FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Vi diskuterade ju NTSB-rapporten med rapporterade krashen med FSD. Nu vet jag inte om den är bekräftad, avskriven eller utestående, men där hävdade föraren att den inte kunde ta över. Här har vi ett exempel på det med 10.6:
Vid olyckan du refererar till hävdade föraren att han inte lyckades styra bilen eftersom FSD-beta inte släppte kontrollen. Det är inte vad som händer här. Varningssignalen här kommer eftersom FSD-beta stängs av antagligen pga saknad kartdata vilket föraren påpekade tidigare. Bilen kör då enbart på farthållare mot en stillastående bil och det räcker inte med att föraren vinglar med ratten för att stänga av farthållaren utan han måste trycka på bromsen.
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1550
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.

"Mode confusion", my ass.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.

"Mode confusion", my ass.
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt. Samtidigt fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Det är helt klart en bugg, antingen att AP symbolen släcks fast AP är på eller mer troligen att bilen tjuter fast föraren tagit över.

Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren. Det är för mig helt omöjligt att inte inse det.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1550
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
[
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.

Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.

Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1550
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Vilken "mode" kan det finnas i din fantasi som gör att föraren undviker att använda bromsen för det den är gjord för? Blev han av Teslas illvilliga "mode confusion" övertygad till att bromspedalen skulle utlösa en bomb eller fyra av RPGs och alltså måste undvikas till varje pris? Det spelar ingen roll vilken bil eller vilka features du har. Om du är på väg in i ett hinder så ska din första och främsta reflex vara att trycka på bromsen. I en Volvo, Hyundai, Toyota, Hummer eller Tesla.

Om du inte har reflexen att bromsa när du kör mot ett hinder så ska du inte ha körkort. Elementärt. Alla, så vitt jag vet, farthållare är baserade på den reflexen och slår av när du bromsar.

Men, allvarligt, skulle du själv också låta bli bromsen i den situationen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Vilken "mode" kan det finnas i din fantasi som gör att föraren undviker att använda bromsen för det den är gjord för? Blev han av Teslas illvilliga "mode confusion" övertygad till att bromspedalen skulle utlösa en bomb eller fyra av RPGs och alltså måste undvikas till varje pris? Det spelar ingen roll vilken bil eller vilka features du har. Om du är på väg in i ett hinder så ska din första och främsta reflex vara att trycka på bromsen. I en Volvo, Hyundai, Toyota, Hummer eller Tesla.

Om du inte har reflexen att bromsa när du kör mot ett hinder så ska du inte ha körkort. Elementärt. Alla, så vitt jag vet, farthållare är baserade på den reflexen och slår av när du bromsar.

Men, allvarligt, skulle du själv också låta bli bromsen i den situationen?
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?

Finns det något bra faktaunderlag som visar att det är bäst att låta farthållaren vara på när man "tar över kontrollen"? Spontant tycker jag att kontrollen bör väl tas över helt och hållet, inte bara longitudiellt oavsett om man drar i ratten eller bromsar.

Tycker du att Teslas system är så bra att det saknas förbättringspotential?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Autonomous driving startup Deeproute.ai prices L4 solution at $10,000

The package, named DeepRoute-Driver 2.0, is a production-ready Level 4 system that costs approximately $10,000. The price tag is incredible given the hardware used: five solid-state lidar sensors, eight cameras, a proprietary computing system, and an optional millimeter-wave radar."

https://techcrunch.com/2021/12/07/deepr ... 10000-usd/

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Det var vad som krävdes. Ordningen återställd. Nu kan de släppa på regleringen.
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Det var vad som krävdes. Ordningen återställd. Nu kan de släppa på regleringen.
Är det någon mer än Mercedes som har en färdig L3-lösning och har väntat på lagstöd?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.
Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?

Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.
Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?

Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Mercedes kommer förhoppningsvis öka tillåten hastighet framöver. Ändå ett framsteg att det är självkörande teknologi där tillverkaren av bilen tar över ansvaret från föraren i vissa situationer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Maw skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.
Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?

Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Mercedes kommer förhoppningsvis öka tillåten hastighet framöver. Ändå ett framsteg att det är självkörande teknologi där tillverkaren av bilen tar över ansvaret från föraren i vissa situationer.
Jag kanske minns fel men är det inte regleringar som begränsar till 60 km/h och övriga villkor? Jag trodde Mercedes menar sig klara mer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Jag kanske minns fel men är det inte regleringar som begränsar till 60 km/h och övriga villkor? Jag trodde Mercedes menar sig klara mer.
Dom har inte kommenterat det, men nuvarande R157 är 60. Nytt förslag är 130. Eftersom 130 varit bilindustrins ståndpunkt länge är det inte helt orimligt att dom designat för det.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.
4 år faktiskt. "By [end of] 2025". Ändå skriver man:

"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... :roll: Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.
3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:

"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... :roll: Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.
3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:

"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... :roll: Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?
Om Tesla har en taxiverksamhet som drar in 20 miljarder dollar i vinst till Tesla innan utgången av 2025 så äter jag gärna upp DINA använda kalsonger. Varför gör dom inte det redan om nu taxi är en så lönsam bransch?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.
3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:

"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... :roll: Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?
Om Tesla har en taxiverksamhet som drar in 20 miljarder dollar i vinst till Tesla innan utgången av 2025 så äter jag gärna upp DINA använda kalsonger. Varför gör dom inte det redan om nu taxi är en så lönsam bransch?
Jag sparar inlägget.
Ett förvärv av Uber skulle ge dig lite fin smak i munnen framåt juletid 2025. "Uber generated $11.1 billion revenue in 2020, a 21 percent decrease, due to the coronavirus pandemic shutting down its ride-hailing operations for most of the year".

EDIT: ser att det var VINST som Tesla skulle generera. lite värre!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Jag sparar inlägget.
Ett förvärv av Uber skulle ge dig lite fin smak i munnen framåt juletid 2025. "Uber generated $11.1 billion revenue in 2020, a 21 percent decrease, due to the coronavirus pandemic shutting down its ride-hailing operations for most of the year".
Tyvärr är inte Uber lönsamma, men håll drömmen vid liv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »



Ingen dog eller skadades i alla fall.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Hur vet du att det där är "FSD-orsakat"? Eller ens Tesla?
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar