Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare bylund » 17 okt 2020 09:02

martinot skrev:
Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.


Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8951
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 17 okt 2020 09:08

bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.


Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.



När Estland har ett hundratal Chademo för ett helt land har Tesla 60 snabbladdare på EN sajt!


Gigafactory Shanghai’s freshly-built Supercharger station is divided into four long strips, with each strip seemingly containing 16 Supercharger stalls. If each strip contains the same number of stalls, there will be a total of 64 Superchargers available to use in Giga Shanghai. Interestingly enough, supercharge.info reports that the site will host 60 Supercharger stalls instead.



https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... es-online/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7199
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav wannabee » 18 okt 2020 16:36

De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest

The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
wannabee
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 sep 2019 12:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 17:46

bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.


Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.


Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 okt 2020 19:10

martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.


Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.


Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D

https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13858
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 18 okt 2020 20:22

Man var tidiga och hade delfinansiering med Nissan. Att jämföra med Teslas jättestationer är ingen idé, de byggdes flera år senare.

Det är bra att Estland vågade. Det gjorde det möjligt att resa med båda CHAdeMO bilar och Teslor med adapter i ett tidigt skede. Men tyvärr satsade man på fel kontakt; på den tiden var det osäkert lopp mellan CHAdeMO och CCS. Idsg är situationen... Lite annorlunda kan man ju säga, då CCS på det ena eller andra viset slagit ut på CHAdeMO och Teslas Typ-2 kontakt.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3223
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 20:38

Bjelke skrev:
martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.


Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.


Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D

https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)


Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 18 okt 2020 20:41

Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 735
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare bylund » 18 okt 2020 21:15

martinot skrev:
Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?

Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.

BrooklynS skrev:Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...


Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8951
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 23:43

bylund skrev:
martinot skrev:Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?

Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.

Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.


Ok, tack. Då låter det helt klart som om det var mer subventionerna i pris på elbilarna som gjorde att elbilsförsäljningen tog fart (än främst Chademo-stationerna i sig).

Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.