Klart marknadsandelen går ner när marknaden totalt växer och Tesla knappt levererar bilar månad 1 och 2 i varje kvartal. Europa är lite speciellt för Tesla, ingen egen produktion här, så är beroende på vad Tesla väljer att skeppa hit från USA eller Kina. 2021-2022 blir dock det stora testet med egen tillverkning. Men just här och nu säger siffrorna ingenting. Det är mer intressant hur korkade analytikerna är i media, eller dåliga på analys då.Jerker skrev:Men de jämför ju faktiskt med kvartal 1 förra året, och det är mindre nu:termosen skrev:Jerker skrev:Jag tror att det är många som inväntar Y innan de köper en Tesla.
De gör ju den där konstiga jämförelsen varje gång, första månaden i ett kvartal. Tesla levererar knappt något månad 1 eller 2 i ett kvartal, så totalt ointressant. Tesla bör ses över kvartal, och relationen mellan tillverkade / sålda. Om de sålt alla de tillverkat är det ju snarare så att de inte tilldelat europa mer bilar.
Januarisiffran på 3,5 procents marknadsandel för Tesla representerar också en minskning från drygt 5 procent i januari 2020. Då sålde Tesla 1 977 bilar.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Aktien TSLA
Vid det här laget så bör väl de flesta veta att majoriteten av leveranserna kommer i sista månaden i kvartalet, men det betyder inte heller att en jämförelse YoY är fel.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
YoY per månad 1 blir helt fel för Tesla, då det enbart visar hur mycket eller lite bilar som blev över från december, eftersom de inte levererar några bilar alls från fabrikerna hit i januari, och knappt i februari. Kvartal 1 kan summeras, men iom att Europa verkar vara lågt prioriterade just nu för Tesla, behöver det inte säga så mycket heller, om de fortfarande säljer alla bilar de tillverkar. Med fabriken snart igång i Berlin, tror jag de vill fokusera nuvarande tillverkning på annat håll. Och jag förväntar mig sänkta priser i europa mot q4, när förhoppningsvis fabriken är uppe.dd88 skrev:Vid det här laget så bör väl de flesta veta att majoriteten av leveranserna kommer i sista månaden i kvartalet, men det betyder inte heller att en jämförelse YoY är fel.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Aktien TSLA
Tror att första halvåret 2021 kommer bli rätt dåligt för Teslas försäljning i Europa. Andra halvåret kommer dock bli mycket bra och jag spår att helåret kommer bli bättre än förra året.
Inga nya Model S/Model X kommer ju levereras förrän i september så för dessa modeller är första halvåret helt förstört om än i kvantitet inte särskilt många bilar. För Model 3 så hämmas försäljningen av snar leverans av Model Y och osäker prisbild. Model Y kommer börja levereras under andra halvan och det ligger nog många beställningar som väntar på leverans. Frågan är hur snabbt Giga Berlin kan skruva upp produktion.
Inga nya Model S/Model X kommer ju levereras förrän i september så för dessa modeller är första halvåret helt förstört om än i kvantitet inte särskilt många bilar. För Model 3 så hämmas försäljningen av snar leverans av Model Y och osäker prisbild. Model Y kommer börja levereras under andra halvan och det ligger nog många beställningar som väntar på leverans. Frågan är hur snabbt Giga Berlin kan skruva upp produktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Ja jag håller med om att det inte ger hela bilden, och att kvartalsvis ger den bästa jämförelsen, men förutsättningarna är ändå likvärdiga så det ligger inget fel i att göra jämförelsen.termosen skrev:YoY per månad 1 blir helt fel för Tesla, då det enbart visar hur mycket eller lite bilar som blev över från december, eftersom de inte levererar några bilar alls från fabrikerna hit i januari, och knappt i februari. Kvartal 1 kan summeras, men iom att Europa verkar vara lågt prioriterade just nu för Tesla, behöver det inte säga så mycket heller, om de fortfarande säljer alla bilar de tillverkar. Med fabriken snart igång i Berlin, tror jag de vill fokusera nuvarande tillverkning på annat håll. Och jag förväntar mig sänkta priser i europa mot q4, när förhoppningsvis fabriken är uppe.dd88 skrev:Vid det här laget så bör väl de flesta veta att majoriteten av leveranserna kommer i sista månaden i kvartalet, men det betyder inte heller att en jämförelse YoY är fel.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.
Sen är ju marknaden i sig skev, med bonusar som kommer och går och leveranser som pekas om för att täcka behovet just där och då. För att inte tala om Covid som påverkar produktion och logistik.
Är ju inte helt enkelt att dra några slutsatser om man bara håller sig till siffrorna utan att titta på orsak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Tesla tjänar bra pengar på att sälja utsläppsrätter även 2021.
https://www.google.com/amp/s/www.pehaln ... 983/%3famp
The automaker is now a part of Stellantis, shaped in January by a merger of Peugeot father or mother PSA Groupe and Fiat Chrysler. Stellantis CFO Richard Palmer mentioned on the decision that the corporate expects to spend barely lower than EUR 300 million in 2021 on credits to keep away from fines for CO2 emissions.
