Och när jag ändå nämner pengar; Hur mycket tror ni Tesla's superchargingnätverk (som många nämner är det en av de bästa sakerna med Tesla) skulle kosta att bygga upp? Hur lång tid går det att göra på? En vild gissning är att en gedigen satsning skulle klara det på 2år, till priset av några få miljarder dollar (ca 1 procent av teslas värde). Borde inte den lilla informationen få aktien att droppa 90%?
Nu är det väl ingen som tror att SuperCharger-nätverket står för 90% av Teslas värde?
Sedan är det ju så att vad en sak kostar att skapa har väldigt lite att göra med värdet av samma sak. Tesla är idag ensamma om ett globalt laddnätverk. Skulle konkurrenterna ha liknande nätverk så sjunker värdet men inte kostnaden att bygga det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.
Ja men Tesla har också större ambitioner än typ hela svenska börsen tillsammans och är man långsiktig så får man sätta mål därefter.
Jag är ärligt rätt trött på mesiga svenska företag. Det hade varit spännande om Northvolt blir noterat. De har ambitioner och möjlighet att bli riktigt stora med tanke på de samarbetspartners de redan lyckats skaffa sig.
Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.
Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).
Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.
Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.
Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.
Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.
Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).
Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.
Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.
Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.
Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.
Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).
Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.
Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.
Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.
Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Eller om det förutsedda inte händer.
Kanske mest det till och med, jäkligt uppskruvade förväntningar nu känns det som på den där ”dagen”...
Att de fördröjt batteridagen så länge tycker jag tyder på att det inte är något som kommer påverka bilarna som byggs i närtid. Verkar ju konstigt om de väntat så många månader att ställa om produktionen. Så kanske lutar det åt besvikelse?
Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du?
Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du?
Precis. Om underleverantörer summerar alla tillverkares ”beställningar” (kapacitetsreservation) skulle dom kraftigt behöva öka kapacitet. Alla kan inte vinna...
Och Q4 förväntas det att Tesla tillverkar och säljer 180.000 bilar.
Det motsvarar ca 720.000 bilar på årsbasis.
Ungefär samma som Volvos årsproduktion.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kan man tänka sig att marknaden nu har justerat priset för den kommande besvikelsen ikväll? Kanske lika bra att sitta still i båten, ingen större rörelse är att vänta efter battery day?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD