Laddade hem ”in Charge”-appen nyss och det finns ganska många stolpar i området från E-on/Vattenfall på 22kw där man betalar 3-3.70/kwh så det kanske räcker fint?
Jag bor i Stockholms innerstad utan egen laddare men har drygt 50st 11kw laddare på 10 minuters promenad så inget problem. Men de är inte jämt fördelade - så man får kolla på chargefinder.com att de finns på bekvämt avstånd.
Men! För de stolpar du använder ofta rekommenderas att beställa en RFID bricka. Det är betydligt mer driftsäkert och snabbare än att betala med app. Färre svordomar helt enkelt.
Senast redigerad av borgward, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Har du möjlighet att ladda på eller nära jobbet? Det skulle göra livet ännu enklare. Vid mitt jobb finns motorvärmestolpar som är konverterade till laddstolpar; det blir max 2 kW men över en dag ger det nästan två gånger elen jag använder för att köra till jobbet och hem (40 km totalt). Parkeringen kostar men laddningen kostar inget extra.
Jag bor just nu i Farsta utan egen laddare men med möjlighet att ladda på jobbet (där man ju dock aldrig är med nuvarande restriktioner..). Funkar fint ändå. Man hittar så gott som alltid en laddare i samband med något ärende man ska göra. Någon gång varannan vecka brukar jag aktivt få åka och parkera bilen på laddning någonstans (alltså inte kombinerat med något ärende eller jobb) eller ta mig till en snabbladdare och det är en överkomlig insats för mig.
Med varmgararge är det inga problem. Ladda ner chargefinder först eller plugshare och lär dig vad det finns för laddning nära. Just i innerstan är en bricka från InCharge bra att ha. Jag hade en model 3 LR i 1.5år på Södermalm under samma förutsättningar. Se till att köpa en med lång räckvidd bara. Skulle rekommendera helst minst 560km i wltp för att det skall bli lite enklare.
Tack!
Kollar på en Model Y Long Range, den har väl ca 560 wltp med 19’ däck, så det borde funka!
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.
Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.
Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Jag brukar koppla in mig på 50 kW ifall jag skall handla något och kommer hem med bil, brukar kunna bli en halvtimme så kring 22 kWh brukar den hinna få i på den tiden. Så 10 mils faktisk motorvägsräckvidd vintertid får jag på den tiden, när Tesla smäller upp sin supercharger inne i stan blir det perfekt att kombinera med handla/köpa lunch för då hinner man ladda klart på den tiden.
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.
Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Se till att handla på affärer där det finns laddning, träna på gym där det finns laddning osv så slipper du sitta och kuska ut till upplands väsby för att ladda.
Och snart finns det en laddare i centrala Stockholm också. Tesla säger Q1 2022 - men det kan lik väl bli Q1 2023. Det där med deadlines vet man aldrig när det gäller Tesla.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Var har du hittat stolpar med 1kw!?
Man väljer ställen med 11kw.
Är det fler som handlar o du behöver dela blir d bara 4.5-5kW :/
Hinner inte puttra i mkt på 20-30min
Men visst, ABC
Hittar man en rutin som funkar så kanske även jag skulle överleva. Periodvis när vi haft simskola ofta så har jag pluggat in vid vår simhall där det finns 8 st 11kW-stolpar, då har jag inte behövt ladda hemma alls nästan. Men då gäller det att hitta ett ställe där det ofta är ledigt.
Med varmgararge är det inga problem. Ladda ner chargefinder först eller plugshare och lär dig vad det finns för laddning nära. Just i innerstan är en bricka från InCharge bra att ha. Jag hade en model 3 LR i 1.5år på Södermalm under samma förutsättningar. Se till att köpa en med lång räckvidd bara. Skulle rekommendera helst minst 560km i wltp för att det skall bli lite enklare.
Tack!
Kollar på en Model Y Long Range, den har väl ca 560 wltp med 19’ däck, så det borde funka!
