FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att man kört nu med FSB Beta i snart ett år och inga olyckor.
The FSD Beta program was launched in October 2020, and for nearly a year, it was limited to just about 2,000 drivers. These drivers have accumulated valuable real-world data over the past 11 months, and none were involved in an accident.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... -response/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Intressant är att man kört nu med FSB Beta i snart ett år och inga olyckor.
The FSD Beta program was launched in October 2020, and for nearly a year, it was limited to just about 2,000 drivers. These drivers have accumulated valuable real-world data over the past 11 months, and none were involved in an accident.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... -response/
Här är statistiken jämfört med olyckor per 1000 förare i USA.
20210927_232958.jpg
Men det är nog ofrånkomligt att det kommer ske olyckor framöver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att man kört nu med FSB Beta i snart ett år och inga olyckor.
The FSD Beta program was launched in October 2020, and for nearly a year, it was limited to just about 2,000 drivers. These drivers have accumulated valuable real-world data over the past 11 months, and none were involved in an accident.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... -response/
Här är statistiken jämfört med olyckor per 1000 förare i USA.
20210927_232958.jpg
Men det är nog ofrånkomligt att det kommer ske olyckor framöver.

Intressant att FSD förare skärper till sig så att färre olyckor sker.
Lysande!

Tesla måste snabbt gå ut försäkringar på fler marknader så att de kan tjäna pengar på att FSD gör förarna bättre så det blir färre olyckor.

Låt säga att man så bara når 10% färre olyckor med FSD förare, vore en stor vinst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Här är statistiken jämfört med olyckor per 1000 förare i USA.
Du är medveten om att det här är ren propaganda, va?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Spacecoin, nu när folk får visa att de är en ansvarsfull bilförare för att få FSD.

Tror du att olyckor kommer minska eller öka jämfört med de som inte har FSD och inte har visat att de är en ansvarsfull förare?

Jag tror givetvis att olyckorna kommer att minska.
Låt säga att 80% av dom farligaste förarna inte klarar Teslas test. Och att de som klarat vet att de är övervakade och därmed skärper till sig i sin körning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Spacecoin, nu när folk får visa att de är en ansvarsfull bilförare för att få FSD.

Tror du att olyckor kommer minska eller öka jämfört med de som inte har FSD och inte har visat att de är en ansvarsfull förare?

Jag tror givetvis att olyckorna kommer att minska.
Låt säga att 80% av dom farligaste förarna inte klarar Teslas test. Och att de som klarat vet att de är övervakade och därmed skärper till sig i sin körning.
Alla fick visa att de KAN vara en ansvarsfull förare när de tog körkort. Alla får visa att de KAN hålla hastigheten vid en fartkamera.

Tycker du att Teslas "test" har något värde menar du, som skulle vara bättre än ett körkortstest, med bestående effekt? Det är enligt min mening ett rent marknadsföringstrick så Tesla ska kunna säga att dom har vettiga urvalskriterier när dom utökar betan, utan att egentligen ha det.

Incidenterna med FSD-beta kommer troligen att gå upp i exponentiell takt så länge folk använder den i stan eftersom den är en så pass dålig produkt i dagsläget (även fast den samtidigt är en fascinerande bra ML-applikation med befintlig teknik).

När det gäller olycksstatistiken som Jordad delade, så vet vi ingenting om olyckor och incidenter i betan. Nästan alla 2000 "testare" är Teslaanställda och alla har skrivit på NDA. Dock så vet vi att Teslas marknadsföring är missledande. Om du och Jordad inte har koll på det så kan ni lyssna här:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Om FSD skulle ha samma funktion som min AP2
så skulle FSD ändå vara mycket säkrare på grund av att man som förare vet att man är övervakad hela tiden.

Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.

Eller menar du att FSD ska förbjudas?
Med den logiken borde ju alla liknande system, ner till en dum farthållare också förbjudas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210928-090258_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Om FSD skulle ha samma funktion som min AP2
så skulle FSD ändå vara mycket säkrare på grund av att man som förare vet att man är övervakad hela tiden.

Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.

Eller menar du att FSD ska förbjudas?
Med den logiken borde ju alla liknande system, ner till en dum farthållare också förbjudas.

Hur många gånger beräknar du att du hade krockat utan AP2?

Du ska för övrigt _inte_ använda AP i stan. Det är inte gjort för det.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Om FSD skulle ha samma funktion som min AP2
så skulle FSD ändå vara mycket säkrare på grund av att man som förare vet att man är övervakad hela tiden.

Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.

Eller menar du att FSD ska förbjudas?
Med den logiken borde ju alla liknande system, ner till en dum farthållare också förbjudas.
Skulle vara intressant att veta hur du ska bli ännu säkrare än noll olyckor?
Ska du börja förebygga olyckor för andra fordon som du inte är inblandad med? Krocka minus gånger?
Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Här är statistiken jämfört med olyckor per 1000 förare i USA.
Du är medveten om att det här är ren propaganda, va?
Statistiken stämmer och alla här förstår att den inte är helt rättvis. Jag skrev även att det tyvärr nog kommer olyckor framöver.

Den här tråden brukar annars fyllas av propaganda från dig om hur dåliga Tesla är på allt och hur perfekta alla konkurrenter är så det är väl bra om det blir lite jämvikt.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Här är statistiken jämfört med olyckor per 1000 förare i USA.
Du är medveten om att det här är ren propaganda, va?
Statistiken stämmer och alla här förstår att den inte är helt rättvis. Jag skrev även att det tyvärr nog kommer olyckor framöver.

Den här tråden brukar annars fyllas av propaganda från dig om hur dåliga Tesla är på allt och hur perfekta alla konkurrenter är så det är väl bra om det blir lite jämvikt.

Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
FSD-beta är egentligen säkrare när den har varit så dålig som den har varit senaste året. Förarna har inte litat på den alls och varit vaksamma tack vare det. Den blir som farligast nu i takt med att den blir bättre eftersom förare kommer börja lita på den mer och vara mindre vaksamma.

Det är nog bra om det är en långsam utrullning så Tesla hinner utvärdera förarna som får den ordentligt. 1000 om dagen är ändå snabbare än vad jag trodde.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Om FSD skulle ha samma funktion som min AP2
så skulle FSD ändå vara mycket säkrare på grund av att man som förare vet att man är övervakad hela tiden.

Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.

Eller menar du att FSD ska förbjudas?
Med den logiken borde ju alla liknande system, ner till en dum farthållare också förbjudas.
Skulle vara intressant att veta hur du ska bli ännu säkrare än noll olyckor?
Ska du börja förebygga olyckor för andra fordon som du inte är inblandad med? Krocka minus gånger?
Har inte krockat någon gång.
Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.
Det kan finnas mer i uttrycket "säker förare" än bara räkna antalet krockar.

Man kan panikbromsa innan rödljus och man kan glida soft fram, det ena beteendet har högre risk att orsaka olyckor än det andra, även om man inte har lyckats orsaka en ännu. Man kan vara galet nära att krocka och långt ifrån utan att det uppstår en enda krock.

Sen huruvida FSD kommer ha den effekten eller inte återstår väl att se, men det är inget fel på uttalandet att man kan vara en osäker eller säker eller mer säker förare även om man inte ens krockat på riktigt.
Tesla M3 LR..
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

IcePic skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Om FSD skulle ha samma funktion som min AP2
så skulle FSD ändå vara mycket säkrare på grund av att man som förare vet att man är övervakad hela tiden.

Jag har ju kört med AP2 i ca 12.000 mil.
Och kör med den till 90%, även i stan.
Har inte krockat någon gång.

Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.

Eller menar du att FSD ska förbjudas?
Med den logiken borde ju alla liknande system, ner till en dum farthållare också förbjudas.
Skulle vara intressant att veta hur du ska bli ännu säkrare än noll olyckor?
Ska du börja förebygga olyckor för andra fordon som du inte är inblandad med? Krocka minus gånger?
Har inte krockat någon gång.
Vill påstå att redan AP2 har gjort mig till en säkrare förare.
Och är helt övertygad om att FSD skulle göra mig till en ännu säkrare förare.
Det kan finnas mer i uttrycket "säker förare" än bara räkna antalet krockar.

Man kan panikbromsa innan rödljus och man kan glida soft fram, det ena beteendet har högre risk att orsaka olyckor än det andra, även om man inte har lyckats orsaka en ännu. Man kan vara galet nära att krocka och långt ifrån utan att det uppstår en enda krock.

Sen huruvida FSD kommer ha den effekten eller inte återstår väl att se, men det är inget fel på uttalandet att man kan vara en osäker eller säker eller mer säker förare även om man inte ens krockat på riktigt.

Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.

Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
FSD-beta är egentligen säkrare när den har varit så dålig som den har varit senaste året. Förarna har inte litat på den alls och varit vaksamma tack vare det. Den blir som farligast nu i takt med att den blir bättre eftersom förare kommer börja lita på den mer och vara mindre vaksamma.

Det är nog bra om det är en långsam utrullning så Tesla hinner utvärdera förarna som får den ordentligt. 1000 om dagen är ändå snabbare än vad jag trodde.
Bra svar och jag håller med dig på alla punkter :)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

backe skrev:
Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.
Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.
backe skrev:
Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.

Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av ChristerSjo »

Allt bygger på sannolikhet och då måste det finnas mycket mätdata och inga snedvridningar mot den man jämför med. FSD Beta brister i båda för lite data och ett urval av vilka som ingår utifrån hur säkert det kör. Det är som att jämföra äpplen och päron (nej ännu värre faktiskt).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

IcePic skrev:
backe skrev:
Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.
Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.
backe skrev:
Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.

Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.

Jag håller med, men hur ska man avgöra detta i det större perspektivet om man faktiskt ska påstå det? Ska vi sätta kamera på alla bilar med eller utan FSD sen ska någon oberoende avgöra om den med eller utan FSD kör säkrare(lägre benägenhet för risk)? Vilket urval om inte alla? Eller jämfört man bara teslaförare med eller utan FSD? Kanske en icke teslaförare utan FSD kör säkrare än en teslaförare med FSD?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
IcePic skrev:
backe skrev:
Inte jag som tog upp hur många ggr personen krockat.
Citat-funktionen är ju .. kreativ på forumet.
backe skrev:
Men hur mäter man hur säkert någon kör utan att räkna t.ex. olyckstillbud? Kan en som kör mjukt och fint och krockar regelbundet vara säkrare än en som kör hetsigt men inte orsakar några incidenter? Tänker bara om man nu ska påstå att det är säkrare med eller utan FSD?
På samma vis som man kan avgöra att folk har riskbeteende i andra situationer utan att det leder till siffer-värden. Man kan utsätta sig för rånrisk genom att åka hem med sin lön i cash i ytterfickan och på det viset ha långt högre risk utan att ha blivit rånad/bestulen en enda gång. Det är ändå möjligt att bedömma att den personen utsätter sig för klart ökad risk att bli av med en massa pengar. En sån person kan säga "genom att (som alla andra) acceptera att lönen sätts in på ett konto på banken och bara ta ut lite då och då har jag minskat risken att bli av med hela lönen via rån/stöld". Den personen beter sig då mindre riskabelt, även om vi kan komma på nån som blev id-kapad och blev av med pengar på kontot, och även om det hittills inte skett en enda rånsituation för den enskilde individen.

Lite som uttrycket "hängslen och livrem", har man båda är man klart mindre benägen att tappa byxorna, även om man inte tappat dem innan med bara hängslen eller bara livrem.

Jag håller med, men hur ska man avgöra detta i det större perspektivet om man faktiskt ska påstå det? Ska vi sätta kamera på alla bilar med eller utan FSD sen ska någon oberoende avgöra om den med eller utan FSD kör säkrare(lägre benägenhet för risk)? Vilket urval om inte alla? Eller jämfört man bara teslaförare med eller utan FSD? Kanske en icke teslaförare utan FSD kör säkrare än en teslaförare med FSD?
Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.

Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det verkar väl rimligare att peka ut när någon far med osanning eller dåligt underbyggd statistik om du nu tycker att jag gör det, istället för att för att sprida trams och ta till osanningar för att "vinna". Vill du inte lära dig något av diskussionerna här?
Statistiken som delades är relevant att jämföra med sig själv. Tesla skulle varken våga eller ha förmågan att dölja en olycka med tanke på hur granskade man är.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.

Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Alla är nog medvetna om riskerna och Elon tjatar om dem konstant.

Jag tror inte heller Teslaägare är så korkade att de tar marknadsföring som sanning. Det har skett några olyckor med autopiloten där folk har missbrukat teknologin men jag har inte sett någon statistik som säger att Tesla är överrepresenterade i sådan olycksstatistik.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

A group of Texas law enforcement officials are suing Tesla after a Model X with Autopilot engaged crashed into five police officers. The suit was first reported by KPRC 2 in Houston.

It is the latest legal headache for the automaker as it seeks to roll out its controversial driver assistance software to more customers. And it comes as Tesla is facing renewed scrutiny over several crashes that have taken place involving Autopilot and emergency vehicles.
https://www.theverge.com/2021/9/28/2269 ... ash-injury
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Det finns oceaner av forskning som visar att människor blir passiva av att övervaka istället för att vara i loopen. Det finns mängder av exempel från olika vertikaler där dålig automation i denna typ av tillämpningar gör att lösningen blir mindre säker på grund av att systemet "failar" när man minst anar det, och inte är alert nog på grund av övertro på systemet.

Med grund i den forskningen siar jag att Teslas dubbla språk (produktens funktion/prestanda i verkligheten vs marknadsföringen) kommer att bli problematiskt för dem.
Alla är nog medvetna om riskerna och Elon tjatar om dem konstant.
Om Elon skulle bry sig om forskningen och riskerna skulle han inte rulla ut en ofärdig produkt till varje pris, för att kunna resultatföra FSD-pengarna asap.

Verkar det här lämpligt att skicka ut till allmänheten?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
A group of Texas law enforcement officials are suing Tesla after a Model X with Autopilot engaged crashed into five police officers. The suit was first reported by KPRC 2 in Houston.

It is the latest legal headache for the automaker as it seeks to roll out its controversial driver assistance software to more customers. And it comes as Tesla is facing renewed scrutiny over several crashes that have taken place involving Autopilot and emergency vehicles.
https://www.theverge.com/2021/9/28/2269 ... ash-injury
Bra att man uppmärksammar olyckor men Tesla är inte överrepresenterade när det gäller den här typen av olycka. Mer logiskt om man fokuserar på branscen i stort och vad man kan göra för att öka säkerheten.
Screenshot_20210928-203813_Twitter.png
Skriv svar