. Följde tempot. Det var dock lite köer ut ur Stockholm. Framme med runt 10% vill jag minnas.
Shit asså, jag tänkte på en likbil först typ, och dessutom ”fylla upp med” också, typ packa så många som möjligt
i en kista… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar