FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Jordad skrev:
rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Trodde du verkligen att bilen du köpte skulle förvandlas till en robotaxi i Sverige inom närmaste åren? Tesla var tydliga med att det var framtida funktioner som även kräver myndigheters godkännande när du köpte bilen.

Men självklart sjukt trist om någon har hoppats på det och blivit besviken. Jag hävdar ändå att sälja strunt är värre än att vara överdrivet optimistisk.
Ja du, det måste ju vara mig det är fel på, hur kunde jag få för mig att tycka att Muskegutten kunde kritiseras. Han sa ju bara att självkörning var ett löst problem och sålde en bil till mig som beskrevs som att den hade allt som krävs för att köra sig själv, allt som fattades var bara lite lagändringar. Hur kunde jag få det till att han säljer strunt och därför är klandervärd, det är ju så klart hos mig felet ligger. Glömde det.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

flipmac skrev:
rockard skrev:
Jag köpte en bil för över en miljon baserat på Elons lögner. Electrec har på sin höjd kostat mig ett extra klick med musen. Vi har lite olika syn på vem som är värst av dessa.
Det låter surt. Vad hade du köpt istället om du hade kunnat ändra beslutet idag?
Vad spelar det för roll? Tycker du att det finns ett svar på den frågan som rättfärdigar att ljuga om sin produkt och lura folk?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.

Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

10.4 är på gång.
Screenshot_20211028-073847_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Safety score 99 != safe driver
Jag tolkar inlägget som att du vill säga att det finns idioter överallt.
Du kan tolka det som att om ett bolag hade haft en anställd testförare som betedde sig så här hade hen fått sparken på sekunden eftersom bolaget är accountable för olyckor. Tesla försöker smita ifrån det ansvaret genom att skylla på föraren (kunden) och det är djupt olyckligt för hela branschen. Självreglering är bäst, men nu funkar ju uppenbarligen inte det (ex SAE J3300/3) och då kommer myndigheterna tyvärr att klampa in, och det riskerar att drabba alla aktörer på ett negativt sätt.

Jag förstår din vinkel. Men är det Tesla eller han som är värst? Han gör ju uppenbarligen helt mot Teslas instruktioner. Alla system kan missbrukas och ivissa användare är extra kreativa. Vi får se hur länge han får behålla betan.
Båda gör ju fel. Mest fel gör Tesla. Konsekvensen blir troligen regleringar pga Teslas agerande; och inte pga kunder som missbrukar funktionen eller NHTSA, NTSB, Missy Cummings, Jennifer Homendy eller andra personer som är kritiska. Det kommer att drabba alla som jobbar med självkörning.

Edit: Jag kan rekommendera detta podcastavsnitt på ämnet: http://www.autonocast.com/blog/2021/10/ ... washington om någon vill ha lite mer analys.
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Fråga är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gama S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Alla Teslor med kupekamera har förarövervakning genom den sedan några månader tillbaka. Tesla ser hur ofta bilen varnar dig om du är ouppmärksam. Man kommer garanterat bli utesluten från FSD-beta om man missbrukar den. Tesla säger att de redan har uteslutit förare men jag har inte sett det bekräftat.

Tesla har inte börjat erkänna pengarna från FSD ännu efter att ha släppt FSD-beta. Man kommer antagligen inte göra det förrän man kan levera till alla kunder. Summan är hittils begränsad och det skulle knappt synas i resultatet ändå. Skulle Tesla framöver leverera en riktigt grym tjänst som nästan alla som köper en Tesla vill ha så kommer det göra större skillnad. Men vi är en bra bit ifrån det idag.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Vet man hur "beta-avtalet" ser ut? Om det inte är olagligt att köra betan och Tesla kräver extraordinär vaksamhet, är det då så illa? Jag hävdar isf att detta är ETT sätt att lösa det på. Någon gång måste steget tas ut i den breda verkligheten. Det steget har Tesla inte tagit än. Att ha 100000 anställda förare som tycker att det är bra en vacker dag gör ju inte att produkten är säker för alla?

Vad är kriterierna för att släppa det till en större allmänhet? Jag tänker någon sorts statistik på olyckor eller helst bara riskabla manövrer, egentligen inte dålig funktion där användaren vackert tar över.
Säkerhet är ju det som bör krävas och sannolikt regleras. Bra funktion är upp till användarna att bedöma.
Det finns inget NDA längre utan du använder bilen som kund, och lovar att vara uppmärksam och ha händerna på ratten, men Tesla har inga system som ser till att du verkligen gör som dom säger (det systemet är designat för).

Frågan är ju vad "det" är som Tesla löser. Autopilot/FSD är inte autonomt (L4). Det är förarassistans (L2) och kommer att vara det i flera flera år. Kanske för alltid med nuvarande bilar. Ändå så underlåter man att ha förarövervakning på rimlig nivå. Man har sålt "FSD", så kunderna förväntar sig att det lever upp till namnet.

Att rulla ut till någon bred allmänhet tycker jag är helt orimligt, baserat på prestandan och användbarheten, men Tesla har ett intresse av att kunna intäktsföra pengarna man tagit in, så vi får se.

Det jag tror kommer att hända från myndighetshåll är:
* Tillverkare måste specificera ODD (operational design domain, det systemet klarar av) och systemet kommer inte gå att slå på utanför ODD.
* Obligatorisk och standardiserad förarövervakning.
* Man kommer inte att få kalla ett L2-system för "self-driving".

Lustigt nog har Tesla lagt till två infraröda kameror "i smyg" i S/X-refreshen, så man är väl medvetna om att det man har (i 3/Y) inte är tillräckligt. I gamla S/X finns ju ingenting (förutom wheel torque).

Ex http://www.autonocast.com/blog/2021/9/2 ... er-homendy (hela är intressant men gällande detta, 34min -> 39min).
Jag var inte ute efter killgissningar och gubbtyckanden utan resonemang om förutsättningarna framåt.
Att man inför irkamera är väl långt ifrån ett bevis på att det behövs för L4/L5.
Att Tesla idag har en L2 har ju inget med målsättningen att göra. Givetvia kommer man inte släppa brett med dagens FSD beta. Teslas har ju förarövervakning men på vilken nivå är inget du eller jag vet mycket om. Mina funderingar rörde vad som krävdes för att kunna komma dit (L4/L5) i en framtid som jag fö inte tror liggrr 'flera flera' år bort. Inte bara Tesla. Jag kanske var otydlig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det behövs ju absolut ingen förarövervakning alls i L4 eftersom bilen då är autonom och inte kräver förare...

Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4). Just nu är man bland de sämsta där och jag hoppas att Tesla blir bäst där, för det skulle göra bilarna mycket mer säkra.

Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.

Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.

Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xeik »

Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4).
Nejt. Övervakning lär behövas på väg till L4 med den öppna metoden man valt. Inte ett tecken på att man inte tror sig klara det.
spacecoin skrev:
Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.

Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.

Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Tesla har valt bort redundans genom olika sorters sensorer och fokusera på AI för att tilka och bearbeta datat. Ser inre det som sämre än en bil med 20 olika om man inte kan bearbeta dem. Även om man spenderat mycket pengar på kameror mm i levererade bilar så har man haft en imponerande långsiktighet i att lita på sin grunddesign. Man har gamblat hårt på detta ich har bilar sen flera år som med ingen eller liten uppgradering kan bli L4 NÄR man löst Ain och processrrna för träning och exekvrring..

Men de går sin egen väg och det är inte enda valet de gjort som dömts ut på förhand av andra. De har sin plan och nu har de också pengar och talanger att fokusera på det. Kul att följa.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

Xeik skrev:
Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
Du är på Elons linje. Kanske att lidar ofta används för att mappa upp omvärlden vid fint väder?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Xeik skrev:
Jag har ingen alls insikt i hur sådant här fungerar, eller iallafall är tänkt att fungera.
En del här inne verkar dock kunna mer än de som de facto jobbar med utveckling av självkörning.
Så jag undrar då över Lidar. Många verkar påstå att det är ett krav för att kunna nå full självkörning. Men som jag förstår det så fungerar Lidar i princip inte alls så fort det är nederbörd?
Är det då tanken att dessa system med Lidar ska falla tillbaka på enbart kameror så fort det är sämre förhållanden? Så kamerorna ska klara de sämsta förhållanden själva. Då förstår jag inte riktigt vad Lidar ska tillföra, förutom ett möjligtvis säkrare system vid bra väder. Och sedan ett då betydligt sämre alt ej möjligt system vid nederbörd.
Riktig självkörning bör väl iallafall klara de allra flesta förhållanden utan några hinder.
Grejen är ju att man behöver dels avgränsa problemet och använda alla tillgängliga hjälpmedel för att nå hög reliabiliet. Det kan vara förmappning, avgränsad ODD och flera sensorer med bra placering.

Lidar är ett bra komplement till kameror bl a pga upplösning, räckvidd och att Lidar funkar i motljus samt bättre än kameror i mörker.

Det händer oroligt mycket på sensorfronten. Det här är ett exempel som hävdar att man ser genom, dimma, snö osv. Jag är lätt skeptisk, men det verkar lovande: https://ouster.com/blog/introducing-the-l2x-chip/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Att Tesla investerar i förarövervaknings-hw är däremot ett tecken på att man inte tror att L4 är uppnåeligt i närtid (eller att man inte är intresserad av L4).
Nejt. Övervakning lär behövas på väg till L4 med den öppna metoden man valt. Inte ett tecken på att man inte tror sig klara det.
spacecoin skrev:
Det som krävs för att komma från L2 och "ADAS med styrning" (när man kan köra lagligt på ett konsekvent sätt) till L4 är reliabilitet. De flesta som jobbar med detta tror att det krävs redundanta input från parallella sensor-tekniker (typ Lidar/vision/radar/ultraljud) för att uppnå tillräcklig säkerhet i icke-optimala förhållanden i vart fall (ex regn/snö, motljus, mörker etc). De flesta nya bilar som har ambitioner att köra väl utrustas med kameror + lidar, eftersom lidar gått ned i pris.

Det som återstår är att tugga decimaler, och det verkar det inte som Tesla har fokus på just nu med tanke på hur tätt det är mellan interventions. Därför tror jag att det kommer att ta minst 4-5 år innan Tesla kommer till L4 i någon ODD som inte bara är motorväg i torrt väglag i dagsljus, om ens det.

Om du har runt en miljon autonoma bilar på vägen så behöver du en rätt hög MTBF för att inte krocka varje timme.... Just nu så är det inte många kilometer bilen kan köra utan hjälp i stadsmiljö och varje decimal blir svårare och svårare.
Tesla har valt bort redundans genom olika sorters sensorer och fokusera på AI för att tilka och bearbeta datat. Ser inre det som sämre än en bil med 20 olika om man inte kan bearbeta dem. Även om man spenderat mycket pengar på kameror mm i levererade bilar så har man haft en imponerande långsiktighet i att lita på sin grunddesign. Man har gamblat hårt på detta ich har bilar sen flera år som med ingen eller liten uppgradering kan bli L4 NÄR man löst Ain och processrrna för träning och exekvrring..

Men de går sin egen väg och det är inte enda valet de gjort som dömts ut på förhand av andra. De har sin plan och nu har de också pengar och talanger att fokusera på det. Kul att följa.
Det är ju inte så att Tesla är unika med att använda ML till autonoma fordon... Man gör intressanta och imponerande saker, men det gör även många andra aktörer. Det är definitivt spännande att följa teknikutvecklingen men även policy.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ex: Xpeng P5 (Lidar och kameror). Jag är rätt säker på att dom förmappar.


(@Herbert_Diess confirms he is currently driving a @XPengMotors model,

Geely Zeekr 001 (Lidar + kameror med MobilEye) ser jag fram emot att se hur den klara sig i kinesisk trafik...

Apropå andra approacher till testning:
Screenshot 2021-10-29 at 00.05.51.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Waymo hävdar att dom byggt en radar-stack som klarar snö, dimma, etc:
"Finally, we’ve built one of the world’s first radar imaging systems for fully autonomous driving to complement our cameras and lidars. Our radar can instantly perceive a vehicle or pedestrian’s speed and trajectory even in tough weather conditions, such as snow, fog, and rain, providing the Waymo Driver with unparalleled resolution, range and field of view for safe driving.".

https://blog.waymo.com/2021/10/the-waym ... ption.html
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Apropå andra approacher till testning:

Äpplen å päron iofs. L3 till ALLA slutkunder utan OTA för BMW?

En anledning till att Tesla släpper till färre och snabbt kan dra tillbaka och justera. Även extremt snabbfotade och på flera vis transparenta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.
Man kan vända på det och säga att BMW testade bara för motorväg och Tesla testar, eller undlåter att testa, för statstrafik med oskyddade fotgängare och cyklister. L4 är bara en konsekvens av att man litar på sin produkt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.
Man kan vända på det och säga att BMW testade bara för motorväg och Tesla testar, eller undlåter att testa, för statstrafik med oskyddade fotgängare och cyklister. L4 är bara en konsekvens av att man litar på sin produkt.
Än en gång. Tesla låter inte bli att testa. Man har anställda som först testar alphaversion. Man validerar samtidigt i simulator. Efter det släpps det till betatestarna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.
Man kan vända på det och säga att BMW testade bara för motorväg och Tesla testar, eller undlåter att testa, för statstrafik med oskyddade fotgängare och cyklister. L4 är bara en konsekvens av att man litar på sin produkt.
Än en gång. Tesla låter inte bli att testa. Man har anställda som först testar alphaversion. Man validerar samtidigt i simulator. Efter det släpps det till betatestarna.
Dom började testa internt innan deploy denna vecka. I 24h innan deploy, säger Elon.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Ja, jag säger inte att BMW har den optimala approachen. Jag skulle dock tro att sweet-spot innovation/ansvar ligger någonstans mellan en dags intern testning och 70 miljoner mils testning ;)
Återigen, heeelt olika leveranser. BMW testade inte för betasläpp och Tesla inte för L3.
Man kan vända på det och säga att BMW testade bara för motorväg och Tesla testar, eller undlåter att testa, för statstrafik med oskyddade fotgängare och cyklister. L4 är bara en konsekvens av att man litar på sin produkt.
Än en gång. Tesla låter inte bli att testa. Man har anställda som först testar alphaversion. Man validerar samtidigt i simulator. Efter det släpps det till betatestarna.
Dom började testa internt innan deploy denna vecka. I 24h innan deploy, säger Elon.
Det är väl ett ytterligare test innan man skickar ut till betatestarna? Det här handlar heller inte om att utveckla nya funktioner utan att man kompletterar träningsdata och gör små justeringar. Man utvecklar väl fortfarande på samma sätt. Betatestarna är inte i närheten av alpha.

Sedan kommer det garanterat smyga sig igenom fler uppenbara fel framöver. Själva anledningen till att man har betaprogrammet är att kunna utveckla mjukvaran snabbare. Hade mjukvaran varit färdig så hade inte betatestarna behövts.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är klart det är nya funktioner och större ändringar., tex mellan beta 9 -> 10. ML är ju lömskt för att resultatet är en svart låda som inte kan granskas. Man måste därför testa noga och det är lätt att missa regressionsfel. Träningstiden är ju så lång så att man skulle hinna med mer än det där 24h timmarna intern test med en veckas (fem arbetsdagar) kadens verkar inte troligt.

Karpathy har sagt att det tar ca 70000 GPU hours att träna Teslas NN. Teslas senaste compute cluster (det tredje) har 5760 GPU:er och skule träna NN på ca 12h om det inte gör något annat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Kyle Connor provkör FSD Beta 10.3.1

Skriv svar