Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågor :roll:

Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
Det var en bra karta! Ska normalt sett alla de laddstolparna som visas där vara öppna för allmänheten?
Normalt sett ja. Chargefinder brukar i vänsterkolumnen ange hur betalning kan göras, om det är gratis, app eller laddbricka som krävs, osv. Där brukar även kostnad per kWh eller minuttaxa finnas angiven.
Knappnålarna är färgkodade efter laddeffekt. I de fall det finns flera effekter, t ex 50 kW DC och 22 kW AC, på samma station följer färgen på knappnålen den högsta effekten. Notera att även om en laddstolpe kan leverera 22 kW AC är det få bilar som kan ta mot mer än 11 kW vid AC-laddning. Vid DC-laddning är laddeffekterna betydligt högre.
Det står så här i vänsterkolumnen. Ska man tolka det som att det är gratis? Tycker lite synd om er som får stå ut med alla mina dumma frågor :roll:

Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Niklas Z skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
krosussorken skrev:
Beskrivning
Parkering utmed xxxxx väg.
Kommentar
Laddstationens maximala effekt är 22 kW. Om fler än en laddar samtidigt får de dela på den effekten.
Inga frågor är dumma. Vilken station är det?
Det är adress Krabbes väg 12 Varberg. Känns som det är lite dåligt med info.
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag får helt enkelt köpa en bil och åka dit och testa;). Tack för att du kollade!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
20210809_120901.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
20210809_120901.jpg
Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

krosussorken skrev:
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
20210809_120901.jpg
Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?
Min bil kan ladda med 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas, så 50% fortare med trefas. Andra bilar kanske bara laddar 3,7 kW enfas.....

Nere vid Jonsbackarondellen skall det finnas flera olika laddare, med olika pris beroende på hastighet. Jag har inte laddat där (ännu). COOP Breared har laddstolpar som jag tror är gratis, men i somras var aldrig någon ledig. Samma med Kusthotellet, ingen ledig stolpe.
Så här års är det antagligen möjligt att hitta lediga/gratis laddstolpar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av [JM] »

krosussorken skrev:
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
20210809_120901.jpg
Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.

Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

mikebike skrev:
krosussorken skrev:
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Gissar att det är en laddstolpe som kommunen satt upp. Verkar vara gratis ström där, eventuellt krävs p-avgift. Om du har en sådan nära din bostad är det bara att tacka och ta emot. Vi har flera sådana här i Uppsala där jag bor. Därför laddar jag oftast gratis.
Jag tycker det ser ut som om den är reserverad för boende.
Vi är ofta i Varberg och den enda gratis laddplats jag sett var utanför Jula, men den funkade inte.
Det är inte jättedyrt att ladda i "Kvantumgaraget", men det gäller att se upp eftersom vissa ladduttag är enfas.
20210809_120901.jpg
Tack för tips. Det är också i närheten. Att det är 1-fas påverkar laddtiden antar jag, eller är det något annat som man bör tänka på?
Min bil kan ladda med 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas, så 50% fortare med trefas. Andra bilar kanske bara laddar 3,7 kW enfas.....

Nere vid Jonsbackarondellen skall det finnas flera olika laddare, med olika pris beroende på hastighet. Jag har inte laddat där (ännu). COOP Breared har laddstolpar som jag tror är gratis, men i somras var aldrig någon ledig. Samma med Kusthotellet, ingen ledig stolpe.
Så här års är det antagligen möjligt att hitta lediga/gratis laddstolpar.
På sommaren får man cykla i Varberg, det är totalt hopplöst med bil ;).

Hittade den här sidan. Vet inte hur väl fungerande och uppdaterad den är. men där står det att den är offentlig åtminstone. Uppdaterad info 2016 så det kan ha hänt något sedan dess förvisso.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 7df4&ln=sv
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

[JM] skrev:
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.

Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
[JM] skrev:
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.

Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.
Den använder två av ombordladdarna parallellt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Tellus »

krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av BrooklynS »

Tellus skrev:
krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Har inte med var drivhjulen sitter utan på om bilen är över- eller understyrd balansmässigt. Dessutom klarar ESP-systemen av det mesta idag, de försöker se till så att bilen följer rattutslaget exempelvis genom att framkalla överstyrning genom att bromsa inre bakhjulet osv.

Bakhjulsdrift har sina stora begränsningar när det är löst underlag, moddigt/djupsnö osv. Drivhjul som drar bilen igenom är betydligt stabilare och då kan man tillåta mer hjulspinn utan att få kast vilket ger betydligt effektivare drift i dessa förhållanden.

Med det sagt så går Tesla annars väldigt bra på vintern även tvåhjulsdriven.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

Model 3 är väl lägre än Polestar 2, kommer det massor av snö fastnar nog M3 i snön innan Polestar gör det.

Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.

Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.

Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.

Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av BrooklynS »

Bra och objektiv redogörelse!
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev:
.../ Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. /...
Och av den anledningen är det kanske inte så dumt att välja till dragkrok till Teslan. Har man krok kan man ju få med sig en hel del ifall man någon gång skulle vilja...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av zimpan »

Dinsdale skrev:
Model 3 är väl lägre än Polestar 2, kommer det massor av snö fastnar nog M3 i snön innan Polestar gör det.

Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.

Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.

Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.

Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Håller med om mycket av detta, men nya Model 3 (2021) har väldigt bra strålkastare, brett och fint helljus och halvljus, och halvlljuset är väldigt asymmetriskt och lyser långt på högerkanten. Dock inte matrix-avbländning tyvärr (ännu). Och den adaptiva farthållaren funkar fint.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Kanonbra sammanställning:)!

Man känner sig lite ambivalent i sina val. Tycker teslan känns som ett säkrare val än Polestar 2, även om den känns gedigen också. Men å andra sidan om man ska leasa känns inte teknikrisken lika påtaglig i teslan. Hur är teslan med lastning av tex barnvagn? Är det inte att rekommendera? Har inga barn nu men det kan ju ändras.

Funderar också på det här med privatleasing vs billån. Ska jag köpa en bil hade det blivit teslan för det känns som andrahandsvärdet är bättre / säkrare. Likaså att man kan byta bil om familjeförhållanden ändras.

Många säger väl att privatleasing vid en TCO-kalkyl ofta är mer förmånlig. Men om man räknar med att man har bilen i låt säga 6 år, då kanske ett köp är att föredra? Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

FStaake skrev:
mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Min 2020 som levererades i september förra året har också asymetriskt halvljus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

FStaake skrev:
mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Min bil som levererades för nästan exakt ett år sedan har inte asymmetriskt halvljus, men de som levererades senare har det.
De har andra strålkastare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

zimpan skrev:

Håller med om mycket av detta, men nya Model 3 (2021) har väldigt bra strålkastare, brett och fint helljus och halvljus, och halvlljuset är väldigt asymmetriskt och lyser långt på högerkanten. Dock inte matrix-avbländning tyvärr (ännu). Och den adaptiva farthållaren funkar fint.
Det är skillnaden mellan adaptivt helljus och inte som behöver upplevas för att man ska förstå fördelarna. Det brukar bli en del diskussioner kring det där, samtidigt är utrustningen relativt sällsynt och få har därför verkliga erfarenheter av systemet. Fakta är också att du inte behöver adaptivt helljus om du primärt kör med bilen på upplysta vägar för då aktiveras det inte i alla fall. Många bor ju i eller i omedelbar närhet till en stad och det är främst dit man åker till jobb, för att handla osv. Under sommarens bilresor är det ändå ljust långt in på kvällen osv. Men för de som kan nyttja systemet är det till stor hjälp.

Farthållaren på Teslan bromsar om den ser nån åka med hjulen lite över mittlinjen (vilket folk gör på landsväg när de genar i - från sitt håll räknat - vänsterkurvor), om den blandar ihop skuggor med riktiga fordon (tror bilen framför kör mitt i vägen) samt ibland under broar på motorväg. Kan även hända i backkrön med högerkurva efter för bilen tror då att vägen är rak. Samtliga dessa situationer går att parera genom att ha foten på gasen och vara uppmärksam på när situationerna kan uppstå, då märker passagerarna oftast inte av bilens nervösa tendenser. Vill man däremot ha en mer avslappnad färd är volvosystemet (som Polestar delar) att föredra, då det är mer långsamt i reaktionen så det fattar inte att situationerna som Teslan hinner upptäcka faktiskt händer. Spökbromsningar har jag aldrig varit med om, det som hänt har gått att härleda till specifika situationer bilen misstolkar eller övertolkar.
Teslan är ju egentligen objektivt sett bättre, men ur ett användarperspektiv upplevs Volvon bättre. För de som vill ha något som "bara funkar" och dessutom oftast kör kurvig landsväg vågar jag påstå att Volvo (Polestar) är ett bättre val. Kör man mestadels runt på flerfiliga motorvägar i storstaden eller ligger och pressar mil efter mil motorväg är Teslans styrkor fler än dess svagheter.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Nu är det lite snöigt här så jag provade att gasa till lite i kurvorna. Det var en riktigt tråkig upplevelse, det hände ingenting förutom att man hörde att antispinn gick in lite. Det hördes bara, det kändes knappt. Trodde man skulle kunna ha lite kul nu när jag har dubbfritt och därmed inte sliter på dubbarna men bilen svängde inte ut med bakdelen alls. Och inte finns det nån handbroms att rycka i heller, bara den fjantiga p-knappen som inte fungerar under färd :-(

Det kändes tryggt och säkert iaf, så man får vara glad för det lilla.

(Hade framhjulsdriven volvo förut.)
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar