FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Den där Electrek-texten är spot-on.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla warns drivers flagged for "improper usage" of dropping full self-driving feature, Elon Musk confirms.

You are receiving this email because telemetry from your vehicle was flagged for improper usage of the FSD Beta feature.
Specifically, while using the FSD Beta feature, you or another driver of your vehicle received:
Two or more “strikeouts,” which resulted in the loss of Autopilot availability for that drive; or
At least one “strike” per 5 km (about 3 miles) driven on Autopilot, which is a visual and audible warning that requires attention.
This is your only warning to please keep your hands on the wheel and remain attentive at all times when using Autopilot. The car is not autonomous, and if you aren’t paying attention, a crash could happen, and you or others could get hurt, or worse, so failure to abide by this warning will result in removal of the FSD Beta feature from your vehicle.

https://www.moneycontrol.com/news/busin ... 12121.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:

Tesla warns drivers flagged for "improper usage" of dropping full self-driving feature, Elon Musk confirms.

You are receiving this email because telemetry from your vehicle was flagged for improper usage of the FSD Beta feature.
Specifically, while using the FSD Beta feature, you or another driver of your vehicle received:
Two or more “strikeouts,” which resulted in the loss of Autopilot availability for that drive; or
At least one “strike” per 5 km (about 3 miles) driven on Autopilot, which is a visual and audible warning that requires attention.
This is your only warning to please keep your hands on the wheel and remain attentive at all times when using Autopilot. The car is not autonomous, and if you aren’t paying attention, a crash could happen, and you or others could get hurt, or worse, so failure to abide by this warning will result in removal of the FSD Beta feature from your vehicle.

https://www.moneycontrol.com/news/busin ... 12121.html
Vet ni som köpt och betalt för FSD om de här villkoren fanns med vid köptillfället? Annars blir det ju lite konstigt om Tesla bara tar tillbaka något som kunden köpt..?

Lite som att Polestar skulle komma och hämta min bil om jag får två fortkörningsböter på en vecka... :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Nej, dom kommer aldrig bli färdiga. Försök fokusera på något annat i livet. :D
Viggo

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Viggo »

Hertsh skrev:
Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
Tack för tipset, har skrivit under!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Men är det någon nyhet egentligen?
Min AP2 slås ju av om jag kör fortare än 150km/h.

Måste stänga av bilen för att kunna slå på AP2 igen.

Utgår att samma gäller för FSB betan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
kenjon skrev:
Det är ju betaversionen de tar bort. Den finns ju inte skarp än (vilket är det man har betalat för).
Det är fortfarande något man betalt för att få tillgång till. De som inte betalt för FSD får väl inte tillgång till betan?

Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden att även AP är i beta eller minns jag fel? Kommer AP och FSD någonsin bli färdiga och när i så fall?
Men är det någon nyhet egentligen?
Min AP2 slås ju av om jag kör fortare än 150km/h.

Måste stänga av bilen för att kunna slå på AP2 igen.

Utgår att samma gäller för FSB betan.
Det är väl lite skillnad på att bli av med FSD-betan helt och hållet eller behöva ställa bilen i "P"-läge?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

It is likely to take a decade before self-driving taxis will be deployed on roads, the chief executive of electric car startup Lucid Group Inc, Peter Rawlinson, said on Thursday.

"I think we're 10 years out before we see fleets of robotaxis. They ain't coming anytime soon even with the most advanced sensing systems in the world," Rawlinson, a former chief engineer at Tesla Inc, said at the Reuters Events Automotive Summit.

"There is a mountain to climb - an intellectual mountain to climb in terms of software," he said, without elaborating.

Tesla Inc's CEO, Elon Musk, said in 2019 that robotaxis with no human drivers would be available in some U.S. markets in 2020. That proved to be inaccurate
https://finance.yahoo.com/news/lucid-ce ... 20866.html
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

Hertsh skrev:
Jordad skrev:
Det finns en petition mot utnämningen av Missy Cummings som man kan skriva under här: https://www.change.org/p/president-of-t ... erest-bias
BildBild
"her membership and association with “TSLAQ” (an online anti-Tesla short-selling & hate group)", men jösses...

Kanske är det just för att Tesla kör sitt eget race med ett tveksamt lagligt upplägg, man kallar det för L2 men testar något som alla vet inte är det.
https://www.jurist.org/commentary/2021/ ... -vehicles/

Kanske Tesla borde rätta sig i ledet som alla andra?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.html

Mer kommentarer:

Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Elon Musk himself tweeted, “Objectively, her track record is extremely biased against Tesla,” and then jokingly responded to a fake account created in Cummings’ name. On Thursday evening, after enduring two days of online harassment, Cummings seemingly deleted her Twitter account.
https://slate.com/technology/2021/10/te ... -musk.html

Mer kommentarer:

Imagine shouting "conflict of interest" every time a CEO is apppointed a position on a business advisory group.
Go through this list of advisory panels on the US Trade Administration, and try to find someone on there without a "conflict of interest"
https://www.trade.gov/federal-advisory-committees
Det här handlar om mer än bara en intressekonflikt. Missy Cummings utrycker sig som att hon har ett personligt vendetta mot Elon Musk och Tesla. Ingen seriös forskare beter sig på det sättet.

