Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
rockard skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som resonerar så här.

1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...
Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Det här börjar ju bli helt hysteriskt. Först verkade det som att du tror att du ger pengar till företaget Tesla när du köper en aktie av någon annan på börsen, men nu verkar det som att du på något sätt tycker att ditt bilköp hänger ihop med att köpa aktier. Mycket märkligt...
Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Jag trodde att du skulle byta till MG?
Du har ju tjatat om hur billiga och fantastiskt bra MG är i månader nu...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Jag trodde att du skulle byta till MG?
Du har ju tjatat om hur billiga och fantastiskt bra MG är i månader nu...
Jag tror att MG med en privat leasing på 1.990kr per månad är en prispressare.
Vilket är bra för alla elbilsköpare.

MG har ju tryckt ner priset på en Nissan Leaf i Norge till 210.000Nok.

Blir intressant vilket privatleasingpris MG ZS EV med 73kWh batteriet får.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra.
Screenshot_20210622-233311.png
Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra.
Screenshot_20210622-233311.png
Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.
Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.

Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.

Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.

Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som resonerar så här.

1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...
Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Det är en irrelevant och felaktig jämförelse.

Tesla är ju bara delaktig i börstransaktionen om det rör sig om en emission. Faktiskt är det så att företaget Tesla går back på att kursen är hög, eftersom dom behöver återköpa aktier till marknadspris för att ge till Elon och alla andra direktörer med feta optionsprogram.

Tesla tror dessutom att BTC är en bättre investering än sin egen aktie.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Zalman3 skrev:
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra.
Screenshot_20210622-233311.png
Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.
Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.

Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.

Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.

Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Å andra sidan är du förmodligen minst 80 bast.

Det är helt meningslöst att titta på historiska avkastningar i det tidsperspektivet. Inte för att du hinner bli gammal och dö utan för att förutsättningarna förändras så att vad som hände på 70-talet har noll relevans för vad som händer på 20-talet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp idag.
645,92 USD +22,21 (3,56 %)

Vad säger expertpanelen, vad beror det på?

AI dagen i juli?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Generalbogge »

Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
Kanske någon läcka om USA-incitament?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)

Är det för dålig Kina försäljning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Screenshot_20210623-163851_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)

Är det för dålig Kina försäljning?
1) Du kollar på fel instrument: VOW.DE är det intressanta. https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/
2) DAX är ner 0.7% så det är väl inom felmarginalen...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.

I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.

I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.
Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.

I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.
Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Screenshot_20210623-212341.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Rejäl uppgång idag!

656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)

Och fortsätter upp efter stängning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Ja det är lätt att tro saker :) Majoriteten av Teslas kunder är teknikintresserade och har gott om pengar. Men vad det innebär i faktiska siffror är omöjligt att överblicka idag. Tesla brukar vara hyggligt bra på att förstå efterfrågan och reglera prissättning utefter den. Återstår att se vad det blir för månadsavgift.

Vad personliga transporter som är avsevärt billigare än taxi men dyrare än den subventionerade kollektivtrafiken innebär här är också svårt att överblicka. Det finns garanterat en gigantisk marknad för det runtom hela jorden. Alla transporter kommer bli automatiserade förr eller senare. Frågan är bara hur snabbt övergången sker.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Det fina med FSD, och då menar jag inte utan förare utan ungefär där man är när betan övergår i släppt version, är att man kommer att kunna ha många fler varianter av prissättningar. Förmodligen börjar man ju med några enkla varianter för att se vad det ger för siffror. Spekuleras ju i olika avgifter för hur många kilometer man kör t.ex. Men om månadskostnaden är $200 så kan man ju ha en variant som kostar $100 dollar som bara gäller mellan hemmet och arbetet. För dom som vill kunna slappna av bättre under en timmes körning varje dag. Eller en variant som bara gäller innanför en stadsgräns, eller bara utanför. Eller en variant som man kan boka per dag/vecka/månad etc etc. Special pris (Högre eller lägre under t.ex. sportlovsveckor). Sen kan man ha olika priser i olika länder. Man kommer inte att få samma andel prenumeranter för $200 bland dom som har en Plaid i USA och dom som kommer att ha en model 2 i Indien. Självklart kommer det att vara billigare än $500 i månaden 2030 för alla som bara använder FSD privat och inte som taxi (med eller utan förare).

Jag tror att andelen som betalar för någon form av FSD kommer vara omvänt mot i modellen ovan. 2/3 som har det och 1/3 som inte betalar någonting. Men att snitt kostnaden snarare är runt $100.

Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Över 666 också nu för första gången på ett bra tag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:
TomParkering skrev:
Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Jag tror det dröjer ett tag innan alla delar där Tesla har fördel idag är ikapp, inte minst tillgång till batterier, men med tiden kommer det såklart plana ut. Det verkar som många tror att efterfrågan är oändlig, samt att ingen annan kommer kunna komma med FSD. Jag tror FSD är en funktion man inte kommer tjäna igen R&D på eftersom det troligen blir standard i alla nya bilar ganska snart efter det börjar komma, lite som bälte, ABS, airbag osv, en säkerhetsfunktion.

(Dock fick autoliv milt sagt tillbaka R&D för airbag)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Bilar är inte mobiltelefoner. Bara att matcha de investeringar Tesla gör idag kräver både tillgång till stora mängder kapital, rätt kompetens och utvecklingstid. Traditionella biltillverkare bygger ny kapacitet och introducerar nya modellprogram otroligt långsamt. Produktutveckling sker dessutom till stor del hos en mängd underleverantörer. Att kordinera alla underleverantörer för att med deras hjälp kunna skapa konkurrenskraftiga produkter är en stor utmaning. Det samtidigt som man ska bygga ny kapacitet i 3-4x den hastighet man är van vid. Flera traditionella biltillverkare kommer säkert klara omställningen. Men att förringa utmaningen de står inför är inte rätt.

Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.

Vilka är de leverantörer förutom VW som ska sälja L4 för 70kr i timmen? Säg att man använder bilen 1-2 timmar om dagen. Är det inte lite dyrt enligt dig att betala 2100-4200kr i månaden?

Det här är vad VW tänker sig med den bilen som klarar L4 2026: https://www.tu-auto.com/vw-targets-l4-a ... v-by-2026/
The automaker says future vehicle models will be produced with considerably fewer variants and the hardware will be mainly standardized. The cars will built with almost all capabilities on board and customers will be able to activate desired functions “on demand” at any time via the digital ecosystem in the car.
Det låter märkligt likt en av dagens biltillverkare...
Skriv svar