Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Närmar sig 1000% ökning sedan förra sommaren. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Gustafsson skrev:
Squeeze?
Det har aldrig varit en squeeze och kommer nog aldrig att bli det. Dagliga handelsvolymen för Tesla är alltid alldeles för hög för det och antalet blankade aktier har sjunkit mycket senaste året.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

60 dollar upp i efterhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av olarsson »

Zalman3 skrev:
60 dollar upp i efterhandeln!
Milstolpe passerad - 3ggr insatsen ☑️
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Elons bonus går i steg om 280 dollars ökning om jag inte räknat fel. Startade på 560 dollar så på den här nivån är han på steg 4 nästan om den kan hålla sig över 1400 i 6 månader?
Får han köpa för 350 dollar/aktie vid varje steg eller ökar priset?
Även om det inte ökar är det ju en del pengar att lägga ut, 1.79 x 4 x 350 = 2500 musd som han måste behålla i 5 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Väldigt många Teslaanställda blir nu väldigt rika.
På grund av att de äger Tesla aktier.

Det får konsekvenser
1. Tesla var hajpad förut, men nu sprids informationen att bara man får jobb hos Tesla så får man även lite Tesla aktier som får en bra värdeökning.
2. Allmänt vill ju folk arbeta hos ett företag som växer snabbt, för man vet att då kan man göra en snabb karriär.
3. Vad exempelvis Ford göra? Att erbjuda Ford aktier som hela tiden sjunker i värde, känns inte lockande.


I en bilbransch som allmänt har stora problem, så växer Tesla allt snabbare.
Och det blir allt svårare för konkurrenterna att ta in Teslas försprång.

Det är också ett genidrag att köpa alla batterier man kommer över från Panasonic, Samsung, CATL och LG Chem.

Så blir det dyrt och svårt för konkurrenterna att få tag på batterier.

Tesla’s meteoric rise is making a lot of employees very rich.

Several key engineers in batteries, manufacturing and constructions, especially the execs behind Gigafactory Nevada, also receive massive stock grants worth millions at the time.

With the recent price run, those who held on to their shares are now extremely rich.

At lower pay levels in the company, employees are also benefiting, but to a much lower degree. According to sources talking to Electrek, most new hires are given between $20,000 and $40,000 of restricted stocks that vest over three years, starting a year after they start working at Tesla.
https://electrek.co/2020/07/06/tesla-me ... very-rich/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Okunskapen kanske lyser igenom mig, men

Varför stiger aktien? Att den gjorde ett skutt av Elons interna mejl om lastbilen är jag med på, och att Q2 är en positiv överraskning javisst. Men nu fortsätter den mer och mer upp i astronomiska tal utan att något nytt egentligen händer. Hype? Hur stabilt och reellt blir värdet i så fall?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Okunskapen kanske lyser igenom mig, men

Varför stiger aktien? Att den gjorde ett skutt av Elons interna mejl om lastbilen är jag med på, och att Q2 är en positiv överraskning javisst. Men nu fortsätter den mer och mer upp i astronomiska tal utan att något nytt egentligen händer. Hype? Hur stabilt och reellt blir värdet i så fall?
Stämmer alla spekulationerna om att Tesla kommer med revolutionerande batterier på batteridagen, ska aktien upp.

Med billiga och långlivade batterier kan Tesla sätta upp VPP världen över och konkurrera ut gamla elbolag.
En revolution helt enkelt!

Så enligt mig ska aktien upp mera.
Inte för att Tesla säljer bilar utan för att energidelen kan bli större än bildelen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Okunskapen kanske lyser igenom mig, men

Varför stiger aktien? Att den gjorde ett skutt av Elons interna mejl om lastbilen är jag med på, och att Q2 är en positiv överraskning javisst. Men nu fortsätter den mer och mer upp i astronomiska tal utan att något nytt egentligen händer. Hype? Hur stabilt och reellt blir värdet i så fall?
Stämmer alla spekulationerna om att Tesla kommer med revolutionerande batterier på batteridagen, ska aktien upp.

Med billiga och långlivade batterier kan Tesla sätta upp VPP världen över och konkurrera ut gamla elbolag.
En revolution helt enkelt!

Så enligt mig ska aktien upp mera.
Inte för att Tesla säljer bilar utan för att energidelen kan bli större än bildelen.
Ja Tesla kommer konkurrera ut hela världen.
Alla vi går i konkurs och dör, Elon blir ensam på jorden.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Okunskapen kanske lyser igenom mig, men

Varför stiger aktien? Att den gjorde ett skutt av Elons interna mejl om lastbilen är jag med på, och att Q2 är en positiv överraskning javisst. Men nu fortsätter den mer och mer upp i astronomiska tal utan att något nytt egentligen händer. Hype? Hur stabilt och reellt blir värdet i så fall?
Stämmer alla spekulationerna om att Tesla kommer med revolutionerande batterier på batteridagen, ska aktien upp.

Med billiga och långlivade batterier kan Tesla sätta upp VPP världen över och konkurrera ut gamla elbolag.
En revolution helt enkelt!

Så enligt mig ska aktien upp mera.
Inte för att Tesla säljer bilar utan för att energidelen kan bli större än bildelen.

Som sagt. Spekulationer. Folk köper aktien för att den har gått upp och den går upp för att många köper. FOMO.

Jag förutspår en svängig framtid i aktien. Kommer nog dyka kraftigt längs vägen. När, var och hur vet jag inte. Törs varken betta på uppgång eller nedgång just nu. Kommer kanske köpa nån aktie om det blir en dipp. Kan vara roligt att ha.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Inte för att Tesla säljer bilar utan för att energidelen kan bli större än bildelen.
Energidelen har vi ju dock känt till sedan flera år. Vart ju ganska uppenbart med Hornsdalebatteriets framgångar, vilket då också räknades in i aktiens värde.
Verdi skrev:
Jag förutspår en svängig framtid i aktien. Kommer nog dyka kraftigt längs vägen. När, var och hur vet jag inte. Törs varken betta på uppgång eller nedgång just nu. Kommer kanske köpa nån aktie om det blir en dipp. Kan vara roligt att ha.
Varför tror du det, TSLA som varit en så stabil aktie genom tiderna... :lol: ;) Men jag håller med, just nu vågar jag tro varken bu eller bä. Blir det en lika tydlig nedgång i stil med i mars i år (även om den inte blir till samma "låga" nivåer) så kan jag absolut köpa på mig. Kan bli svårare om den har tänkt sig stanna norr om 1000$, svårt att veta någonting alls på okänd mark!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag tror mest på att det är många som köper bara för att aktien har nått en viss nivå, fått större uppmärksamhet bland fler småsparare och att det är allt fler som känner att de "inte har råd" att låta bli att köpa. Det är alltså en självgående mekanism i positiv riktning just nu. Men den kan ju som sagt snabbt vända ner igen om det händer nåt som skrämmer spararna. Det har ju som bekant hänt förr.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Jag tror mest på att det är många som köper bara för att aktien har nått en viss nivå, fått större uppmärksamhet bland fler småsparare och att det är allt fler som känner att de "inte har råd" att låta bli att köpa. Det är alltså en självgående mekanism i positiv riktning just nu. Men den kan ju som sagt snabbt vända ner igen om det händer nåt som skrämmer spararna. Det har ju som bekant hänt förr.
Ja det brukar vara lite så. När det går bra då går det rejält bra. Och när det går dåligt så går det riktigt dåligt. Bipolär?
Fredrik j
Inlägg: 10817
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Jag tror mest på att det är många som köper bara för att aktien har nått en viss nivå, fått större uppmärksamhet bland fler småsparare och att det är allt fler som känner att de "inte har råd" att låta bli att köpa. Det är alltså en självgående mekanism i positiv riktning just nu. Men den kan ju som sagt snabbt vända ner igen om det händer nåt som skrämmer spararna. Det har ju som bekant hänt förr.
Det driver ju upp kursen om det finns köpare beredda att köpa när kursen backar lite.

En auktion fungerar ju efter samma principer. Om någon annan bjuder måste ju prylen vara värd mer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Okunskapen kanske lyser igenom mig, men

Varför stiger aktien? Att den gjorde ett skutt av Elons interna mejl om lastbilen är jag med på, och att Q2 är en positiv överraskning javisst. Men nu fortsätter den mer och mer upp i astronomiska tal utan att något nytt egentligen händer. Hype? Hur stabilt och reellt blir värdet i så fall?
Stämmer alla spekulationerna om att Tesla kommer med revolutionerande batterier på batteridagen, ska aktien upp.

Med billiga och långlivade batterier kan Tesla sätta upp VPP världen över och konkurrera ut gamla elbolag.
En revolution helt enkelt!

Så enligt mig ska aktien upp mera.
Inte för att Tesla säljer bilar utan för att energidelen kan bli större än bildelen.
Ja Tesla kommer konkurrera ut hela världen.
Alla vi går i konkurs och dör, Elon blir ensam på jorden.

Elon kommer givetvis inte bli ensam på jorden, men de företag som inte hänger med i utvecklingen går under.
Och nya byggs upp.
Exempelvis Northvolt har ju 122 miljarder i orderstock och hoppas på en försäljning på +500 miljarder per år 2025!
Så Northvolt spås en lysande framtid och kan bli Sveriges största företag!
Och utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Peter Carlsson på Northvolt var ju med tidigt hos Tesla och fick aktier.
Ser man på lanseringen av modell S tror jag Peter var nr 3 som fick en modell S.
Det spekuleras att Peter fick Tesla aktier för ca 1 miljard kr.
Så Northvolt är byggt med personal, pengar och teknik från Tesla. Kunde ha lika gärna ha hetat Gigafactory som Northvolt.


Ett annat spännande Svenskt företag är Ferroamp.
Kan mycket väl tänka mig att de blir ett företag med miljardförsäljning.
Ett nytt sätt att tänka

Ferroamp har skapat EnergyHub-systemet, ett nytt framtidssäkert sätt att integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system.

Filosofin är lika enkel som genial.
En central nod, EnergyHub, kopplar samman distribuerade solsträngsoptimerare, likströmslaster och energilager via ett lokalt likströmsnät. Omvandlingen mellan elnät (AC) och likströmsnät (DC) sker i EnergyHub på en plats vilket gör att energi kan överföras på ett effektivt sätt och med minimala förluster jämfört med traditionella system.

Systemet är skalbart och kan enkelt anpassas till alla effektbehov, från villor till stora kommersiella fastigheter och det tillsammans med DC Nanogrid ger systemet flexibilitet och lätt att bygga ut om man vill expandera med fler solpaneler, ökad lagringskapaciteten eller i en nära framtid addera en DC laddare för elbilar.
https://ferroamp.com/sv/

Fossilbilstillverkaren LADA säljer inte fossilbilar längre inom EU.
Kan inte säga att jag saknar dom.

Gamla elbolag med dyra kol och kärnkraftsanläggningar, spås dock ingen lysande framtid.
163 miljarder – här är Vattenfalls mardrömslika nedskrivningar
https://www.svd.se/vattenfalls-mardroms ... krivningar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5457
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslaspolen skrev:
Verdi skrev:
Jag förutspår en svängig framtid i aktien. Kommer nog dyka kraftigt längs vägen. När, var och hur vet jag inte. Törs varken betta på uppgång eller nedgång just nu. Kommer kanske köpa nån aktie om det blir en dipp. Kan vara roligt att ha.
Varför tror du det, TSLA som varit en så stabil aktie genom tiderna... :lol: ;) /...
Hur stor del av neråtpressen på TSLA har tidigare berott på shorts? Som jag förstår det är det inte lika mycket shorts som håller på med TSLA längre. De har helt enkelt blivit av med rätt mycket av sina pengar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
Teslaspolen skrev:
Verdi skrev:
Jag förutspår en svängig framtid i aktien. Kommer nog dyka kraftigt längs vägen. När, var och hur vet jag inte. Törs varken betta på uppgång eller nedgång just nu. Kommer kanske köpa nån aktie om det blir en dipp. Kan vara roligt att ha.
Varför tror du det, TSLA som varit en så stabil aktie genom tiderna... :lol: ;) /...
Hur stor del av neråtpressen på TSLA har tidigare berott på shorts? Som jag förstår det är det inte lika mycket shorts som håller på med TSLA längre. De har helt enkelt blivit av med rätt mycket av sina pengar...
25-30% av daglig handel är blankning så det påverkar fortfarande mycket. Antal blankade aktier har sjunkit från runt 30 miljoner tidigare till 15 nu men samtidigt har aktien ökat i värde så det totala blankade värdet är kanske större nu än förut.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Inte för att vara girig men släppte en bunt aktier på 1400. Försöker köpa om dem.
40% upp på en vecka brukar innebära lite vinsthemtagningar innan resan mot 7000.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Toja »

Jag sålde mina för 1326.
Lite för tidigt visade det sig.
Men bra avans, köpte för 225.
Hoppas på en dip, så man kan handla igen
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Toja skrev:
Jag sålde mina för 1326.
Lite för tidigt visade det sig.
Men bra avans, köpte för 225.
Hoppas på en dip, så man kan handla igen
225... nice, då har du haft dem riktigt länge. Vägrar sälja alla dock. jag har en ingång strax över 300.
Kommer Tesla funka så finns rätt stor potential. Jag jämför lite vad som hänt med Apple 2010-2020 och dess börsvärde.
Men det bygger på att allt funkar.
Haft alla 3/Y
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Teslas börsvärde är ~250 miljarder dollar, precis som Apples var 2010. Apples börsvärde idag är ~1600 miljarder dollar. Tesla Kommer växa betydligt snabbare än Apple gjort. 2030 tror jag Teslas börsvärde är högre än Apples.

Om Tesla gör en liten vinst detta kvartal och inkluderas i S&P500 i september ungefär samtidigt som battery day så är det inte omöjligt att vi ser en aktiekurs på 2000-3000$.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

pejvic skrev:
Toja skrev:
Jag sålde mina för 1326.
Lite för tidigt visade det sig.
Men bra avans, köpte för 225.
Hoppas på en dip, så man kan handla igen
225... nice, då har du haft dem riktigt länge. Vägrar sälja alla dock. jag har en ingång strax över 300.
Kommer Tesla funka så finns rätt stor potential. Jag jämför lite vad som hänt med Apple 2010-2020 och dess börsvärde.
Men det bygger på att allt funkar.
Riktigt länge? Tesla har varit nere på $211 bara senaste 12 månaderna. Smått skrämmande att läsa om alla som varit med på den här tulpanlöks-resan och verkar tro att det är hyfsat normalt :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
pejvic skrev:
Toja skrev:
Jag sålde mina för 1326.
Lite för tidigt visade det sig.
Men bra avans, köpte för 225.
Hoppas på en dip, så man kan handla igen
225... nice, då har du haft dem riktigt länge. Vägrar sälja alla dock. jag har en ingång strax över 300.
Kommer Tesla funka så finns rätt stor potential. Jag jämför lite vad som hänt med Apple 2010-2020 och dess börsvärde.
Men det bygger på att allt funkar.
Riktigt länge? Tesla har varit nere på $211 bara senaste 12 månaderna. Smått skrämmande att läsa om alla som varit med på den här tulpanlöks-resan och verkar tro att det är hyfsat normalt :lol:
Ja uppgången är extrem men aktien Tesla har handlats sidledes runt $250 sedan 2014 samtidigt som företaget Tesla har växt med 10x i produktion och omsättning. När en aktie är så nedtryckt som Tesla var under 2019 så exploderar det till slut. Det är ofrånkomligt. Frågan nu är bara inom vilka nivåer aktien kommer handlas inom framöver.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Hoppas på en dipp. Men har ingen brådska.
Sålde två st vid 1400 för att bekosta en badrumsrenovering. Iskkonto, fick betala en ganska bra skatt då summan på kontot flerfaldigt steg.
Har kvar en för att säga man är aktieägare.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Mickep skrev:
Hoppas på en dipp. Men har ingen brådska.
Sålde två st vid 1400 för att bekosta en badrumsrenovering. Iskkonto, fick betala en ganska bra skatt då summan på kontot flerfaldigt steg.
Har kvar en för att säga man är aktieägare.
Ja det där sista är rätt lustigt, eller hur? :) Blir så konstigt om/när man hamnar där utan någon plötsligt. Sitter alltid numera och håller på minst ett par st just därför.
Skriv svar