Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Tesla82
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 aug 2022 15:03

Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av Tesla82 »

Vad tror ni alla här på forumet, börjar vi närma oss ett slut på den mer eller mindre obefintliga värdeminskningen som varit de senaste åren eller kan det finnas något bra år kvar innan verkligheten kommer ikapp?

Det som talar för ökad värdeminskning kan vara:

*Ökad produktion/utbud
*Stigande ränta
*Ökade levnadsomkostnader
*Stigande elpriser/SuC
*mm?

Det som talar emot ökad värdeminskning kan vara:

*Fortsatt enorm efterfrågan trots ökade produktionsvolymer, marknaden är inte mättad än.
*Fortsatt väldigt långa leveranstider hos andra billeverantörer.
*mm?

Hur ser ni på det här? :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av Walker »

Tesla82 skrev:
Vad tror ni alla här på forumet, börjar vi närma oss ett slut på den mer eller mindre obefintliga värdeminskningen som varit de senaste åren eller kan det finnas något bra år kvar innan verkligheten kommer ikapp?

Det som talar för ökad värdeminskning kan vara:

*Ökad produktion/utbud
*Stigande ränta
*Ökade levnadsomkostnader
*Stigande elpriser/SuC
*mm?

Det som talar emot ökad värdeminskning kan vara:

*Fortsatt enorm efterfrågan trots ökade produktionsvolymer, marknaden är inte mättad än.
*Fortsatt väldigt långa leveranstider hos andra billeverantörer.
*mm?

Hur ser ni på det här? :)
”Hur långt är ett snöre?” M a o….
Om man kan förutse sånt ska man nog ge sig in i aktiebranchen. Eller bli spåkärring.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av OfarligTesla »

Jag skulle säga att det beror mycket på hur långvarig den inflation vi ser nu blir, det kommer påverka dels hur djup lågkonjunktur vi får framöver vilket kommer påverka efterfrågan kraftigt. Detta gäller såklart inte bara Teslor utan alla dyrare bilar i allmänhet, däremot tror jag Teslor kan bli lite extra utsatta då deras produktion är mycket högre och växer hela tiden.

Svårt att sia i såklart men jag hade iaf räknat med mer normal värdeminskning de närmaste 3 åren än de senaste 3 har gett.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av Mickep »

Värdeökningar är en symtom på en icke fungerande marknad. (där det råder obalans). Sådana är egentligen samhällsskadliga, se bostadsmarknaden. Att åtgärda dem är också exremt obehagliga, så många beslutsfattare drar sig för att göra något åt dem tills det slutar med en krash. Men så länge det verkar fungera låtsas man om att allt är bra.
Värdeminskning är något bra och naturligt. Det går att behålla värdet genom att vårda eller tillföra resurser (ex renovera). (man kan se att det agerar som en bromskloss mot prisökningar)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av pejvic »

Tvärtom. Dollarn har gått upp 25% i år och 5% senaste veckan.

Bara en tidsfråga innan svenska priserna går upp igen.
C56BF075-4D63-4C5A-8776-6DE8D473B6D5.png
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av spacecoin »

Inflation och stark dollar driver upp priserna. Konkurrens och svagare efterfrågan när räntan går upp driver ned priserna.
Svårt att sia om på kort sikt. För köpare som verkligen vill ha en Tesla är det ju bra för oss befintliga ägare att nypriserna går upp.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av Mickep »

Priserna är inte i närheten av att nått taket. Inte som läget ser ut. Om det är bra eller dåligt hoppas jag alla inser.
I Tyslöand under mellankrisgtiden behövde man skottkärra för att betala limpan.
Förhoppningsvis går vi tillbaka till normala värdeminskningar och utbid/efterfrågan inom en inte alltför snar framtid. (även om det inte ser ut så, men man kan hoppas)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av Walker »

Mickep skrev:
Priserna är inte i närheten av att nått taket. Inte som läget ser ut. Om det är bra eller dåligt hoppas jag alla inser.
I Tyslöand under mellankrisgtiden behövde man skottkärra för att betala limpan.
Förhoppningsvis går vi tillbaka till normala värdeminskningar och utbid/efterfrågan inom en inte alltför snar framtid. (även om det inte ser ut så, men man kan hoppas)
I Tylösand? :roll: var det dyrare där än i övriga Sverige? ….eller skulle det stå Tyskland, månne? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
insvept
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 sep 2021 11:42

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av insvept »

Konsumenter vill inte köpa nya icebilar, och elbilar är ännu lite för dyra men även för få antal som produceras årligen.

Detta gör att vi kommer få en dip ett par år i nyköp av nya bilar. Vilket gör att begagnade elbilar kommer att ha ett högt andrahandsvärde.

Det kommer ta till 2030, vild gissning, innan elbilsproduktionen kommit igång för att möta efterfrågan.

