MWall skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:
Jag tror Tesla kommer att få det tufft framöver om man inte klarar uppgraderingar bättre än så här. Dom kommer ju aldrig att kunna göra en större uppgradering av 3/Y om dom inte kan bättre än så här.
Den enda andra tillverkaren av elbilar som försöker nå vettig volym i närtid är VAG och med tanke på alla problem som VAG har haft med MEB så har Tesla inte någonting att vara orolig för. Synd för Tesla behöver mer konkurrens.
Det är inte heller konstigt om monstret Plaid som är i gränslandet för vad som är tekniskt möjligt tar tid att sätta i produktion. Men att världens största biltillverkare VAG hade så stora problem med att sätta standardbilen ID3 som inte innehåller något banbrytande överhuvudtaget i produktion är bara förbryllande. VAG har inte nått vettig produktionstakt ännu trots att produktionen har varit igång sedan november 2019. Vad håller de på med egentligen?
De andra anpassar väl produktionen efter efterfrågan. Finns väl inga långa leveranstider på så många modeller nu?
Galet lång leveranstid på Ioniq 5 och Kia EV6.
Så visst kan andra än Tesla bygga bra elbilar.
Men man vill/kan inte leverera några stora volymer.
Jag brukar ju tjata om MG.
De säger att de i Sverige ska sälja 4.000 elbilar H2 2021.
MG är inget tekniskt underverk. Men de är billiga och kan leverera stor volym.
Hur många andra elbilar kommer att säljas +4.000 (snitt på ca 670 bilar per månad) exemplar H2 2021?
De traditionella bilförsäljarna hamnar i en knipa.
De måste sälja en allt större andel elbilar, annars blir det böter. Men konkurrensen hårdnar. Så priserna pressas.
Så man tvingas sänka priset på elbilarna.
Och då dödar man fossilbilsförsäljningen, som man måste sälja ett tag till.
Tuffa tider som bilförsäljare.