En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverkare.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverkare.

Inlägg av Jerker »

En intressant analys av konceptet Tesla av Lars Wilderäng på bloggen Cornucopia. Han har verkligen fattat vad det är Tesla sysslar med och förutspår fossilbilsjättarnas död. Han har också en intressant teori om Volvo/Polestar:

https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är

Inlägg av bylund »

Ja, larsw är ju användare på forumet och länkade själv till bloggen i Artikel i media viewtopic.php?f=27&t=4580&start=6920#p402615
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Ja, larsw är ju användare på forumet och länkade själv till bloggen i Artikel i media viewtopic.php?f=27&t=4580&start=6920#p402615
Ah! Ser man på! Det är inte lätt att notera allt som passerar här på forumet! Tycker väl att den artikeln förtjänar en egen tråd så att den får lite bättre uppmärksamhet! ;)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
En intressant analys av konceptet Tesla av Lars Wilderäng på bloggen Cornucopia. Han har verkligen fattat vad det är Tesla sysslar med och förutspår fossilbilsjättarnas död. Han har också en intressant teori om Volvo/Polestar:

https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Är inte benämningen börsanalytiker lite tokig? Författare, jo, men börsanalytiker?

Men oavsett, jo lite poänger i resonemanget finns. Speciellt om ny teknik som ska skapa nya produkter utan att det finns störande rester från gammal teknik. I delen om elbil- och fossilbilsutveckling.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Jerker »

Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Telsa???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Telsa???
*suck*... Jag gör ofta det skrivfelet.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av frippe »

Om man utvecklar tanken lite, är det ganska knepigt.

Du vill ha med dig lärdomar från tidigare byggen, för att inte göra om samma misstag de gjort. Men samtidigt inte ha med dig de förutfattade idéerna om att så här har vi alltid gjort och måste göra så fortsättningsvis. Nytänkande i en historisk kontext på något sätt.

I många avseenden är en elbil annorlunda, men i andra inte alls. Och detta gäller egentligen mer än enbart bilen som enskild produkt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av mati »

Det där är en balansgång. Nytänk kontra erfarenhet. Man kan inte längre tänka utanför lådan när man har jobbat med en viss teknik i många år. Då behövs andra människor som inte är "förbrukade" och som inte tänker i gamla spår. Samtidigt behöver man de gamla rävarna eftersom de har redan gjort alla tänkbara fel, och den erfarenheten vill man absolut inte gå miste om.
En bra blandning av unga och nytänkande människor, samt ett gäng erfarna gamlingar, är det optimala tror jag. Detta kombinerat med en rejäl portion ödmjukhet på båda sidor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av granlundii »

Håller helt med matis analys, den tror jag är mitt i prick. Sen har jag inte lika lätt att ta till mig Cornucopia-artikeln. Dessa analyser dyker upp ibland (som konstaterar att Tesla redan har vunnit och att alla gamla tillverkare är körda). Jag tycker det ger en väldigt svart-vit bild av verkligheten och inte stämmer den heller speciellt bra med hur läget ser ut idag. Det som jag vet idag är att (för 2020-2030):
- De som gör stora vinster idag är fossilbilstillverkare
- Andelen elbilar kommer att öka, speciellt i Europa, Kina och Nordamerika. Hur snabbt är ändå något oklart.
- Ökningen av antalet elbilar kommer att tillfälligt leda till batteribrist och minskade vinster för de traditionella billtilverkarna som måste ställa om till eldrift.
- De traditionella tillverkarna kommer att erbjuda ett brett sortiment drivlinor (el, laddhybrid, mildhybrid, bensin, diesel, biogas osv.)
- Billtillverkarna är mycket snabba på att (ditåt) kopiera varandra gällande ny teknik
- Mjukvaran kommer att vara en viktig del av så gott som alla bilar
- Tesla kommer (antagligen) av många anses vara det mest spännande elbilsmärket
- De flesta har inte råd att köpa en Tesla

Utgående från dessa "fakta" ser jag att Tesla har potential att bli en relativt stor och stabil tillverkare i framtiden. Men det är verkligen inte givet, och inte är det givet heller att de traditionella tillverkarna skulle vara körda.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av default »

Lars analys är såklart lite vässad, lever man på klick måste man ha klick.

Jag är övertygad om att Tesla har vunnit på det viset att man klarat ”alla” stora hinder. Man har satsat helt rätt på batteriproduktion, laddnätverk och inhouse mjukvara. Man satsade allt på ett kort och höll på att gå under när man rampade upp TM3 produktion. Därför aktien beter sig som den gör nu. Man hängde på repen men nu finns inga stora risker på horisonten. TMY lanseringen kommer ju inte alls vara lika dramatisk och den marknaden är enorm. Troligen kommer man inte behöva ta alls så stora risker med cybertruck och trailer truck heller.

Du kan ju heller inte jämföra vinster mellan etablerade tillverkare och ett bolag under enorm tillväxt. Billigare modeller kommer när premium marknad är absorberad och batterikapacitet finns. Autonomi kan floppa och skada aktien rejält men bolaget står säkert nu. Bilarna är tillräckligt bra helt utan autonomi.

Hur det påverkar de andra på marknaden är ju betydligt svårare att spekulera i.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av mickeisol »

Det som kommer att bli intressant är när den stora massan inte törs köpa en ny fossilbil pga andrahandsvärdet etc.

Själv gjorde jag av mig med sista (dyra) fossilbilen 2016. (har en 5000 kroners bil med dragkrok som yttersta nödfall som kommer att ryka (hoppsan), när det köps en elbil med dragkrok).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av LarsL »

Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånboken
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånboken
Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånboken
Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.
Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.
I min omgivning har medvetenheten om elbilar definitivt ökat. Och jag själv får nog ta åt mig lite av äran för det. Flera har köpt elbilar, tror att det blivit en Zoe för dessa. De flesta säger att nästa bil blir en elbil. Några har tittat på elbil men inte riktigt vågat utan köpt en laddhybrid istället. Det kommer att ta tid, men det går iaf åt rätt håll. Givetvis är inköpskostnaden det som avskräcker de flesta samt naturligtvis det begränsade utbudet

Att vara ett exempel på att det fungerar att köra elbil är ju det som väger tyngst när man påverkar sin omgivning. Men jag ser ju också de där i min närmaste krets som kommer att vara de som härdar ut längst. Oftast sitter de tysta när det diskuteras elbil, för de har lärt sig att det inte går att vinna en diskussion om elbilar med mig! :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.
På mitt jobb pratar vi dagligen om elbilar och många tycker att elbilar är framtiden. Problemet är att de flesta ser framtiden långt borta 5-10år framåt. En kollega köpte ny bil för 2 veckor sedan. Har försökt övertyga henne att köpa en elbil för hon pendlar ca 9,5 mil dagligen med det gick inte. Hon kunde betala 160 000 kr och det blev en bensinare för de pengarna.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånboken
Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.
Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
Begagnatpriserna på vad har ökat?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
.. Hon kunde betala 160 000 kr och det blev en bensinare för de pengarna.
Fullt begripligt tycker jag. Inköpspriset är det folk tittar på. Och nu när snabbladdning har blivit så dyrt är det dessutom väldigt svårt att räkna ut driftskostnadena för en elbil. Som ren pendlarbil är det en no-brainer. Men för alla som använder bilen även för att åka på semester blir kalkylen extremt komplicerad. Och alla kan och vill inte köpa en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånboken
Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.
Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
Absolut! Det blir stora problem för tillverkarna då efterfrågan minskar. Även bara några procents minskning är ett problem. Faller efterfrågan med över 20% så är konkursen nära. Marginalerna är så små att det är ständig tillväxt som behövs. Inte ens staus quo är tillräckligt. Folk kommer att hålla liv i de gamla bilarna längre och begagnatpriserna kommer att öka.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka

Inlägg av RagWal »

Jerker skrev:

Att vara ett exempel på att det fungerar att köra elbil är ju det som väger tyngst när man påverkar sin omgivning.
Det tror jag också är viktigt. Se med egna ögon att det inte är så magiskt.

Att begpriserna inte rasar så fort tror jag också beror på att det är svårare att köpa bil idag. Man köper inte bara som man alltid gjort. Fler alternativ finns och vissa väntar på rätta elbilen. Det är som upplagt för en ketchupeffekt även om allt tar längre tid än man tror och hoppas. Väldigt mycket har med tillverkarnas förmåga att leverera volymer. Mer än några månaders leveranstid är inte bra.
Skriv svar