Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Exit_gas »

Hej!

Bor i Stockholms innerstad och har garage där det inte går att få laddare.

Kommer köra mest ärenden och till och från jobbet i veckorna, låt säga 2-5 mil om dagen.

Nån gång i månaden åker jag långt ca 50-60 mil enkel resa och tillbaka, till fjällen eller till Skåne - där har jag dock tänkt installera laddare i mina hus.

Jag tänker att jag laddar på SuC i Stockholm när det behövs - nån gång i veckan och innan långresa - och står annars i garage utan laddning.

Vad säger ni kloka experter - är detta ett problem eller dåligt för batteriet?

Hur lång tid tar det att ladda upp bilen innan en långresa på en SuC från låt säga 20% till 100%?

Tacksam för er input och hjälp!

Axel
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av martinot »

Kan man inte enkelt ladda hemma där bilen normalt är parkerad över natten så hade jag i normala fall avrått de flesta från en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av LarsL »

Finns väl rätt många laddare i Stockholm? Har du kollat så att det inte finns ett ställe i närheten där du kan ställa bilen någon gång i veckan?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Niklas Z »

Titta på chargefinder.com för att se vilka laddare som finns i ditt närområde. Där kan du också se hur många som är lediga på flertalet laddplatser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Schackis
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 jul 2015 00:07

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Schackis »

Jag bor i Göteborgs innerstad och skaffade min första Tesla utan att ha laddning hemma eller på jobbet. Det går bra bara man vill. I mitt fall gjorde jag så att jag åkte och laddade upp en gång i veckan. Men vill man inte ha det bekymret så kan man ju avvakta. När bilen snabbladdade så satt jag och jobbade eller (oftare) relaxade med mobilen. Istället för hemma i soffan.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av jonasl »

Det är klart det går om man vill. Jag hade inte orkat.

Är det varmgarage? Det är en stor fördel vintertid iaf.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av NiklasTesla »

Exit_gas skrev:
Hej!

Bor i Stockholms innerstad och har garage där det inte går att få laddare.

Kommer köra mest ärenden och till och från jobbet i veckorna, låt säga 2-5 mil om dagen.

Nån gång i månaden åker jag långt ca 50-60 mil enkel resa och tillbaka, till fjällen eller till Skåne - där har jag dock tänkt installera laddare i mina hus.

Jag tänker att jag laddar på SuC i Stockholm när det behövs - nån gång i veckan och innan långresa - och står annars i garage utan laddning.

Vad säger ni kloka experter - är detta ett problem eller dåligt för batteriet?

Hur lång tid tar det att ladda upp bilen innan en långresa på en SuC från låt säga 20% till 100%?

Tacksam för er input och hjälp!

Axel
Bara köp. Finns hur många laddare som helst och du har ju dessutom 250kw SuC-laddare i Upplands Väsby om det skulle krisa.

Du laddar upp till 90% oftast då det både är bra för batterierna samt sista 10% går långsamt.

Bor i länet och klarat mig finfint utan möjlighet att ladda hemma i minst 10000mil med Model 3 LR.

MVH
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av OfarligTesla »

Med vår S som vi hade tidigare så brukade betala för en natt i ett av Stockholms stads garage en gång i veckan där det fanns stolpar, var väl 5-10 minuters gångväg från förra lägenheten så det var inga större problem. Så kolla vad det finns för publika stolpar nära där du kan ladda någon gång i veckan.
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Exit_gas »

Tack alla!

Ja, vi har varmgarage så det är bra.

Laddade hem ”in Charge”-appen nyss och det finns ganska många stolpar i området från E-on/Vattenfall på 22kw där man betalar 3-3.70/kwh så det kanske räcker fint?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av pejvic »

Med varmgararge är det inga problem. Ladda ner chargefinder först eller plugshare och lär dig vad det finns för laddning nära. Just i innerstan är en bricka från InCharge bra att ha. Jag hade en model 3 LR i 1.5år på Södermalm under samma förutsättningar. Se till att köpa en med lång räckvidd bara. Skulle rekommendera helst minst 560km i wltp för att det skall bli lite enklare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av borgward »

Exit_gas skrev:
Tack alla!

Ja, vi har varmgarage så det är bra.

Laddade hem ”in Charge”-appen nyss och det finns ganska många stolpar i området från E-on/Vattenfall på 22kw där man betalar 3-3.70/kwh så det kanske räcker fint?
Jag bor i Stockholms innerstad utan egen laddare men har drygt 50st 11kw laddare på 10 minuters promenad så inget problem. Men de är inte jämt fördelade - så man får kolla på chargefinder.com att de finns på bekvämt avstånd.

Men! För de stolpar du använder ofta rekommenderas att beställa en RFID bricka. Det är betydligt mer driftsäkert och snabbare än att betala med app. Färre svordomar helt enkelt.
Senast redigerad av borgward, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av marklubb »

Har du möjlighet att ladda på eller nära jobbet? Det skulle göra livet ännu enklare. Vid mitt jobb finns motorvärmestolpar som är konverterade till laddstolpar; det blir max 2 kW men över en dag ger det nästan två gånger elen jag använder för att köra till jobbet och hem (40 km totalt). Parkeringen kostar men laddningen kostar inget extra.
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av johbe »

Jag bor just nu i Farsta utan egen laddare men med möjlighet att ladda på jobbet (där man ju dock aldrig är med nuvarande restriktioner..). Funkar fint ändå. Man hittar så gott som alltid en laddare i samband med något ärende man ska göra. Någon gång varannan vecka brukar jag aktivt få åka och parkera bilen på laddning någonstans (alltså inte kombinerat med något ärende eller jobb) eller ta mig till en snabbladdare och det är en överkomlig insats för mig.
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Exit_gas »

pejvic skrev:
Med varmgararge är det inga problem. Ladda ner chargefinder först eller plugshare och lär dig vad det finns för laddning nära. Just i innerstan är en bricka från InCharge bra att ha. Jag hade en model 3 LR i 1.5år på Södermalm under samma förutsättningar. Se till att köpa en med lång räckvidd bara. Skulle rekommendera helst minst 560km i wltp för att det skall bli lite enklare.
Tack!
Kollar på en Model Y Long Range, den har väl ca 560 wltp med 19’ däck, så det borde funka!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av dstr »

Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.

Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Gargamel »

dstr skrev:
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.

Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:

Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Jag brukar koppla in mig på 50 kW ifall jag skall handla något och kommer hem med bil, brukar kunna bli en halvtimme så kring 22 kWh brukar den hinna få i på den tiden. Så 10 mils faktisk motorvägsräckvidd vintertid får jag på den tiden, när Tesla smäller upp sin supercharger inne i stan blir det perfekt att kombinera med handla/köpa lunch för då hinner man ladda klart på den tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av dstr »

Gargamel skrev:
dstr skrev:
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.

Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Var har du hittat stolpar med 1kw!?

Man väljer ställen med 11kw.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Dexter86 »

dstr skrev:
Gargamel skrev:
dstr skrev:
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.

Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Var har du hittat stolpar med 1kw!?

Man väljer ställen med 11kw.
Är det fler som handlar o du behöver dela blir d bara 4.5-5kW :/
Hinner inte puttra i mkt på 20-30min
Men visst, ABC :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av jonasl »

Hittar man en rutin som funkar så kanske även jag skulle överleva. Periodvis när vi haft simskola ofta så har jag pluggat in vid vår simhall där det finns 8 st 11kW-stolpar, då har jag inte behövt ladda hemma alls nästan. Men då gäller det att hitta ett ställe där det ofta är ledigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av pejvic »

Exit_gas skrev:
pejvic skrev:
Med varmgararge är det inga problem. Ladda ner chargefinder först eller plugshare och lär dig vad det finns för laddning nära. Just i innerstan är en bricka från InCharge bra att ha. Jag hade en model 3 LR i 1.5år på Södermalm under samma förutsättningar. Se till att köpa en med lång räckvidd bara. Skulle rekommendera helst minst 560km i wltp för att det skall bli lite enklare.
Tack!
Kollar på en Model Y Long Range, den har väl ca 560 wltp med 19’ däck, så det borde funka!
Ja det är kanon, en sån köpte jag i fredags. leverans om en månad. Ju varmare ni har i garaget desto bättre på vintern. Du klarar dig lätt på de 11kw stolpar incharge har. där kan du parkera gratis kvällar helger, bara att ställa ner laddstyrkan i bilen så bilen inte blir klar innan du kommer tillbaka. Alternativ ibland fylla på lite på deras 50kw ibland. Upplands Väsby kommer du inte orka åka och ladda på. Det behövs inte. Ibland fyller man på lite i köpcentrum mm.

Sen bör ju även ert garage skaffa laddstolpar kanske på sikt men tills dess så funkar det bra om du inte kör så mkt till vardags.
Haft alla 3/Y
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:

Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Jag brukar koppla in mig på 50 kW ifall jag skall handla något och kommer hem med bil, brukar kunna bli en halvtimme så kring 22 kWh brukar den hinna få i på den tiden. Så 10 mils faktisk motorvägsräckvidd vintertid får jag på den tiden, när Tesla smäller upp sin supercharger inne i stan blir det perfekt att kombinera med handla/köpa lunch för då hinner man ladda klart på den tiden.
Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.

MAX 11kW i en kvart ger inget.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av IcePic »

Exit_gas skrev:
Hej!

Bor i Stockholms innerstad och har garage där det inte går att få laddare.
Kommer köra mest ärenden och till och från jobbet i veckorna, låt säga 2-5 mil om dagen.
Nån gång i månaden åker jag långt ca 50-60 mil enkel resa och tillbaka, till fjällen eller till Skåne - där har jag dock tänkt installera laddare i mina hus.
Jag tänker att jag laddar på SuC i Stockholm när det behövs - nån gång i veckan och innan långresa - och står annars i garage utan laddning.
Vad säger ni kloka experter - är detta ett problem eller dåligt för batteriet?
Hur lång tid tar det att ladda upp bilen innan en långresa på en SuC från låt säga 20% till 100%?
Tacksam för er input och hjälp!
Axel
Jag bor i Solna och tackade nej till laddplats när de satte upp 6st i garaget vi har, och det betyder att vi får åka och "tanka" ibland, men det är inte så illa som det kan verka, plus att vi ofta kan ladda på jobbets garage beroende på vem som har bilen. Kanske lite mer planering, men med de appar som finns är det inte så illa.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:

Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.

MAX 11kW i en kvart ger inget.
Bor i Stockholms innerstad så där finns det fullt med 50 kW och butiker finns överallt, så jag brukar åka förbi en av alla som är på vägen därifrån jag kommer.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vill ha Tesla men har ingen fast laddare - problem?

Inlägg av Dexter86 »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:

Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.

MAX 11kW i en kvart ger inget.
Bor i Stockholms innerstad så där finns det fullt med 50 kW och butiker finns överallt, så jag brukar åka förbi en av alla som är på vägen därifrån jag kommer.
Detta med att snabbladda för mycket, så inte batteriet degraderas för mycket
Vad är att snabbladda för mycket anser ni? ”Skadar” det mindre på 50kW än 150+kW osv?
Skriv svar