Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Moderator: Redaktion
- Bjorn Larsson BLD
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 jul 2021 23:17
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Tack alla för bra råd. En konkret fråga till:
Jag bor i Gröndal, nära Liljeholmen i Stockholm och har boendeparkering men ingen laddstolpe (det är på gång men kan ta 6–12 månader).
Jag har köpt en Model 3 Standard Range med ca 49 mils räckvidd.
Jag tror jag borde klara mig på att ladda bilden en gång i veckan men hur ska jag ladda bäst?
Det finns två publika laddare i Liljeholmens centrum men där står man max två timmar. Hur mycket hinner det ladda på den tiden? 2 mil? Det är ju ohållbart.
Och eftersom jag inte har egen laddare kan jag inte hålla på att ladda dagligen i flera timmar på någon viss plats. Det har jag inte tid med.
Jag jobbar på Regeringsgatan i city två dagar i veckan och kan ladda i Gallerians garage i samma byggnad men det kostar 90 kr/timmen. Otänkbart för min del.
Jag bor i Gröndal, nära Liljeholmen i Stockholm och har boendeparkering men ingen laddstolpe (det är på gång men kan ta 6–12 månader).
Jag har köpt en Model 3 Standard Range med ca 49 mils räckvidd.
Jag tror jag borde klara mig på att ladda bilden en gång i veckan men hur ska jag ladda bäst?
Det finns två publika laddare i Liljeholmens centrum men där står man max två timmar. Hur mycket hinner det ladda på den tiden? 2 mil? Det är ju ohållbart.
Och eftersom jag inte har egen laddare kan jag inte hålla på att ladda dagligen i flera timmar på någon viss plats. Det har jag inte tid med.
Jag jobbar på Regeringsgatan i city två dagar i veckan och kan ladda i Gallerians garage i samma byggnad men det kostar 90 kr/timmen. Otänkbart för min del.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Gå in på chargefinder.com och leta laddplatser i närheten av bostad/jobb. Där kan du se hur många laddpunkter det finns på en laddplats, hur många som är lediga, vilken effekt de har, pris, betalmetod, m m.
Notera att stolpar som har 50 kW CCS och Chademo oftast inte kan ladda med båda varianterna samtidigt. Om Chademon är upptagen kan du alltså antagligen inte ladda med CCS.
Notera att stolpar som har 50 kW CCS och Chademo oftast inte kan ladda med båda varianterna samtidigt. Om Chademon är upptagen kan du alltså antagligen inte ladda med CCS.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Gick det att felanmäla?Gargamel skrev:De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
skulle r tre a bra mycket längre tid att få kontakt med nån på telefon än vad jag skulle spendera inne i centrumSwedishAdvocate skrev:Gick det att felanmäla?Gargamel skrev:De få gånger jag försökt ladda i Liljeholmen så har inte laddaren startat
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Hej!
Du har ju köpt den fantastiska nya model3 med nya batteriet! Grattis. Du skall helst ladda till 100% jämt. Du slipper tänka.
Skaffa en InChargebricka (gratis) det finns 11kw på nybohovsbacken. Står du över natten ställ ner laddningen så det tar längre tid till 100%. Det finns också snabbladdare där.
Riktig kanonbil nya SR. En helt annan division än gamla SR+
Du har ju köpt den fantastiska nya model3 med nya batteriet! Grattis. Du skall helst ladda till 100% jämt. Du slipper tänka.
Skaffa en InChargebricka (gratis) det finns 11kw på nybohovsbacken. Står du över natten ställ ner laddningen så det tar längre tid till 100%. Det finns också snabbladdare där.
Riktig kanonbil nya SR. En helt annan division än gamla SR+
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Tänk på att bilen drar mer el när det är kallt ute och fartvind är en riktig dödare av range. Du kommer nog närmare 50 mil på sommaren med en SR+ men så som vädret är nu så tror jag det är överskattat. Räkna med 35-40 mil nu på vintern. Jag pendlar med min och på sommaren så har jag 40% t-o-r nu på vinter så drar den 50-60% t-o-r. 2021 LR med 4k mil sen mars. Ps jag kör inte med ägg under pedalen så därav att min bil kanske drar så mycket extra.
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite: Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).Bjorn Larsson BLD skrev:Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.
Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.
Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.AAKEE skrev:Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite: Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).Bjorn Larsson BLD skrev:Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.
Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.
Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
Haft alla 3/Y
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Som två andra redan har skrivit i tråden tidigare. Nya SR+ har LFP batterier vilket innebär att du bör ladda till 100% minst en gång i veckan. Batteriet tar ingen skada av att laddas fullt varje gång, även om den blir ståendes med full laddning. Vilket skiljer sig från LR och P med lithiumbatterier där rekommendationen är max 90% och absolut inte stå en längre tid med 100%.
Har själv en SR+ med LFP-batteri och årsmodell 2020. Räckvidd anges till 40 mil men kommer cirka 20-25 mil beroende på hur mycket sentry (kameraövervakning som tar några % per natt) jag använder och andel korta stadskörningar med förvärmning av kupén.
Parkerar på gatan i city. Laddar på arbetet eller vid Incharges 50kw laddstationer. Med ett förvämt batteri laddar jag fullt på en timme hos Incharge. Ladda ner deras app och sortera på CCS och snabbladdare.
Så inga problem att inte ha en laddstolpe, det handlar mer om ett nytt mindset och lite planerande. Stressigt första två veckorna men nu sitter rutinerna och allt går smärtfritt.
Har själv en SR+ med LFP-batteri och årsmodell 2020. Räckvidd anges till 40 mil men kommer cirka 20-25 mil beroende på hur mycket sentry (kameraövervakning som tar några % per natt) jag använder och andel korta stadskörningar med förvärmning av kupén.
Parkerar på gatan i city. Laddar på arbetet eller vid Incharges 50kw laddstationer. Med ett förvämt batteri laddar jag fullt på en timme hos Incharge. Ladda ner deras app och sortera på CCS och snabbladdare.
Så inga problem att inte ha en laddstolpe, det handlar mer om ett nytt mindset och lite planerande. Stressigt första två veckorna men nu sitter rutinerna och allt går smärtfritt.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
fel.pejvic skrev:fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.AAKEE skrev:Du har nog lite batteristress. Drick en sån här, och andas lite: Man får ladda batteriet fullt när man behöver. Det kan dock vara smart att inte lämna det med hög laddning länge( så minskar man degraderingen av batterikapaciteten).Bjorn Larsson BLD skrev:Det får inte snabbladdas för ofta för det sliter på batteriet, det får inte laddas fullt, det får absolut inte ladda ur sig. Det ska användas regelbundet för att må bra. Jag får rena batteristressen. Om jag nu råkar vilja åka utomlands 3–4 veckor, kan då inte min bil bara stå parkerad på sin parkeringsplats under tiden? Måste den ha tillsyn och skötsel för att batteriet inte ska ladda ur sig och skadas? Vad skulle hända om man flyger till något varmt land två veckor under vintern och Teslan står utomhus i 10 minusgrader utan laddning? Blir det katastrof? Jag får intrycket av att batteriet kräver konstant omvårdnad när jag läser Teslas manual.
Självurladdningen är ganska låg så om du låter bilen stå utan sentry mode räcker strömmen länge om du lämnar den med tex 60-70%. Fyra veckor är inget problem.
Det är inget krav på att batteriet ska användas för att må bra.
Jag tror du kan slappna av. Det är väldigt få ”regler” avseende batteriet i Teslamanualen och det är ganska enkelt att äga en Tesla.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
Måste inte, men rekommenderas för att km angivelsen ska bli mer korrekt. Bra att batteriet gillar 100% men finns flera nackdelar också, tyngre, långsammare laddning, sämre acceleration. Nyaste model 3 wltp 510, gamla LR 560km vs 638km på nya LR och då får man AWD också dock 70000kr dyrare men 13 mils längre räckvidd också. Inte en helt ny bil, endast uppdaterad på några punkter.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Jag laddar en gång i veckan men det beror inte helt oväntat på hur mycket man kör
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Jag laddar varje torsdag kväll i samband med veckohandling, men funderar på att skippa laddning ikväll eftersom jag har 76% kvar (bara kört 3 km sedan förra torsdan).tslaqqq skrev:Jag laddar en gång i veckan men det beror inte helt oväntat på hur mycket man kör
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Missade att det var en ”SR” med LFP. Stod nog inte i första inlägget, och jag läste bara några inlägg på första sidan…pejvic skrev:fel. Som jag skrev ovan så MÅSTE han ladda den till 100%. Det är viktigt att inte ge samma råd för alla tesla. Är det ett batteri som inte skall laddas till 100 så står det resor i displayen. Han har nya batteriet. En riktig succé. Med hans SR får han samma räckvidd som de äldre LR.
En helt ny bil detta. Köpte just en sån och det är lev först i Maj.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hur ofta måste man ladda Tesla Model 3?
Det enda som händer om man inte laddar till 100% då och då är verkar vara att räckviddsmätaren som räknar kilometer kan visa fel. Det skiljer inte så mycket i spänning mellan ett fulladdat LFP-batteri och ett tomt, det är antagligen därför bilen ibland vill ha mätvärden från hög procent. Jag har inte lämnat bilen över natten med 100% en gång i veckan eftersom jag testat att se hur länge jag kan klara mig på enbart gratisladdning (plus att jag vill veta om det verkligen påverkar nånting att inte ladda till 100% varje vecka). Står därför oftast parkerad i garaget med mellan 75% och 95% snarare än 100%.
Jag har öht inte märkt någon som helst påverkan av att underlåta att ladda till 100% varje vecka. Råkar man få räckviddsmätaren att visa för låga värden är det dessutom bara att ladda batteriet till 100% och låta bilen stå så, efter ett tag har räknaren återhämtat sig. Det är ju inget som gått sönder utan bara lite mätvärden som saknas, dessa fylls enkelt på. Laddar man på publik laddare över natten bör man alltså inte segladda utan ta tillfället i akt att ladda så snabbt som möjligt till 100% så att bilen kan stå fulladdad några timmar innan man hämtar den. Då får man några mätvärden där som man klarar sig länge på sedan.
Vidare har jag laddat upp alla mina gratis kWh på supercharger (350kWh var det väl) plus gjort några långresor med snabbladdning ut över det och även flertalet gånger begagnat mig av Lidls påstådda 50 kW-laddare (som bara ger 42 kW). Resten är laddat på AC 11kW. Jag märker efter ett halvår och 700 mil fortfarande ingen degradering om man ska gå efter räckviddsmätaren. Jag är väldigt nöjd med hur enkelt det verkar vara med den här batteritypen, det känns som vilken bil som helst. Man tankar fullt när man väl tankar (laddar) och sen glömmer man bort det där. Extra nöjd tror jag dock begagnatköparen är när jag väl säljer bilen, helt uppenbart behöver man inte bry sig om vilka laddvanor föregående ägare har haft. Degraderingen (som garanterat finns) verkar också gå väldigt långsamt. Båda två är faktorer som rimligen borde påverka andrahandsvärdet i positiv riktning, och bra information att känna till om man har siktet inställt på begagnad SR+ (leta efter sådana med chassinummer som börjar på LFW och har svarta lister istället för krom så får man LFP-batteriet).
Jag har öht inte märkt någon som helst påverkan av att underlåta att ladda till 100% varje vecka. Råkar man få räckviddsmätaren att visa för låga värden är det dessutom bara att ladda batteriet till 100% och låta bilen stå så, efter ett tag har räknaren återhämtat sig. Det är ju inget som gått sönder utan bara lite mätvärden som saknas, dessa fylls enkelt på. Laddar man på publik laddare över natten bör man alltså inte segladda utan ta tillfället i akt att ladda så snabbt som möjligt till 100% så att bilen kan stå fulladdad några timmar innan man hämtar den. Då får man några mätvärden där som man klarar sig länge på sedan.
Vidare har jag laddat upp alla mina gratis kWh på supercharger (350kWh var det väl) plus gjort några långresor med snabbladdning ut över det och även flertalet gånger begagnat mig av Lidls påstådda 50 kW-laddare (som bara ger 42 kW). Resten är laddat på AC 11kW. Jag märker efter ett halvår och 700 mil fortfarande ingen degradering om man ska gå efter räckviddsmätaren. Jag är väldigt nöjd med hur enkelt det verkar vara med den här batteritypen, det känns som vilken bil som helst. Man tankar fullt när man väl tankar (laddar) och sen glömmer man bort det där. Extra nöjd tror jag dock begagnatköparen är när jag väl säljer bilen, helt uppenbart behöver man inte bry sig om vilka laddvanor föregående ägare har haft. Degraderingen (som garanterat finns) verkar också gå väldigt långsamt. Båda två är faktorer som rimligen borde påverka andrahandsvärdet i positiv riktning, och bra information att känna till om man har siktet inställt på begagnad SR+ (leta efter sådana med chassinummer som börjar på LFW och har svarta lister istället för krom så får man LFP-batteriet).
Model 3 SR+ 18" 2021