Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 i torrt väglag med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.
Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.
Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Argo, Apollo, AutoX, Cruise, Deeproute, MobilEye, Motional, Nuro, PonyAi, Wayve, Waymo, Weride och Yandex klarar alla dom grejerna så vitt jag vet.
Flera av dem med en så hög konfidensnivå så man testar utan förare.
På den vägsträckan i videon klara väl vanlig AP 95% av sträckan.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu samtidigt som mjukvaran förbättras i snabb takt?
Det är klart att det är imponerande men helt otillräckligt för full självkörning. Kom tillbaka när den kan köra i alla typer av trafikmiljöer oavbrutet i 3 år utan hjälp istället för 3 timmar och 20 minuter i enkel miljö.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Okej mitt fel, visa vilken bil idag som en vanlig dödlig kan köpa och som klarar av att köra lika bra som en Tesla med FSD Beta?
Tesla är inte autonoma och kan inte köra själv. Det är bara trams, marknadsföring och lögner att Tesla har, eller är i närheten av, autonomi. Det är antingen ett bra/hyfsat L2 system eller ett livsfarligt L4-system beroende på vem man frågar och om man tittar på marknadsföring, design intent eller i manualen.
Det är oomstritt att det inte är i närheten av ett säkert L4-system förrän dom har minst 5000 mil per disengagement som Cruise och Waymo (hade under 2020). Idag kan dom två knappt anses vara L4 och bara inom kraftigt geografiskt begränsade områden. Jag skulle säga att det krävs kanske 10-20000 mil per olycka för att inte leverantören ska gå i konkurs pga stämningar. Antagligen mer.
Enstaka klipp med några bra manövrar är meningslösa. Disengagement och olyckor per distans är de enda intressanta måtten.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
De andra tillverkarna kanske inser att det är poänglöst att tillhandahålla "osäker tonåringschaufför" som tjänst. Det är säkert kul att visa FSD-betan sina kompisar, men det är inte så användbart i praktiken. Vem tycker att det är avkopplande eller effektivt att övningsköra med sin tonåring istället för att köra själv?
Det är antagligen mer strategiskt rätt att fokusera på L3 på motorväg med reliabilitet istället som t ex BMW och Mercedes gör. Det kommer en dag när kunderna inser att värdet ligger där de närmaste fem åren - och att L4 i stor ODD är 10-15 år bort.
De andra tillverkarna kanske inser att det är poänglöst över tid att tillhandahålla "osäker tonåringschaufför" som tjänst. Vem tycker att det är avkopplande eller effektivt att övningsköra med sin tonåring istället för att köra själv? Det är säkert kul att visa sina kompisar, men inte så användbart i praktiken. Som t ex smart summon.
Det är ju bara Tesla som sedan många år sålt självkörning trots att det inte är färdigt.
Jag kan tänka mig att Tesla haft att välja mellan två dåliga alternativ när FSD visat sig vara extremt mycket svårare att utveckla än de trodde när de började sälja det. Antingen vara defensiva och inte leverera något alls vilket skulle ge ännu fler förbannade FSD-kunder än de redan har och kanske tvingas till återbetalningar, eller agera offensivt och leverera en helt ofärdig produkt som åtminstone får mycket uppmärksamhet och distraktion från sitt misslyckande att leverera FSD men där de riskerar att få problem vid olyckor. Det är typiskt Tesla att välja det offensiva alternativet
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Inte mycket prat om EPS längre från våra Tesla-Björnar. Hur ska man tolka det?
1. Dom har utbildat sig och insett att det inte är ett bra mätvärde på ett snabbväxande företag.
2. Dom har insett att Teslas EPS har rasat med raketfart och helt plötsligt börjar se lågt ut.
Förklara för mig med tio ord eller mindre varför ett bilföretag som tillverkar under 6 miljoner bilar om året (med ca 8% marknadsandel av personbilssektorn i så fall) ska vara världens högst värderade företag 2026 med dubbelt så hög värdering som något annat företag.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Förklara för mig med tio ord eller mindre varför ett bilföretag som tillverkar under 6 miljoner bilar om året (med ca 8% marknadsandel av personbilssektorn i så fall) ska vara världens högst värderade företag 2026 med dubbelt så hög värdering som något annat företag.
Bra fråga, är spänd på Sabbes svar.
Men jag skulle gärna vilja förstå hur du kommer fram till att det just är 6M bilar i den värderingen, samt även hur du kommer fram till att Tesla ska ha dubbelt så hög värdering som något annat företag (antar att du menar Saudi Aramco eller Apple eller motsv här) år 2026?
Men jag skulle gärna vilja förstå hur du kommer fram till att det just är 6M bilar i den värderingen, samt även hur du kommer fram till att Tesla ska ha dubbelt så hög värdering som något annat företag (antar att du menar Saudi Aramco eller Apple eller motsv här) år 2026?
6M är den mest optimistiska prognos jag sett till 2026.
Jag antar att inget av de andra stora företagen jag tänker på (Apple, Microsoft, Google, Amazon) växer med jättesiffror de kommande fem åren, max 50% sammanlagt.
6M är den mest optimistiska prognos jag sett till 2026.
6M är definitivt inte den mest optimistiska prognosen, om dom "bara" lyckas med 50% årlig tillväxt under hela perioden så producerar dom >7M fordon 2026.
Med tanke på att tillväxten 2020-2021 var >80% även utan Berlin och Texas så tror jag inte >50% är särskilt osannolikt.
Det finns förstås scenarios där 50% årlig tillväxt inte uppnås, men det är inte svårt att hitta seriösa prognoser med långt över 6M/år 2026.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Väldigt många omständigheter nu att ta hänsyn till. Vapenskramlet komplicerar..
Men gör man rätt val och skjuter in lite extra kapital så kan man nog lägga grunden för en riktigt skaplig portfölj. Jag ska försöka att vara lite smart och se om jag kan vänta ut marknaden en aning för de aktier och FTEer som jag bevakar innan jag går all in, jag brukar annars som oftast gå in aningen för tidigt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.