Hästkrafter i Model 3?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Hästkrafter i Model 3?
Försöker googla mig fram till vad det är för hästkrafter i de olika modellerna. Tesla går väl inte ut med någon officiell info gällande detta? Och är det så att det inte går att mäta detta på samma sätt som en fossilbil?
När det gäller Model 3 Long range har jag läst allt från 340 upp till 440 hk. Hur påverkar det om man även köper till acceleration boost? Blir aningen förvirrad vad som gäller .
När det gäller Model 3 Long range har jag läst allt från 340 upp till 440 hk. Hur påverkar det om man även köper till acceleration boost? Blir aningen förvirrad vad som gäller .
Re: Hästkrafter i Model 3?
Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Hästkrafter i Model 3?
Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hästkrafter i Model 3?
Elbilar har inte hästkrafter, de har kiloWatt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hästkrafter i Model 3?
Som mest har jag sett 340kW från batteriet på LR 2019, vilket blir 455hk. Om man räknar förluster på:
10% - 409hk
15% - 387hk
20% - 364hk
Det här inlägget antyder 15% drivlineförluster, finns också siffror från performance.
10% - 409hk
15% - 387hk
20% - 364hk
Det här inlägget antyder 15% drivlineförluster, finns också siffror från performance.
Re: Hästkrafter i Model 3?
Det blir lite missvisande med både 0-100-tid och kvartsmilen. För kvartsmilen bör man använda slutfarten och inte tiden. Tiden är väldigt beroende på hur bra start man får. Slutfarten påverkas bara marginellt av dålig start och dåliga växlingar så det är den man ska använda för ett okey resultat.krosussorken skrev:Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Däremot har elbilen (model 3 i vart fall) minskande effekt med högre fart efter 80km/h vilket påverkar lite så att vi kommer se mer medeleffekt än topp.
Och program eller räknestickor för förbränningsmotorer tar ju höjd för växlingar samt faktumet att förbränningsmotorn nästan alltid bara presterar sin toppeffekt på ett ganska smalt varvtalsområde. Vid lägre varvtal är motoreffekten lägre, och på¨varje växel får man ut ungefär genomsnittet av den effekt motorn hamnar på när en ny växel läggs i och till nästa växling. Det innebär att elbilen med en stark motor ger en jämnare effektkurva vilket gör att man kommer närmare sin toppeffekt i snitt, framförallt över varvtalet där toppeffekten ligger.
Drivetrain losses är sällan 15%. Man kommer kanske som högst upp till det i en ICEbil med fyrhjulsdrift och växellåda, fördelningslåda och drivaxel med vinkelväxel. Tesla har bara en nedväxling där man inte har en massa växelådeväxlars drev som ska snurras i olja, och ingen kardanaxel eller vinkelväxel.
Jag har en hårt trimmad hobbybil med en Volvo 240 bakaxel. Den drivlinan tenderar att ta cirka 25-30hk om man sätter snurr på den. Har man bara 100hk blir det ganska stora förluster men med mina 400hk blir det bara 7.5%(6.9% uppmätt på rullande landsväg om jag inte minns fel). Det är vid hög fart och vid 100km/h är förlusten ungefär hälften. För en Tesla med stark motor och bara en liten nedväxling skulle jag tro att drivlineförlusten är relativt liten.
Motorerna kanske har i storleksordningen 10% förlust vid höga effekter eller möjligen lite mer i högre farter ?
Jag har läst återkommande 425kW batterieffekt vid någonstans 50-80km/h, och min M3P är specad till 377kW/513hk, så det pekar på cirka 11% förluster fram dit effekten är specificerad, på motorer eller efter växellåda eller vid hjulen, jag vet inte.
Här är en dynokörning av en LR och en P, men det är gjort 2019....gissar att effekthöjningarna som kom kom efter det: https://www.youtube.com/watch?v=Qb5a4T6LXGk&t=541s
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hästkrafter i Model 3?
Scan my tesla visar drygt 440kW en kort stund på vår 2019 model 3 performance. Med varmt batteri.Kronberg skrev:Som mest har jag sett 340kW från batteriet på LR 2019, vilket blir 455hk. Om man räknar förluster på:
10% - 409hk
15% - 387hk
20% - 364hk
Det här inlägget antyder 15% drivlineförluster, finns också siffror från performance.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hästkrafter i Model 3?
Stämmer inte den här omvandlingsfaktorn och beräkningen?
https://www.convertworld.com/sv/effekt/ ... ll-hk.html
https://www.convertworld.com/sv/effekt/ ... ll-hk.html
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hästkrafter i Model 3?
Ja det tycker jag, 600hk i performanceeliarn skrev:Stämmer inte den här omvandlingsfaktorn och beräkningen?
https://www.convertworld.com/sv/effekt/ ... ll-hk.html
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hästkrafter i Model 3?
I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.AAKEE skrev:Det blir lite missvisande med både 0-100-tid och kvartsmilen. För kvartsmilen bör man använda slutfarten och inte tiden. Tiden är väldigt beroende på hur bra start man får. Slutfarten påverkas bara marginellt av dålig start och dåliga växlingar så det är den man ska använda för ett okey resultat.krosussorken skrev:Tycker inte riktigt jag får fram korrekt info om jag gör så via länken. Det finns uppgifterna i diverse videos på YT men som sagt verkar det vara ganska spridda skurar och svårt o veta vad som gäller.tor-ake skrev:Klart det går att mäta, men man måste antingen ha en speciell bänk (rullande landsväg med synkade rullar) eller ha ett sätt att få på "dyno mode" utan att den reducerar effekten.
Men det går också att räkna baklänges från 0-100-tiden och kvartsmiltiden, här har du t.ex. en sida där du matar in hästkrafter eller kilowatt, bilens vikt och någta andra parametrar, och den spottar ut en teoretisk 0-60mph-tid https://www.omnicalculator.com/everyday-life/0-60
Däremot har elbilen (model 3 i vart fall) minskande effekt med högre fart efter 80km/h vilket påverkar lite så att vi kommer se mer medeleffekt än topp.
Och program eller räknestickor för förbränningsmotorer tar ju höjd för växlingar samt faktumet att förbränningsmotorn nästan alltid bara presterar sin toppeffekt på ett ganska smalt varvtalsområde. Vid lägre varvtal är motoreffekten lägre, och på¨varje växel får man ut ungefär genomsnittet av den effekt motorn hamnar på när en ny växel läggs i och till nästa växling. Det innebär att elbilen med en stark motor ger en jämnare effektkurva vilket gör att man kommer närmare sin toppeffekt i snitt, framförallt över varvtalet där toppeffekten ligger.
Drivetrain losses är sällan 15%. Man kommer kanske som högst upp till det i en ICEbil med fyrhjulsdrift och växellåda, fördelningslåda och drivaxel med vinkelväxel. Tesla har bara en nedväxling där man inte har en massa växelådeväxlars drev som ska snurras i olja, och ingen kardanaxel eller vinkelväxel.
Jag har en hårt trimmad hobbybil med en Volvo 240 bakaxel. Den drivlinan tenderar att ta cirka 25-30hk om man sätter snurr på den. Har man bara 100hk blir det ganska stora förluster men med mina 400hk blir det bara 7.5%(6.9% uppmätt på rullande landsväg om jag inte minns fel). Det är vid hög fart och vid 100km/h är förlusten ungefär hälften. För en Tesla med stark motor och bara en liten nedväxling skulle jag tro att drivlineförlusten är relativt liten.
Motorerna kanske har i storleksordningen 10% förlust vid höga effekter eller möjligen lite mer i högre farter ?
Jag har läst återkommande 425kW batterieffekt vid någonstans 50-80km/h, och min M3P är specad till 377kW/513hk, så det pekar på cirka 11% förluster fram dit effekten är specificerad, på motorer eller efter växellåda eller vid hjulen, jag vet inte.
Här är en dynokörning av en LR och en P, men det är gjort 2019....gissar att effekthöjningarna som kom kom efter det: https://www.youtube.com/watch?v=Qb5a4T6LXGk&t=541s
Tyvärr var ju inte frontearea och Cd-värde med, så antar att de bara huggit någon medelbil, så för model 3:s del så lär den överskatta effekten, då model 3 har mycket lägre luftmotstånd än medelbilen.
Att räkna effekt på bilar utifrån prestanda är ganska komplicerat
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hästkrafter i Model 3?
Fast upp till 96 km/h har luftmotståndet mycket liten påverkan, så länge vi pratar om en någorlunda normal modern bil.tor-ake skrev:I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.
Tyvärr var ju inte frontearea och Cd-värde med, så antar att de bara huggit någon medelbil, så för model 3:s del så lär den överskatta effekten, då model 3 har mycket lägre luftmotstånd än medelbilen.
Att räkna effekt på bilar utifrån prestanda är ganska komplicerat
Det som är svårast när det gäller 0-60 mph eller 0-100 km/h för motorstarka bilar är att det är greppet som till stor del begränsar. En 400+ hk bil kan inte använda all effekt under kanske 50-60 km/h (var gränsen går beror på det aktuella greppet och den aktuella motoreffekten), eftersom det bara skulle ge hjulspinn.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hästkrafter i Model 3?
Gällande dyno så får man ha i åtanke att det kan diffa 5-10%, i regel säger man att en dyno inte är för att mäta hk utan för att mäta skillnaden innan och efter modifiering. För att veta vad bilen egentligen har för hk så måste man mäta motorn i en bänk.
Om Model 3 Performance har 600hk så verkar de hästarna vara väldigt trötta. Håller med om att förlusten i drivlinan måste vara låg, så om andra bilar med 480-500hk på hjulen har samma uppmätta prestanda så verkar det konstigt. Tex BMW M3 som med 480hk (5-10% diff som sagt) på hjulen gör 0-60 på 3.1, med ineffektiv växellåda. Nu vet jag inte Model 3s vridmoment men det borde rimligtvis vara högre.
0-60 borde vara det spannet som en elmotor är som mest effektiv. Något är konstigt.
Om Model 3 Performance har 600hk så verkar de hästarna vara väldigt trötta. Håller med om att förlusten i drivlinan måste vara låg, så om andra bilar med 480-500hk på hjulen har samma uppmätta prestanda så verkar det konstigt. Tex BMW M3 som med 480hk (5-10% diff som sagt) på hjulen gör 0-60 på 3.1, med ineffektiv växellåda. Nu vet jag inte Model 3s vridmoment men det borde rimligtvis vara högre.
0-60 borde vara det spannet som en elmotor är som mest effektiv. Något är konstigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hästkrafter i Model 3?
Den ger bara 600hk någon sekund, sedan kanske 500hk mer konstant vid 0-100 sprint.
Tesla björn har bra live data på det vid sina 0-100 tester vid olika SOC
Här står det 3,9 sek på bmw m3 med 510hk i snabbaste versionen, så den verkar trött
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... fficiella/
Tesla björn har bra live data på det vid sina 0-100 tester vid olika SOC
Här står det 3,9 sek på bmw m3 med 510hk i snabbaste versionen, så den verkar trött
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... fficiella/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hästkrafter i Model 3?
BMW är alltid restriktiva med specifikationer, finns gott om klipp på YouTube där den kör runt 3, de under 3 ska man ta med en ny salt. Tex Dragtimes körde 0-60 på 3.14 (0-100 på 3.32)
Har inte sett någon bänkad motor men runt 530-540 på veven är uppskattat.
Har inte sett någon bänkad motor men runt 530-540 på veven är uppskattat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hästkrafter i Model 3?
4,09 vs 3,38
Hejdå vid rödljusen
Edit
Ser att Bmw släppt en awd version också med 0-100 på 3,5sek officiellt, då liknar den mer Tesla M3 performance
https://www.mynewsdesk.com/se/bmw_group ... m4-3091626
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Hästkrafter i Model 3?
väldigt intressanta inlägg ni presenterar. Tycker det är riktigt rörigt att få någon rätsida på det här. googlar jag på model 3 long range får jag upp 350 kw effekt (→ 477 hk). Men det verkar avse en äldre modell med 0-100 på 4,8 s och 75 kw batteri. Har inte de nyare 80 kw batteri? Sen är 0-100 4,4 s så det borde ju vara bättre effekt?
Är ingen expert som ni märker, men det verkar lite svårt att få koll på all information som flyter runt på nätet.
Är ingen expert som ni märker, men det verkar lite svårt att få koll på all information som flyter runt på nätet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hästkrafter i Model 3?
Vill du bara veta vad du får om du köper en LR och ev med boost, eller vill du veta hur
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hästkrafter i Model 3?
Tänk också på att den tillgängliga effekten blir lägre om laddnivån är låg. Jag kunde bara dra jämnt med en Audi E-Tron när min laddnivå var nere under 15 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Hästkrafter i Model 3?
Det är mer min nitiska och nyfikna sida som hade velat få det på pränt vad som gäller. Blir lite fundersam när det t.ex. på youtube står olika uppgifter på var och vartannat klipp. Jag har provkört både SR+ och LR samt LR med boost, så jag är med på att den går bra .Bjelke skrev:Vill du bara veta vad du får om du köper en LR och ev med boost, eller vill du veta hur
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt
Re: Hästkrafter i Model 3?
Det går inte att jämföra vare sig hästar eller 0-100 mellan elbilar och bensinbilar. En elbil beter sig så oerhört annorlunda. På både bra och dåliga sätt. Den är mycket snabbare iväg från stillstående men den tappar även i effekt när varvtalet blir högre. Och eftersom de flesta elbilar saknar flera växlar så betyder det även att elbilen inte ger full effekt vid höga hastigheter. Porsche Taycan och Tesla Plaid är undantag då Taycan har två växlar och Plaid har en elmotor som inte verkar tappa i effekt på samma sätt som den "borde".
Re: Hästkrafter i Model 3?
Tellus skrev:
4,09 vs 3,38
Hejdå vid rödljusen
Nu finns det ju en xDrive som gör 0-100 på 3,5 sekunder. Känns lite orättvist att jämföra AWD med RWD från stillastående.
Det är nog det enda Teslan är snabbare på också.
Re: Hästkrafter i Model 3?
Det är just BMW M3 xdrive jag syftade på gällande 3.1, gäller att inte jämföra äpplen och päron.
Min poäng var dock inte vilken som var snabbast, utan varför Model 3 Performance hade samma tid trots 100hk mer, men det svarade Tellus på tidigare.
Min poäng var dock inte vilken som var snabbast, utan varför Model 3 Performance hade samma tid trots 100hk mer, men det svarade Tellus på tidigare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hästkrafter i Model 3?
Japp, därför jag inte kan byta min m3p än, måste komma en snabbare version nuvarande prestanda har funnits ~ 3,5 år på model 3 performance
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hästkrafter i Model 3?
Svårt det här, ska linjalen vara ovanför eller under könsorganet för att få en korrekt uppmätt längd - det frågade sig redan de gamla grekerna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hästkrafter i Model 3?
Vi får kanske uppgradera oss med Plaid när de går beställa.Tellus skrev:Japp, därför jag inte kan byta min m3p än, måste komma en snabbare version nuvarande prestanda har funnits ~ 3,5 år på model 3 performance