Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

[JM] skrev:
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.

Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
[JM] skrev:
Model 3 tex tar bara 16A per fas. Så stolpen på bilden ovan skulle du bara få ut 3,7 kW ur.
Därför vill man ladda på 3 faser så att det går 3ggr fortare.

Hemma är fördelen att man inte belastar enenskild fas utan sprider ut det på 3st så att man inte smäller huvudsäkringarna.
Model 3 kan ta emot 32 A enfas, dvs 7,4 kW. Den kan dela upp 32 A. Om den gör så att det blir 2x16A eller 3x10,7A vet jag inte, men den kan tillgodogöra sig 32 A enfas.
Den använder två av ombordladdarna parallellt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Tellus »

krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av BrooklynS »

Tellus skrev:
krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Ja det är en ickefråga, den är säker på vintern.
Värre med en framhjulsdriven bil som går rakt fram i kurvan eller rondellen, det klarar inte antisladden av. Med bakhjulsdrift så hinner sladden hävas automatiskt om man kommer lite för fort i kurvan.
Har inte med var drivhjulen sitter utan på om bilen är över- eller understyrd balansmässigt. Dessutom klarar ESP-systemen av det mesta idag, de försöker se till så att bilen följer rattutslaget exempelvis genom att framkalla överstyrning genom att bromsa inre bakhjulet osv.

Bakhjulsdrift har sina stora begränsningar när det är löst underlag, moddigt/djupsnö osv. Drivhjul som drar bilen igenom är betydligt stabilare och då kan man tillåta mer hjulspinn utan att få kast vilket ger betydligt effektivare drift i dessa förhållanden.

Med det sagt så går Tesla annars väldigt bra på vintern även tvåhjulsdriven.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

Model 3 är väl lägre än Polestar 2, kommer det massor av snö fastnar nog M3 i snön innan Polestar gör det.

Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.

Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.

Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.

Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av BrooklynS »

Bra och objektiv redogörelse!
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev:
.../ Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. /...
Och av den anledningen är det kanske inte så dumt att välja till dragkrok till Teslan. Har man krok kan man ju få med sig en hel del ifall man någon gång skulle vilja...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av zimpan »

Dinsdale skrev:
Model 3 är väl lägre än Polestar 2, kommer det massor av snö fastnar nog M3 i snön innan Polestar gör det.

Tänk på att Polestar 2 slukar el, även med "long range"-batteriet motsvarar räckvidden i verklig körning knappt SR+. Om du även väger in det faktum att batteriet i SR+ kan laddas till 100% utan att det slits men polestar inte bör laddas till mer än 80-90% blir skillnaden ännu större. Å andra sidan, om du leasar bilen lär du väl ladda den till 100% hela tiden för du lämnar ju ändå tillbaka den efter tre år. De kan ju inte gärna hävda i villkoren att du inte får ladda den till 100%. Men köper man bilen privat kanske man vill vårda batteriet mer.

Jag tror standard range Polestar 2 blir för jobbig att ha som vardagsbil, att byta till elbil är som att du sätter in en tank på kanske 10-15 liter i en fossildriven normaltörstig kombi. Det blir ett evigt körande till macken, men fossilkombin tankar du på nån minut. Laddar jag från vägguttag tar det 4 tim att ladda 18%... saknar man laddbox hemma bör man välja så stort batteri man har råd med, gärna ett som går att ladda till 100% utan att det tar skada.

Om du kollar på Polestar, jämför isf framhjulsdrivna long range med bakhjulsdrivna model 3.

Pilotpaketet på Polestar ger dig led matrix-strålkastarna, vilket du kommer ha jättestor nytta av om du bor så till att du kör mycket landsväg. Teslan har bara hel och halv, plus att man får intrycket att strålkastarna är symmetriska (alltså inte lyser upp väggrenen till höger med halvljuset). Du får även en riktig baklucka med Polestar som gör att du kan lasta in skrymmande saker. I Teslan får jag inte ens in en trädgårdsstol. Å andra sidan, om du packar med mjuka väskor sväljer Teslan 100 liter mer än Polestar. Polestar har frunk och lite utrymme under bagagegolvet men det är så små utrymmen att man inte får in något vettigt där ändå. Det finns massor av förvaringsutrymme i kupen i Teslan också om man jämför.
Glastaket (som du inte får på Polestar utan att köpa pluspaketet, då får du även värmepump och tonad bakruta) är bättre för framåtvända baksätespassagerare, i Teslan sitter det en balk mitt i taket som skymmer sikten. Har du å andra sidan bakåtvända barn i baksätet är Teslans glastak bättre för barnet får då väldigt bra utsikt.
Teslan har bättre räckvidd och bättre teknik för allt som har med batteriet att göra samt (för närvarande) ensam tillgång till supercharger. Men standardgrejer som adaptivt helljus eller stabil farthållare saknas eller fungerar inte helt felfritt. Polestar har dålig räckvidd för priset men vardagstekniken såsom led matrix, regnsensor, farthållare och den riktiga bakluckan fungerar jättebra.
Håller med om mycket av detta, men nya Model 3 (2021) har väldigt bra strålkastare, brett och fint helljus och halvljus, och halvlljuset är väldigt asymmetriskt och lyser långt på högerkanten. Dock inte matrix-avbländning tyvärr (ännu). Och den adaptiva farthållaren funkar fint.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Kanonbra sammanställning:)!

Man känner sig lite ambivalent i sina val. Tycker teslan känns som ett säkrare val än Polestar 2, även om den känns gedigen också. Men å andra sidan om man ska leasa känns inte teknikrisken lika påtaglig i teslan. Hur är teslan med lastning av tex barnvagn? Är det inte att rekommendera? Har inga barn nu men det kan ju ändras.

Funderar också på det här med privatleasing vs billån. Ska jag köpa en bil hade det blivit teslan för det känns som andrahandsvärdet är bättre / säkrare. Likaså att man kan byta bil om familjeförhållanden ändras.

Många säger väl att privatleasing vid en TCO-kalkyl ofta är mer förmånlig. Men om man räknar med att man har bilen i låt säga 6 år, då kanske ett köp är att föredra? Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Niklas Z »

FStaake skrev:
mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Min 2020 som levererades i september förra året har också asymetriskt halvljus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av mikebike »

FStaake skrev:
mikebike skrev:
De tidiga 2021:orna har inte asymmetriskt halvljus....
Nu är det ett sidospår men vår tidiga 2020 har asymmetriskt halvljus. Varför skulle tesla ha taket bort det?
Har det något med LED matrix ljusen att göra?
Min bil som levererades för nästan exakt ett år sedan har inte asymmetriskt halvljus, men de som levererades senare har det.
De har andra strålkastare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

zimpan skrev:

Håller med om mycket av detta, men nya Model 3 (2021) har väldigt bra strålkastare, brett och fint helljus och halvljus, och halvlljuset är väldigt asymmetriskt och lyser långt på högerkanten. Dock inte matrix-avbländning tyvärr (ännu). Och den adaptiva farthållaren funkar fint.
Det är skillnaden mellan adaptivt helljus och inte som behöver upplevas för att man ska förstå fördelarna. Det brukar bli en del diskussioner kring det där, samtidigt är utrustningen relativt sällsynt och få har därför verkliga erfarenheter av systemet. Fakta är också att du inte behöver adaptivt helljus om du primärt kör med bilen på upplysta vägar för då aktiveras det inte i alla fall. Många bor ju i eller i omedelbar närhet till en stad och det är främst dit man åker till jobb, för att handla osv. Under sommarens bilresor är det ändå ljust långt in på kvällen osv. Men för de som kan nyttja systemet är det till stor hjälp.

