Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

När hinner någon ikapp Tesla?
"No one will surpass Tesla in sales volume by 2026.”

Viktor Irle, Director of EV-Volumes.com, said:

Irle also recognizes Tesla for its simple production lineup. There were only four models in Tesla’s portfolio, and most of the year, the S and X were updated, so only models Y and 3 were mass-produced. In contrast, VW has more than 20 EVs on the market.

Irle isn’t optimistic about whether others can catch up with Tesla in the near future. “Tesla is growing a bit slower, but it’s still growing more in terms of volume,” he said. “No one will surpass Tesla in sales volume by 2026.”


https://californianewstimes.com/big-car ... ts/598199/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Electric Viking hyllar Tesla.
Intressant är inte bara att Tesla toppar listan.
Försäljningsvärdet för 2, 3 och 4 på listan killgissar jag är mindre än var försäljningsvärdet för Tesla M3 är.
Lägg då till att vinsten per bil ligger traditionellt på 8-10% hos de gamla biltillverkarna.
Och Tesla ligger på ca 30%.
Screenshot_20211127-161121_YouTube.jpg
Screenshot_20211127-161500_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Electric Viking hyllar Tesla.
Intressant är inte bara att Tesla toppar listan.
Försäljningsvärdet för 2, 3 och 4 på listan killgissar jag är mindre än var försäljningsvärdet för Tesla M3 är.
Lägg då till att vinsten per bil ligger traditionellt på 8-10% hos de gamla biltillverkarna.
Och Tesla ligger på ca 30%.
Screenshot_20211127-161121_YouTube.jpg
Screenshot_20211127-161500_YouTube.jpg
Kom igen nu. Det där är ju en kvartalsslutsmånad. Igen.

Varför kollar du inte på oktober istället?

;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Cherry-picking funkar bara åt ena hållet i denna tråd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Jamen då väntar vi väl in helårsrapporterna i q1 så ska ni se hur dåliga egentligen tesla är.
Tyskarna kommer krossa tesla plättlätt ska ni se. Är mest GM jag är orolig för dock. Dom bara spottar ur sig bilar. Världsledande har jag hört...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Jamen då väntar vi väl in helårsrapporterna i q1 så ska ni se hur dåliga egentligen tesla är.
Tyskarna kommer krossa tesla plättlätt ska ni se. Är mest GM jag är orolig för dock. Dom bara spottar ur sig bilar. Världsledande har jag hört...
Lugn, ingen har sagt att Teslas försäljning är dålig så du behöver inte bli sårad ;)

Tesla har ett fantadtiskt bra år. Man behöver inte cherrypicka kvartalsslutsmånader för att se det.

Och jag skulle inte bry mig så mycket om vad Biden säger om GM om jag var du, han pratar mest politiska ;)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »



Wedbush Securities predicts that Tesla alone could capture up to 50% of the $5 trillion electric vehicle market in the coming years, while the rest of the manufacturers will fight for the remaining 50%. With this in mind, Wedbush analyst Daniel Ives maintains his "Outperform" rating, raising his price target on Tesla from $1,100 to $1,400 per share, with a bull case of $1,800.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... years?s=09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Peter Andersson skrev:


Wedbush Securities predicts that Tesla alone could capture up to 50% of the $5 trillion electric vehicle market in the coming years, while the rest of the manufacturers will fight for the remaining 50%. With this in mind, Wedbush analyst Daniel Ives maintains his "Outperform" rating, raising his price target on Tesla from $1,100 to $1,400 per share, with a bull case of $1,800.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... years?s=09
Med en ASP som är dubbelt så hög som för sina konkurrenter, så behöver Tesla bara sälja 25% av antalet bilar för att nå 50% av försäljningsvärdet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Peter Andersson skrev:


Wedbush Securities predicts that Tesla alone could capture up to 50% of the $5 trillion electric vehicle market in the coming years, while the rest of the manufacturers will fight for the remaining 50%. With this in mind, Wedbush analyst Daniel Ives maintains his "Outperform" rating, raising his price target on Tesla from $1,100 to $1,400 per share, with a bull case of $1,800.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... years?s=09
Med en ASP som är dubbelt så hög som för sina konkurrenter, så behöver Tesla bara sälja 25% av antalet bilar för att nå 50% av försäljningsvärdet.
Att du skriver ”bara 25%” visar ju på hur uppskruvade förväntningarna är.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Med en ASP som är dubbelt så hög som för sina konkurrenter, så behöver Tesla bara sälja 25% av antalet bilar för att nå 50% av försäljningsvärdet.
Att du skriver ”bara 25%” visar ju på hur uppskruvade förväntningarna är.
Tesla har väl ASP som är typ 15-20% över genomsnittspriset idag. Det är nog få investerare som tror att det ska bli högre. Majoriteten av investerare är stora institutioner som gör försiktiga prognoser och alla är garanterat överens om att ASP sjunker i takt med ökad volym.
Användarvisningsbild
Zmeklund
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2019 19:01
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zmeklund »

Är ni redo för stock spilt 9 December? Har någon tagit upp detta i tråden? Elon Musk har hintat massor. Alternativt någon extremt god annan nyhet.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

Zmeklund skrev:
Är ni redo för stock spilt 9 December? Har någon tagit upp detta i tråden? Elon Musk har hintat massor. Alternativt någon extremt god annan nyhet.
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

1 128,80 USD
+46,88 (4,33 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

FredrikR skrev:
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Twitter har gått bananas med att tolka allt Elon skriver som chiffer och ledtrådar till datum när "något" skall ske. Detta pågår iofs hela tiden, och dom flesta glömmer dessa spekulationer så fort datumet i fråga passerat utan att "något" faktiskt hänt, men den här gången måste nog även jag hålla med om att tecknen är fler och kanske tydligare än vanligt.

Oddsen är alltså ganska bra att det händer "något" 9:e december.

Vad detta "något" skulle vara är dock ännu mer osäkert, spekulationerna handlar bl.a. om öppnandet av Giga Berlin och/eller Texas, ett samgående av alla Elons bolag (SpaceX, Tesla, Boring Company, etc) i ett "superbolag" som tippas heta "X.com", etc etc.

Det mest tippade "något" är dock att ytterligare en split kommer att presenteras den dagen, det är nog det jag lutar åt också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

FredrikR skrev:
Zmeklund skrev:
Är ni redo för stock spilt 9 December? Har någon tagit upp detta i tråden? Elon Musk har hintat massor. Alternativt någon extremt god annan nyhet.
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Många hints. Här är två:
Screenshot_20211129-160045_Twitter.png
Screenshot_20211129-161517_Twitter.png
Stora anledningen till en split är om Tesla tas upp i Dow Jones industrial average. Indexet är prisviktat och det borde krävas typ 10:1 split då.

Ps. Elon fick frågan om split på årsstämman och han sa då att det inte var aktuellt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jordad skrev:
FredrikR skrev:
Zmeklund skrev:
Är ni redo för stock spilt 9 December? Har någon tagit upp detta i tråden? Elon Musk har hintat massor. Alternativt någon extremt god annan nyhet.
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Många hints. Här är två: /...
Fattar inte andra hinten (den med de skrotade GM-bilarna)...

Ngn som pallar förklara?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
Jordad skrev:
FredrikR skrev:
Zmeklund skrev:
Är ni redo för stock spilt 9 December? Har någon tagit upp detta i tråden? Elon Musk har hintat massor. Alternativt någon extremt god annan nyhet.
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Många hints. Här är två: /...
Fattar inte andra hinten (den med de skrotade GM-bilarna)...

Ngn som pallar förklara?
Figuratively & literally är 12 och 9 bokstäver. Kan vara en slump. Folk ser det de vill se...
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elmil »

Och 9/12 är, såklart, en torsdag! :D
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Vad händer idag egentligen?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

flipmac skrev:
Vad händer idag egentligen?
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt. :)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Vad händer idag egentligen?
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt. :)
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså? ;)
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

flipmac skrev:
spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Vad händer idag egentligen?
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt. :)
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså? ;)
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Blir det verkligare än ovanstående? ;)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Maw skrev:
flipmac skrev:
spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Vad händer idag egentligen?
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt. :)
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså? ;)
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Blir det verkligare än ovanstående? ;)
Haha! Touché ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

fth skrev:
FredrikR skrev:
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Twitter har gått bananas med att tolka allt Elon skriver som chiffer och ledtrådar till datum när "något" skall ske. Detta pågår iofs hela tiden, och dom flesta glömmer dessa spekulationer så fort datumet i fråga passerat utan att "något" faktiskt hänt, men den här gången måste nog även jag hålla med om att tecknen är fler och kanske tydligare än vanligt.

Oddsen är alltså ganska bra att det händer "något" 9:e december.

Vad detta "något" skulle vara är dock ännu mer osäkert, spekulationerna handlar bl.a. om öppnandet av Giga Berlin och/eller Texas, ett samgående av alla Elons bolag (SpaceX, Tesla, Boring Company, etc) i ett "superbolag" som tippas heta "X.com", etc etc.

Det mest tippade "något" är dock att ytterligare en split kommer att presenteras den dagen, det är nog det jag lutar åt också.

/fth
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?

Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
fth skrev:
FredrikR skrev:
Jasså, helt missat? Vad har han twittrat nu ?
Twitter har gått bananas med att tolka allt Elon skriver som chiffer och ledtrådar till datum när "något" skall ske. Detta pågår iofs hela tiden, och dom flesta glömmer dessa spekulationer så fort datumet i fråga passerat utan att "något" faktiskt hänt, men den här gången måste nog även jag hålla med om att tecknen är fler och kanske tydligare än vanligt.

Oddsen är alltså ganska bra att det händer "något" 9:e december.

Vad detta "något" skulle vara är dock ännu mer osäkert, spekulationerna handlar bl.a. om öppnandet av Giga Berlin och/eller Texas, ett samgående av alla Elons bolag (SpaceX, Tesla, Boring Company, etc) i ett "superbolag" som tippas heta "X.com", etc etc.

Det mest tippade "något" är dock att ytterligare en split kommer att presenteras den dagen, det är nog det jag lutar åt också.

/fth
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?

Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag :D
Och om det skulle bli så så kan det bli riktigt bra köpläge på aktien ett par dagar efter det…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar