Motiverat att uppgradera till FSD?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Fonzie
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 maj 2022 22:27

Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av Fonzie »

Precis införskaffat min första Tesla, Model Y Performance. Helt fantastisk är mitt första intryck.

Blev genast sugen på att uppgradera till FSD men tvekar eftersom jag inte vet om det mest är en dyr "kul grej" i nuläget. Som jag tolkat det så släpper Tesla FSD uppgraderingar betydligt senare i Sverige än USA.

Är det motiverat att uppgradera? Höjer det andrahandsvärdet på bilen något? Tacksam för all form av klokskap,
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av Maw »

Fonzie skrev:
Precis införskaffat min första Tesla, Model Y Performance. Helt fantastisk är mitt första intryck.

Blev genast sugen på att uppgradera till FSD men tvekar eftersom jag inte vet om det mest är en dyr "kul grej" i nuläget. Som jag tolkat det så släpper Tesla FSD uppgraderingar betydligt senare i Sverige än USA.

Är det motiverat att uppgradera? Höjer det andrahandsvärdet på bilen något? Tacksam för all form av klokskap,
Tesla har inte släppt någon mjukvara för FSD för Europa ännu så du får inget av FSD-betan som du ser på YT.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av bjornnilsson »

Grattis! Jag har en MS Performance. Att köra en så potentiell bil är i en klass för sig.

Med tiden har det dock visat sig att jag inte kör som en blådåre. Visst kan jag gasa på men när jag numera kör bil så kör jag oftast väldigt långt och för mig så utgör då FSD'n (dvs förmågan att bilen gör filbyten själv med viss handpåläggning) halva känslan av min bil. Känslan har för mig gått från att köra bil med fullt ös till att segla.

För vardagsbilisten ser jag ingenting som i nuläget motiverar att skaffa FSD, annat än om man vill försäkra sig om att få funktionen fullt ut i framtiden om den släpps. Elon har pratat om att den eventuellt ska bli en prenumerationstjänst istället, vilket jag personligen inte uppskattar. Jag vill äga mina funktioner.

Tidigare har man även fått gratis uppdatering av datorn i bilen. Oklart om detta kommer gälla framåt.

Men jag skulle själv inte vilja vara utan FSD'n. Min tidigare Tesla hade ingen FSD och att kryssa fram på motorvägen var långt ifrån lika avslappnande som det är nu.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av spacecoin »

Fonzie skrev:
Som jag tolkat det så släpper Tesla FSD uppgraderingar betydligt senare i Sverige än USA.
Är det motiverat att uppgradera? Höjer det andrahandsvärdet på bilen något? Tacksam för all form av klokskap,
Uppgraderad Autopilot (EAP) kan vara ett alternativ. Då kan du köra ut bilen ur p-rutor om du är in-parkerad och byta fil med blinkers. 39000 SEK. Parkeringsassistansen funkar inte särskilt bra, och "smart summon" (kom till mig) är oanvändbar utanför USA på grund av lagstiftning/regelverk.

Man får egentligen inget extra för de 30k ytterligare som FSD kostar och på grund av det internationella regelverk som finns i de flesta "väst"-länder minus USA. Det är inte särskilt troligt i dagsläget att den version som Tesla har i USA idag i preview hos 10k+ kunder "fsd city streets", kommer att bli laglig utanför USA inom tio år.

Regelverket (UNECE R157) fokuserar på motorväg "limited access roads".

edit: länk
World Forum for the harmonization of vehicle regulations (WP.29) https://unece.org/transport/vehicle-regulations
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av dstr »

spacecoin skrev:
Parkeringsassistansen funkar inte särskilt bra
Då måste det vara fel på din.

På mina tre teslor har den fungerat perfekt, låååångt bättre än någon annans.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Motiverat att uppgradera till FSD?

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
spacecoin skrev:
Parkeringsassistansen funkar inte särskilt bra
Då måste det vara fel på din.
På mina tre teslor har den fungerat perfekt, låååångt bättre än någon annans.
Så kan det vara. Nu var det ett tag sedan jag provade, ska jag säga i ärlighetens namn. Jag föredrar att parkera själv.
Skriv svar