Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Moderator: Redaktion
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?tomla skrev:Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3246
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Laddning på Tesla Supercharger eller Ionity är vanligen bara något man gör i samband med långfärd. Kan du inte vardagsladda hemma är det oftast enklare med andra alternativ, som ligger närmare bostaden, jobbet eller andra platser som du besöker ofta. Kolla på den utmärkta chargefinder.com så ser du laddplatser i områden som du ofta befinner dig i.krosussorken skrev:Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?tomla skrev:Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Jag har en 2017 Tesla modell S.krosussorken skrev:Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?tomla skrev:Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Kan inte ladda hemma.
Har gratis laddning hos Tesla.
Har kört ca 12.000 mil.
Med dagens höga elpriser har jag inte råd att byta bil.
Som tur är verkar Teslan skottsäker.
Så det blir att ha kvar den många år till.
Är mycket nöjd med Teslan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
1. Även om man inte själv kommer använda dragkroken -- kan man få tillbaka pengar som man lägger på en dragkrok den dag man ska sälja bilen som begagnad? Kan man kanske till och med få tillbaka mer än de pengarna man själv betalade om en bil med drag kommer ge ett så pass mycket högre inbytespris jämfört med en bil som inte har dragkrok?krosussorken skrev:Dragkrok slipper jag nog, är inte karl nog att bemästra det ändå;). Men bra att du tipsar!Remuz skrev:.../ Överväg dragkrok om du inte gjort det...
2. Dragkrokar är inte så komplicerade. Du kanske inte har behovet idag, men vem vet när det skulle kunna uppstå, och då kan du enkelt lära dig hur det funkar...
Edit: Lyckades glömma bort att det var leasing. Oops.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten? Såg att ett lokalt bostadsbolag hade en stolpe alldeles inpå knuten där jag bor. Laddare 22 kW Type 2 (2st). Kan vara bra om det dröjer lite innan vi får in laddstolpen i garaget i vår förening.Niklas Z skrev:Laddning på Tesla Supercharger eller Ionity är vanligen bara något man gör i samband med långfärd. Kan du inte vardagsladda hemma är det oftast enklare med andra alternativ, som ligger närmare bostaden, jobbet eller andra platser som du besöker ofta. Kolla på den utmärkta chargefinder.com så ser du laddplatser i områden som du ofta befinner dig i.krosussorken skrev:Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?tomla skrev:Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3246
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.krosussorken skrev:Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Men AP ingår väl i alla Tesla? Är bara onödiga funktioner man behöver betala extra för, summon, parkering och sånt är ju mest gimmick,tomla skrev:Några saker som jag skulle fundera på.
El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågorNiklas Z skrev:Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.krosussorken skrev:Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Tycker (tyvärr) det finns en aspekt till som inte kommit upp i den här tråden...krosussorken skrev:.../ Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller /...
Som jag förstår det så är det Volvo Cars som har en majoritetsägarpost i Polestar. Men... Vilken typ av inflytande har den Kinesiska regimen i Volvo Cars?
Enligt nedan länkade artiklar från Svenska Dagbladet kom mer än 85% av köpesumman från statliga kinesiska banker när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009. Och om man på något sätt skulle kunna bortse från det – vilket inflytande har den Kinesiska regimen generellt i Kinesiska bolag?
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Sen dess har ju Geely sålt hur många aktier i och med börsintroduktionen? 15-20%? Men det tycker inte jag är tillräckligt för att ändra på de grundförutsättningar som beskrivs ovan av Svenska Dagbladet...
När det gäller MG så är det ju inte lika 'luddigt'. De ägs direkt av den Kinesiska regimen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3246
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?krosussorken skrev:Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågorNiklas Z skrev:Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.krosussorken skrev:Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.Niklas Z skrev:Inga frågor är dumma. Vilken station är det?krosussorken skrev:Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågorNiklas Z skrev:Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.krosussorken skrev:Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3246
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.krosussorken skrev:Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.krosussorken skrev:Inga frågor är dumma. Vilken station är det?krosussorken skrev:Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Jag får helt enkelt köpa en bil och åka dit och testa;). Tack för att du kollade!Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.krosussorken skrev:Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.krosussorken skrev:Inga frågor är dumma. Vilken station är det?krosussorken skrev:Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7475
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?mikebike skrev:Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7475
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Min bil kan ladda med 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas, så 50% fortare med trefas. Andra bilar kanske bara laddar 3,7 kW enfas.....krosussorken skrev:Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?mikebike skrev:Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
Nere vid Jonsbackarondellen skall det finnas flera olika laddare, med olika pris beroende på hastighet. Jag har inte laddat där (ännu). COOP Breared har laddstolpar som jag tror är gratis, men i somras var aldrig någon ledig. Samma med Kusthotellet, ingen ledig stolpe.
Så här års är det antagligen möjligt att hitta lediga/gratis laddstolpar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.krosussorken skrev:Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?mikebike skrev:Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.
Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
På sommaren får man cykla i Varberg, det är totalt hopplöst med bil .mikebike skrev:Min bil kan ladda med 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas, så 50% fortare med trefas. Andra bilar kanske bara laddar 3,7 kW enfas.....krosussorken skrev:Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?mikebike skrev:Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.Niklas Z skrev:Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
Nere vid Jonsbackarondellen skall det finnas flera olika laddare, med olika pris beroende på hastighet. Jag har inte laddat där (ännu). COOP Breared har laddstolpar som jag tror är gratis, men i somras var aldrig någon ledig. Samma med Kusthotellet, ingen ledig stolpe.
Så här års är det antagligen möjligt att hitta lediga/gratis laddstolpar.
Hittade den här sidan. Vet inte hur väl fungerande och uppdaterad den är. men där står det att den är offentlig åtminstone. Uppdaterad info 2016 så det kan ha hänt något sedan dess förvisso.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 7df4&ln=sv
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3246
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.[JM] skrev:Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.
Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7475
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Den använder två av ombordladdarna parallellt.Niklas Z skrev:Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.[JM] skrev:Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.
Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.krosussorken skrev:Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Har inte med var drivhjulen sitter utan på om bilen är över- eller understyrd balansmässigt. Dessutom klarar ESP-systemen av det mesta idag, de försöker se till så att bilen följer rattutslaget exempelvis genom att framkalla överstyrning genom att bromsa inre bakhjulet osv.Tellus skrev:Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.krosussorken skrev:Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Bakhjulsdrift har sina stora begränsningar när det är löst underlag, moddigt/djupsnö osv. Drivhjul som drar bilen igenom är betydligt stabilare och då kan man tillåta mer hjulspinn utan att få kast vilket ger betydligt effektivare drift i dessa förhållanden.
Med det sagt så går Tesla annars väldigt bra på vintern även tvåhjulsdriven.
Tesla Y LR -22 EAP
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)
Model 3 är väl lägre än Polestar 2, kommer det massor av snö fastnar nog M3 i snön innan Polestar gör det.
Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.
Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.
Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.
Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.
Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.
Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.
Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Model 3 SR+ 18" 2021