Bryr man sig om intressekonflikten så skriver Veoneer i sitt eget material att Tesla är en av flera konkurrenter.
20211022_230233.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mitt inlägg handlar om behandlingen och metoderna. Det verkar som att du försvarar beteendet och metoderna eftersom du fortsätter argumentera...

"NHTSA did not make Cummings available for an interview, but spokesperson Lucia Sanchez told CNN Business that any possible conflict of interest would be resolved before Cummings starts her work at NHTSA." (CNN)

Även:
https://www.curbed.com/2021/10/elon-mus ... itter.html
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Jag har en 2017 S75D med AP2.
Om jag uppgraderar till FSD så byts datorn till en AP3.
Men även kameror byts ut.
Det spekuleras i att även en kamera som övervakar föraren sätts in.
Screenshot_20211024-091758_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Ett tanke experiment.

Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.

Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?

Om SUPERSAFE innebär att man är superövervakad, är det ett problem?

Har man en mänsklig rättighet att köra trakfikfarligt?

Ur en teknisk synvinkel är det inte svårt att bygga bilar som går max 140km/h.
Inte är snabbare än 0-100 på 10s.

Att köra med SUPERSAFE är kanske lika kul som att åka lokalbuss, men väldigt säkert.

För de som nu vill testa FSD måste köra supersäkert.
Och därmed minskas olyckorna dramatisk.
Så funktionaliteten på FSD kanske inte har så stor betydelse.
Utan att förarna skärper till sig.

Så vad säger ni, ska bilförare superövervakas så olyckorna minskar med 90%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Ett tanke experiment.

Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.

Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Bra release notes den här gången. Hoppas de fortsätter med det.
20211024_105042.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Jag skulle nog säga att de flesta förare i min vänkrets faktiskt kör sämre än FSD beta…
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Ett tanke experiment.

Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.

Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.

När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Ett tanke experiment.

Låt säga att man på vissa bilar inför SUPERSAFE som medför 90% mindre olyckor, statistiskt säkerställt.

Är det då etiskt försvarbart att inte införa SUPERSAFE på alla bilar?
Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.

När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Varför inte gå hela vägen och förbjuda all trafik när du ändå är på gång? :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:

Naturligtvis ska det införas. Går ju att dra en direkt parallell till fartkameror som övervakar oss och ser till att vi kör i rätt hastighet. Det var lite snack när de kom om att det var övervakning osv men sedan det skyltades tydligt var de satt så avtog den diskussionen.
Det är ju inte övervakningen i sig som är problemet, den måste vi ha, utan det är reglerna. Är reglerna fel så är övervakningen fel men är reglerna rätt så är övervakningen bra. Så om man tycker att det är orimligt med 80 km/h i hastighetsbegränsning på en väg och därför ogillar fartkameror istället för att ogilla hastighetsbegränsningen så får man nog tänka om och angripa rätt sak.
Fartkameror är ju ganska tandlösa eftersom ju föraren måste gå att identifiera. Bilar registrerade på företag går ju oftast bort samt alla som bara fäller ner solskyddet. Jag skulle vilja se fartkameror på samtliga 30-sträckor och med ägaransvar för böter. Det skulle ju göra skillnad.

När ni ändå vill lagstifta ner risker som är ju viltolyckor ett stort problem. Förbjuda trafik på vägar utan viltstängsel när det är mörkt?
Varför inte gå hela vägen och förbjuda all trafik när du ändå är på gång? :roll:
Javisst. Utegångsförbud torde ju vara det mest effektiva. Jag menar, varför ska människor ut och ränna i onödan?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Emergency rollback av 10.3 till prod-versionen (icke FSD-beta - och inte det Elon skriver) eftersom det tydligen är "omöjligt" enligt Elon att testa de hårdvarukonfigurationer Tesla har... :lol: Spännande att dom skickar ut otestad kod....
Seeing some issues with 10.3, so rolling back to 10.2 temporarily.
Please note, this is to be expected with beta software. It is impossible to test all hardware configs in all conditions with internal QA, hence public beta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Running beta software on a one ton object barreling down public thoroughfares without the consent of the public sharing the road.
This is wrong on so many levels.
Skriv svar