M3 alternativ?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

M3 alternativ?

Inlägg av Speedy83 »

Har fått nytt jobb och ska börja veckopendla ca: 30 mil enkel resa och behöver då skaffa en bil till i familjen. Logistigt nog börjar ju elbil kännas vettigt. Får dock milersättning för resan om än bara med skattefria beloppet.

Valet av bil känns dock allt annat än enkelt :D Tesla har alltid legat varmt om hjärtat men när man tittar runt blir man ju snurrig.

- Önskevalet är ju en LR -21 men de kostar ju som en ny!??
- Köpa ny är inget alternativ då leverans uppges om typ 1 år samt är ju egentligen alldeles för dyrt. Man får ju en 19 M3P för samma pris....
- tittar då på 19-20 men har förstått att de har mycket som är sämre
- tittat då på SR från -21 men tappar då awd samt räckvidd och effekt och lite rädd att de kommer ha större prisfall, dessa begpriser borde ju inte hålla när väl leveranser börjar bli snabbare
- tittat på Cupra born och MB eqa som har bra leasingerbjudande men missar då subC även om det börjar öppnas upp samt så är ju Tesla lite trevligt :)

Hur skulle ni resonera? Det är en andra bil som ska pendlas med och pengar finns inte obegränsat tyvärr, vill inte få mindre pengar över efter jobbytet dvs gå back.

Kan tillägga att jag som det ser ut ska kunna ladda hemma och laddplatser finns nära min bostad då jag är iväg. Kommer dock inte kunna ladda vid bostaden då.
Lång rörig fråga men vad tror ni (inser att tesla bias finns)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 alternativ?

Inlägg av LarsL »

Speedy83 skrev:
- Önskevalet är ju en LR -21 men de kostar ju som en ny!??
- Köpa ny är inget alternativ då leverans uppges om typ 1 år samt är ju egentligen alldeles för dyrt. Man får ju en 19 M3P för samma pris....
Låter ju som att du ska välja ny bil?
- tittar då på 19-20 men har förstått att de har mycket som är sämre
Nej, inte särskilt mycket sämre bil i sig. Däremot är ju en begagnad bil en begagnad bil och det kan innebära reparationer.
- tittat då på SR från -21 men tappar då awd samt räckvidd och effekt och lite rädd att de kommer ha större prisfall, dessa begpriser borde ju inte hålla när väl leveranser börjar bli snabbare
Det kommer dröja länge innan tillgången motsvarar efterfrågan. Men vi lever i osäkra tider där det är svårt att sia om framtidens ekonomi. SR+ är en alldeles utmärkt bil på de flesta sätt. Har du inte haft elbil tidigare så kommer inte körglädjen vara något du saknar i den bilen i alla fall. 30 mil kan komma att innebär ett laddstopp däremot för SR
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: M3 alternativ?

Inlägg av bjelkeman »

Jag skulle sätta en max budget och köpa den bästa Model 3 eller Y jag kunde få tag på just nu. En SR+ skulle i alla fall jag kunna leva med. Jag tycker det är onödigt att oroa sig över framtida begagnat priser, då vi inte kan gissa hur det blir. Där vi är nu var det nog ingen som gissade för ett år sedan.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Maw »

Fundera på om du kan sträcka dig till en ny M3P, den har inte så lång leveranstid (sep - nov), den kostar inte så mycket mer än en LR (40k kr) och den kommer ha förhållandevis bra andrahandsvärde.

Du kommer behöver hosta upp knappt 150 000 när du hämtar den, sedan blir månadskostnaden inledningsvis ca 6000 kr om du tar 5 års finansiering med restvärde och när bonusen kommit kan du använda den för att minska månadskostnaden till 5000 kr. Din milersättning blir om jag förstått det rätt 30 mil x 2 x 25 kr skattefri milersättning x 4 veckor = 6000 kr i månaden så du kommer enbart behöva undvara pengar för el och spolarvätska och däck :D

Med lite tur får du tillbaka de första 150k kr när du så småningom säljer bilen :)
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Walker »

Maw skrev:
Fundera på om du kan sträcka dig till en ny M3P, den har inte så lång leveranstid (sep - nov), den kostar inte så mycket mer än en LR (40k kr) och den kommer ha förhållandevis bra andrahandsvärde.

Du kommer behöver hosta upp knappt 150 000 när du hämtar den, sedan blir månadskostnaden inledningsvis ca 6000 kr och när bonusen kommit kan du använda den för att minska månadskostnaden till 5000 kr. Din milersättning blir om jag förstått det rätt 30 mil x 2 x 25 kr skattefri milersättning x 4 veckor = 6000 kr i månaden så du kommer enbart behöva undvara pengar för el och spolarvätska och däck :D

Med lite tur får du tillbaka de första 150k kr när du så småningom säljer bilen :)
…och försäkring :o
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Maw »

Walker skrev:
Maw skrev:
Fundera på om du kan sträcka dig till en ny M3P, den har inte så lång leveranstid (sep - nov), den kostar inte så mycket mer än en LR (40k kr) och den kommer ha förhållandevis bra andrahandsvärde.

Du kommer behöver hosta upp knappt 150 000 när du hämtar den, sedan blir månadskostnaden inledningsvis ca 6000 kr och när bonusen kommit kan du använda den för att minska månadskostnaden till 5000 kr. Din milersättning blir om jag förstått det rätt 30 mil x 2 x 25 kr skattefri milersättning x 4 veckor = 6000 kr i månaden så du kommer enbart behöva undvara pengar för el och spolarvätska och däck :D

Med lite tur får du tillbaka de första 150k kr när du så småningom säljer bilen :)
…och försäkring :o
Just det, inte att förglömma. Men den brukar väl inte vara högre på Performance än LR? Bomusen kanske kan räcka till försäkringen :D

Under förutsättning att man verkligen får bonus förstås :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Bjelke »

bjelkeman skrev:
Jag skulle sätta en max budget och köpa den bästa Model 3 eller Y jag kunde få tag på just nu. En SR+ skulle i alla fall jag kunna leva med. Jag tycker det är onödigt att oroa sig över framtida begagnat priser, då vi inte kan gissa hur det blir. Där vi är nu var det nog ingen som gissade för ett år sedan.
Och vart vi är om ytterligare ett år vågar man inte gissa heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Speedy83 »

Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 alternativ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Speedy83 skrev:
Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
Det finns en tråd om Cupra Born här på forumet. Utifrån den så har jag för mig att det är rätt lång väntetid på den med. Tror det var minst 5-6 månader, men nu minns jag inte exakt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Speedy83 »

SwedishAdvocate skrev:
Speedy83 skrev:
Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
Det finns en tråd om Cupra Born här på forumet. Utifrån den så har jag för mig att det är rätt lång väntetid på den med. Tror det var minst 5-6 månader, men nu minns jag inte exakt...
Ja verkar vara en 5-7 mån på den också, tesla anger dock 12-13 mån :(

Känns ju även surt att ge lika mycket för en 2021 som en ny kostar efter bonus. Förbaskat skev tid att köpa bil, känns som man blir blåst hur man än gör om man vill köpa elbil idag. Slutar väl med en snål fossilare :(
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: M3 alternativ?

Inlägg av slugger75 »

Innan du köper en begagnad från typ 2019, kolla hur mycket dyrare försäkring det är på den kontra en ny. Kan skilja många hundralappar (tusenlappar?) i månaden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Maw »

Speedy83 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Speedy83 skrev:
Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
Det finns en tråd om Cupra Born här på forumet. Utifrån den så har jag för mig att det är rätt lång väntetid på den med. Tror det var minst 5-6 månader, men nu minns jag inte exakt...
Ja verkar vara en 5-7 mån på den också, tesla anger dock 12-13 mån :(

Känns ju även surt att ge lika mycket för en 2021 som en ny kostar efter bonus. Förbaskat skev tid att köpa bil, känns som man blir blåst hur man än gör om man vill köpa elbil idag. Slutar väl med en snål fossilare :(
Tesla Model 3 Performance har bara 4-6 månaders leveranstid.... Just saying... ;)
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: M3 alternativ?

Inlägg av Speedy83 »

Maw skrev:
Speedy83 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Speedy83 skrev:
Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
Det finns en tråd om Cupra Born här på forumet. Utifrån den så har jag för mig att det är rätt lång väntetid på den med. Tror det var minst 5-6 månader, men nu minns jag inte exakt...
Ja verkar vara en 5-7 mån på den också, tesla anger dock 12-13 mån :(

Känns ju även surt att ge lika mycket för en 2021 som en ny kostar efter bonus. Förbaskat skev tid att köpa bil, känns som man blir blåst hur man än gör om man vill köpa elbil idag. Slutar väl med en snål fossilare :(
Tesla Model 3 Performance har bara 4-6 månaders leveranstid.... Just saying... ;)
Haha.. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 alternativ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Speedy83 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Speedy83 skrev:
Tack för alla reflektioner, känns ändå som att jag nu fokuserar letandet kring SR/LR -19-21 alt om man skulle hitta en prisvärd SR -21.

Sen blir det att kolla in Cupra Born och jämföra lite då den verkar ha ganska prisvärd leasingkampanj nu.
Det finns en tråd om Cupra Born här på forumet. Utifrån den så har jag för mig att det är rätt lång väntetid på den med. Tror det var minst 5-6 månader, men nu minns jag inte exakt...
Ja verkar vara en 5-7 mån på den också, tesla anger dock 12-13 mån :(

Känns ju även surt att ge lika mycket för en 2021 som en ny kostar efter bonus. Förbaskat skev tid att köpa bil, känns som man blir blåst hur man än gör om man vill köpa elbil idag. Slutar väl med en snål fossilare :(
Du får väl sätta dig och räkna på vad som blir bäst ekonomiskt. Om jag förstått alternativen rätt:

1. Köpa en beg. Model 3 snarast.
2. Fossilare och sedan köpa ny Cupra
3. Fossilare och sedan köpa ny Model 3.

En kommentar till alt. 2: Om du kan tänka dig att köpa en VW ID.3 så kanske det kan vara ett alternativ. Det är ju i princip samma bil som Cupran. Men skulle gissa på att den nog inte är lika poppis som Cupran och därför kanske har kortare leveranstid. Kikar man på bytbil så verkar det ju vidare finnas nya ID.3 med 58-kWh batteriet för omedelbar leverans...

Kommentar till alt. 3: Jag kan ju såklart inte lova något – men det har hänt att folk fått sin Model 3 betydligt snabbare än vad Tesla uppskattat leveranstiden till. Sen dess har ju dock tyvärr Putins angreppskrig på Ukraina tillkommit (tyvärr på ett såklart oändligt massa plan... :cry: ). Och tyvärr finns det ytterligare ett orosmoment – nämligen hur kommunistpartiet i Kina kommer hantera Covid ifall det 'blossar upp' igen till hösten. Och det känns väl tyvärr som Covid skulle kunna bli ett problem igen till hösten i Kina... Om du kollar runt lite på forumet eller kanske skapar en ny tråd specifikt om följande, så har det även hänt att det dykt upp bilar för omedelbar leverans hos Tesla. Just den här biten – hur man norpar en av de här bilarna som kan dyka upp för omedelbar leverans har jag dock dålig koll på. Och det kan ju vidare såklart innebära att man får kompromissa med de val (t.ex färg eller 'standard range'/LR) man helst hade sett på bilen...

Jag tror att Tesla tagit höjd för det ovanstående (Putins krig + Covid i Kina) i och med sina 'nya' längre leveranstider. Så jag hoppas så klart verkligen att leveranstiderna inte blir längre än de angivna. Men med det sagt så tror jag även att det skulle kunna gå rätt mycket snabbare. Men återigen – det här ju såklart inget jag kan lova på ngt sätt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 alternativ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

EDIT: Gjort några mindre ändringar och lagt till sista stycket till inlägget ovan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 alternativ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Enligt det här inlägget:

viewtopic.php?f=51&t=16185&start=10200#p633168

...är Shanghai-fabriken uppe vid nära full kapacitet igen och verkar ha nått dit igen snabbare än vad Tesla själva tidigare uppskattat... Om det stämmer så skulle det förhoppningsvis återigen kunna leda till att folk får sina bilar betydligt snabbare än angiven leveranstid. Men återigen ;) – bara vilda spekulationer... 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 alternativ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tänkte inte på det – men nu när jag kikar på bytbil så verkar det även finnas nya Cupra Born med batteriet du vill ha för omedelbar leverans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar