Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av SwedishAdvocate »

undrande skrev:
.../ Giulia Quadrifoglio är nog det som jag skulle beskriva som närmast det jag söker.
M3 nära. 911 nära.
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?

Stolar med tillräckligt sidostöd, bakhjulsdrift, möjlighet att stänga av de elektroniska förarstödsystemen?

Här är M3P som de bytt stolarna i:



Och...

Har du sett den här tråden?
Projekttråd: M3P trackdayprojekt

viewtopic.php?f=51&t=26961
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av dd88 »

SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Skulle gärna vilja läsa vad undrande som startade tråden tycker också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Det beror på vad man vill ha. Låter som du/ni vill ha en amerikansk muskelbil. Mycket "attityd" och låter, men går extremt långsamt på bana eller om man kör aktivt. Tror något åt det hållet kan vara rätt riktning att kika på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Skulle gärna vilja läsa vad undrande som startade tråden tycker också.
dd88 har tagit över den rollen att prata för TS (som verkar dragit).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Det beror på vad man vill ha. Låter som du/ni vill ha en amerikansk muskelbil. Mycket "attityd" och låter, men går extremt långsamt på bana eller om man kör aktivt. Tror något åt det hållet kan vara rätt riktning att kika på.
Extremt långsamt? Nu var det väl Alfan som vi diskuterade? Den är väl vare sig långsam eller amerikansk? ;)

Jag förstår inte riktigt. Model 3 är en fin vardagsbil om än lite bullrig. Men nån sportbil är det inte.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Det beror på vad man vill ha. Låter som du/ni vill ha en amerikansk muskelbil. Mycket "attityd" och låter, men går extremt långsamt på bana eller om man kör aktivt. Tror något åt det hållet kan vara rätt riktning att kika på.
Extremt långsamt? Nu var det väl Alfan som vi diskuterade? Den är väl vare sig långsam eller amerikansk? ;)

Jag förstår inte riktigt. Model 3 är en fin vardagsbil om än lite bullrig. Men nån sportbil är det inte.
Stämmer. Det är inte Taycan eller BMW:en du föreslog heller.

Men läs vad TS efterfrågar. Se post #1: "Syftning mot att bilen byggt med det svårdefinierade körglädje/prestande i åtanke men som ändå kan fungera bra till vardags."

Jag tolkar det som TS (inte dd88) är ute efter mer just en sportig vardagsbil, än en renodlad sportbil (även om det säkert finns olika definitioner på det begreppet).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av Maw »

Nu blir jag lite förvirrad.. Är inte Tesla en Amerikansk muskelbil? :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av dd88 »

Martinot har inte en aning.

Skulle vilja påstå att Alfan är bilen med mest attityd i segmentet.

Från ingenstans kommer en italiensk underdog med ferrarimotor som sätter rekord på ringen i jeans och tshirt.

Blir inte bättre än så och sjukt svårt att matcha.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Nu blir jag lite förvirrad.. Är inte Tesla en Amerikansk muskelbil? :)
*LOL*

Tja, det beror på hur man definierar begreppet. :D

När jag ser kategorin amerikansk muskelbil så tänker jag på klassiska V8:or som Dodge Charger mflr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vad är det Guilian har som Teslan [Model 3 i olika varianter] saknar?
Attityd. För den här typen av bilar så är det viktigare än att vara "bäst".

Det största problemet är väl att det inte finns någon sådan bil med elektrisk drivlina?
Så här ser jag det:

Valet står alltså mellan "Attityd" vilket medför Man-Made Global Warming å ena sidan (samt en j-a massa $ till Saudi, Ryssland & Talibanerna et al.).

Å den andra sidan har vi den enda lösning på den här 'komponenten' av Man-Made Global Warming-problemet som existerar [dvs. eldrivna bilar].

Personligen tycker jag att det utgör det enklaste valet någonsin...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av dd88 »

Är det inte lite konstigt att påstå att en bil inte kan ha attityd och samtidigt vara eldriven?

Porsche Mission R är ett sånt exempel:
C6E00BAA-8B13-4D5E-9BA7-02A5EF6CEA0D.jpeg
E-Legend EL1 är ett annat (även om det är en kopia):
01180C9F-CFE1-4770-825A-E507C79C6E6C.jpeg
Även Honda-konceptet är asfet, tänk den med lite motor och grymma stolar:
96C31407-21B5-483D-8A9B-D822F2D2C1C6.png
Nu existerar ingen av bilarna ovan, och inte biltypen OP efterfrågar, men attityd har dom.

Skulle gissa att det som ligger närmast i tiden är en elektrisk tysk, alla stora har bilar på gång även om ingen lär komma ut på marknaden i år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av Leo »

Hmm, få se vad TS verkar vilja ha:

"Sportig attityd" snarare än superbilsprestanda
1285 kg?
Eldriven med över +30 mils räckvidd (+50 kWh batteri)?
2-dörrars?
2-sitsig?
Avtagbart Tygtak?
0-100km/h på 3,7 sec ungefär?
Kolfiberkaross och aluminiumchassi?
Vill kunna koppla ur elektroniska assistanssystem osv
Kanske föredragsvis bakhjulsdriven?
Prislapp under 1,5 miljoner?
Kommande år kan ju alltså vara redan nu?
TS kanske dessutom tycker att den ska vara röd?
Ska vara rolig att både äga, köra och titta på, kanske gärna även ett samtalsämne när man träffar likasinnade?
.
.
.
.
Varför vänta? Jag föreslår att TS köper en begagnad Tesla Roadster så kan börja på en gång! Var ganska många av de som kördes som vardagsbilar i början. ;)
1450283015-2011-tesla-ev-history-876x535.jpg
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av Erxon »

Är det bara jag som får association till en ur-quattro?
Denna skulle jag vilja ha
42622AA2-5E9A-4C2D-8F5B-CDB8B1BD3697.jpeg
undrande
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2021 23:06

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av undrande »

De som missförstår med flit och övertolkar ids jag faktiskt inte ens bemöta. Lite bättre än twitternivå förväntas..

De som ev. har kört en Giulia Quattroporte vet precis vad jag menar och eftersöker.
Likaså den som kört ngn av de lite roligare porscharna.

Min tro, men ville lyssna in fler då fler tänker bättre än en, är att det jag eftersöker inte finns än elektriskt utan att priset springer iväg för högt.
Det känns som att vikten blir för tung på många av de bilar som har prestanda.
Å de som trots allt har låg vikt känns som extremt få som har avsikten att vara sportiga.

Porsches elbilar är ju hur inspirerande som helst men det har jag inte råd med.

M3P är inte körglädje någonstans från mitt perspektiv. Kan säkert vara så för andra. :)
Nog den bilen som jag idag tänker är närmast det jag söker även om det absolut inte tickar de "boxar/känslor" jag eftersöker.
..å ett högt rankat alternativ på min lista för bilinköp. För det är inte alltid så att allt går att få utan att ngt måste prioriteras bort.

E-Legend EL1 ruskigt kaxig. Helt klart ur quattro vibbar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av Fredrik j »

Kanske Porsche mission R?
2024. Vet inte om det är spekulation eller officiella uppgifter.

https://www.motor1.com/news/537304/pors ... enderings/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Leo skrev:
.../ Jag föreslår /.../ en begagnad Tesla Roadster /.../ Var ganska många av de som kördes som vardagsbilar i början. ;)

Bild
Nu har inte jag koll på hur lätt det är att åtgärda ev. fel som kan påverka batteriet på de här bilarna ifall man bor i Sverige, samt ifall det finns ersättningsbatterier ifall man skulle behöva ett (eller vad ett sånt skulle kunna tänkas kosta)...

Men ifall ovanstående inte utgör oöverstigliga problem så lär väl det här kunna vara en av de där få bilarna som man kan äga och köra inom rimliga gränser utan att förlora pengar på värdeminskning. Tvärtom kommer de väl bara fortsätta att öka i värde...

Dessutom lätt den Coolaste Tesla-modellen som finns! 8-) :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av Bjelke »

undrande skrev:
De som missförstår med flit och övertolkar ids jag faktiskt inte ens bemöta. Lite bättre än twitternivå förväntas..

De som ev. har kört en Giulia Quattroporte vet precis vad jag menar och eftersöker.
Likaså den som kört ngn av de lite roligare porscharna.

Min tro, men ville lyssna in fler då fler tänker bättre än en, är att det jag eftersöker inte finns än elektriskt utan att priset springer iväg för högt.
Det känns som att vikten blir för tung på många av de bilar som har prestanda.
Å de som trots allt har låg vikt känns som extremt få som har avsikten att vara sportiga.

Porsches elbilar är ju hur inspirerande som helst men det har jag inte råd med.

M3P är inte körglädje någonstans från mitt perspektiv. Kan säkert vara så för andra. :)
Nog den bilen som jag idag tänker är närmast det jag söker även om det absolut inte tickar de "boxar/känslor" jag eftersöker.
..å ett högt rankat alternativ på min lista för bilinköp. För det är inte alltid så att allt går att få utan att ngt måste prioriteras bort.

E-Legend EL1 ruskigt kaxig. Helt klart ur quattro vibbar.
Jag försökte inte ens att svara för du har helt rätt, det finns ingen bil idag som uppfyller dina krav helt enkelt…
Det känns som att du också hade koll nog för att dra den slutsatsen…
Det dröjer nog ett tag innan det kommer också tyvärr, möjligen något begagnat men det lär ju dröja för
först måste ju denna bil börja byggas och säljas och hinna bli några år gammal (och just en sådan bil kan
mycket väl stå sig extremt bra i värde och då blir inte det ett alternativ ändå).
Vi får väl vänta och se helt enkelt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
undrande
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2021 23:06

Re: Vilka elektriska sportbilar kommande år?

Inlägg av undrande »

"Det dröjer nog ett tag innan det kommer också tyvärr, möjligen något begagnat men det lär ju dröja för
först måste ju denna bil börja byggas och säljas och hinna bli några år gammal (och just en sådan bil kan
mycket väl stå sig extremt bra i värde och då blir inte det ett alternativ ändå)."


..så är det nog tyvärr, men vill ju så gärna så därför frågan här så man inte missar ngt uppenbart man borde ha koll på.
Så då tillbaka till skiss/budget-bordet och räkna - olig ICE-bil eller M3P i 3-4 år och vänta in nya modeller som inte finns (utifrån det jag önskar) och att de hinner droppa ngn krona så det blir överkomligt.
Samtidigt hoppas på att Tesla Roadster blir betydligt billigare än vad jag tror. Orealistiskt men hoppet det sista som överger en.

Tack för all klok input och kommentarer!
Skriv svar