Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jag imponeras över hur starkt Tesla aktien går nu.

843,03 USD +24,71 (3,02 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
Jag imponeras över hur starkt Tesla aktien går nu.

843,03 USD +24,71 (3,02 %)i dag
För tsla som jag inte ser alls lika tydligt i mina andra innehav finns det kraftigt motstånd att passera varje 100$-gräns. Jag skulle inte klassa det som motstånd enligt teknisk analys eftersom dessa motstånd ofta kommer från att många tidigare trades har skett vid viss nivå, utan mer som banala psykologiska motstånd, liknande psykprisättning i detaljhandeln typ 99,50sek isf 100sek.
Så när väl aktien bryter igenom sticker den iväg runt 50$ till de närmsta dagarna, som det vi sett nu.
Marknaden är verkligen inte rationell.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien fortsätter upp i förhandeln.

After hours 849,00 +5,97 (0,71 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Nästan uppe på samma nivå som för 9 månader sedan, blir kanske stora rörelser upp eller ner när vi når den nivån. Ser ut som man kan gå i pension tidigt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Elon blir också allt rikare.

Elon Musk is the richest man in the world and is worth the same as Bill Gates and Warren Buffet combined.

According to the Bloomberg Billionaire Index, the fortune of the head of Tesla and SpaceX as of Friday morning was $230 billion. Gates is in fourth place with $130 billion, while Buffett is number 10, with $102 billion. Both billionaires were previously considered the richest person in the world, although a lot has changed since then. Musk also surpassed Amazon CEO Jeff Bezos for the first time in January 2021 to become the richest man in the world with a fortune of $185 billion. Bezos has held the title since 2017.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... t-combined
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Peter Andersson skrev:
Elon blir också allt rikare.

Elon Musk is the richest man in the world and is worth the same as Bill Gates and Warren Buffet combined.

According to the Bloomberg Billionaire Index, the fortune of the head of Tesla and SpaceX as of Friday morning was $230 billion. Gates is in fourth place with $130 billion, while Buffett is number 10, with $102 billion. Both billionaires were previously considered the richest person in the world, although a lot has changed since then. Musk also surpassed Amazon CEO Jeff Bezos for the first time in January 2021 to become the richest man in the world with a fortune of $185 billion. Bezos has held the title since 2017.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... t-combined
Den enorma ansamling av kapital hos en liten andel av befolkningen som vi har sett de senaste decennierna är ju en rätt oroande utveckling.

Med det sagt, av dom fyra personerna som tas upp i ditt citat så är jag faktisk helt komfortabel med tre av dom och deras enorma resurser, eftersom dom faktiskt används på ett för mänskligheten gynnsamt sätt.

Gates och Buffet skänker lejonparten av sina pengar till välgörande ändamål, och Elon använder ju sina enorma resurser uteslutande för att möta olika existentiella hot mot mänskligheten.

Bezos motsvarande insatser har däremot varit rätt bleka, det är också en av orsakerna till att jag tycker det är väldigt kul när Elon springer förbi honom på flera områden som verkar vara viktiga för Bezos. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Kursen fortsätter upp.

Högst 859,82 dollar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000 dollar (1 Biljon) i börsvärde :D
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Sabbe skrev:
Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000.000 dollar (1 Biljard). :D
”Och det är väldigt mycket pengar det!” :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

870,40 USD +27,37 (3,25 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Nån som köpte teslashorts :D
Var väl musks skämt om kursen. Nu har den dragit 100%+ sen dess

I min värld har den sen länge passerat tulpanlöksnivån
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Thed75 skrev:
Nån som köpte teslashorts :D
Var väl musks skämt om kursen. Nu har den dragit 100%+ sen dess

I min värld har den sen länge passerat tulpanlöksnivån
Köpte 2 par shorts och 6 flaskor Teslaquila :D
Korkar upp en vid 1 Biljard i börsvärde och sedan vid 5,10,15 och 20 Biljarder. Sista flaskan sparar jag som samlarobjekt :mrgreen:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000.000 dollar (1 Biljard) i börsvärde :D
Jag kanske tänker helt fel men är inte 1,000,000,000,000,000 = 1000 biljarder?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev:
Sabbe skrev:
Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000.000 dollar (1 Biljard) i börsvärde :D
Jag kanske tänker helt fel men är inte 1,000,000,000,000,000 = 1000 biljarder?
Skrev fel, ska vara 1 Biljon
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

FDC943DC-5980-4903-9FD2-E830A8593E5C.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

ATH närmar sig!

Pre-market 877,10 +6,99 (0,80 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Intraday högsta är 900,40 den 25 januari
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.
backe
Inlägg: 1537
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:
Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.

Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.

Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.

Men varför då egentligen?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.
Skriv svar