FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jo, men det trixiga är att det finns ju krav på hur överlämningen ska ske. Bilen måste veta när den lämnar sin ODD och i god tid lämna över på ett säkert sätt eller köra åt sidan och stanna. Inom ODD behöver man ju samma reliability som i L4. Så frågan blir ju om man kan nå den konfidensnivån.
Nja, en L4 bil som skall fungera på motorvägen kommer ju behöva klara mycket fler saker än en L3 bil just eftersom i L4 fallet har du ingen förare som fallback. Om vi kollar vad UNECE skriver om hur L3 skall fungera på motorväg så handlar det ju mycket om hur bilen skall stanna om föraren inte tar över när den skall och bilen inte klarar av situationen längre. Där handlar det inte om att uppsöka en parkering direkt utan varningsblinkers “så lite ivägen som möjligt” verkar vara vad man siktar på där. Överlämningen till föraren handlar inte bara om planerade sådana utan om alla möjliga händelser, det bilen behöver göra är att inte krocka innan föraren tvingas ta över.

L4 bilen kommer ha mycket större krav på sig eftersom föraren skall ju få sova i bilen, så där måste systemet vara mer robust i allmänhet (kan inte fallera pga väderförändringar) men också i hur den kan hantera situationer den inte förstår sig på. Där funkar det inte att stanna i en fil/vägrenen direkt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

FSD 10.0.1

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Jo, men det trixiga är att det finns ju krav på hur överlämningen ska ske. Bilen måste veta när den lämnar sin ODD och i god tid lämna över på ett säkert sätt eller köra åt sidan och stanna. Inom ODD behöver man ju samma reliability som i L4. Så frågan blir ju om man kan nå den konfidensnivån.
Nja, en L4 bil som skall fungera på motorvägen kommer ju behöva klara mycket fler saker än en L3 bil just eftersom i L4 fallet har du ingen förare som fallback. Om vi kollar vad UNECE skriver om hur L3 skall fungera på motorväg så handlar det ju mycket om hur bilen skall stanna om föraren inte tar över när den skall och bilen inte klarar av situationen längre. Där handlar det inte om att uppsöka en parkering direkt utan varningsblinkers “så lite ivägen som möjligt” verkar vara vad man siktar på där. Överlämningen till föraren handlar inte bara om planerade sådana utan om alla möjliga händelser, det bilen behöver göra är att inte krocka innan föraren tvingas ta över.

L4 bilen kommer ha mycket större krav på sig eftersom föraren skall ju få sova i bilen, så där måste systemet vara mer robust i allmänhet (kan inte fallera pga väderförändringar) men också i hur den kan hantera situationer den inte förstår sig på. Där funkar det inte att stanna i en fil/vägrenen direkt.
Ja, du har rätt i det du skriver. Det svåraste med L3, förutom att ha reliabiliteten att alltid kunna vara autonom inom ODD, är att kunna leva upp till den där kontrollerade överlämningen. Jag tror att man talar om 10 sekunder i allmänhet. Det är ibland längre än vad bilen "ser" i motorvägsfart, så det ska bli spännande att se hur tillverkarna tänker kring det om lagen tillåter det.

Kökörning är ju inte jättesvårt att ta ansvar för.

Sedan finns det ingenting som säger att L4 ODD inte kan innehålla väderparametrar, t ex snö eller regn, men som du säger så förväntar jag mig som konsument att bilen inte bara stannar vid vägrenen kanske.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:

Ja, du har rätt i det du skriver. Det svåraste med L3, förutom att ha reliabiliteten att alltid kunna vara autonom inom ODD, är att kunna leva upp till den där kontrollerade överlämningen. Jag tror att man talar om 10 sekunder i allmänhet. Det är ibland längre än vad bilen "ser" i motorvägsfart, så det ska bli spännande att se hur tillverkarna tänker kring det om lagen tillåter det.

Kökörning är ju inte jättesvårt att ta ansvar för.

Sedan finns det ingenting som säger att L4 ODD inte kan innehålla väderparametrar, t ex snö eller regn, men som du säger så förväntar jag mig som konsument att bilen inte bara stannar vid vägrenen kanske.
Ja jag undrar faktiskt också hur det kommer vara, men vad jag kunnat utläsa från UNECE är väl att om något fallerar eller händer som gör att bilen verkligen inte kan fortsätta köra säkert så kan den sakta ner/stanna och be föraren ta över med kortare tid än så. Gissar dock på att dessa händelser skall vara få om systemet skall vara okej att använda.

Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Det är kommunicerat att de skall börja med 50 bilar och att de skall ha safety driver till en början. Det har låtit som att förhoppningen är att ta bort safety driver snabbt, men det kan ju gå hur som helst.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Rubbitkapten »

spacecoin skrev:
OfarligTesla skrev:
Ne precis, jag tror säkert det kommer finnas väderparametrar i L4 ODD men som du säger, sover man i bilen skall man ju inte vakna upp vid sidan av vägen bara för att det började regna/snöa. Kommer garanterat ställas höga krav på att bilen skall kunna stanna mer rimligt än så ifall något händer, för annars lär vi ha fullt med bilar längs motorvägen när L4 slagit igenom :D .
Ja, det är väl därför jag tror att det är "några" år bort.... :) Speciellt för personbilar utan "ringa hem"-funktion.

Tänk dig en stad med ett par hundra obemannade taxibilar som inte kan hantera lite snö eller bara är opålitliga och "fastnar" då och då... Det blir ju kaos. Det är ett spännande teknikområde, men i praktiken långt ifrån ett löst problem om man säger så. :)

Det ska bli spännande att se hur det går för MobilEye i München med sina taxibilar där, fast det kommer väl vara ett fåtal gissar jag. Det är inte kommunicerat om dom kommer att ha safety driver, vad jag sett. Men jag skulle tro det.
Det är kommunicerat att de skall börja med 50 bilar och att de skall ha safety driver till en början. Det har låtit som att förhoppningen är att ta bort safety driver snabbt, men det kan ju gå hur som helst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tar idag 77.700kr för FSD.
Finns det någon annan som tar mer?

Gissar Tesla är den som tjänar mest på marknaden för försäljning av EAP och FSD.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

Zalman3 skrev:
Tesla tar idag 77.700kr för FSD.
Finns det någon annan som tar mer?

Gissar Tesla är den som tjänar mest på marknaden för försäljning av EAP och FSD.
Jag skulle inte betala för det. Jag tycker att det är dyrt för vad det kan göra för tillfället
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
backe
Inlägg: 1699
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.
mitt problem är att tesla är så envis med att försöka använda så lite som möjligt.

Jag förstår att fler sensorer inte behöver vara bättre men än så länge verkar det inte fungera för tesla. Kanske är det dags för lidar
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
Vinner? Den som når fram med en attraktiv funktion vägt mot kostnaden. Är produkten självkörning så vill man nå dit med låg tillverkningskostnad men man vill också komma dit på kortast möjliga tid för att snarast få intäkter och resultat.
Lyckas man med billigare/färre sensorer är det ju lättare att nå massmarknad och med större intjäning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Den som når fram med en attraktiv funktion vägt mot kostnaden. Är produkten självkörning så vill man nå dit med låg tillverkningskostnad men man vill också komma dit på kortast möjliga tid för att snarast få intäkter och resultat.
Lyckas man med billigare/färre sensorer är det ju lättare att nå massmarknad och med större intjäning.
Det jag tror EvDude82 är inne på att Tesla verkar prioritera kostnad per enhet väldigt hårt.

Det som talar emot Teslas approach är tiden. När Elon dissade Lidar för fem-sex år sedan så var det ett bra beslut för personbilar. Sensorerna var stora som hus och dyra. Nu är priserna en femtedel ungefär, och den fallande trenden håller i sig. Det är bland annat därför som XPeng kan leverera en bil med fler sensorer än Tesla för ca $30kUSD till slutkund.

Givetvis är mjukvaran viktigast, men det inte så att Xpeng Xpilot är kass, så man bara kan avfärda den. Det klarar unprotected lefts lika bra som FSD-betan verkar det som.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1699
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
Vinner? Den som når fram med en attraktiv funktion vägt mot kostnaden. Är produkten självkörning så vill man nå dit med låg tillverkningskostnad men man vill också komma dit på kortast möjliga tid för att snarast få intäkter och resultat.
Lyckas man med billigare/färre sensorer är det ju lättare att nå massmarknad och med större intjäning.

Nu var det inte jag som skrev vinner, därav frågetecknet. Hade det däremot framgått att det var minst antal sensorer kombinerat med att det faktiskt fungerar tillfredsställande så håller jag med, men ska jag vara ärlig så tror jag inte någon som jobbar med detta har som självändamål att ha så många och dyra sensorer som möjligt.
Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Nu var det inte jag som skrev vinner, därav frågetecknet. Hade det däremot framgått att det var minst antal sensorer kombinerat med att det faktiskt fungerar tillfredsställande så håller jag med, men ska jag vara ärlig så tror jag inte någon som jobbar med detta har som självändamål att ha så många och dyra sensorer som möjligt.
Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.
Waymo vinner nog vem som har flest iaf. De har 5 Lidar, 4 Radar och 29 Kameror.
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

Medan vi pratar om FSD verkar det som om den amerikanska regeringen startade en ny utredning

detta rapporterades precis för 20 minuter sedan:

https://wegoelectric.net/ntsb-calls-tes ... sponsible/
https://www.wsj.com/articles/elon-musks ... _lead_pos3
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

EvDude82 skrev:
Medan vi pratar om FSD verkar det som om den amerikanska regeringen startade en ny utredning

detta rapporterades precis för 20 minuter sedan:

https://wegoelectric.net/ntsb-calls-tes ... sponsible/
https://www.wsj.com/articles/elon-musks ... _lead_pos3
Det var på tiden. Man ska ju veta som kontext att det inte är NTSB som reglerar detta, utan snarare NHTSA. NTSB har successivt höjt tonläget över att NHTSA inte gör något.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

spacecoin skrev:
EvDude82 skrev:
Medan vi pratar om FSD verkar det som om den amerikanska regeringen startade en ny utredning

detta rapporterades precis för 20 minuter sedan:

https://wegoelectric.net/ntsb-calls-tes ... sponsible/
https://www.wsj.com/articles/elon-musks ... _lead_pos3
Det var på tiden.
Jag tror också det. Det här var bara en tidsfråga

Löftena var lite för galna
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

EvDude82 skrev:
spacecoin skrev:
EvDude82 skrev:
Medan vi pratar om FSD verkar det som om den amerikanska regeringen startade en ny utredning

detta rapporterades precis för 20 minuter sedan:

https://wegoelectric.net/ntsb-calls-tes ... sponsible/
https://www.wsj.com/articles/elon-musks ... _lead_pos3
Det var på tiden.
Jag tror också det. Det här var bara en tidsfråga

Löftena var lite för galna
Man ska ju veta som kontext att det inte är NTSB som reglerar detta, utan NHTSA. NTSB har successivt höjt tonläget över att NHTSA inte gör något. Bollen är hos NHTSA.
EvDude82
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 sep 2021 13:21

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av EvDude82 »

spacecoin skrev:
EvDude82 skrev:
spacecoin skrev:
EvDude82 skrev:
Medan vi pratar om FSD verkar det som om den amerikanska regeringen startade en ny utredning

detta rapporterades precis för 20 minuter sedan:

https://wegoelectric.net/ntsb-calls-tes ... sponsible/
https://www.wsj.com/articles/elon-musks ... _lead_pos3
Det var på tiden.
Jag tror också det. Det här var bara en tidsfråga

Löftena var lite för galna
Man ska ju veta som kontext att det inte är NTSB som reglerar detta, utan NHTSA. NTSB har successivt höjt tonläget över att NHTSA inte gör något. Bollen är hos NHTSA.
men det blir nästa steg då tror du inte? NHTSA måste säga något om det snart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är politik och policy. Vem vet vad/när/om det händer...
"A NHTSA spokeswoman said the agency was taking steps that were necessary precursors to any new regulatory action."

Jag tycker det är helt vansinnigt med L2 i stan.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det. Okej :?

Det brukar vara massa högljutt motstånd vid alla större teknikskiften. I slutändan är det alltid lönlöst. Man kan inte stoppa utvecklingen. Tesla är ett globalt företag och man kommer etablera ny teknologi i de delstater och länder där det först är möjligt. Det kommer sedan sprida sig även till de som gjorde motstånd i början.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

backe skrev:
renes skrev:
EvDude82 skrev:
Jag är lite besviken över den senaste utvecklingen. Fsd verkar inte så fantastiskt längre. Speciellt när vi jämför videorna med företag som Xpeng i Kina (källa: https://autonomous-mag.com/xpeng-xpilot ... omparison/). Det verkar som om andra biltillverkare är framme nu
Det där var ju bara en jämförelse av antal och typ av sensorer. Det är ju inte den som har flest och dyrast sensorer som vinner racet, snarare tvärtom.

Konstig beskrivning.

Vinner den med minst antal sensorer?
Inte omöjligt. Skulle inte förvåna mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar