Kraftfull Tesla dator

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kraftfull Tesla dator

Inlägg av Zalman3 »


Tesla has released a new picture of its upgraded supercomputer, which is now believed to be the seventh most powerful computer in the world by GPU.
https://electrek.co/2022/08/15/tesla-re ... rcomputer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av spacecoin »

Det är en fet dator. Bara NVidia-GPU:erna (inte övrig hw och sånt) drar 2MW peak, Riktigt coolt.
Det vore intressant att veta vad t ex Cruise och Waymo använder så man har något att jämföra med, men dom är ju så hemliga alla dom här AV-företagen.

Och till skillnad från något Dojo-baserat, så finns den här superdatorn och har en tillhörande mjukvaru-stack som funkar. ;) Känns som jag nämnde något om det här för ett år sedan och många tyckte jag var en negativ Teslahatare som vanligt... Kanske någon last på Dojobaserat kluster om 6-12 månader? Händer det inte inom ett år har jag svårt att tro att det blir något av Dojo.

Det påverkar ju inte Teslas möjligheter att tävla i compute. Det finns som sagt kraftfull HW (och s/w stack) att köpa från hyllan som Tesla gjort hittills. Jag förstår inte varför dom lägger tid på en egen arkitektur, men det är mycket jag inte förstår. Det känns som sjukt hög risk att misslyckas och lite väl utanför "core" business, i alla fall som biltillverkare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Det är en fet dator. Bara NVidia-GPU:erna (inte övrig hw och sånt) drar 2MW peak, Riktigt coolt.
Det vore intressant att veta vad t ex Cruise och Waymo använder så man har något att jämföra med, men dom är ju så hemliga alla dom här AV-företagen.

Och till skillnad från något Dojo-baserat, så finns den här superdatorn och har en tillhörande mjukvaru-stack som funkar. ;) Känns som jag nämnde något om det här för ett år sedan och många tyckte jag var en negativ Teslahatare som vanligt... Kanske någon last på Dojobaserat kluster om 6-12 månader? Händer det inte inom ett år har jag svårt att tro att det blir något av Dojo.

Det påverkar ju inte Teslas möjligheter att tävla i compute. Det finns som sagt kraftfull HW (och s/w stack) att köpa från hyllan som Tesla gjort hittills. Jag förstår inte varför dom lägger tid på en egen arkitektur, men det är mycket jag inte förstår. Det känns som sjukt hög risk att misslyckas och lite väl utanför "core" business, i alla fall som biltillverkare.
Ibland känns det som att dom körde igång Dojo mest för att locka dom bästa till företaget…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av Andersen »

spacecoin skrev:
Det är en fet dator. Bara NVidia-GPU:erna (inte övrig hw och sånt) drar 2MW peak, Riktigt coolt.
Det vore intressant att veta vad t ex Cruise och Waymo använder så man har något att jämföra med, men dom är ju så hemliga alla dom här AV-företagen.

Och till skillnad från något Dojo-baserat, så finns den här superdatorn och har en tillhörande mjukvaru-stack som funkar. ;) Känns som jag nämnde något om det här för ett år sedan och många tyckte jag var en negativ Teslahatare som vanligt... Kanske någon last på Dojobaserat kluster om 6-12 månader? Händer det inte inom ett år har jag svårt att tro att det blir något av Dojo.

Det påverkar ju inte Teslas möjligheter att tävla i compute. Det finns som sagt kraftfull HW (och s/w stack) att köpa från hyllan som Tesla gjort hittills. Jag förstår inte varför dom lägger tid på en egen arkitektur, men det är mycket jag inte förstår. Det känns som sjukt hög risk att misslyckas och lite väl utanför "core" business, i alla fall som biltillverkare.
Å andra sidan vill inte Tesla bara vara en biltillverkare - något de påpekat hela tiden. Så helt rätt att satsa på andra områden, inklusive att designa egna chip.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av spacecoin »

Andersen skrev:
Å andra sidan vill inte Tesla bara vara en biltillverkare - något de påpekat hela tiden. Så helt rätt att satsa på andra områden, inklusive att designa egna chip.
Absolut.

Generellt är jag skeptisk till den här bygga själv-kulturen (Tesla har byggt ett eget HR-system till exempel) om det är utanför kärnonrådet. Att stoppa egna chip eller mjukvara i produkter man säljer är vettigt, men jag tror inte Tesla vill tävla med NVidia m.fl. (hw) eller Google/AWS/MS (PaaS).

Kostnaden för att bygga en egen superdator-arkitetur ligger huvudsakligen i programvara skulle jag säga. Det är "relativt lätt" att bygga en stor våffla, det är svårare att bygga, utveckla och underhålla egen programvara (kompilatorer, "operativsystem" osv) som kan få skalbarhet i sin superdator-hw. Man behöver hålla HW och SW uppdaterad över tid så att den fortsätter vara relevant,
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av agehall »

Är man Google eller Amazon finns det massor av vinster med att designa egen hårdvara. Är man en vanlig superdator-operatör är det bättre att prata med befintliga tillverkare och be dem justera det man inte är nöjd med. Det är fullt möjligt på den skalan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Är man Google eller Amazon finns det massor av vinster med att designa egen hårdvara. Är man en vanlig superdator-operatör är det bättre att prata med befintliga tillverkare och be dem justera det man inte är nöjd med. Det är fullt möjligt på den skalan.
Precis så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av Zalman3 »

Vad är Nvidia A100 för GPU?
Screenshot_20220826-072105_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:
Vad är Nvidia A100 för GPU?
Screenshot_20220826-072105_YouTube.jpg
Bara att duckduckgo'a :https://www.nvidia.com/en-us/data-center/a100/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftfull Tesla dator

Inlägg av spacecoin »

Nya bud.



Dojo är lika död som en cd-spelare. Btw har Mobileye ett dubbelt så stort dataset.
Skriv svar