ID.3, lossa bakre dörrpaneler.

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar elbilar.

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

ID.3, lossa bakre dörrpaneler.

Inlägg av PapaD »

Hej,
en kort beskrivning om hur jag lossade dörrpaneler bak på min bil. Jag ville se om det var fördragna kablar till högtalare när jag ändå skulle rostskydda dörrarna. Plus har inget ljud bak, undrar hur det blir med seriebilarna, vilka som får högtalare i dörrarna?
Jag använde Biltemas plastverktyg: download/file.php?mode=view&id=23744
Finns säkert bättre, och för clipsen är en gaffel/tvåtandad plast bättre. Men det gick bra med detta verktyg. Tänk på att det inte skall vara kallt när ni jobbar, plasten skall vara så mjuk som möjligt.

Undersidan på panelen är säkrad med en konstig skruv (10 mm nyckel) som skall vridas 90 grader.download/file.php?mode=view&id=23745

Panelen sitter med 3 torx30, två i handtaget och ett bakom en plastkåpa i öppningshandtaget. Lossa halva handtaget med verktyget genom att börja bakifrån:download/file.php?mode=view&id=23746&si ... 9b1ed756a5

Fortsätt över kanten, samtidigt som du drar det ut från panelen. Var försiktig så du inte slinter och repar något. Detaljen sitter dels med plastflärpar (är det rätt ord?) runt om och dels med stålclips i mitten. Clipsen blir kvar i handtaget och flärparna är integrerade i delen som skall av. Ta det lugnt och jobba med verktyget samtidigt som du drar detaljen ut, försök att inte bända för mycket.
Fortsättning följer...
början_handtag.JPG
bottenskruv_90grader.JPG
verktyg.JPG
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Fortsättning ID.3, lossa bakre dörrpaneler.

Inlägg av PapaD »

När detaljen är loss skall kontakten till fönsterhissknappen lossas. download/file.php?mode=view&id=23747

Lossa de två torx30 som nu är åtkomliga i handtaget. Ta loss plastkåpan i öppningshandtaget, börja i framände och dra rakt utåt. Lossa torx30 som nu är åtkomlig. download/file.php?mode=view&id=23748
download/file.php?mode=view&id=23749
övre_torx30.JPG
lossa_plastkåpa.JPG
handtag_detaljer.JPG
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Avslut ID.3, lossa bakre dörrpaneler.

Inlägg av PapaD »

Nu skall clipsen lossas. Dra försiktigt i dörrsidan och kör in plastverktyget mellan panel och plåt. Lokalisera clipsen och försök spänna isär clipsen. Om man lyckas poppar de ur enkelt om man misslyckas poppar de ur med en smäll. Då får man ta bort dem från dörrpanelen efteråt och dra ut dem. De skall dras ut så de går isär så att säga. Se bilden.download/file.php?mode=view&id=23750
Den vänstra är komprimerad som den blir vid montering, den högra är lyckat demonterad och går att återmontera. Den vänstra skall dras isär så den ser ut som den högra.

Lyft dörrsidan uppåt i bakkant, dra den uppåt och lyft av den. Jag lät öppningshandtaget vara kvar, de går enkelt att lossa om man vill.download/file.php?mode=view&id=23751
Här är högtalarens håla, och de hade inte fördragit något. :-( Men jag använde hålet för att få in rostskyddsvaxet.download/file.php?mode=view&id=23752

Återmontera i omvänd ordning. Det enda som var lurigt var plastkåpan i öppningshandtaget. Till slut så gick det, men jag kan inte förklara hur.
högtalarplats.JPG
vy_dörrsida.JPG
clips_misslyckadvänster_lyckadhöger.JPG
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ID.3, lossa bakre dörrpaneler.

Inlägg av taliz »

Finns det högtalare i hatthyllan? Eller inget ljud alls bak?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar