Fast upp till 96 km/h har luftmotståndet mycket liten påverkan, så länge vi pratar om en någorlunda normal modern bil.tor-ake skrev:I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.
Tyvärr var ju inte frontearea och Cd-värde med, så antar att de bara huggit någon medelbil, så för model 3:s del så lär den överskatta effekten, då model 3 har mycket lägre luftmotstånd än medelbilen.
Att räkna effekt på bilar utifrån prestanda är ganska komplicerat
Det som är svårast när det gäller 0-60 mph eller 0-100 km/h för motorstarka bilar är att det är greppet som till stor del begränsar. En 400+ hk bil kan inte använda all effekt under kanske 50-60 km/h (var gränsen går beror på det aktuella greppet och den aktuella motoreffekten), eftersom det bara skulle ge hjulspinn.