Ja det är kanon, en sån köpte jag i fredags. leverans om en månad. Ju varmare ni har i garaget desto bättre på vintern. Du klarar dig lätt på de 11kw stolpar incharge har. där kan du parkera gratis kvällar helger, bara att ställa ner laddstyrkan i bilen så bilen inte blir klar innan du kommer tillbaka. Alternativ ibland fylla på lite på deras 50kw ibland. Upplands Väsby kommer du inte orka åka och ladda på. Det behövs inte. Ibland fyller man på lite i köpcentrum mm.
Sen bör ju även ert garage skaffa laddstolpar kanske på sikt men tills dess så funkar det bra om du inte kör så mkt till vardags.
Hur mycket el hinner man få på 15 minuter på en stolpe som knappt orkar över 1kW? Inget. Helt värdelöst att ladda vid butiken, speciellt när man måste leta fram sin egen sladd för att koppla in i stolpfan.
Jag brukar koppla in mig på 50 kW ifall jag skall handla något och kommer hem med bil, brukar kunna bli en halvtimme så kring 22 kWh brukar den hinna få i på den tiden. Så 10 mils faktisk motorvägsräckvidd vintertid får jag på den tiden, när Tesla smäller upp sin supercharger inne i stan blir det perfekt att kombinera med handla/köpa lunch för då hinner man ladda klart på den tiden.
Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.
Bor i Stockholms innerstad och har garage där det inte går att få laddare.
Kommer köra mest ärenden och till och från jobbet i veckorna, låt säga 2-5 mil om dagen.
Nån gång i månaden åker jag långt ca 50-60 mil enkel resa och tillbaka, till fjällen eller till Skåne - där har jag dock tänkt installera laddare i mina hus.
Jag tänker att jag laddar på SuC i Stockholm när det behövs - nån gång i veckan och innan långresa - och står annars i garage utan laddning.
Vad säger ni kloka experter - är detta ett problem eller dåligt för batteriet?
Hur lång tid tar det att ladda upp bilen innan en långresa på en SuC från låt säga 20% till 100%?
Tacksam för er input och hjälp!
Axel
Jag bor i Solna och tackade nej till laddplats när de satte upp 6st i garaget vi har, och det betyder att vi får åka och "tanka" ibland, men det är inte så illa som det kan verka, plus att vi ofta kan ladda på jobbets garage beroende på vem som har bilen. Kanske lite mer planering, men med de appar som finns är det inte så illa.
Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.
MAX 11kW i en kvart ger inget.
Bor i Stockholms innerstad så där finns det fullt med 50 kW och butiker finns överallt, så jag brukar åka förbi en av alla som är på vägen därifrån jag kommer.
Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.
MAX 11kW i en kvart ger inget.
Bor i Stockholms innerstad så där finns det fullt med 50 kW och butiker finns överallt, så jag brukar åka förbi en av alla som är på vägen därifrån jag kommer.
Detta med att snabbladda för mycket, så inte batteriet degraderas för mycket
Vad är att snabbladda för mycket anser ni? ”Skadar” det mindre på 50kW än 150+kW osv?
Detta med att snabbladda för mycket, så inte batteriet degraderas för mycket
Vad är att snabbladda för mycket anser ni? ”Skadar” det mindre på 50kW än 150+kW osv?
Jag struntar faktiskt i sådana saker, kör inte bilen tillräckligt många mil för att det skall spela någon roll.
Det går utmärkt att ha elbil utan egen laddplats. Ibland ställer jag mig i något av Stockholms stads p-garage över natten. Kostar 100 kr hos mig men då är laddning gratis så för den hundringen får jag 30-40 mil.
Livet i stan med bil är ingen dröm till att börja med men elbilen har inte gjort det krångligare. Är det städdag på gatan åker jag till jobbet och trycker i 30-40 mil hos Incharge i närheten. Sen hem lagom tills städddagen slutar.
Det är bara att köpa! Vi hade också lite ”laddångest” i början då vi inte heller har möjlighet att ladda exakt där vi bor. Men det finns ett par laddställen i närheten som vi åker till. Den ena är endast på 3.7 kW men kostar å andra sidan endast 40 kr/dygn så vi kommer mkt billigt undan då vi laddar upp till 90% varje gång. Detta gör vi ca 1 gång i veckan då vi inte använder bilen varje dag.
Det är bara att köpa! Vi hade också lite ”laddångest” i början då vi inte heller har möjlighet att ladda exakt där vi bor. Men det finns ett par laddställen i närheten som vi åker till. Den ena är endast på 3.7 kW men kostar å andra sidan endast 40 kr/dygn så vi kommer mkt billigt undan då vi laddar upp till 90% varje gång. Detta gör vi ca 1 gång i veckan då vi inte använder bilen varje dag.
Hitintills har jag inte sett en butik annat än lidl, som har 50kW,
Ica har typ 11kW, och har ett skurkdebitering där de snor upp till 300kr av dig till en efterbliven 90-talspott som mobiloperatörerna hade en gång i tiden.
MAX 11kW i en kvart ger inget.
Bor i Stockholms innerstad så där finns det fullt med 50 kW och butiker finns överallt, så jag brukar åka förbi en av alla som är på vägen därifrån jag kommer.
Detta med att snabbladda för mycket, så inte batteriet degraderas för mycket
Vad är att snabbladda för mycket anser ni? ”Skadar” det mindre på 50kW än 150+kW osv?
Inget att bry sig om (ladda till 100% och köra ner till 0%) verkar skada mer för NCA-batteri.
Kört över 200st snabbladdning med +150kw peak och endast tappat ca 6% på ca 11000mil.
Lidl har för övrigt massa gratis 50kw laddare i länet så åker man bara ditt och storhandlar en gång per vecka kommer det räcka för många bilägare.
Jag har heller ingen laddare i mitt varmgarage men laddar på stolpe eller superladdar en gång i veckan i samband med att jag handlar mat eller motionerar.
På vintern är det ju inte så fantastiskt kul men det funkar. På sommaren kan det vara rätt trevligt!
Det är bara att köpa! Vi hade också lite ”laddångest” i början då vi inte heller har möjlighet att ladda exakt där vi bor. Men det finns ett par laddställen i närheten som vi åker till. Den ena är endast på 3.7 kW men kostar å andra sidan endast 40 kr/dygn så vi kommer mkt billigt undan då vi laddar upp till 90% varje gång. Detta gör vi ca 1 gång i veckan då vi inte använder bilen varje dag.
Bra jävla pris!
Typ 1kr/mil om man tajmar det bra och har stort batteri
OK att du inte har nån laddbox i garaget. Men kan du inte ens få ett "motorvärmaruttag"?
Jag kör numera ungefär lika lite som du talade om, bara några mil per dag förutom långresor. Därför har jag valt bort att använda laddboxarna i P-huset och laddar i stället från gamla vanliga motorvärmaruttag där (som t o m ingår i hyran). Skruvar ofta ner laddströmmen till 10A eller ännu lägre, räcker gott. Då kan heller ingen hävda att jag överbelastar uttaget och riskerar brand eller så, det hör man annars folk snacka om ibland vid laddning från vanligt Schuko-uttag.
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
OK att du inte har nån laddbox i garaget. Men kan du inte ens få ett "motorvärmaruttag"?
Jag kör numera ungefär lika lite som du talade om, bara några mil per dag förutom långresor. Därför har jag valt bort att använda laddboxarna i P-huset och laddar i stället från gamla vanliga motorvärmaruttag där (som t o m ingår i hyran). Skruvar ofta ner laddströmmen till 10A eller ännu lägre, räcker gott. Då kan heller ingen hävda att jag överbelastar uttaget och riskerar brand eller så, det hör man annars folk snacka om ibland vid laddning från vanligt Schuko-uttag.
Grymt bra tips, tack!! Det ska jag kolla upp på en gång!