Restvärde for dummies

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

ztrommen
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 dec 2021 22:12

Restvärde for dummies

Inlägg av ztrommen »

Hej!

Dags att köpa ny bil (M3/MY) och jag har alltid tagit banklån (blanco) på mina tidigare bilar. Sitter och räknar på en Tesla via hemsidan och måste få detta förklarat för mig.
Vi räknar enkelt, ponera att bilen kostar 700 000kr med 50% restvärde alltså 350 000kr efter 36 mån.
Kontantinsats 200 000, betalar av 150 000kr i 36 mån.
Sen efter 36 mån om jag vill förlänga billånet utan restvärde ska bilen då värderas utav bilhandlare eller Tesla och se vart man landar?
T.ex att dom skulle värdera bilen till 400 000 ett 36 mån, har jag då 50 000 att räkna som en "kontantinsats" till ett nytt billån? Löser man detta via Tesla (DNB)?
Inte säkert att bilen värderas över kan ju även bli under men det får man ta då.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Klintan »

Du kan förlänga lånet, normalt sett 36-48 mån till. Men då har du 350' att amortera ner.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av LarsL »

Försvinner inte Teslas ränte erbjudandedå också? Så det blir en ökning av månadskostnaden efter 36 månader om man förlänger.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Klintan »

Ja, ränterabatten försvinner, så det blir en ganska rejäl höjning av månadskostnaden.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av LarsL »

Kan man välja 72 månaders avbetalning direktors får man i så fall längre ränterabatt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av taliz »

Ser ingen anledning att välja något annat än 7 år.
Du har då möjligheten att betala av snabbare om du vill, eller fortsätta tiden ut.

Det är alltså ingen inlåsningsfaktor i det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av bjornnilsson »

Jag valde tre år på min bil och räknade sedan lite på ett sparande där jag lägger undan minst 20k/månaden varav typ hälften i fonder och hälften i aktier i så hållbara bolag som möjligt, vilket gör att jag blir fullständig ägare på min bil när det är dags att lösa ut den även om börsen mot förmodan skulle stå helt still. Ett år har gått sedan jag hämtade ut min bil och upplägget ser ut att fungera för mig.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Andrick
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 okt 2021 14:55

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Andrick »

bjornnilsson skrev:
Jag valde tre år på min bil och räknade sedan lite på ett sparande där jag lägger undan minst 20k/månaden varav typ hälften i fonder och hälften i aktier i så hållbara bolag som möjligt, vilket gör att jag blir fullständig ägare på min bil när det är dags att lösa ut den även om börsen mot förmodan skulle stå helt still. Ett år har gått sedan jag hämtade ut min bil och upplägget ser ut att fungera för mig.
Att kunna lägga undan 20k i månaden är verkligen inte illa pinkat och kanske inte något som alla kan göra.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av bjornnilsson »

Andrick skrev:
Att kunna lägga undan 20k i månaden är verkligen inte illa pinkat och kanske inte något som alla kan göra.
Förmodligen inte. Det har tagit mig större delen av mitt liv att skapa förutsättningarna. Ska tillägga att jag inte längre reser någonstans (flyg) eller gör något som kostar väldigt mycket pengar, även fast jag lever gott, så jag tar i mitt tycke inte av något överflöd. Mitt sparande för mig är en prioritering. Samtidigt är jag enormt tacksam att jag har möjligheten då det finns mer bakom mitt märkliga beslut. Egentligen sparar jag till en hjärtoperation som kommer någon gång, men jag sätter gladeligen sprätt på pengarna ifall det visar sig att den inte behövs i närtid. Enligt senaste kontrollen i oktober så håller pumpen fortfarande ihop. Så utsikterna på att kunna köpa en Plaid eller att köpa loss nuvarande bilen ser goda ut. Men nu spårade tråden ur, ber om ursäkt för det.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av taliz »

Andrick skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag valde tre år på min bil och räknade sedan lite på ett sparande där jag lägger undan minst 20k/månaden varav typ hälften i fonder och hälften i aktier i så hållbara bolag som möjligt, vilket gör att jag blir fullständig ägare på min bil när det är dags att lösa ut den även om börsen mot förmodan skulle stå helt still. Ett år har gått sedan jag hämtade ut min bil och upplägget ser ut att fungera för mig.
Att kunna lägga undan 20k i månaden är verkligen inte illa pinkat och kanske inte något som alla kan göra.
Väldigt många kan, men väldigt få vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av OfarligTesla »

Andrick skrev:
Att kunna lägga undan 20k i månaden är verkligen inte illa pinkat och kanske inte något som alla kan göra.
Kan väl säga att det är minimum jag och frun skulle lägga undan innan vi skulle vara bekväma med att köpa helt nya bilar i dessa prisklasser. I mitt tycke så bör det sparandet man gör enkelt kunna lösa ut bilens restvärde efter 3 år, annars har man köpt en för dyr bil.

Sedan kan nog en majoritet av par/familjer lägga undan de pengarna om de bara prioriterade sparandet tillräckligt högt, inkomsterna finns i var fall där för att göra det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av mati »

Andrick skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag valde tre år på min bil och räknade sedan lite på ett sparande där jag lägger undan minst 20k/månaden varav typ hälften i fonder och hälften i aktier i så hållbara bolag som möjligt, vilket gör att jag blir fullständig ägare på min bil när det är dags att lösa ut den även om börsen mot förmodan skulle stå helt still. Ett år har gått sedan jag hämtade ut min bil och upplägget ser ut att fungera för mig.
Att kunna lägga undan 20k i månaden är verkligen inte illa pinkat och kanske inte något som alla kan göra.
Ja verkligen. En sannerligen imponerande inkomst. Det är exakt det jag får ut i lön från mitt AB. Hade jag velat lägga undan 20k varje månad så hade jag mao behövt typ dubbla min inkomst för att ha nånting att leva på. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av LarsL »

Låter som att du köper genom företag? Lösa ut gör man ju inte direkt annars.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Remuz »

Lägga undan 20k? Det är mer än min fru får ut efter skatt.

Bor man i Stockholm tror jag det är svårt att ha asta utgifter under det så 40k efter skatt för båda då i sparande och fasta utgifter. Sedan kanske 10k att leva på för en familj.

Tror inte det är speciellt många som drar in 25k var efter skatt. Då måste man väl ha en lön på runt 40k före skatt. Medianinkomsten är 337k per år så 28k innan skatt. Släng då på bilen på 10k per månad också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Lägga undan 20k? Det är mer än min fru får ut efter skatt.

Bor man i Stockholm tror jag det är svårt att ha asta utgifter under det så 40k efter skatt för båda då i sparande och fasta utgifter. Sedan kanske 10k att leva på för en familj.

Tror inte det är speciellt många som drar in 25k var efter skatt. Då måste man väl ha en lön på runt 40k före skatt. Medianinkomsten är 337k per år så 28k innan skatt. Släng då på bilen på 10k per månad också...
Medianlönen är 33 700 kr/mån för män och 31 200 kr/mån för kvinnor, det blir kring 49300 kr/mån efter skatt med relativt hög kommunalskatt (33%) om vi säger att ett par består av en man och en kvinna. Det är medianen i riket, Stockholm ligger lite över det och har lägre kommunalskatt i flera kommuner. Sedan är det ju så att även om det hade fungerat för medianerna så är frågan om det är rimligt att 50% av befolkningen skall köpa bilar för 700k…

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Remuz »

Min siffra från SCB var tydligen 2019. Jag lägger ingen värdering i om man ska köpa ny bil eller inte, jag bara reagerar på att många (inte just här) kastar sig med termer som att spara 20k ska alla klara. Jag upplever att många inom min bransch (finans) inte har en susning om att vanligt folk inte får 50-60k för att maila, ha möten på teams medan man är på ICA för att handla, skriva reseräkningar och leka kontor hemma.
P85D svart/svart med gratis SuC
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Blipblop »

