Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag [Min understrykning].
“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.
Det gäller ju att processa vad man ser till användbar information också.
Ja kameror krävar mer processorkraft och Tesla har utvecklat en egen processor mycket just därför.
Det finns fler som tex Mobileye som utvecklar system som förlitar sig enbart till kameror så Tesla är inte heller ensamma om sin strategi.
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, på
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, på
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, på
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.
Ja, att ta bort radar helt (som Tesla nu ser ut att göra) känns lite kontraproduktivt.
Det finns ju ett antal videos på nätet med Teslor som undviker olyckor genom att med radarn "se" att bilar bortom framförvarande bil bromsar hårt, det blir ju förstås omöjligt med bara kameror.
Lidar-argumenten köper jag, dom tillför ju i praktiken inget egentligt utöver kameror, men radar har ju helt egna egenskaper som inte går att reproducera med synligt ljus.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag [Min understrykning].
“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
Här är en kommentar som breddar perspektivet en aning...
Spola fram till 1:25:
Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.
Vad var det som ändrades i ditt perspektiv?
Om jag hade Prescotts tjänst och jag visste att Tesla är så gott som klar med FSD level 5(ska vara klart i år enligt Elon) och man har ingen nytta alls av Lidar, då skulle jag antagligen jobba kvar eller gå till något annat företag än dom som gör Lidars, detta då marknaden för Lidar borde minska rejält när det visar sig att det inte behövs längre.
Men det är bara min tanke och den behöver inte stämma.
Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
Tesla’s cameras are a little different - they have no green filters. So they have one red, one blue and two monochrome sensors. The industry seems to call them: “RCCB” - red/clear/clear/blue).
They can kinda deduce how much green there is in a daylight scene by subtracting red and blue from the monochrome picture - so when you view the feeds from those cameras (either on dashcam or “sentry mode” security video) - the color doesn’t look very good. It’s OK for the purpose intended - and I’m quite sure the AI doesn’t care.
But at night, the lack of any green filters on the monochrome sensors means that the camera is more sensitive to infrared light than most general-purpose digital cameras.
I believe that this was not always the case with older Teslas Model S’s. It looks like they used an RCCC (Red/Clear/Clear/Clear) camera that is (effectively) Green/Blue colorblind.
Some sources say that the rear-view camera - which is INTENDED to help human drivers - is a conventional Red/Green/Blue camera.
Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.
Dave är bra tjatig som sagt men han gör en del intervjuer som definitivt är värda att se om man på något sätt är intresserad av Tesla.
Ha Mängder av biltillverkare säljer självkörande funktioner och man hade kunnat byta ut namnet på funktionen och fått det att handla om vilken som helst.
Här är Mercedesreklam från 2017. Självkörande är enligt Mercedes ett ljud som spelas under olyckor så man inte skadar hörseln när man krockar. Okej
Ps. Annan (mindre finkänslig) fredagshumor:
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Den initiala efterhandeln när rapporten släppts brukar iofs inte vara så signifikant, vad som sägs i earnings call om en knapp timme kommer nog att påverka kursen betydligt mer ( upp eller ned vågar jag dock inte sia om ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Den initiala efterhandeln när rapporten släppts brukar iofs inte vara så signifikant, vad som sägs i earnings call om en knapp timme kommer nog att påverka kursen betydligt mer ( upp eller ned vågar jag dock inte sia om ).
/fth
Marginalen ökar från 21% till 22% och då med nästan inga, S/X = högmarginalbilar sålda under Q1. Dvs det går åt rätt håll. Kommer marknaden tolka detta positivt? Troligen inte. Men nån gång ska det väl ske eller?