Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Pontus skrev:
Sabbe skrev:
B0AD8988-AECF-4D28-BDCF-E65CD6D77A46.jpeg
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.

Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.

Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.

De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Alfred skrev:
Pontus skrev:
Sabbe skrev:
B0AD8988-AECF-4D28-BDCF-E65CD6D77A46.jpeg
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.

Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.

Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.

De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Alfred skrev:
Pontus skrev:
Sabbe skrev:
B0AD8988-AECF-4D28-BDCF-E65CD6D77A46.jpeg
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.

Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.

Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.

De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv :)

Det är därför man även redovisar kassaflöde. Där har du exakt det du efterfrågar. Att enbart titta på kassaflöde är dock ganska lönlöst...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Det var ju en del som klagade på att ARK sålde för ett tag sedan. Teslas vikt i fonden har sjunkit under 10% och därför köpte de nu istället: https://amp.benzinga.com/amp/content/20 ... ssion=true
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Trodde det skulle studsa runt 700 men icke, verkar inte vara någon botten idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

dd88 skrev:
Trodde det skulle studsa runt 700 men icke, verkar inte vara någon botten idag.
Det är väl nån allmän nedgång på börsen nu som väl drar med sig även TSLA.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Denna såg spännande ut:
tesla-q1.jpg
Hur tänker ni kring siffrorna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Denna såg spännande ut:
tesla-q1.jpg
Hur tänker ni kring siffrorna?
Ungefär samma som på föregående sida...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Denna såg spännande ut:
tesla-q1.jpg
Hur tänker ni kring siffrorna?
Ungefär samma som på föregående sida...
oops. missade den...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nu går kursen upp helt plötsligt!

689,99 USD
+12,99 (1,92 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Man slutar aldrig förvånas över Tesla aktiens rörelse.

Rubriken från TT's Wall Street nyhetsflöde till svenska tidningar
"New York-börsens ledande index backade på fredagen. Framför allt var det teknik- och energiaktier som agerade sänken."

samtidigt

Teslaaktien +4.79%

Tur man inte är konspiratoriskt lagd för då kunde man undrat hur det kommer sig att när Tesla går ner mot strömmen, i synnerhet med mer än ett par procent, så är det hundra procents chans att Teslas nedgång berörs i efterföljande texten. Givetvis inte idag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Stellantis kommer inte längre att köpa koldioxidkredit från Tesla
https://www.leblogauto.com/2021/05/stel ... tesla.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Verkar som att aktien tappat lite momentum.

Helt oaktat TSLA så tror jag börsen närmar sig sin topp för den här gången. När kvällstidningarna är fulla av reportage om diverse löst folk som är "daytraders" så är det dags att dra öronen åt sig.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Köpte på 666, lite för sakens skull.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Köpte på 666, lite för sakens skull.
32DF4423-98CC-4FD0-97A7-61B572B81653.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

FinaFisken skrev:
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Källa: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... interview/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Stellantis verkar vilja sluta köpa utsläppsrätter av Tesla.

Men i Kina finns det fortfarande köpare.

Det tillkännagavs nyligen att två Volkswagen-joint ventures i Kina planerar att använda Tesla för att förbättra sitt koldioxid- och elbilsavtryck i år. Enligt beräkningar av teslamag.de kan det ensam uppgå till 390 miljoner dollar från de kinesiska VW-företagen till Tesla i år
https://teslamag.de/news/vielmarken-kon ... chen-36615
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Prishöjningar även i Kina.

Tesla raises China Model 3 prices, citing cost fluctuations
https://www.theedgemarkets.com/article/ ... uctuations
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
FinaFisken skrev:
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Källa: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... interview/
Det kanske finns tekniska problem som fördröjer starten men så skyller man på myndigheterna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
FinaFisken skrev:
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Källa: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... interview/
Det kanske finns tekniska problem som fördröjer starten men så skyller man på myndigheterna?
Några dagar efter att man på kvartalsmöte sagt att bilar kommer produceras i år? Som om det inte är några problem att skylla på myndigheterna för att de inte kommer motsäga detta?

Det är ju inte Tesla som sagt att det blir några förseningar, det är fake news från anonyma källor strax efter kvartalsmötet som tar upp "nyheten".
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Svenssons skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
FinaFisken skrev:
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Källa: https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... interview/
Det kanske finns tekniska problem som fördröjer starten men så skyller man på myndigheterna?
Några dagar efter att man på kvartalsmöte sagt att bilar kommer produceras idag? Som om det inte är några problem att skylla på myndigheterna för att de inte kommer motsäga detta?

Det är ju inte Tesla som sagt att det blir några förseningar, det är fake news från anonyma källor strax efter kvartalsmötet som tar upp "nyheten".
Jag var inte medveten om att produktionen av bilar precis kommit igång. Så du menar att de första bilarna rullar ut om några veckor? Eller har de redan börjat komma ut ur fabriken?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
Jag var inte medveten om att produktionen av bilar precis kommit igång. Så du menar att de första bilarna rullar ut om några veckor? Eller har de redan börjat komma ut ur fabriken?
Sorry, i år skulle jag skrivit istället för "i dag". Höll på att bli fake news där från mig om jag inte korrigerat det. Vad som sägs på kvartalsmöten har mycket större tyngd än vad Tesla eller Elon säger på hemsida eller i en tweet. Vad anonyma källor säger till media bör ha väldigt lite tyngd och man bör bara mycket kritisk till informationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar