Hästkrafter i Model 3?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

tor-ake skrev:
I just den räknesnurran jag länkade till kan man välja AWD, elektrisk drivlina och reduktionsväxel som transmission, jag tänker mig att de då anpassat den matematiska modellen bakom.

Tyvärr var ju inte frontearea och Cd-värde med, så antar att de bara huggit någon medelbil, så för model 3:s del så lär den överskatta effekten, då model 3 har mycket lägre luftmotstånd än medelbilen.

Att räkna effekt på bilar utifrån prestanda är ganska komplicerat :ugeek:
Fast upp till 96 km/h har luftmotståndet mycket liten påverkan, så länge vi pratar om en någorlunda normal modern bil.
Det som är svårast när det gäller 0-60 mph eller 0-100 km/h för motorstarka bilar är att det är greppet som till stor del begränsar. En 400+ hk bil kan inte använda all effekt under kanske 50-60 km/h (var gränsen går beror på det aktuella greppet och den aktuella motoreffekten), eftersom det bara skulle ge hjulspinn.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av dd88 »

Gällande dyno så får man ha i åtanke att det kan diffa 5-10%, i regel säger man att en dyno inte är för att mäta hk utan för att mäta skillnaden innan och efter modifiering. För att veta vad bilen egentligen har för hk så måste man mäta motorn i en bänk.

Om Model 3 Performance har 600hk så verkar de hästarna vara väldigt trötta. Håller med om att förlusten i drivlinan måste vara låg, så om andra bilar med 480-500hk på hjulen har samma uppmätta prestanda så verkar det konstigt. Tex BMW M3 som med 480hk (5-10% diff som sagt) på hjulen gör 0-60 på 3.1, med ineffektiv växellåda. Nu vet jag inte Model 3s vridmoment men det borde rimligtvis vara högre.

0-60 borde vara det spannet som en elmotor är som mest effektiv. Något är konstigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Tellus »

Den ger bara 600hk någon sekund, sedan kanske 500hk mer konstant vid 0-100 sprint.
Tesla björn har bra live data på det vid sina 0-100 tester vid olika SOC

Här står det 3,9 sek på bmw m3 med 510hk i snabbaste versionen, så den verkar trött
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... fficiella/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av dd88 »

BMW är alltid restriktiva med specifikationer, finns gott om klipp på YouTube där den kör runt 3, de under 3 ska man ta med en ny salt. Tex Dragtimes körde 0-60 på 3.14 (0-100 på 3.32)

Har inte sett någon bänkad motor men runt 530-540 på veven är uppskattat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Tellus »



4,09 vs 3,38
Hejdå vid rödljusen

Edit
Ser att Bmw släppt en awd version också med 0-100 på 3,5sek officiellt, då liknar den mer Tesla M3 performance
https://www.mynewsdesk.com/se/bmw_group ... m4-3091626
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av krosussorken »

väldigt intressanta inlägg ni presenterar. Tycker det är riktigt rörigt att få någon rätsida på det här. googlar jag på model 3 long range får jag upp 350 kw effekt (→ 477 hk). Men det verkar avse en äldre modell med 0-100 på 4,8 s och 75 kw batteri. Har inte de nyare 80 kw batteri? Sen är 0-100 4,4 s så det borde ju vara bättre effekt?

Är ingen expert som ni märker, men det verkar lite svårt att få koll på all information som flyter runt på nätet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Bjelke »

Vill du bara veta vad du får om du köper en LR och ev med boost, eller vill du veta hur
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf :)
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Tänk också på att den tillgängliga effekten blir lägre om laddnivån är låg. Jag kunde bara dra jämnt med en Audi E-Tron när min laddnivå var nere under 15 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av krosussorken »

Bjelke skrev:
Vill du bara veta vad du får om du köper en LR och ev med boost, eller vill du veta hur
bilen presterar mot diverse värstingar vid rödljusen?
Om du mest vill veta att du kör ifrån eller drar jämt med dom flesta så är det en P som gäller iaf :)
Som synes efter ett antal ganska kunniga inlägg så är det svårt att dra enkla paralleller med
fossilare…
Min gamla Nissan Leaf körde pissenkelt ifrån min Ford Mondeo med ca 150hk och dom vägde
i princip lika mycket och då är Leafen på knappa 110hk liksom.
Det blir lika när man tittar på grymmare bilar, hk säger liksom inte så mycket, och som redan
påpekats här så måste man nästan kolla på tex 0-100-tider rakt av för att få en någorlunda känsla
av hur bilen presterar på gatan (på strippen får man då jämföra rakt av där såklart, om det nu är
något du ens kommer att köra alls, troligen inte då du frågar om en vanlig LR med ev. Boost då).
Eller åtminstone provköra en bil helt enkelt ;)
Det är mer min nitiska och nyfikna sida som hade velat få det på pränt vad som gäller. Blir lite fundersam när det t.ex. på youtube står olika uppgifter på var och vartannat klipp. Jag har provkört både SR+ och LR samt LR med boost, så jag är med på att den går bra :).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av MWall »

Det går inte att jämföra vare sig hästar eller 0-100 mellan elbilar och bensinbilar. En elbil beter sig så oerhört annorlunda. På både bra och dåliga sätt. Den är mycket snabbare iväg från stillstående men den tappar även i effekt när varvtalet blir högre. Och eftersom de flesta elbilar saknar flera växlar så betyder det även att elbilen inte ger full effekt vid höga hastigheter. Porsche Taycan och Tesla Plaid är undantag då Taycan har två växlar och Plaid har en elmotor som inte verkar tappa i effekt på samma sätt som den "borde".
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:


4,09 vs 3,38
Hejdå vid rödljusen

Nu finns det ju en xDrive som gör 0-100 på 3,5 sekunder. Känns lite orättvist att jämföra AWD med RWD från stillastående.

Det är nog det enda Teslan är snabbare på också.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av dd88 »

Det är just BMW M3 xdrive jag syftade på gällande 3.1, gäller att inte jämföra äpplen och päron.

Min poäng var dock inte vilken som var snabbast, utan varför Model 3 Performance hade samma tid trots 100hk mer, men det svarade Tellus på tidigare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Tellus »

Japp, därför jag inte kan byta min m3p än, måste komma en snabbare version 8-) nuvarande prestanda har funnits ~ 3,5 år på model 3 performance
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av holden »

Svårt det här, ska linjalen vara ovanför eller under könsorganet för att få en korrekt uppmätt längd - det frågade sig redan de gamla grekerna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av Dexter »

Tellus skrev:
Japp, därför jag inte kan byta min m3p än, måste komma en snabbare version 8-) nuvarande prestanda har funnits ~ 3,5 år på model 3 performance
Vi får kanske uppgradera oss med Plaid när de går beställa.
;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hästkrafter i Model 3?

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
Svårt det här, ska linjalen vara ovanför eller under könsorganet för att få en korrekt uppmätt längd - det frågade sig redan de gamla grekerna.
Numera mäter man hur länge passageraren är åksjuk efter accelerationen.
”Jag mådda inte bra förrän efter natten” är okey. :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar