Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn Larsson BLD
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2021 23:17

Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Bjorn Larsson BLD »

Jag ska snart få min Model 3 och tycker det verkar väldigt omständigt med skötseln av batteriet. Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av taliz »

Så länge sentry är avstängt så kan den stå månader i sträck utan att ladda ur.
Förövrigt är det samma sak med andra prylar som drivs av litiumbatterier, tex laptops, paddor och mobiltelefoner. Många är dåliga på att sköta dom och därför blir de kass efter några år.
Men ser man till att inte ladda ur eller låta dem stå fulladdade längre tid så håller dom måååånga år.
Jag laddar tex min iPhone till 80% och laddar igen när den nått sisådär 30%. Samma sak med bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
.../ Jag laddar tex min iPhone till 80% och laddar igen när den nått sisådär 30%. /...
Tajmar du 80% manuellt då? Eller har du någon slags timer mellan vägguttaget och laddaren? Så vitt jag vet så finns det ju ingen inställning i telefonen för att begränsa laddningen till 80%...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av LarsL »

Var bor du? Har du möjlighet till hemladdning? Om du har det så anslut bilen varje dag när du kommer hem. Om du inte behöver mer laddning än 80% så sätt ner gränsen till det så spararen på batteriet. 90% är inte heller några problem om det gör livet enklare för dig.

Om du ska lämna bilen länge så är det bra att sätta laddnivån till 50% och sedan ha bilen ansluten. Då kan du långtidsförvara bilen i år utan någon större fara för batteriet ( kapital mässigt dumt kanske).
Åker du bort några veckor så kan det gå att ställa bilen utan laddning. Men se då till att stängas Sentry mode och motstå att titta på bilen i appen allt för ofta. Tror Tesla Bjørn lämnadesin bilrutan anslutning i 30 dagar utan problem.

Man ska inte Supercharga i onödan. Dels är ju laddarna tillför långresor och inte vardagsladdning och sedan har Tesla en algoritm som sänker hastigheten om du laddat många kWh vid Superchargers och det är ju onödigt att skaffa sig för tidigt i ”onödan”.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Jag laddar tex min iPhone till 80% och laddar igen när den nått sisådär 30%. /...
Tajmar du 80% manuellt då? Eller har du någon slags timer mellan vägguttaget och laddaren? Så vitt jag vet så finns det ju ingen inställning i telefonen för att begränsa laddningen till 80%...
Jag har en Siri shortcut automation som triggar vid 80% och slår av det Ikea trådfri uttag(homekit) som qi-laddaren är ansluten till.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av ForestC »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Jag laddar tex min iPhone till 80% och laddar igen när den nått sisådär 30%. /...
Tajmar du 80% manuellt då? Eller har du någon slags timer mellan vägguttaget och laddaren? Så vitt jag vet så finns det ju ingen inställning i telefonen för att begränsa laddningen till 80%...
Slår man på ”Optimerad batteriladdning” på iPhone så laddar man ”vanligtvis” till 80%.
FB55C076-D5FB-4509-8F7B-859A176FFB53.jpeg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

ForestC skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Jag laddar tex min iPhone till 80% och laddar igen när den nått sisådär 30%. /...
Tajmar du 80% manuellt då? Eller har du någon slags timer mellan vägguttaget och laddaren? Så vitt jag vet så finns det ju ingen inställning i telefonen för att begränsa laddningen till 80%...
Slår man på ”Optimerad batteriladdning” på iPhone så laddar man ”vanligtvis” till 80%.
Har ofta tyvärr inte tillräckligt regelbundna dygnsvanor för att det ska fungera för mig om jag sätter telefonen på laddning över natten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av tor-ake »

Tyvärr måste man planera lite. Om du skall ställa bilen nånstans och den inte skall vara inkopplad, då måste du ladda batteriet till en hög procent men inte fullt, och stänga av avancerade funktioner som drar mycket ström.
* 3-4 veckors parkering under t.ex. semestern - ladda till 80% och stäng av Sentry mode. Inga problem.
* 2 veckor i 10 minusgrader, ladda till 80% och stäng av Sentry mode. Inga problem
* 2 veckor i 30 minusgrader - rekommenderas inte! Ombesörj en laddplats eller parkering i varmgarage. Stäng av sentry mode.


Om det är några fler specifika användningsfall du undrar över så hjälper garanterat alla vänliga medlemmar hår på forumet gärna till.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av jonasl »

Det är lite överdrivet. Var inte rädd för att ladda bilen full innan du ska åka på en längre resa men lämna den inte med fullt batteri regelbundet i dagar/veckor. Ladda till 80-90% varje dag om du vill. Ladda med supertchargers när du behöver men ha det inte som enda laddare (även om det verkar fungera för många!).

Bilar med LFP-batteri - dvs Standard Range+ / RWD från Kina i nuläget - kan du ladda till 100% dagligen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Gustafsson »

Jag har en gammal MC. Den ska man fylla med bensin innan vinterdvalan, annars rostar tanken inuti. Om den rostar sätter filtren igen sig när jag tar ut den på våren. I värsta fall hamnar det rostpartiklar i förgasarna och täpper igen munstyckena där. Då måste förgasarna och tanken rengöras till en hög kostnad. Fyller jag för fullt rinner bensinen över när jag ställer hojen på sidostödet. Dessutom måste jag underhållsladdningsladda batteriet minst två gånger, men jag får inte ladda med för hög ström.
Man kan känna sig ängslig över sådant ELLER lära sig några få saker och bara tuta å köra.
Ställ laddningen på 80%. Snabbladda när det behövs, stäng av kameraövervakningen. Tuta å kör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjorn Larsson BLD
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2021 23:17

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Bjorn Larsson BLD »

Tack alla för bra råd. En konkret fråga till:
Jag bor i Gröndal, nära Liljeholmen i Stockholm och har boendeparkering men ingen laddstolpe (det är på gång men kan ta 6–12 månader).
Jag har köpt en Model 3 Standard Range med ca 49 mils räckvidd.
Jag tror jag borde klara mig på att ladda bilden en gång i veckan men hur ska jag ladda bäst?
Det finns två publika laddare i Liljeholmens centrum men där står man max två timmar. Hur mycket hinner det ladda på den tiden? 2 mil? Det är ju ohållbart.
Och eftersom jag inte har egen laddare kan jag inte hålla på att ladda dagligen i flera timmar på någon viss plats. Det har jag inte tid med.
Jag jobbar på Regeringsgatan i city två dagar i veckan och kan ladda i Gallerians garage i samma byggnad men det kostar 90 kr/timmen. Otänkbart för min del.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Gå in på chargefinder.com och leta laddplatser i närheten av bostad/jobb. Där kan du se hur många laddpunkter det finns på en laddplats, hur många som är lediga, vilken effekt de har, pris, betalmetod, m m.
Notera att stolpar som har 50 kW CCS och Chademo oftast inte kan ladda med båda varianterna samtidigt. Om Chademon är upptagen kan du alltså antagligen inte ladda med CCS.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Gargamel »

De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gargamel skrev:
De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
Gick det att felanmäla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Gargamel »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
Gick det att felanmäla?
skulle r tre a bra mycket längre tid att få kontakt med nån på telefon än vad jag skulle spendera inne i centrum
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av pejvic »

Hej!

Du har ju köpt den fantastiska nya model3 med nya batteriet! Grattis. Du skall helst ladda till 100% jämt. Du slipper tänka.

Skaffa en InChargebricka (gratis) det finns 11kw på nybohovsbacken. Står du över natten ställ ner laddningen så det tar längre tid till 100%. Det finns också snabbladdare där.

Riktig kanonbil nya SR. En helt annan division än gamla SR+
Haft alla 3/Y
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Teslawessla »

Tänk på att bilen drar mer el när det är kallt ute och fartvind är en riktig dödare av range. Du kommer nog närmare 50 mil på sommaren med en SR+ men så som vädret är nu så tror jag det är överskattat. Räkna med 35-40 mil nu på vintern. Jag pendlar med min och på sommaren så har jag 40% t-o-r nu på vinter så drar den 50-60% t-o-r. 2021 LR med 4k mil sen mars. Ps jag kör inte med ägg under pedalen så därav att min bil kanske drar så mycket extra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av AAKEE »

Bjorn Larsson BLD skrev:
Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite:
9EACCF5C-9A7F-45C8-AD9D-90C7B5D373AC.jpeg
Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).

Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.

Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.

Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev:
Bjorn Larsson BLD skrev:
Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite:
9EACCF5C-9A7F-45C8-AD9D-90C7B5D373AC.jpeg
Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).

Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.

Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.

Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av AlphaEcho »

Som två andra redan har skrivit i tråden tidigare. Nya SR+ har LFP batterier vilket innebär att du bör ladda till 100% minst en gång i veckan. Batteriet tar ingen skada av att laddas fullt varje gång, även om den blir ståendes med full laddning. Vilket skiljer sig från LR och P med lithiumbatterier där rekommendationen är max 90% och absolut inte stå en längre tid med 100%.

Har själv en SR+ med LFP-batteri och årsmodell 2020. Räckvidd anges till 40 mil men kommer cirka 20-25 mil beroende på hur mycket sentry (kameraövervakning som tar några % per natt) jag använder och andel korta stadskörningar med förvärmning av kupén.

Parkerar på gatan i city. Laddar på arbetet eller vid Incharges 50kw laddstationer. Med ett förvämt batteri laddar jag fullt på en timme hos Incharge. Ladda ner deras app och sortera på CCS och snabbladdare.

Så inga problem att inte ha en laddstolpe, det handlar mer om ett nytt mindset och lite planerande. Stressigt första två veckorna men nu sitter rutinerna och allt går smärtfritt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Tellus »

pejvic skrev:
AAKEE skrev:
Bjorn Larsson BLD skrev:
Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite:
9EACCF5C-9A7F-45C8-AD9D-90C7B5D373AC.jpeg
Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).

Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.

Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.

Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
fel. ;)
Måste inte, men rekommenderas för att km angivelsen ska bli mer korrekt. Bra att batteriet gillar 100% men finns flera nackdelar också, tyngre, långsammare laddning, sämre acceleration. Nyaste model 3 wltp 510, gamla LR 560km vs 638km på nya LR och då får man AWD också dock 70000kr dyrare men 13 mils längre räckvidd också. Inte en helt ny bil, endast uppdaterad på några punkter.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av tslaqqq »

Jag laddar en gång i veckan men det beror inte helt oväntat på hur mycket man kör :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av mikebike »

tslaqqq skrev:
Jag laddar en gång i veckan men det beror inte helt oväntat på hur mycket man kör :lol:
Jag laddar varje torsdag kväll i samband med veckohandling, men funderar på att skippa laddning ikväll eftersom jag har 76% kvar (bara kört 3 km sedan förra torsdan).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
Missade att det var en ”SR” med LFP. Stod nog inte i första inlägget, och jag läste bara några inlägg på första sidan…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?

Inlägg av Dinsdale »

Det enda som händer om man inte laddar till 100% då och då är verkar vara att räckviddsmätaren som räknar kilometer kan visa fel. Det skiljer inte så mycket i spänning mellan ett fulladdat LFP-batteri och ett tomt, det är antagligen därför bilen ibland vill ha mätvärden från hög procent. Jag har inte lämnat bilen över natten med 100% en gång i veckan eftersom jag testat att se hur länge jag kan klara mig på enbart gratisladdning (plus att jag vill veta om det verkligen påverkar nånting att inte ladda till 100% varje vecka). Står därför oftast parkerad i garaget med mellan 75% och 95% snarare än 100%.

Jag har öht inte märkt någon som helst påverkan av att underlåta att ladda till 100% varje vecka. Råkar man få räckviddsmätaren att visa för låga värden är det dessutom bara att ladda batteriet till 100% och låta bilen stå så, efter ett tag har räknaren återhämtat sig. Det är ju inget som gått sönder utan bara lite mätvärden som saknas, dessa fylls enkelt på. Laddar man på publik laddare över natten bör man alltså inte segladda utan ta tillfället i akt att ladda så snabbt som möjligt till 100% så att bilen kan stå fulladdad några timmar innan man hämtar den. Då får man några mätvärden där som man klarar sig länge på sedan.

Vidare har jag laddat upp alla mina gratis kWh på supercharger (350kWh var det väl) plus gjort några långresor med snabbladdning ut över det och även flertalet gånger begagnat mig av Lidls påstådda 50 kW-laddare (som bara ger 42 kW). Resten är laddat på AC 11kW. Jag märker efter ett halvår och 700 mil fortfarande ingen degradering om man ska gå efter räckviddsmätaren. Jag är väldigt nöjd med hur enkelt det verkar vara med den här batteritypen, det känns som vilken bil som helst. Man tankar fullt när man väl tankar (laddar) och sen glömmer man bort det där. Extra nöjd tror jag dock begagnatköparen är när jag väl säljer bilen, helt uppenbart behöver man inte bry sig om vilka laddvanor föregående ägare har haft. Degraderingen (som garanterat finns) verkar också gå väldigt långsamt. Båda två är faktorer som rimligen borde påverka andrahandsvärdet i positiv riktning, och bra information att känna till om man har siktet inställt på begagnad SR+ (leta efter sådana med chassinummer som börjar på LFW och har svarta lister istället för krom så får man LFP-batteriet).
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar