En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Moderator: Redaktion
En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Hej,
Vi sitter och funderar på en ny Y eller en begagnad X men velar och skulle behöva lite tips på hur vi ska tänka. Med all erfarenhet här på forumet så vänder vi oss till er.
Vi har två barn i bakåtvända bilbarnstolar i ca 3år till och en 8-åring som sitter på bilkudde.
Varför vi tänker just Y eller X är bagageutrymmet då vi behöver få plats med en tvillingvagn.
Vi har varit och tittat på både Y och X och känner att visst X är större men vi borde klara oss på en Y.
Funderingar som vi har handlar främst om X, vi har typ räknat bort den med 6-sits för om vi alla åker i bilen så blir bagaget för litet för att få in vagnen.
Därför är vi inne på en 5-sits eller 7-sits, av dom 7-sits som vi sett så är dom endast med hel elektriska säten i mittenraden och som verkar inte gå att fälla helt. Stämmer det eller går dessa att fälla ner helt vid behov?Vissa klipp från USA på 7-sits verkar finns så att man även kan fälla ner hela mitten raden. Är detta något som även finns här eller är det bara en USA variant?
Hur stökigt/problematiskt blir det med en X om man är i ett trångt parkeringsgarage med tanke på hur dörrarna öppnas? Är det något som varit med att det varit ett problem?
När man tittar på begagnad så har vi fått höra att det spelar mindre roll med miltalen på en elbil vs fossilbil.
Däremot behöver man räkna bort någon mil per år i batteriprestandaförlust.
Något annat som är viktigt att tänka på när man tittar på en begagnad Tesla?
Fördelar som vi tänker med Y:
Kan beställa en helt ny.
Lagom stor
Går att ha takbox.
Nackdelar med Y:
Låg lastvikt
Eventuellt lite trängre i baksätet
Endast 5-sits
Fördelar med X:
Cool med bakdörrarna (8:a åringen tyckte dessa var coolast och att vi skulle köpa en bil med dessa)
Större bagageutrymme
Möjlighet till 7-sits
Nackdelar med X:
För dyr för att köpa ny (Går ej att beställa i Sverige längre)
Går en att ha takbox.
Endast begagnad
Svårt att avgöra på X om det är någon annan skillnad än räckvidd och batteristorlek mellan 75D, 90D eller 100D
Ni får gärna hjälpa oss med tips, vi är helt lost
Vi sitter och funderar på en ny Y eller en begagnad X men velar och skulle behöva lite tips på hur vi ska tänka. Med all erfarenhet här på forumet så vänder vi oss till er.
Vi har två barn i bakåtvända bilbarnstolar i ca 3år till och en 8-åring som sitter på bilkudde.
Varför vi tänker just Y eller X är bagageutrymmet då vi behöver få plats med en tvillingvagn.
Vi har varit och tittat på både Y och X och känner att visst X är större men vi borde klara oss på en Y.
Funderingar som vi har handlar främst om X, vi har typ räknat bort den med 6-sits för om vi alla åker i bilen så blir bagaget för litet för att få in vagnen.
Därför är vi inne på en 5-sits eller 7-sits, av dom 7-sits som vi sett så är dom endast med hel elektriska säten i mittenraden och som verkar inte gå att fälla helt. Stämmer det eller går dessa att fälla ner helt vid behov?Vissa klipp från USA på 7-sits verkar finns så att man även kan fälla ner hela mitten raden. Är detta något som även finns här eller är det bara en USA variant?
Hur stökigt/problematiskt blir det med en X om man är i ett trångt parkeringsgarage med tanke på hur dörrarna öppnas? Är det något som varit med att det varit ett problem?
När man tittar på begagnad så har vi fått höra att det spelar mindre roll med miltalen på en elbil vs fossilbil.
Däremot behöver man räkna bort någon mil per år i batteriprestandaförlust.
Något annat som är viktigt att tänka på när man tittar på en begagnad Tesla?
Fördelar som vi tänker med Y:
Kan beställa en helt ny.
Lagom stor
Går att ha takbox.
Nackdelar med Y:
Låg lastvikt
Eventuellt lite trängre i baksätet
Endast 5-sits
Fördelar med X:
Cool med bakdörrarna (8:a åringen tyckte dessa var coolast och att vi skulle köpa en bil med dessa)
Större bagageutrymme
Möjlighet till 7-sits
Nackdelar med X:
För dyr för att köpa ny (Går ej att beställa i Sverige längre)
Går en att ha takbox.
Endast begagnad
Svårt att avgöra på X om det är någon annan skillnad än räckvidd och batteristorlek mellan 75D, 90D eller 100D
Ni får gärna hjälpa oss med tips, vi är helt lost
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Hej,
Vi har 3 barn , 0, 2, och 4 och en MX 100D 2018
7 sitsig.
Det är precis att alla barnstolar går in i baksätet (ett baby-skydd, en fast bakåtvänd och en framåt vänd). Vi uppskattar att kunna ha alla barnen bak på långresor. Tror inte de hade funkat på en Y.
Dörrarna är bara en fördel på trånga parkeringar (mycket lättare att gå in och ut för de öppnas ju helt..)
Skidbox kan man hänga på dragkroken…
efter drygt 3 år / 5000 mil har jag följande tankar / rekommendationer:
Köp med 100 kWh timmar om ni planerar långresor , i synnerhet vintertid.
Jag har inte hittat en bättre familjebil (i synnerhet inte om du vill köra el).
Man behöver sällan fundera på vad man ska ta med för man får plats med allt
Köp sjusitsig , packutrymmet räcker ändå. Uppskattar verkligen möjligheten att få med två extra passagerare .
Vi har 3 barn , 0, 2, och 4 och en MX 100D 2018
7 sitsig.
Det är precis att alla barnstolar går in i baksätet (ett baby-skydd, en fast bakåtvänd och en framåt vänd). Vi uppskattar att kunna ha alla barnen bak på långresor. Tror inte de hade funkat på en Y.
Dörrarna är bara en fördel på trånga parkeringar (mycket lättare att gå in och ut för de öppnas ju helt..)
Skidbox kan man hänga på dragkroken…
efter drygt 3 år / 5000 mil har jag följande tankar / rekommendationer:
Köp med 100 kWh timmar om ni planerar långresor , i synnerhet vintertid.
Jag har inte hittat en bättre familjebil (i synnerhet inte om du vill köra el).
Man behöver sällan fundera på vad man ska ta med för man får plats med allt
Köp sjusitsig , packutrymmet räcker ändå. Uppskattar verkligen möjligheten att få med två extra passagerare .
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
En X kommer bli avsevärt dyrare hur man än vrider och vänder på det. Potentiellt jättedyr att äga när den börjat rulla lite mil. Är man bekväm med det är jag säker på att det är en kanonfin bil.
Vi är fem i familjen och klämmer just nu in oss i en Model 3 - det går om man vill. Har till och med åkt på semesterresor med barnvagn och allt. Men en Model Y är beställd och dyker förhoppningsvis in före sommaren.
Resonerar som så att Model 3/Y är en generation nyare bilar producerade i klart större upplaga vilket borgar för billigare ägande på lång sikt.
Har haft 7-sitsigt förut och visst är det trevligt, men under de tre åren vi hade den bilen använde vi det <5 gånger. Då har jag använt takräcke klart oftare t.ex.
Vi är fem i familjen och klämmer just nu in oss i en Model 3 - det går om man vill. Har till och med åkt på semesterresor med barnvagn och allt. Men en Model Y är beställd och dyker förhoppningsvis in före sommaren.
Resonerar som så att Model 3/Y är en generation nyare bilar producerade i klart större upplaga vilket borgar för billigare ägande på lång sikt.
Har haft 7-sitsigt förut och visst är det trevligt, men under de tre åren vi hade den bilen använde vi det <5 gånger. Då har jag använt takräcke klart oftare t.ex.
Model Y LR AWD 2022
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Jag har en Model X 2019 (5-sits). Det kom en uppdatering av MX då som har luftfjädring och lite annat lull lull. Jag behöver dragvikten och packutrymmet.erwik skrev:Något annat som är viktigt att tänka på när man tittar på en begagnad Tesla?
Fördelar MY: Nyare infotainment-dator (2022 års modell) och liggande skärm. Kommer sannolikt att få uppdateringar oftare och längre än en MX från 2021 eller tidigare.
Model X är antagligen bättre komfort (tycker de flesta). Bakdörrarna funkar oftast bra och är coola. Dock har många problem med dem (komplicerad konstruktion).
Jag rekommenderar 100 kW-batteriet som föregående talare om ni åker till fjällen på vintern.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Hej, "vanligt" bänksäte för 5/7-sitsiga X introducerades typ mitten av 2017 om jag minns rätt, innan det är det monopost ("kaptenstolar") som inte går att fälla öht.erwik skrev:Därför är vi inne på en 5-sits eller 7-sits, av dom 7-sits som vi sett så är dom endast med hel elektriska säten i mittenraden och som verkar inte gå att fälla helt. Stämmer det eller går dessa att fälla ner helt vid behov?Vissa klipp från USA på 7-sits verkar finns så att man även kan fälla ner hela mitten raden. Är detta något som även finns här eller är det bara en USA variant?
Jag har själv monopost och är rätt kluven, stolarna är väldigt bekväma och lyxiga, men inte särskilt praktiska när man behöver lasta mycket, bagageutrymmet är faktiskt tämligen litet för en så stor bil.
Baksätespassagerare älskar dock stolarna, en stor fördel är också att alla tre platser är lika bekväma, så det blir inte lika mycket bråk om vem som skall sitta på mittplatsen
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Personligen tycker jag X:en är mycket "mer" bil även fast modellen är något äldre, men i detta fall skulle jag ta med möjligheten att kontinuerligt få nyare framtida uppdateringar som en av parametrarna till köpet, dvs fördel Y. Man kan precis som spacecoin redan påpekat tänka sig att MY kommer få framtida uppdateringar tidigare än äldre X.
När jag tidigare hade en äldre MS så såg jag på det här forumet hur nyare bilar fick uppdateringar utrullade med nya skojiga saker men då jag satt med gammel-S så kom inte samma godis till min bil vilket är rätt så tråkigt. Även fast bilen rullar på precis som tidigare så känns det som att man går miste om något viktigt - vilket man ju faktiskt också gör då nyare bilar kontinuerligt kan njuta av bättre programvara vilket kan påverka allt från användarupplevelse men öven range, dvs att bilen blir fortsatt bättre mycket oftare även några år efter köpet.
När jag tidigare hade en äldre MS så såg jag på det här forumet hur nyare bilar fick uppdateringar utrullade med nya skojiga saker men då jag satt med gammel-S så kom inte samma godis till min bil vilket är rätt så tråkigt. Även fast bilen rullar på precis som tidigare så känns det som att man går miste om något viktigt - vilket man ju faktiskt också gör då nyare bilar kontinuerligt kan njuta av bättre programvara vilket kan påverka allt från användarupplevelse men öven range, dvs att bilen blir fortsatt bättre mycket oftare även några år efter köpet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Min första Tesla var en X och den satte ribban.
Har en beställning på en MYP som jag har svårt att motivera ett byte till egentligen.
Lastkapaciteten och luftigheten i en 6-sitsig X är svårslagen.
Att den dessutom känns som en stor trygg tank när man glider fram kombinerat med de coola dörrarna är bara oslagbart.
Har rest genom hela europa med 2 små barn, hund och fru med noll packning inne i bilen, den sväljer enormt.
Har en beställning på en MYP som jag har svårt att motivera ett byte till egentligen.
Lastkapaciteten och luftigheten i en 6-sitsig X är svårslagen.
Att den dessutom känns som en stor trygg tank när man glider fram kombinerat med de coola dörrarna är bara oslagbart.
Har rest genom hela europa med 2 små barn, hund och fru med noll packning inne i bilen, den sväljer enormt.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Tack för alla grymma svar.
Dom hjälper verkligen.
Känns som att alternativen har minskat lite att det nu är antingen en ny Y eller en X 100D 7-sits som är av årsmodell 2018 eller har MCU 2 allt beror lite på hur "sliten" den begagnad X är.
Hittade denna sida med lite flera tips på om man köper en begagnad X: https://tesla-info.com/guide/tesla-mode ... -guide.php
Tror vi behöver åka och provsitta en Y en gång till för att känna hur stor skillnad det är i baksätet mot en X.
Känns dock just nu som att det lite mer lutar åt en ny Y, men där beror det lite på hur lång leveranstid det kommer vara. Samt hur det kommer gå för dom nya Y som kommer så småningom från Berlin.
Men behöver klämma och känna lite på X och Y igen.
Om ni kommer på flera saker så fyll gärna på tråden
Dom hjälper verkligen.
Känns som att alternativen har minskat lite att det nu är antingen en ny Y eller en X 100D 7-sits som är av årsmodell 2018 eller har MCU 2 allt beror lite på hur "sliten" den begagnad X är.
Hittade denna sida med lite flera tips på om man köper en begagnad X: https://tesla-info.com/guide/tesla-mode ... -guide.php
Tror vi behöver åka och provsitta en Y en gång till för att känna hur stor skillnad det är i baksätet mot en X.
Känns dock just nu som att det lite mer lutar åt en ny Y, men där beror det lite på hur lång leveranstid det kommer vara. Samt hur det kommer gå för dom nya Y som kommer så småningom från Berlin.
Men behöver klämma och känna lite på X och Y igen.
Om ni kommer på flera saker så fyll gärna på tråden
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Beställer du en LR så är det väl fortfarande leverans i Februari. Tror ingen annan tillverkare kan matcha det på nybilar nästan.
Jag har själv varit sugen på både begagnade S och X men eftersom jag tänkt ha bilen ganska länge så känns det för riskabelt. Dessutom vill jag gärna kunna ha saker både på kroken och taket.
Jag har själv varit sugen på både begagnade S och X men eftersom jag tänkt ha bilen ganska länge så känns det för riskabelt. Dessutom vill jag gärna kunna ha saker både på kroken och taket.
Model Y LR AWD 2022
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Jag är inte säker på att jag håller med om att X måste bli dyrare. En begad bil tappar generellt mindre i värde. Ett stort tapp görs tidigt. Det faktum att X finns färre kommer också att spela in. Just nu är det ju minst ett år bort på en ny X, kanske mer. Det kommer att hålla värdet uppe.jonasl skrev:En X kommer bli avsevärt dyrare hur man än vrider och vänder på det. Potentiellt jättedyr att äga när den börjat rulla lite mil. Är man bekväm med det är jag säker på att det är en kanonfin bil.
Vi är fem i familjen och klämmer just nu in oss i en Model 3 - det går om man vill. Har till och med åkt på semesterresor med barnvagn och allt. Men en Model Y är beställd och dyker förhoppningsvis in före sommaren.
Resonerar som så att Model 3/Y är en generation nyare bilar producerade i klart större upplaga vilket borgar för billigare ägande på lång sikt.
Har haft 7-sitsigt förut och visst är det trevligt, men under de tre åren vi hade den bilen använde vi det <5 gånger. Då har jag använt takräcke klart oftare t.ex.
Har själv haft X sedan drygt 5 år. Älskar den i princip alla avseenden. Har bara två barn så vi kör 6 säten. Grymt skönt att kunna lägga skidor och annat långt inuti bilen. Med tre barn bör ni nog gå på fem säten för att få ordentligt med lastutrymme.
En sak är säker, du blir nöjd oavsett vilken du väljer.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Det skiljer väl mycket i försäkringsavgift?
En begagnad X är väl mycket mycket dyrare per månad än en ny Y?
En begagnad X är väl mycket mycket dyrare per månad än en ny Y?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Nu har vi varit och testat och tittat på X och Y.
Visst en X är lite bredare men inte så mycket som jag trodde. I den prisklassen vi tänkt oss så skulle det bli en begagnad som inte hade någon garanti kvar, detta kändes lite för osäkert. Därför valde vi att beställa en ny Y som har beräknad leverans i mars
Är det någon som har en Y med bakåtvända bilbarnstolar som inte har isofix som har bilbarnstolsstännen som man ska sätta fast i stolen framför?
Bästa skulle vara om man kan fästa spännena i ögglor eller under skenan som stolen sitter fast i, men jag tittade på detta när vi testade en Y men hittade inte hur man kunde göra.
Om ni lyckats så får ni gärna ta en bild på hur ni gjort
Visst en X är lite bredare men inte så mycket som jag trodde. I den prisklassen vi tänkt oss så skulle det bli en begagnad som inte hade någon garanti kvar, detta kändes lite för osäkert. Därför valde vi att beställa en ny Y som har beräknad leverans i mars
Är det någon som har en Y med bakåtvända bilbarnstolar som inte har isofix som har bilbarnstolsstännen som man ska sätta fast i stolen framför?
Bästa skulle vara om man kan fästa spännena i ögglor eller under skenan som stolen sitter fast i, men jag tittade på detta när vi testade en Y men hittade inte hur man kunde göra.
Om ni lyckats så får ni gärna ta en bild på hur ni gjort
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
På en trea satte jag remmarna mellan stolsrygg och säte på passagerarsätet fram och sedan runt sidan på stolen så att säga. Funkar men man kan inte ändra inställningen på stolen sedan. Går att montera krokar i skenorna också men det behöver nog en verkstad göra.erwik skrev:Nu har vi varit och testat och tittat på X och Y.
Visst en X är lite bredare men inte så mycket som jag trodde. I den prisklassen vi tänkt oss så skulle det bli en begagnad som inte hade någon garanti kvar, detta kändes lite för osäkert. Därför valde vi att beställa en ny Y som har beräknad leverans i mars
Är det någon som har en Y med bakåtvända bilbarnstolar som inte har isofix som har bilbarnstolsstännen som man ska sätta fast i stolen framför?
Bästa skulle vara om man kan fästa spännena i ögglor eller under skenan som stolen sitter fast i, men jag tittade på detta när vi testade en Y men hittade inte hur man kunde göra.
Om ni lyckats så får ni gärna ta en bild på hur ni gjort
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
Ska man köra långt vid flera tillfällen så vill man inte ha en takbox på bilen.
Dvs det är inte ett plus på model Y. (som jag ser det)
Däremot är det bra att kunna slänga på ett takräcke när man åker till byggmax och köper lite plankor.
Med en X behöver du ta släpet.
Köp en box till dragkroken istället.
Ifall ni funderar på en X så är det ganska stor skillnad i räckvidd på 90D och 100D.
Finns en del trådar om batteriet på 90-modellerna och hur mkt man kan nyttja.
Dvs det är inte ett plus på model Y. (som jag ser det)
Däremot är det bra att kunna slänga på ett takräcke när man åker till byggmax och köper lite plankor.
Med en X behöver du ta släpet.
Köp en box till dragkroken istället.
Ifall ni funderar på en X så är det ganska stor skillnad i räckvidd på 90D och 100D.
Finns en del trådar om batteriet på 90-modellerna och hur mkt man kan nyttja.
Re: En ny Y eller begagnad X till en familj på 5 pers
En skillnad som är viktig ju äldre de blir är att Model X är byggd i aluminium (=rostar inte, även om det finns delar i tex hjulupphängning som kan rosta) men Y är ju en vanlig bil och är väl lite tveksamt om Tesla är så bra på rostskydd...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD