Min första bil, vad behöver man?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av IcePic »

zelest skrev:
Har iaf beställt en M3LR och förväntas få den levererad i mitten av december. Som rubriken lyder så är detta min första bil och jag är kort och gott helt nollad på vad som behövs till en bil.
Bilen kommer ju med vinterdäcken monterade, men dessa ska väl efterdras efter ca 10 mil eller nåt sånt? Mao så lär jag behöva ett fälgkors/momentnyckel?
Jag bytte däck på en firma och svängde tillbaka till dem ett par dagar senare så efterdrog de åt mig.
Har även en is-skrapa men behövs det på Teslor? :)
Jo, det kan vara bra med en skrapa. Fick tips nånstans om att ha en vattenspruta (blomspruta) med i bilen så man kan spola vatten på back-kameran, den blir ju lika skitig som bakre reg-skylten så den måste ju rengöras ibland och man vill ju inte regelbundet skrapa den med nåt som repar glaset.

Vad gäller kablar så fick jag med en Typ-2-kabel som funkar på i princip alla publika laddare på mellan-effekt, de 'Superchargers' jag provat (tesla, C-K, Lidl m.fl) har ju sin egen kabel (CCS) med kylning i kabeln.

Sen får man med en kabel med adapter från Schuko (dvs 'vanligt' 230V-uttag) till bilen men den är mer av nödladdnings-typ.
Inte för att adaptern är dålig utan för att de 230V-uttag man kommer åt sällan är gjorda för att maxa 230V * 10,13,16A under lång tid.

Man klarar sig oftast utan att köpa andra kablar på allt från 230V -> typ2 (vilket är i princip allt från 3kW till 11kW) -> SuC med egna CCS-kablar.

Enda jag köpt till där är en enkel adapter från blå enfashandske (https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Bl%C3%A5_enfas) till 230V-schuko som jag använde när vi hyrde plats på camping i somras och sov i bilen, alla ställplatser fick ju dra ström från en sån blå kontakt på stolpe. Sen ställde vi bilen på att dra 6A bara och lät den ladda fint och långsamt de två dygnen vi var där, plus köra AC:n på natten när vi sov.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Jerker »

Intressant fråga det där med att efterdra hjulbultarna. Jag har nästan alltid bytt mellan vinter- och sommarhjul själv och oftast har vi haft (minst) två bilar i familjen. I början med fälgkors och på senare år med en elektrisk mutterdragare. Endast då jag har fått nya däck monterade har en däckfirma dragit åt bultarna. Jag har, under snart 40 års bilägande, aldrig efterdragit bultarna och det har gått bra.

Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:

Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Extremt ovetenskapligt, men varje år ser jag minst en och i bland så mycket som tre bilar som tappat ett hjul på E4an i Stockholm. Säg att det är 100 000 bilar som rullar dagligen så blir blir det ganska låg incidens
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av taliz »

När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av jontis »

Jerker skrev:
Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Har hänt mig en gång på snart 30 år
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av SwedishAdvocate »

IcePic skrev:
.../ Sen får man med en kabel med adapter från Schuko (dvs 'vanligt' 230V-uttag) till bilen men den är mer av nödladdnings-typ.
Inte för att adaptern är dålig utan för att de 230V-uttag man kommer åt sällan är gjorda för att maxa 230V * 10,13,16A under lång tid. /...
Gissar att OP känner till att anledningen till att man bör(?) undvika att 'maxa' ett vanligt vägguttag under lång tid (mer än en timme?) är pga av *brandrisk*...

Annars kan ju det vara 'bra' att känna till... Det gjorde inte jag för några år sedan när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf i ett vägguttag i ett stall från förra sekelskiftet... :shock:

Som tur var så var väl själva elinstallationen rätt ny... :o :?

Själv kan jag tyvärr för lite om det här, men det har diskuterats i några trådar. Hittade den här:

viewtopic.php?f=57&t=15164

Annars, se t.ex:

https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/elbilar/
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ilen-ratt/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
filipstesla
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 nov 2021 14:33
Ort: Stockholm

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av filipstesla »

SwedishAdvocate skrev:
En P-skiva har man också rätt mycket nytta av. Tror det fungerar med papper och penna också, men kan inte svära på det...
Jag har då aldrig fått en böter med skriven P-skiva iaf. Har aldrig skaffat en och likväll funkar det varje gång när jag kommer till en småstad. :D Vet däremot inte om det officellt är ok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
Så efterdragningen ska alltså täcka upp för slarv? Då har man en väldigt lättsinnig syn på sin yrkesroll, om bilägarna måste kolla upp att däckverkstaden gjort sitt jobb eller inte.

Jag kan tänka mig att det var ett måste för ganska länge sedan, när det var rätt skiftande kvalitet på både fälgar och fästena i hjulaxlarna, men på dagens bilar är det säkert bättre bevänt med den saken och drar man med en mutterdragare så får man tillräckligt moment för att de ska sitta ordentligt från början (såvida man gör jobbet rätt, vill säga).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
Så efterdragningen ska alltså täcka upp för slarv? Då har man en väldigt lättsinnig syn på sin yrkesroll, om bilägarna måste kolla upp att däckverkstaden gjort sitt jobb eller inte.

Jag kan tänka mig att det var ett måste för ganska länge sedan, när det var rätt skiftande kvalitet på både fälgar och fästena i hjulaxlarna, men på dagens bilar är det säkert bättre bevänt med den saken och drar man med en mutterdragare så får man tillräckligt moment för att de ska sitta ordentligt från början (såvida man gör jobbet rätt, vill säga).
I det här fallet är det ju dessutom Tesla som satt dit hjulen så man kan ju tycka att de borde sitta ordentligt...

Men å andra sidan: Efterdrar man själv med rätt moment efter ca 10 mil så sitter de ju garanterat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Intressant fråga det där med att efterdra hjulbultarna. Jag har nästan alltid bytt mellan vinter- och sommarhjul själv och oftast har vi haft (minst) två bilar i familjen. I början med fälgkors och på senare år med en elektrisk mutterdragare. Endast då jag har fått nya däck monterade har en däckfirma dragit åt bultarna. Jag har, under snart 40 års bilägande, aldrig efterdragit bultarna och det har gått bra.

Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Inte jag heller. Och varje gång jag ska byte hjul så sitter bultarna fast så in i bänken. Det är alltså inte direkt så att de släpper frivilligt, om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
Min uppfattning är att de flesta däckfirmor använder en tryckluftsdriven mutterdragare som överhuvudtaget inte går att ställa in moment på. Man drar tills det sitter fast, men hur hårt det blir är minst sagt godtyckligt. Beror på mutterdragarens kapacitet, inställningar och operatören..
Det är bara bam bam bam så är det monterat. Nästa.

De flesta instruktionsböcker säger AFAIK att man skall dra till ett visst moment, och sen efterdra efter X km.
Alternativet, som många som monterar själva väljer, är att dra åt betydligt hårdare än angivet moment. Typ ”på känn”. Risken då är att man skadar hjulbultarna.

Själv brukar jag dra åt för hand med ett spärrskaft eller fälgkors. Dvs också ”på känn”. Men eftersom det är just ett spärrskaft(går sönder om man tar i för mkt), eller fälgkors(utan förlängning…), och jag inte hänger mina 100kg på det så ”borde” det inte bli för hårt. Sen efterdrar jag efter några dagar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Mötte den här relativt nya bilen häromdagen. Den drar i alla fall ingen Diesel i det här läget!
AF2DD143-0EB9-4017-8CA3-39E93E5943FB.jpeg
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min första bil, vad behöver man?

Inlägg av zelest »

Skyltspurtaren skrev:
Mötte den här relativt nya bilen häromdagen. Den drar i alla fall ingen Diesel i det här läget!
Hoppsan! Efterdrar hellre en gång för mycket än för lite då. ;)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Skriv svar