Mycket bra poängterat! Vi har alltid varit takboxberoende i familjen. Sedan kom Model X och vi vart illa tvungna att hitta hur man då skulle ha plats med skidor, resultatet vart en bakbox i aluminium. Fantastiskt praktiskt att ha, otroligt mycket lättare att hänga på/av och packa i/ur än en låda på taket. Skulle välja bakbox igen även om takbox var möjlig.SwedishAdvocate skrev:Tänk även på att alla Model 3 utom Performance-modellen går att beställa med dragkrok. Det går (vid behov) att fästa olika sorters boxlösningar på dragkroken vilket ger mer lastutrymme utan att minska räckvidden nämnvärt (som jag förstått det)...
Elbil till barnfamilj
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbil till barnfamilj
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbil till barnfamilj
M3 funkar definitivt för 2 vuxna och 2 barn. Fast när man är på cykel/skidsemester är det ganska fullt. Nu är väl det iofs individuellt hur mycket packning man har med
Den m3 som vi lånade till en cykelsemester med 2vux+2barn tryckte vi in en bmx i och fyra cyklar på taket+utrustning och packning.
Går in mer än man tror i en 3a och den är snålare ekonomiskt
Den m3 som vi lånade till en cykelsemester med 2vux+2barn tryckte vi in en bmx i och fyra cyklar på taket+utrustning och packning.
Går in mer än man tror i en 3a och den är snålare ekonomiskt
-
- Inlägg: 5421
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbil till barnfamilj
Missade att lägga till att WLTP-siffror sannolikt är ganska missvisande för resor i motorvägsfart. Medelhastigheten i det testet är 46,5 km/h...SwedishAdvocate skrev:Kan inte redogöra exakt för hur det ser ut, men en Model 3 ha betydligt lägre luftmotstånd jämfört med SUVar/Crossovers som ID.4 och Enyaq. En M3 har lägre markfrigång, väger mindre, är lägre, har mindre frontarea och en mycket bättre formgivning med tanke på luftmotstånd. Detta kommer visa sig särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h. Och som jag förstått det så tjänar man på att köra snabbt på långresa ifall man vill minimera restiden jämfört med att ligga i lägre hastigheter för att kunna nå fram till en viss laddare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbil till barnfamilj
SwedishAdvocate skrev:Missade att lägga till att WLTP-siffror sannolikt är ganska missvisande för resor i motorvägsfart. Medelhastigheten i det testet är 46,5 km/h...SwedishAdvocate skrev:Kan inte redogöra exakt för hur det ser ut, men en Model 3 ha betydligt lägre luftmotstånd jämfört med SUVar/Crossovers som ID.4 och Enyaq. En M3 har lägre markfrigång, väger mindre, är lägre, har mindre frontarea och en mycket bättre formgivning med tanke på luftmotstånd. Detta kommer visa sig särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h. Och som jag förstått det så tjänar man på att köra snabbt på långresa ifall man vill minimera restiden jämfört med att ligga i lägre hastigheter för att kunna nå fram till en viss laddare.
När jag jämnfört förbrukning så har jag snarare googlat fram en verklig förbrukning och därmed tagit höjd för högre förbrukning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elbil till barnfamilj
Beror på vilken barnvagn man har. Själv fick vi plats med BabyZen yoyo i Frunken på vår Model 3 från 2019.Flagada skrev:Hur funkar det med barnvagn i Model 3?
Själv hade jag nog hellre jagat en laddstolpe eller två på semesterresan än att knöla med en barnvagn resten av året.
Vet inte om VW ID4, Skoda Enyaq är överdrivet mycket större förutom större lastlucka?
Barnvagn i trea;
MVH
Re: Elbil till barnfamilj
Kollar själv på elbil, provkört flera, senast EQB300 som jag fastna för otroligt mycket. 4500 per månad, samma pris för 2 år och 3 års privatleasing, vilket får anses väldigt bra om man väljer 2 år. Tycker den var stor och rymlig och bra bagage.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 12 jan 2022 14:54
Re: Elbil till barnfamilj
Jag har tre barn och hund och jag har också varit och tittat och provkört EQB vilken jag tycker är väldigt intressant. Bra att man kan privatleasa 2 år, känns som att många elbilar är på g och kul att kunna köra lite olika bilar . 4500 är dock 1000 mil/år och utan försäkring och antar utan vinterdäck. Jag tänkte åka förbi och få reda på vad det kostar med dessa tillägg, 1500 mil/år samt även om man kan få 7sits.elnice87 skrev:Kollar själv på elbil, provkört flera, senast EQB300 som jag fastna för otroligt mycket. 4500 per månad, samma pris för 2 år och 3 års privatleasing, vilket får anses väldigt bra om man väljer 2 år. Tycker den var stor och rymlig och bra bagage.
Re: Elbil till barnfamilj
Model Y borde väl vara ett bra alternativ om man vill ha en lite större familjebil. Vi har beställt en sådan och hämtar om ca 2 veckor, tanken är att min fru ska köra den.
Ett bra alternativ till M3 är Polestar 2 som är lite mer praktisk med halvkombilucka och bättre dragvikt, dock sämre räckvidd. Väldigt bra infotainmentsystem/förarmiljö och fantastisk att köra. Jag har en sådan
Ett bra alternativ till M3 är Polestar 2 som är lite mer praktisk med halvkombilucka och bättre dragvikt, dock sämre räckvidd. Väldigt bra infotainmentsystem/förarmiljö och fantastisk att köra. Jag har en sådan
Re: Elbil till barnfamilj
Jag stämmer in med Maw.Maw skrev:Model Y borde väl vara ett bra alternativ om man vill ha en lite större familjebil. Vi har beställt en sådan och hämtar om ca 2 veckor, tanken är att min fru ska köra den.
Ett bra alternativ till M3 är Polestar 2 som är lite mer praktisk med halvkombilucka och bättre dragvikt, dock sämre räckvidd. Väldigt bra infotainmentsystem/förarmiljö och fantastisk att köra. Jag har en sådan
Jag har 2 barn och det fungerade helt okej med en M3, men det var tillfällen när lastkapaciteten var på gränsen. Samt att de alltid var lite Tetris.
Blir en Model Y nu i maj om bara Berlin börjar få iväg bilar…
Det skiljer inte speciellt mycket i kostnad på M3 och my.
Fast egentligen vet man inte vad kostnaden blir eftersom priset du kommer sälja för är okänt nu.
Jag fick bra för min M3 som gjorde det till den billigaste bilen jag ägt
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Elbil till barnfamilj
Annars är en model 3 rwd ett prisvärt alternativ med wltp 510km och ett batteri som inte tar illa av 100% laddning
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Elbil till barnfamilj
Tack för alla synpunkter. Första bilen är testad, ID4an, storleksmässigt skulle jag säga den är ganska identisk med Tiguanen. Jag kanske tykte att fjädringen var en aning för mjuk, bilen gungade en hel del. Platsmässigt så var vi väl nöjda. Man kan väl välja ett sportpaket till den, får fråga säljaren.
En fråga som dök upp. Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? Ladda fullt på vägen så man har gott batteri vid ankomst? Samt är det någon som åkt färja (viking line) hur tycker ni det funkar? Iförsig drar inte t.ex. Teslan mer än någon procent över natten eller hur?
En fråga som dök upp. Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? Ladda fullt på vägen så man har gott batteri vid ankomst? Samt är det någon som åkt färja (viking line) hur tycker ni det funkar? Iförsig drar inte t.ex. Teslan mer än någon procent över natten eller hur?
Re: Elbil till barnfamilj
Jag tänker att det ska vara smidigt. Det ska passa med övrigt schema. Vill inte ladda hos någon hemma. Känns fel att göra så. Tankade aldrig min gammelbil hos någon heller. Det kan nog reta upp folk.
Vad gäller färja har det inte varit problem. Laddar när jag behöver. Planera är a och o.
Jag tycker att det är kul och sätta mig en stund och räkna lite var jag ska ladda och förbereda rutten.
Lycka till!
Vad gäller färja har det inte varit problem. Laddar när jag behöver. Planera är a och o.
Jag tycker att det är kul och sätta mig en stund och räkna lite var jag ska ladda och förbereda rutten.
Lycka till!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Re: Elbil till barnfamilj
Beror på vem jag besöker. Är det någon tekniskt intresserad person så frågar de ofta om jag vill ladda. De vill se hur det fungerar och tycker det är kul med laddningen. När jag besökte äldre släktingar utan speciellt intresse så laddade jag inte hos dem. Då snabbladdare jag innan jag åkte sista biten så att jag klarade mig tillbaka till snabbladdaren igen.Sebbeh skrev:En fråga som dök upp. Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? Ladda fullt på vägen så man har gott batteri vid ankomst? Samt är det någon som åkt färja (viking line) hur tycker ni det funkar? Iförsig drar inte t.ex. Teslan mer än någon procent över natten eller hur?
