Sida 2 av 2

Re: Min första bil, vad behöver man?

Postat: 24 nov 2021 15:44
av SwedishAdvocate
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
Så efterdragningen ska alltså täcka upp för slarv? Då har man en väldigt lättsinnig syn på sin yrkesroll, om bilägarna måste kolla upp att däckverkstaden gjort sitt jobb eller inte.

Jag kan tänka mig att det var ett måste för ganska länge sedan, när det var rätt skiftande kvalitet på både fälgar och fästena i hjulaxlarna, men på dagens bilar är det säkert bättre bevänt med den saken och drar man med en mutterdragare så får man tillräckligt moment för att de ska sitta ordentligt från början (såvida man gör jobbet rätt, vill säga).
I det här fallet är det ju dessutom Tesla som satt dit hjulen så man kan ju tycka att de borde sitta ordentligt...

Men å andra sidan: Efterdrar man själv med rätt moment efter ca 10 mil så sitter de ju garanterat...

Re: Min första bil, vad behöver man?

Postat: 24 nov 2021 16:36
av mati
Jerker skrev:
Intressant fråga det där med att efterdra hjulbultarna. Jag har nästan alltid bytt mellan vinter- och sommarhjul själv och oftast har vi haft (minst) två bilar i familjen. I början med fälgkors och på senare år med en elektrisk mutterdragare. Endast då jag har fått nya däck monterade har en däckfirma dragit åt bultarna. Jag har, under snart 40 års bilägande, aldrig efterdragit bultarna och det har gått bra.

Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Inte jag heller. Och varje gång jag ska byte hjul så sitter bultarna fast så in i bänken. Det är alltså inte direkt så att de släpper frivilligt, om man får säga så.

Re: Min första bil, vad behöver man?

Postat: 24 nov 2021 16:57
av taliz
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Märkligt. Hur bär de sig åt då?
Slarv helt enkelt, hänt mig också :evil:
Min uppfattning är att de flesta däckfirmor använder en tryckluftsdriven mutterdragare som överhuvudtaget inte går att ställa in moment på. Man drar tills det sitter fast, men hur hårt det blir är minst sagt godtyckligt. Beror på mutterdragarens kapacitet, inställningar och operatören..
Det är bara bam bam bam så är det monterat. Nästa.

De flesta instruktionsböcker säger AFAIK att man skall dra till ett visst moment, och sen efterdra efter X km.
Alternativet, som många som monterar själva väljer, är att dra åt betydligt hårdare än angivet moment. Typ ”på känn”. Risken då är att man skadar hjulbultarna.

Själv brukar jag dra åt för hand med ett spärrskaft eller fälgkors. Dvs också ”på känn”. Men eftersom det är just ett spärrskaft(går sönder om man tar i för mkt), eller fälgkors(utan förlängning…), och jag inte hänger mina 100kg på det så ”borde” det inte bli för hårt. Sen efterdrar jag efter några dagar.

Re: Min första bil, vad behöver man?

Postat: 28 nov 2021 16:10
av Skyltspurtaren
Mötte den här relativt nya bilen häromdagen. Den drar i alla fall ingen Diesel i det här läget!

Re: Min första bil, vad behöver man?

Postat: 28 nov 2021 21:04
av zelest
Skyltspurtaren skrev:
Mötte den här relativt nya bilen häromdagen. Den drar i alla fall ingen Diesel i det här läget!
Hoppsan! Efterdrar hellre en gång för mycket än för lite då. ;)