Min gissning.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av bjornnilsson »

Jag gissar på att de dyraste bilarna som tesla erbjuder blir alltmer svårsålda som begagnade över närmaste 1-2-3 åren, vilket innebär att de sjunker mer i pris och möter upp de billigare. Någonstans där framöver så kommer sedan konjunkturen att vända, jag tror inte vi är i ett sjuttiotal, och ekonomierna kommer börja snurra på igen. Men förmodligen är jag en av få optimister när det gäller ekonomin i närtid. Vilket man nog får säga att två-tre års sikt är.

Med brasklappen för att allt går åt skogen pga ett globalt atomkrig. Vilket är en märklig brasklapp. Trodde aldrig någonsin att den risken skulle segla upp som den har gjort från all världens hörn.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av LarsL »

Har under några månader gjort en sammanställning av mina laddkostnader som jag publicerat på Facebook. Denna månad roade jag mig med att jämföra med vad det skulle kostat omgav hade haft en dieselbil. Jag valde att titta på Hyundai Santa Fe, eftersom jag hade en sådan för 7-8 år sedan. Naturligtvis var det stor skillnad i driftkostnad 450 kr i el och 4300kr i diesel (om man gick efter WLTP :roll: ). Men det som chockade lite var inköpspriset, de ville ha 579000kr för bilen nu i kampanj till 539000. Vem köper en sådan bil till det priset? Min Model Y hamnar ju inte långt ifrån efter bonusen.

Så nej, så länge vi har dessa bränslepriser så kommer inte elbilar falla i pris. Dessutom så blir laddnätverk bättre och kunskap hos allmänheten om elbilar ökar så fler vågar köpa.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Har under några månader gjort en sammanställning av mina laddkostnader som jag publicerat på Facebook. Denna månad roade jag mig med att jämföra med vad det skulle kostat omgav hade haft en dieselbil. Jag valde att titta på Hyundai Santa Fe, eftersom jag hade en sådan för 7-8 år sedan. Naturligtvis var det stor skillnad i driftkostnad 450 kr i el och 4300kr i diesel (om man gick efter WLTP :roll: ). Men det som chockade lite var inköpspriset, de ville ha 579000kr för bilen nu i kampanj till 539000. Vem köper en sådan bil till det priset? Min Model Y hamnar ju inte långt ifrån efter bonusen.

Så nej, så länge vi har dessa bränslepriser så kommer inte elbilar falla i pris. Dessutom så blir laddnätverk bättre och kunskap hos allmänheten om elbilar ökar så fler vågar köpa.
Jo så är det. Min fru som vi köpte en Zoe till och som kör cirka drygt 1500 mil per år (i huvudsak pendlar till jobbet) så skulle hennes föregående bensin bil kosta cirka 22 000 kr om året medans med hemmaladdning kostar Zoe cirka 4000 kr, det är 18 000 kr per år.

Vi köpte bilen för knappt 3 år sedan begagnad för 209 kSEK (batteriköp) och en snabb titt på blocket motsvarande modell över detta pris just nu. Dvs ingen värdeminskning alls.

Min Tesla bytte jag ut istället för en törsdig V6 så den besparing är ju minst lika mycket.

Dvs det är 2-3 kSEK rakt ner i ficken vare månad i minskad bränslekostnad.

EDIT: Kanske snarare att 2-3 kSEK mindre flyger ur fickan ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av LarsOJ »

LarsL skrev:
Har under några månader gjort en sammanställning av mina laddkostnader som jag publicerat på Facebook. Denna månad roade jag mig med att jämföra med vad det skulle kostat omgav hade haft en dieselbil. Jag valde att titta på Hyundai Santa Fe, eftersom jag hade en sådan för 7-8 år sedan. Naturligtvis var det stor skillnad i driftkostnad 450 kr i el och 4300kr i diesel (om man gick efter WLTP :roll: ). Men det som chockade lite var inköpspriset, de ville ha 579000kr för bilen nu i kampanj till 539000. Vem köper en sådan bil till det priset? Min Model Y hamnar ju inte långt ifrån efter bonusen.

Så nej, så länge vi har dessa bränslepriser så kommer inte elbilar falla i pris. Dessutom så blir laddnätverk bättre och kunskap hos allmänheten om elbilar ökar så fler vågar köpa.
Du glömmer att dieselbilen straffas med en malus skatt också på 15-20000 kr/år.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Värdeminskning Teslabilar 2023 och framåt

Inlägg av HenrikC »

Begagnade diesel och bensinbilar också blivit dyra. Det kommer bli dyra mil för ägare i slutet. Förr fick man en halvrisig bruksbil för 10000 kr. Idag kostar de 30000 kr. Håller bilen 2000 mil innan den ger upo helt kostar det 15 kr milen i bara värdeminskning för att åka rishög.
Skriv svar