Numera skulle jag betala för elen, så klart. Syns i bilen hur mycket jag dragit så enkelt med rättvis betalning.
Kommer någon till mig så skulle de så klart få ladda om de behöver.
-
- Inlägg: 5421
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbil till barnfamilj
Det är inte alla som känner till det följande, så för säkerhets skull...Sebbeh skrev:.../ Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? /...
.../ [Underrubrik:] Ladda inte elbilen i vanligt eluttag
Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar.
Husets elanläggning eller elsystem kan också ha dolda brister, som vid hög belastning kan leda till brand när du laddar din elbil. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ner, där en familj hade laddat sin bil genom ett vanligt vägguttag. /...
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ommenderar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbil till barnfamilj
Samtidigt är det för stor rädsla kring schuko-laddning. Det är ingen som helst fara bara man vet vad man gör. 6-7-8 ampere, jordat och ingen grenkontakt och utöva handpåläggning efter en timme för att känna om kontakten blivit obekvämt varm, så är det inga som helst problem.SwedishAdvocate skrev:Det är inte alla som känner till det följande, så för säkerhets skull...Sebbeh skrev:.../ Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? /...
.../ [Underrubrik:] Ladda inte elbilen i vanligt eluttag
Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar.
Husets elanläggning eller elsystem kan också ha dolda brister, som vid hög belastning kan leda till brand när du laddar din elbil. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ner, där en familj hade laddat sin bil genom ett vanligt vägguttag. /...
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ommenderar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbil till barnfamilj
Det är ju inget problem i verkligheten. Hela landet har ju laddat hemma tills nya vågen med laddboxar. Elektrikerna vill ju ha jobb så som lobbar stenhårt för detta…SwedishAdvocate skrev:Det är inte alla som känner till det följande, så för säkerhets skull...Sebbeh skrev:.../ Om ni åker till en längre bit till någon och det inte finns en laddare i huset. Hur brukar ni tänka då? /...
.../ [Underrubrik:] Ladda inte elbilen i vanligt eluttag
Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar.
Husets elanläggning eller elsystem kan också ha dolda brister, som vid hög belastning kan leda till brand när du laddar din elbil. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ner, där en familj hade laddat sin bil genom ett vanligt vägguttag. /...
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ommenderar.
Man kan inte ladda hur som, i Sunne var det okunskap med en trolig inomhustimer som var problemet.
Re: Elbil till barnfamilj
Efter lite mer provning.
Teslan 3an va trevlig. Större baklucka än jag trott. En kandidat. Vad säger ni om bakåtvänd bilbarnstol i teslan?
Enyaqen fick jag ingen bra förarställning.
Teslan 3an va trevlig. Större baklucka än jag trott. En kandidat. Vad säger ni om bakåtvänd bilbarnstol i teslan?
Enyaqen fick jag ingen bra förarställning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elbil till barnfamilj
Går hur bra somhelst. MVHSebbeh skrev:Efter lite mer provning.
Teslan 3an va trevlig. Större baklucka än jag trott. En kandidat. Vad säger ni om bakåtvänd bilbarnstol i teslan?
Enyaqen fick jag ingen bra förarställning.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: Elbil till barnfamilj
länge sedan tråden startade men vill bara säga att isofix fästen i model 3 är svåråtkommna medans i ID 4 an är det fullständigt synliga och lätt tillgängliga om du sätter in och tar ut Barnstolarna ofta är det ju viktigt att Isofix är lätt tilgängliga tänkte jag.
Re: Elbil till barnfamilj
Provade också Enyaqen efter (M3) och före (MY) en Tesla och fick verkligen samma känsla. Sen är jag visserligen inte riktigt van större bilar, eller har väl inte gillat dem.Sebbeh skrev:Efter lite mer provning.
Teslan 3an va trevlig. Större baklucka än jag trott. En kandidat. Vad säger ni om bakåtvänd bilbarnstol i teslan?
Enyaqen fick jag ingen bra förarställning.
Men efter det var det svårt. Tesla har bäst körupplevelse, går inte att förneka.
Som man tyckte jag att bakluckan på M3 var vettigt stor, går väl att peta in barnvagnen om man bara får vinkeln rätt. Men tror att frugan var mer rationell. Model Y får det bli.