“We had costs of credits in 2020 of around 300 million for Europe, most of which were Tesla,” he mentioned, including that spending can be decrease “but not significantly” this year. (Palmer was beforehand Fiat Chrysler’s CFO.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Trenden från i början av Februari ser tyvärr fortfarande ungefär lika utTiborBlomhall skrev:...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Bjelke skrev:Trenden från i början av Februari ser tyvärr fortfarande ungefär lika utTiborBlomhall skrev:...
Går fort i hockey. -25% från toppen nu.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Ser tyvärr ingen uppåtdrivande kraft förrän till sommaren då Giga Berlin startar produktion och FSD släpps i USA.
Re: Aktien TSLA
Om senaten i USA röstar igenom green act och Tesla får skattereduktion till 400t bilar till så kommer det vara positivt. Men fortsätter den här rotationen från tillväxt till värde så blir det nog en fortsatt tråkig vår för aktien. Q1 är väl ofta skräp också för Tesla så vi har det att se fram emot medTiborBlomhall skrev:Ser tyvärr ingen uppåtdrivande kraft förrän till sommaren då Giga Berlin startar produktion och FSD släpps i USA.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Nej att köpa på den här nivån är inte aktuellt för min del. Fortfarande extremt hög värdering samt en (troligen) svag Q1a på gång.Peter Andersson skrev:Köper ni mera aktier nu?
För det verkar finnas ett golv runt 600 dollar.
Har dock minskat min korta position lite ytterligare idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Verkar ändå som att bubblan pyser ut nu. Nästan så att det är säkrare att spela på, fortsatt, nedgång nu än det var när aktien stod på toppen för en dryg månad sen. Då var det svårt att veta när trendbrottet skulle komma.Legato skrev:Nej att köpa på den här nivån är inte aktuellt för min del. Fortfarande extremt hög värdering samt en (troligen) svag Q1a på gång.Peter Andersson skrev:Köper ni mera aktier nu?
För det verkar finnas ett golv runt 600 dollar.
Har dock minskat min korta position lite ytterligare idag.
Hur djupt kommer den att gå? ~$450?
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Efter Q1-rapporten eller om jag ser tecken på att storskalig batteriproduktion är nära, då köper jag tillbaka det jag sålde tidigare. Snittsäljpris 740 USD. Hoppas kunna köpa på 500 USD.MWall skrev:Verkar ändå som att bubblan pyser ut nu. Nästan så att det är säkrare att spela på, fortsatt, nedgång nu än det var när aktien stod på toppen för en dryg månad sen. Då var det svårt att veta när trendbrottet skulle komma.
Hur djupt kommer den att gå? ~$450?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Nåt åt det hållet kan det bli, typ kursen innan SP-listan osv... frågan är om/hur den drar iväg uppåt igen nästa vända...MWall skrev:Verkar ändå som att bubblan pyser ut nu. Nästan så att det är säkrare att spela på, fortsatt, nedgång nu än det var när aktien stod på toppen för en dryg månad sen. Då var det svårt att veta när trendbrottet skulle komma.Legato skrev:Nej att köpa på den här nivån är inte aktuellt för min del. Fortfarande extremt hög värdering samt en (troligen) svag Q1a på gång.Peter Andersson skrev:Köper ni mera aktier nu?
För det verkar finnas ett golv runt 600 dollar.
Har dock minskat min korta position lite ytterligare idag.
Hur djupt kommer den att gå? ~$450?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Aktien TSLA
Var nere och vände på 600 dollar.Peter Andersson skrev:Köper ni mera aktier nu?
För det verkar finnas ett golv runt 600 dollar.
Slutkursen blev 621,44 USD.
Re: Aktien TSLA
Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
Re: Aktien TSLA
Är det inte fastslaget sen tidigare att det inte går att jämföra de två första månaderna i ett kvartal när det kommer till Tesla?Jordad skrev:I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Det går bra om det visar uppgång.dd88 skrev:Är det inte fastslaget sen tidigare att det inte går att jämföra de två första månaderna i ett kvartal när det kommer till Tesla?Jordad skrev:I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
Re: Aktien TSLA
S&X försäljningen ner vad i Q1? 90%?Jordad skrev:Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
För Europa är det som sagt mars som är det relevanta. Jag tror på rejäl avmattning, framförallt QoQ...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Ja Tesla levererar inga S/X hit i det här kvartalet så självklart blir försäljningen nästan obefintlig.Legato skrev:S&X försäljningen ner vad i Q1? 90%?Jordad skrev:Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
För Europa är det som sagt mars som är det relevanta. Jag tror på rejäl avmattning, framförallt QoQ...
Andra månaden i kvartalet brukar ändå ge en indikation var det är på väg i Europa. Man ska nog inte jämföra QoQ när det gäller q4-q1. Tesla tömmer alltid leveransapparaten i q4 och produktionen brukar därför överstiga leveranser rätt rejält i q1. Man brukar även göra underhåll och ofta introducera ny teknik i q1 vilket även det påverkar. Mer relevant att jämföra YoY då.
I Kina är Model 3 det enda vi kan jämföra hittils. Produktionen började för ett år sedan och försäljningen är upp 335% YoY. I det fallet är det självklart mer relevant att jämföra QoQ.
Tesla har antagligen rejäl motvind i USA nu innan Green act eventuellt blir genomröstad. Man kommer behöva förlita sig till Europa och Kina för att hålla uppe försäljningen.
Re: Aktien TSLA
Har ni helt negligerat Covid-19? Vi börjar ju nu jämföra med månader som påverkades mycket under 2020.Jordad skrev:Ja Tesla levererar inga S/X hit i det här kvartalet så självklart blir försäljningen nästan obefintlig.Legato skrev:S&X försäljningen ner vad i Q1? 90%?Jordad skrev:Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
För Europa är det som sagt mars som är det relevanta. Jag tror på rejäl avmattning, framförallt QoQ...
Andra månaden i kvartalet brukar ändå ge en indikation var det är på väg i Europa. Man ska nog inte jämföra QoQ när det gäller q4-q1. Tesla tömmer alltid leveransapparaten i q4 och produktionen brukar därför överstiga leveranser rätt rejält i q1. Man brukar även göra underhåll och ofta introducera ny teknik i q1 vilket även det påverkar. Mer relevant att jämföra YoY då.
I Kina är Model 3 det enda vi kan jämföra hittils. Produktionen började för ett år sedan och försäljningen är upp 335% YoY. I det fallet är det självklart mer relevant att jämföra QoQ.
Tesla har antagligen rejäl motvind i USA nu innan Green act eventuellt blir genomröstad. Man kommer behöva förlita sig till Europa och Kina för att hålla uppe försäljningen.
Re: Aktien TSLA
Jan+feb var väl rätt opåverkade förutom i Kina under februari. Nedstägningen i Europa och USA började väl i mars?Fredrik j skrev:Har ni helt negligerat Covid-19? Vi börjar ju nu jämföra med månader som påverkades mycket under 2020.Jordad skrev:Ja Tesla levererar inga S/X hit i det här kvartalet så självklart blir försäljningen nästan obefintlig.Legato skrev:S&X försäljningen ner vad i Q1? 90%?Jordad skrev:Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
För Europa är det som sagt mars som är det relevanta. Jag tror på rejäl avmattning, framförallt QoQ...
Andra månaden i kvartalet brukar ändå ge en indikation var det är på väg i Europa. Man ska nog inte jämföra QoQ när det gäller q4-q1. Tesla tömmer alltid leveransapparaten i q4 och produktionen brukar därför överstiga leveranser rätt rejält i q1. Man brukar även göra underhåll och ofta introducera ny teknik i q1 vilket även det påverkar. Mer relevant att jämföra YoY då.
I Kina är Model 3 det enda vi kan jämföra hittils. Produktionen började för ett år sedan och försäljningen är upp 335% YoY. I det fallet är det självklart mer relevant att jämföra QoQ.
Tesla har antagligen rejäl motvind i USA nu innan Green act eventuellt blir genomröstad. Man kommer behöva förlita sig till Europa och Kina för att hålla uppe försäljningen.
Re: Aktien TSLA
Ja. Men du skrev ju om Kina och jämförelser QoQ. Naturligtvis kommer det bli en dramatisk ökning i försäljning i Kina jämfört med förra året.Jordad skrev:Jan+feb var väl rätt opåverkade förutom i Kina under februari. Nedstägningen i Europa och USA började väl i mars?Fredrik j skrev:Har ni helt negligerat Covid-19? Vi börjar ju nu jämföra med månader som påverkades mycket under 2020.Jordad skrev:Ja Tesla levererar inga S/X hit i det här kvartalet så självklart blir försäljningen nästan obefintlig.Legato skrev:S&X försäljningen ner vad i Q1? 90%?Jordad skrev:Jag har rotat lite i försäljningssiffror hittils för det här kvartalet.
I Europa är Tesla upp 17% yoy i jan+feb.
I Kina är Model 3 upp 14% i januari jämfört med oktober 2020. Oktober 2020 kändes som den mest relevanta jämförelsen då Tesla verkar ha kvartalshets i Kina med och tillverkar till avlägsna regioner och internationella leveranser först.
Det ser ändå halvt okej ut i både Europa och Kina. Model Y tillkommer ju i Kina med under feb+mars.
För Europa är det som sagt mars som är det relevanta. Jag tror på rejäl avmattning, framförallt QoQ...
Andra månaden i kvartalet brukar ändå ge en indikation var det är på väg i Europa. Man ska nog inte jämföra QoQ när det gäller q4-q1. Tesla tömmer alltid leveransapparaten i q4 och produktionen brukar därför överstiga leveranser rätt rejält i q1. Man brukar även göra underhåll och ofta introducera ny teknik i q1 vilket även det påverkar. Mer relevant att jämföra YoY då.
I Kina är Model 3 det enda vi kan jämföra hittils. Produktionen började för ett år sedan och försäljningen är upp 335% YoY. I det fallet är det självklart mer relevant att jämföra QoQ.
Tesla har antagligen rejäl motvind i USA nu innan Green act eventuellt blir genomröstad. Man kommer behöva förlita sig till Europa och Kina för att hålla uppe försäljningen.