Farthållaren på Teslan bromsar om den ser nån åka med hjulen lite över mittlinjen (vilket folk gör på landsväg när de genar i - från sitt håll räknat - vänsterkurvor), om den blandar ihop skuggor med riktiga fordon (tror bilen framför kör mitt i vägen) samt ibland under broar på motorväg. Kan även hända i backkrön med högerkurva efter för bilen tror då att vägen är rak. Samtliga dessa situationer går att parera genom att ha foten på gasen och vara uppmärksam på när situationerna kan uppstå, då märker passagerarna oftast inte av bilens nervösa tendenser. Vill man däremot ha en mer avslappnad färd är volvosystemet (som Polestar delar) att föredra, då det är mer långsamt i reaktionen så det fattar inte att situationerna som Teslan hinner upptäcka faktiskt händer. Spökbromsningar har jag aldrig varit med om, det som hänt har gått att härleda till specifika situationer bilen misstolkar eller övertolkar.
Teslan är ju egentligen objektivt sett bättre, men ur ett användarperspektiv upplevs Volvon bättre. För de som vill ha något som "bara funkar" och dessutom oftast kör kurvig landsväg vågar jag påstå att Volvo (Polestar) är ett bättre val. Kör man mestadels runt på flerfiliga motorvägar i storstaden eller ligger och pressar mil efter mil motorväg är Teslans styrkor fler än dess svagheter.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Nu är det lite snöigt här så jag provade att gasa till lite i kurvorna. Det var en riktigt tråkig upplevelse, det hände ingenting förutom att man hörde att antispinn gick in lite. Det hördes bara, det kändes knappt. Trodde man skulle kunna ha lite kul nu när jag har dubbfritt och därmed inte sliter på dubbarna men bilen svängde inte ut med bakdelen alls. Och inte finns det nån handbroms att rycka i heller, bara den fjantiga p-knappen som inte fungerar under färd :-(

Det kändes tryggt och säkert iaf, så man får vara glad för det lilla.

(Hade framhjulsdriven volvo förut.)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Skyltspurtaren »

krosussorken skrev:
Funderar också på det här med privatleasing vs billån.

Många säger väl att privatleasing vid en TCO-kalkyl ofta är mer förmånlig. Men om man räknar med att man har bilen i låt säga 6 år, då kanske ett köp är att föredra? Hur tänker ni andra?
Kolla in teslakalkylen.com och labba lite. Personligen gillar jag inte inlåsningseffekten med leasing - jag har valt privat billån på vår men har även typ alltid tidigare haft bilar i fem-åtta år. Inget är rätt för alla, ta det som känns bäst/ryms i din kalkyl! Jag som många andra med elbil har upptäckt att det är så grymt kul o nice att köra den så milen drar iväg fort, kört 50% längre under första året än med alla tidigare bilar…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av LarsL »

krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Kom in sent i den här tråden så har inte läst allt i mellan.

1. Privatleasing kan vara lockande och kännas tryggt. Men tänk på att du kommer få betala alla skador på bilen som du inte åtgärdat i kontanter när du lämnar tillbaka bilen. Jag var inne några vändor på fixning som jag inte skulle gjort om jag ägde bilen. Det finns inga garantier att du får köpa en bil efteråt även om jag lyckades med det, annars hade det nog blivit 10-30 000 i straffavgifter… surt.
Begagnat värdet på elbilar kommer vara högt tills alla som vill har köpt bilar… vilket lär dröja många år. Jag rekommenderar alltså köp.

2. Val av bil. Ska du bara ha bilen för pendling så är det inte så viktigt. Men på längre resor är Superchargernätverket det viktigaste tillbehör en elbil kan ha.

3. Köp bara badpaketet för Tesla FSD är inte värt det och du kommer aldrig få någon nytta av grejerna om du äger bilen i 3 år från nu.

4. Klimatbonusen. Om det fortsätter som förut är ju en leverans nu eller lite tidigare det säkraste kortet då bör du hinna få pengarna innan de tar slut nästa år. Men väljer du privatleasing så är ju detta en ickefråga då bolaget som leasar ut bilen tar pengarna.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dafro »

Nja på ditt svar på 4. Miljöbonusen är inte en ickefråga för leasing, slår direkt på månadskostnaden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av LarsL »

Dafro skrev:
Nja på ditt svar på 4. Miljöbonusen är inte en ickefråga för leasing, slår direkt på månadskostnaden.
Ja, men när den blir utbetalad spelar ingen roll. Kan så klart bero på bolaget men när jag privatleasade Nissan Leaf så påverkades inte leasingen av att bonusen betalades ut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Dafro skrev:
Nja på ditt svar på 4. Miljöbonusen är inte en ickefråga för leasing, slår direkt på månadskostnaden.
Ja, men när den blir utbetalad spelar ingen roll. Kan så klart bero på bolaget men när jag privatleasade Nissan Leaf så påverkades inte leasingen av att bonusen betalades ut.
Jag har också lurat på detta som leasar bilen på firman från DNB (finansiell leasing). Känns som att det är bankerna/leasingbolagen sänker leasingavgiften oavsett, och verkar ta fulla risken även om de inte fått utbetalt miljöbonusen från staten?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Jordad »

Dinsdale skrev:
krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Nu är det lite snöigt här så jag provade att gasa till lite i kurvorna. Det var en riktigt tråkig upplevelse, det hände ingenting förutom att man hörde att antispinn gick in lite. Det hördes bara, det kändes knappt. Trodde man skulle kunna ha lite kul nu när jag har dubbfritt och därmed inte sliter på dubbarna men bilen svängde inte ut med bakdelen alls. Och inte finns det nån handbroms att rycka i heller, bara den fjantiga p-knappen som inte fungerar under färd :-(

Det kändes tryggt och säkert iaf, så man får vara glad för det lilla.

(Hade framhjulsdriven volvo förut.)
Man får se till att bilen roterar så kraftigt att bromsarna inte klarar av att vända den rätt. Får man till det kan man motverka med gasen och räta upp bilen snyggt. Synd att det inte finns ett sportläge som tillåter mer för det hade varit en sjukt rolig bil då.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av NiklasTesla »

krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
Tycker det är svårt som sagt hur man ska tänka. Men om man tänker sig avbetalning, var kan man räkna på det? På deras hemsida kan man bara ange 36 månader som är förvalt?
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Skyltspurtaren skrev:
krosussorken skrev:
Funderar också på det här med privatleasing vs billån.

Många säger väl att privatleasing vid en TCO-kalkyl ofta är mer förmånlig. Men om man räknar med att man har bilen i låt säga 6 år, då kanske ett köp är att föredra? Hur tänker ni andra?
Kolla in teslakalkylen.com och labba lite. Personligen gillar jag inte inlåsningseffekten med leasing - jag har valt privat billån på vår men har även typ alltid tidigare haft bilar i fem-åtta år. Inget är rätt för alla, ta det som känns bäst/ryms i din kalkyl! Jag som många andra med elbil har upptäckt att det är så grymt kul o nice att köra den så milen drar iväg fort, kört 50% längre under första året än med alla tidigare bilar…
Var länge sedan jag hade billån. Är det via tesla eller har du löst det på annat håll? Jag r dålig koll på var det är lämpligast att vända sig där man får schyssta villkor. Har du något tips?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
Tror inte man ska räkan med att tesla fortsätter att ha så högt andrahandsvärde som hittills, 5 år är lämpligare tid att betala av på om man inte vill riskera att ha mer lån än värde kvar nör man byter bilen efter tex 3 år. Mitt argument är att tesla öser ut bilar just nu och alla som kan köper en ny, måste bli en mättnad, kanske under nästa år men om ett par år. Är lite av en bubbla nu, fast det sa man ju om Teslas aktie också, jag vet, men detta är en viss skillnad.
27,8 kWp solceller
Skriv svar