Remuz skrev:
Min siffra från SCB var tydligen 2019. Jag lägger ingen värdering i om man ska köpa ny bil eller inte, jag bara reagerar på att många (inte just här) kastar sig med termer som att spara 20k ska alla klara. Jag upplever att många inom min bransch (finans) inte har en susning om att vanligt folk inte får 50-60k för att maila, ha möten på teams medan man är på ICA för att handla, skriva reseräkningar och leka kontor hemma.
Vilket sjukt samhälle vi har skapat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Min siffra från SCB var tydligen 2019. Jag lägger ingen värdering i om man ska köpa ny bil eller inte, jag bara reagerar på att många (inte just här) kastar sig med termer som att spara 20k ska alla klara. Jag upplever att många inom min bransch (finans) inte har en susning om att vanligt folk inte får 50-60k för att maila, ha möten på teams medan man är på ICA för att handla, skriva reseräkningar och leka kontor hemma.
Jag tycker att även på det här forumet kan det finnas en sådan attityd bland vissa. Inte just hos den som har startat diskussionen om att spara 20k/månaden, men det finns andra som i mitt tycke verkar tro att mer eller mindre alla i Sverige borde kunna leva i någon form av överflöd bara de lär sig prioritera ordentligt.
Så ser ju verkligheten inte ut. Som du skriver Remuz, min sambo får inte heller ut ens 20k efter skatt. Och då anser jag ändå att vi har det ganska gott ställt. Lite tråkigt dock att kommuner med redan låg medelinkomst dessutom oftast har hög kommunalskatt. Jag tror vi ligger numera på 35%. Det känns lite onödigt.
De höga inkomsterna verkar ju helt klart genereras i storstäderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Remuz »

Tillägg för att slippa för mycket hat.

Jag leker också kontor hemma sedan covid kom. Får sjukt bra betalt för att mest få andra att jobba. Jämfört med min fru så är det jag gör rätt patetiskt och jag har nog 5-6x mer betalt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Remuz skrev:
Min siffra från SCB var tydligen 2019. Jag lägger ingen värdering i om man ska köpa ny bil eller inte, jag bara reagerar på att många (inte just här) kastar sig med termer som att spara 20k ska alla klara. Jag upplever att många inom min bransch (finans) inte har en susning om att vanligt folk inte får 50-60k för att maila, ha möten på teams medan man är på ICA för att handla, skriva reseräkningar och leka kontor hemma.
Jag tycker att även på det här forumet kan det finnas en sådan attityd bland vissa. Inte just hos den som har startat diskussionen om att spara 20k/månaden, men det finns andra som i mitt tycke verkar tro att mer eller mindre alla i Sverige borde kunna leva i någon form av överflöd bara de lär sig prioritera ordentligt.
Så ser ju verkligheten inte ut. Som du skriver Remuz, min sambo får inte heller ut ens 20k efter skatt. Och då anser jag ändå att vi har det ganska gott ställt. Lite tråkigt dock att kommuner med redan låg medelinkomst dessutom oftast har hög kommunalskatt. Jag tror vi ligger numera på 35%. Det känns lite onödigt.
De höga inkomsterna verkar ju helt klart genereras i storstäderna.
Då verkar du bekvämt glömma bort att alla bostäder kostar minst 2-20 gånger mer än på din landsflyktort, och inköp av dagligvaror närmare dubbla det du behöver betala.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av LarsL »

Det är helt okej att få skryta lite om hur mycket man tjänar, men tro inte att alla andra också gör det.

Det är naturligtvis helt sjukt att påstå att man måste kunna spara 20 kkr per månad för att köpa en Tesla. Min Model 3 kostar typ 4000kr/månad efter att jag bytte in min diesel och betalade in bonusen. 4000kr är ju ganska mycket mindre än 20 000kr.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av Dafro »

Hur definierar du kostar? Menar du att det är vad du betalar för den nu? För kostnaden vet man ju inte förrän den är såld, eller räknar du med ett väldigt högt restvärde. Min beg E-tron från 2019 kommer kosta närmare 10 per månad om jag har den 3 år och den kostar väl ungefär söm en m3p, därav min undran. Risken är väl att jag säljer om ett år och då blir det än dyrare. Därav min undran hur du kom fram till 4000 i kostnad, om det är vad du betalar av per månad så är det ju en helt annan sak.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av taliz »

Min M3P kostade under 4k/mån.

Anyhow, är man två och har arbete med snittinkomster är 20k/mån inte svårt att spara.
Folk spenderar sjukt mkt pengar på en massa skit man inte behöver.
Hela samhället är ju uppbyggt för konsumtion, slutar man upp med det får man VÄLDIGT mycket pengar över.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Då verkar du bekvämt glömma bort att alla bostäder kostar minst 2-20 gånger mer än på din landsflyktort, och inköp av dagligvaror närmare dubbla det du behöver betala.
Det glömmer jag inte alls bort. Jag är fullkomligt medveten om att jag kan leva det livet jag lever enbart på grund av det faktum att min bostad inte kostar mig nånting. Visst, jag har "bara" 20k efter skatt, men jag behöver ju inte betala en hyra på 10-15k heller. Det är därför jag skrev att jag tycker att vi har det bra ställt, trots våra relativt låga inkomster.
Samtidigt får man inte heller glömma att jag inte har möjligheten att använda min bostad som sparbössa, så som de flesta villaägare kan göra. Många har blivit miljonärer bara genom att bo på rätt ställe. Min bostad har inget ekonomiskt värde på det viset. Den är billig att bo i, men allting bygger på att jag bor här tills jag checkar ut för gott. Det är inget problem för mig, det är så jag vill leva. Men jag tror att de flesta vill nog ha lite mer flexibilitet i livet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Restvärde for dummies

Inlägg av bjornnilsson »

LarsL skrev:
Det är helt okej att få skryta lite om hur mycket man tjänar, men tro inte att alla andra också gör det.

Det är naturligtvis helt sjukt att påstå att man måste kunna spara 20 kkr per månad för att köpa en Tesla. Min Model 3 kostar typ 4000kr/månad efter att jag bytte in min diesel och betalade in bonusen. 4000kr är ju ganska mycket mindre än 20 000kr.
Det är till och med ännu dyrare för mig att äga min bil än de 20k jag sparar varje månad. Jag skulle varit tydligare med att mitt exempel gäller Modell S Performance som är den bil jag köpte för 12 månader sedan, en bil som då kostade nästan 1,2 msek. Jag gick in med 400 ksek och landade på en avbetalning på 4500 kr/månaden. Detta betalas under tre år och lämnar sedan en restskuld dvs restvärdet som denna tråd startade med. Sparar jag då 20k i månaden på börsen (utöver avbetalningen jag redan har på bilen) så kan jag då precis köpa loss den när tre år har gått - om jag skrapar rent kontot. Då har jag sedan ett värde i bilen som räcker till insatsen för nästa bil, om jag väljer att köpa en ny. Och så börjar det då om, ifall man väljer att vara med i karusellen en gång till. Nog kostar det pengar att ha en dyr bil. Nästa jag planerar för att köpa (kanske.. beror på hur mycket mer jag behöver spara för att ha råd med denna vilket delvis beror på hur Tesla värderar nuvarande bilen) kostar 1,4 MSEK så mina 20k som jag sparar idag är då i underkant.

Mitt bilägande kostar mig i nuläget alltså ca 25k i månaden inklusive avbetalning, men då ska man komma ihåg att jag även har löpande kostnader som exempelvis däck, försäkring, ladda bilen vid supercharger vilket är en kostnad som dragit iväg då jag kör långa sträckor ofta osv.. och där ligger jag på ungefär 5000 kr till varje månad om man slår ut det på helår, alltså summa 30k/månaden - MEN då äger jag bilen efter tre år.

Om man räknar hem bilen på sju år, vilket en del gör och det är ju helt ok det med, dock aningen mer riskfyllt då man inte vet hur räntorna ser ut på så längre sikt, så ser ju situationen lite annorlunda ut. Och om man håller igen på gasen så blir det ju också billigare, några fullgasrepor med bilen sliter rätt hårt på däckkontot.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar