Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mati »

Klimatbonus ska betalas ut igen, men personligen betraktar jag den som just en bonus, ingenting man ska räkna med att få. Pengarna lär ta slut snart igen och frågan är om det puttas in mer pengar i systemet. Högst osäkert.
Jag skulle inte vänta med ett eventuellt elbilsköp bara på grund av osäkerheten med bonusen. I så fall kommer du aldrig skaffa elbil.

Om du ändå aldrig eller sällan åker långt med bilen så behöver du ingen Tesla. Det är bara du som kan avgöra det, men någon enstaka gång per år kan man faktiskt leva med lite laddkrångel. Använder ni bilen bara för pendling så spelar det ingen som helst roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Remuz »

AP räcker gott på tesla
På PS2 vill du ha paketet pilot, skulle hellre ta long range än paketet plus på den, men med ditt mönster behövs inget av dom

Din pendling, är det småvägar eller större vägar? Är det småvägar kan du skippa pilot också...
P85D svart/svart med gratis SuC
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Remuz skrev:
AP räcker gott på tesla
På PS2 vill du ha paketet pilot, skulle hellre ta long range än paketet plus på den, men med ditt mönster behövs inget av dom

Din pendling, är det småvägar eller större vägar? Är det småvägar kan du skippa pilot också...
Tack för din input. Vad är det i paketet pilot som du tycker är bra att köpa till?

Pendling är främst småvägar, ibland liten sträcka motorväg.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Gargamel »

Auto pilot och annat liknande skräp oavsett namn skulle jag aldrig betala extra för.
Sånt mög kommer aldrig funka året runt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av HelectriC »

krosussorken skrev:
Remuz skrev:
AP räcker gott på tesla
På PS2 vill du ha paketet pilot, skulle hellre ta long range än paketet plus på den, men med ditt mönster behövs inget av dom

Din pendling, är det småvägar eller större vägar? Är det småvägar kan du skippa pilot också...
Tack för din input. Vad är det i paketet pilot som du tycker är bra att köpa till?

Pendling är främst småvägar, ibland liten sträcka motorväg.
Adaptiv Cruise i pilotpaketet. Utan det känns bilen väldigt gammal enligt mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Auto pilot och annat liknande skräp oavsett namn skulle jag aldrig betala extra för.
Sånt mög kommer aldrig funka året runt.
Hos Tesla så ingår ju AP i grundpriset, och gillar verkligen den funktionen. Så fort jag köra längre sträckor i vår Mercedes så saknar jag oftast AP.

Gällande PS2 så skulle jag nog, precis som Helectric föreslår, överväga att betala för Adaptiv Cruise. Den är riktigt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Auto pilot och annat liknande skräp oavsett namn skulle jag aldrig betala extra för.
Sånt mög kommer aldrig funka året runt.
Hos Tesla så ingår ju AP i grundpriset, och gillar verkligen den funktionen. Så fort jag köra längre sträckor i vår Mercedes så saknar jag oftast AP.

Gällande PS2 så skulle jag nog, precis som Helectric föreslår, överväga att betala för Adaptiv Cruise. Den är riktigt bra.
Det börjar luta mer åt Tesla nu. Känns bra att slippa lägga till en massa olika paket för att få samma utrustningsnivå. Sedan känns det som att Tesla är mer framme, att man kan lita på räckvidden på ett annat sätt. Kanske bara fördomar. Antar Polestar 2 kommer bli bättre och bättre med uppdaterad mjukvara framöver också.

Är det någon som har erfarenheter av privatleasing via Carla? Det verkar på förhand väldigt bra. Allt ingår förutom lagerhållning och skifte av däck 5995 kr/mån för 1500 mil och därefter 12,6 kr/övermil. så 2000 mil hamnar på 6520 kr totalt. Sen sa de att man inte behöver oroa sig över klimatbonusen utan att det är dom som tar den risken. Tycker ni det låter vettigt?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Remuz »

6000kr låter vettigt ja. Du får mycket bil för dom pengarna.

Angående pilot och AP så kör jag personligen antingen kö i Stockholm eller E4 mot GBG och en bil utan den funktionen skulle kännas otroligt dålig idag. Kör man som TS småvägar så skulle jag aldrig ge något extra för funktionen.

Överväg dragkrok om du inte gjort det...
P85D svart/svart med gratis SuC
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Remuz skrev:
6000kr låter vettigt ja. Du får mycket bil för dom pengarna.

Angående pilot och AP så kör jag personligen antingen kö i Stockholm eller E4 mot GBG och en bil utan den funktionen skulle kännas otroligt dålig idag. Kör man som TS småvägar så skulle jag aldrig ge något extra för funktionen.

Överväg dragkrok om du inte gjort det...
Dragkrok slipper jag nog, är inte karl nog att bemästra det ändå;). Men bra att du tipsar!
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av tomla »

Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

tomla skrev:
Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3254
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
tomla skrev:
Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?
Laddning på Tesla Supercharger eller Ionity är vanligen bara något man gör i samband med långfärd. Kan du inte vardagsladda hemma är det oftast enklare med andra alternativ, som ligger närmare bostaden, jobbet eller andra platser som du besöker ofta. Kolla på den utmärkta chargefinder.com så ser du laddplatser i områden som du ofta befinner dig i.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Zalman3 »

krosussorken skrev:
tomla skrev:
Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?
Jag har en 2017 Tesla modell S.
Kan inte ladda hemma.
Har gratis laddning hos Tesla.
Har kört ca 12.000 mil.

Med dagens höga elpriser har jag inte råd att byta bil.
Som tur är verkar Teslan skottsäker.
Så det blir att ha kvar den många år till.
Är mycket nöjd med Teslan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av SwedishAdvocate »

krosussorken skrev:
Remuz skrev:
.../ Överväg dragkrok om du inte gjort det...
Dragkrok slipper jag nog, är inte karl nog att bemästra det ändå;). Men bra att du tipsar!
1. Även om man inte själv kommer använda dragkroken -- kan man få tillbaka pengar som man lägger på en dragkrok den dag man ska sälja bilen som begagnad? Kan man kanske till och med få tillbaka mer än de pengarna man själv betalade om en bil med drag kommer ge ett så pass mycket högre inbytespris jämfört med en bil som inte har dragkrok?

2. Dragkrokar är inte så komplicerade. Du kanske inte har behovet idag, men vem vet när det skulle kunna uppstå, och då kan du enkelt lära dig hur det funkar...

Edit: Lyckades glömma bort att det var leasing. Oops. :oops:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
tomla skrev:
Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Om man nu inte laddar hemma. Är det billigare att ha en tesla och ladda på deras stolpar än Ionity osv? Tycker jag läst någon gång att vissa som köpte Model S till och med laddade gratis i vissa avseenden?
Laddning på Tesla Supercharger eller Ionity är vanligen bara något man gör i samband med långfärd. Kan du inte vardagsladda hemma är det oftast enklare med andra alternativ, som ligger närmare bostaden, jobbet eller andra platser som du besöker ofta. Kolla på den utmärkta chargefinder.com så ser du laddplatser i områden som du ofta befinner dig i.
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten? Såg att ett lokalt bostadsbolag hade en stolpe alldeles inpå knuten där jag bor. Laddare 22 kW Type 2 (2st). Kan vara bra om det dröjer lite innan vi får in laddstolpen i garaget i vår förening.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3254
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av HelectriC »

tomla skrev:
Några saker som jag skulle fundera på.

El Förbrukningen och räckvidd: Nu kör du inte långt och elen är billig.
Ladd infrastrukturen: Tesla är överlägsen, men skall du inte åka långt under storhelger så är det inte ett stort problem.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan AP idag: Klarar mig inte utan den idag. Tycker dock att AP på gamla Tesla är fortfarande bättre en dom nya i många avseende.(inte alla)
Men AP ingår väl i alla Tesla? Är bara onödiga funktioner man behöver betala extra för, summon, parkering och sånt är ju mest gimmick,
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågor :roll:

Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av SwedishAdvocate »

krosussorken skrev:
.../ Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller /...
Tycker (tyvärr) det finns en aspekt till som inte kommit upp i den här tråden...

Som jag förstår det så är det Volvo Cars som har en majoritetsägarpost i Polestar. Men... Vilken typ av inflytande har den Kinesiska regimen i Volvo Cars?

Enligt nedan länkade artiklar från Svenska Dagbladet kom mer än 85% av köpesumman från statliga kinesiska banker när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009. Och om man på något sätt skulle kunna bortse från det – vilket inflytande har den Kinesiska regimen generellt i Kinesiska bolag?

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag

Sen dess har ju Geely sålt hur många aktier i och med börsintroduktionen? 15-20%? Men det tycker inte jag är tillräckligt för att ändra på de grundförutsättningar som beskrivs ovan av Svenska Dagbladet...

När det gäller MG så är det ju inte lika 'luddigt'. De ägs direkt av den Kinesiska regimen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3254
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågor :roll:

Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågor :roll:

Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3254
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag får helt enkelt köpa en bil och åka dit och testa;). Tack för att du kollade!
Skriv svar