Jag bytte däck på en firma och svängde tillbaka till dem ett par dagar senare så efterdrog de åt mig.zelest skrev:Har iaf beställt en M3LR och förväntas få den levererad i mitten av december. Som rubriken lyder så är detta min första bil och jag är kort och gott helt nollad på vad som behövs till en bil.
Bilen kommer ju med vinterdäcken monterade, men dessa ska väl efterdras efter ca 10 mil eller nåt sånt? Mao så lär jag behöva ett fälgkors/momentnyckel?
Jo, det kan vara bra med en skrapa. Fick tips nånstans om att ha en vattenspruta (blomspruta) med i bilen så man kan spola vatten på back-kameran, den blir ju lika skitig som bakre reg-skylten så den måste ju rengöras ibland och man vill ju inte regelbundet skrapa den med nåt som repar glaset.Har även en is-skrapa men behövs det på Teslor?
Vad gäller kablar så fick jag med en Typ-2-kabel som funkar på i princip alla publika laddare på mellan-effekt, de 'Superchargers' jag provat (tesla, C-K, Lidl m.fl) har ju sin egen kabel (CCS) med kylning i kabeln.
Sen får man med en kabel med adapter från Schuko (dvs 'vanligt' 230V-uttag) till bilen men den är mer av nödladdnings-typ.
Inte för att adaptern är dålig utan för att de 230V-uttag man kommer åt sällan är gjorda för att maxa 230V * 10,13,16A under lång tid.
Man klarar sig oftast utan att köpa andra kablar på allt från 230V -> typ2 (vilket är i princip allt från 3kW till 11kW) -> SuC med egna CCS-kablar.
Enda jag köpt till där är en enkel adapter från blå enfashandske (https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Bl%C3%A5_enfas) till 230V-schuko som jag använde när vi hyrde plats på camping i somras och sov i bilen, alla ställplatser fick ju dra ström från en sån blå kontakt på stolpe. Sen ställde vi bilen på att dra 6A bara och lät den ladda fint och långsamt de två dygnen vi var där, plus köra AC:n på natten när vi sov.