Hur viktigt är det med hästkrafterna

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Ebbet
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 nov 2021 18:09

Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av Ebbet »

Funderar på att leasa MG Marvel och har övervägt den tvåhjuls drivna för frunken :) och totalekonomin, men är oroligt att 188 hk är lite klent det är ju ändå en hyggligt stor bil.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av Ken1 »

Det beror nog på dina preferenser.
Det är 200 i min ID.4 och den känns inte slö.
Men ingen raketer det ju.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av tor-ake »

100hk per ton, det är ju inte mycket men vad är du personligen van vid?

0-100 är specat till 7,9s det är som en vanlig svennebil ungefär, duger absolut om man inte har en stressad personlighet, eller bor någonstans där omkörningsprestanda är viktigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ebbet
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 nov 2021 18:09

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av Ebbet »

tor-ake skrev:
100hk per ton, det är ju inte mycket men vad är du personligen van vid?

0-100 är specat till 7,9s det är som en vanlig svennebil ungefär, duger absolut om man inte har en stressad personlighet, eller bor någonstans där omkörningsprestanda är viktigt.
Tack för svaret Kör MB C200 med 184 hk behöver inte snabbare än den men visst är det särskilt viktigt vid omkörning. Vet bara inte om jag kan jämför hästkrafterna mellan en bensinare och en elbil men det kanske man kan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7588
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av mikebike »

Jag gick från Volvo XC60 T6 med 329 hkr till en Model 3LR.
Nyligen provkörde jag en Enyaq 80 och den upplevde jag som rejält trött. Tveksamt om AWD blir så mycket piggare. Möjligt att Enyaq RS "duger".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av martinot »

Ebbet skrev:
Funderar på att leasa MG Marvel och har övervägt den tvåhjuls drivna för frunken :) och totalekonomin, men är oroligt att 188 hk är lite klent det är ju ändå en hyggligt stor bil.
Skulle aldrig överväga en sådan gammal skitbil och slö seg historia. :?

Men det beror ju helt på din preferenser och vilka krav som _du_ har. Det är ju du som skall köra bilen och leva med den (inte jag).

Men det är enkelt; provkör den och avgör direkt själv hur den känns och om du är nöjd (eller inte).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av tor-ake »

Ebbet skrev:
tor-ake skrev:
100hk per ton, det är ju inte mycket men vad är du personligen van vid?

0-100 är specat till 7,9s det är som en vanlig svennebil ungefär, duger absolut om man inte har en stressad personlighet, eller bor någonstans där omkörningsprestanda är viktigt.
Tack för svaret Kör MB C200 med 184 hk behöver inte snabbare än den men visst är det särskilt viktigt vid omkörning. Vet bara inte om jag kan jämför hästkrafterna mellan en bensinare och en elbil men det kanske man kan.
Nu har jag inte kört just MGs elbilar, men tippar på att det är som alla andra, att de är piggare i låg fart än vad hästkraftsantalet anger, 0-70 går som blixten men när man t.ex. skall göra en omkörning på 1+1 eller 2+1-väg då går det lika segt som en bensin/dieselbil med samma effekt.

Har kört många mil med MB C200 och C230 och de är ju rätt sävliga så duger det för dig så kommer du nog inte ha något problem med 188hk i MG eller 200hk i ID.4 för den delen, trots att de är lite tyngre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av mati »

Hästkrafterna i en elbil går inte att jämföra med bensin- eller dieselbilar. Vid lägre hastigheter (grovt räknat upp till 80-100km/h) är en elbil avsevärt rappare än en bil med förbränningsmotor med samma antal hästkrafter. I rask motorvägshastighet kommer den tappa ork.
Vår e-Golf har 100kW (136hk) och väger drygt 1600kg. Det är exakt samma som min förra V60 diesel. Men prestandan är en helt annan i e-Golfen. Så som jag använder den, dvs landsvägskörning och lite stadstrafik, är den alltid mycket piggare. Det går överhuvudtaget inte att jämföra. Däremot så blir den lite seg på motorvägen och den är dessutom stypt till 160km/h. Volvon hade inga bekymmer att komma upp i över 200km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ebbet skrev:
Funderar på att leasa MG Marvel och har övervägt den tvåhjuls drivna för frunken :) och totalekonomin, men är oroligt att 188 hk är lite klent det är ju ändå en hyggligt stor bil.
MG ägs av den Kinesiska staten... Inga funderingar kring det?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur viktigt är det med hästkrafterna

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Ebbet skrev:
Funderar på att leasa MG Marvel och har övervägt den tvåhjuls drivna för frunken :) och totalekonomin, men är oroligt att 188 hk är lite klent det är ju ändå en hyggligt stor bil.
MG ägs av den Kinesiska staten... Inga funderingar kring det?...
Bra poäng.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar