Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av mans71 »

Man läser oftast om när folk är missnöjda och det kanske inte är så konstigt att man skriver av sig just då.

Jag har rakt igenom under de mina dryga 5 år som ägare bara bra erfarenheter av anläggningen i Mölndal och Norrköping. Den här gången servade jag min Model X i Norrköping. Kollade innan om det möjligen fanns möjlighet att ha med sig hunden när man väntade och det gick bra.

När jag lämnade bilen så fick jag som alltid ett trevligt bemötande och erbjöds låna ett tomt kontor – lugnare för mig och hunden. Det var helt perfekt, blev som en vanlig arbetsdag.

Fri tillgång till bra kaffe, kakor och ramlösa. Dom hade även tänkt på att man kanske har glömt något att äta så därför fanns det även sån där Wasa husman med ost.

Det som skulle fixas, fixades till med i förväg aviserad kostnad. 12V-batteriet var dåligt och det byttes också då dom hade det hemma i lager.

Rullar hem med ett leende trots en räkning på femton papp.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 apr 2021 17:50

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av peter69 »

Roligt att höra när det fungerar bra!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av frippe »

Kan bara hålla med, har också genomgående haft bra bemötande vid alla kontakter. Speciellt teslas mobilservice i Småland funkar klockrent alla gånger jag använt det. Trevlig, saklig och väldigt duktig.

Har även också alltid blivit bra bemött av SC i Malmö. Även dagen det hade brunnit tog de emot mig när jag åkt 18 mil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av agehall »

Har haft med Teslas service att göra två gånger nu (på lika många månader). Första gången var det ofrivilligt och andra gången var de hemma hos mig för att installera HomeLink. Båda upplevelserna var klart bättre än vad jag hade väntat mig.

Visst har jag fått lika bra eller bättre service hos mindre bilhandlare tidigare, men om man jämför med andra stora bilmärken så har min upplevelse varit klart bättre än andra märkesverkstäder.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Dexter »

Har alltid fått bra gensvar och service av tesla när jag behövt det.
Bättre än många andra bilmärken.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Bjelke »

I Uppsala har dom iaf blivit mycket bättre känns det som för dom kommunicerar
åtminstone varje dag nu med oss om hur det går osv :)
Det är faktiskt första gången sedan våra första besök i Väsby för flera år sedan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Niklas Z »

Jag hade bilen inne för lite åtgärder igår. Inga invändningar, förutom Teslas syn på vad som ligger inom spec. Jag tyckte att passningen av min laddlucka är för dålig. Enligt Tesla är den inom spec. Det har dock inte med serviceupplevelesen i övrigt att göra. Allt annat skötte de bra.
IMG_4103.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Walker »

Ett stort GRATTIS! till alla er som får ett bra och professionellt bemötande.
Ett tips är kanske att akta sig för Segeltorp. Nonchalant och drygt.
Man får strida för varje mm av service.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av mikebike »

Problemet är ju att få service över huvud taget.

Jag bokade Mobil Service i juni för att laddluckan inte öppnas när man trycker på den. Eftersom det inte fanns några lediga tider före semestern valde jag måndagen den 8/8 (första arbetsdagen).
Fredagen den 5/8 fick jag en påminnelse om att jag skulle lämna bilen på SC och att jag inte skulle få någon lånebil.
Jag påpekade att reparationen skulle utföras av Mobil Service. De svarade att bilen måste in på verkstan.
Eftersom jag inte kunde komma till SC på måndan fick jag en ny tid i oktober.
Den 9/8 fick jag ett nytt svar där de säger att min reparation kan utföras av Mobil Service!
Ny tid 29/8.
Samma morgon får jag ett meddelande om att servicekillen är sjuk.
Ny tid 14/9.
Mobil Service på plats, byter luckan och laddar in ny mjukvara trots att jag skrivit att jag inte vill uppdatera!
Luckan funkar fortfarande inte, dessutom har jag nu felmeddelande om att lysdioderna vid uttaget inte fungerar!
Ny tid bokad till den 10/10. Mobil Service än så länge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av gasgaraget »

I våras var väntetiden flera månader i Mölndal men nu mindre än en vecka så de måste ha jobbat på bra här.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Ett stort GRATTIS! till alla er som får ett bra och professionellt bemötande.
Ett tips är kanske att akta sig för Segeltorp. Nonchalant och drygt.
Man får strida för varje mm av service.
Jag skulle säga att gänget i Väsby är likadana tyvärr :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av pp3 »

Kanske ovan gäller endast för SC segeltorp. Har bara goda erfarenheter av mobila servicen, samma kille som hjälpt till varje gång.

Grymt duktig och professionell.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Walker »

Ok. Nu är jag tillbaka som fanboy igen. Efter att jag varit i kontakt med SC i Norrköping i fredags efter allt Segeltorp-strul så får jag idag direkt på morgonen beskedet ”vi skickar en Mobile service under dagen. Mvh Tesla Service Norrköping”
Hoppet börjar spira igen. Om detta nu funkar så är fortfarande Tesla bäst.
Synd att det är så beroende på vem man får kontakt med. Tyvärr är organisationen inte så stabil och har en hel del växtvärk. Bilarna har nog inte fler eller allvarligare fel än andra märken, men gänget som ska ta hand om det är inte stort nog eller erfarna nog.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av spacecoin »

Walker skrev:
Synd att det är så beroende på vem man får kontakt med.
Varierande kvalitet och heroiska insatser av individer är ett typiskt tecken på att man inte har rätt processer på plats. Typiskt en ad hoc-organisation som är omogen i sina processer:

[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Man mäter dåligt, verkar ha väldigt få KPI:er, och verkar inte göra någon större datafångst när man har missnöjda kunder. Tesla säger bara att det ska gå snabbare att få sin bil tillbaka, och pratar sällan eller aldrig om kundnöjdhet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av jonasl »

Haha, det låter ju som mitt jobb. "Tyvärr" har vi massor av hjältar så det rullar på riktigt bra ändå, speciellt om det är riktiga kriser. Fast det har ärligt talat förbättrats markant genom åren. Tidigare var det hopplöst som "nyanställd" de första 5-7 åren innan det egna kontaktnätet var uppbyggt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Walker »

Ja, då var Tesla bäst igen. Ordningen återställd. Rangern behövde 10 min för att göra en omkalibrering av bilens vänstra sida… så enkelt.
Men tydligen inget Segeltorp mäktar med.
Behöver jag berätta att jag aldrig åker till Segeltorp mer?
Kör Norrköping i fortsättningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Curik »

Walker skrev:
Ja, då var Tesla bäst igen. Ordningen återställd. Rangern behövde 10 min för att göra en omkalibrering av bilens vänstra sida… så enkelt.
Men tydligen inget Segeltorp mäktar med.
Behöver jag berätta att jag aldrig åker till Segeltorp mer?
Kör Norrköping i fortsättningen.
Jag har fått samma ranger från Norrköping två gånger och han är helt kanon.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av Walker »

Curik skrev:
Walker skrev:
Ja, då var Tesla bäst igen. Ordningen återställd. Rangern behövde 10 min för att göra en omkalibrering av bilens vänstra sida… så enkelt.
Men tydligen inget Segeltorp mäktar med.
Behöver jag berätta att jag aldrig åker till Segeltorp mer?
Kör Norrköping i fortsättningen.
Jag har fått samma ranger från Norrköping två gånger och han är helt kanon.
Min heter Oscar och kommer från Örebro. När jag talade med Tesla service för någon vecka sedan hade han inte tid förrän i november. Efter min kontakt med Norrköping i fredags så hade han plötsligt tid idag.
Beror tydligen på vem man frågar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Haha, det låter ju som mitt jobb. "Tyvärr" har vi massor av hjältar så det rullar på riktigt bra ändå, speciellt om det är riktiga kriser. Fast det har ärligt talat förbättrats markant genom åren. Tidigare var det hopplöst som "nyanställd" de första 5-7 åren innan det egna kontaktnätet var uppbyggt.
Jag har också ett sånt jobb nu. Allt hanteras ad-hoc.
Men det är lite pest eller kolera. Mitt tidigare arbete var precis tvärtom, allt var byråkratiserat och hade processer och rutiner som skulle följas till punkt och pricka.
På nuvarande jobb så kanske det missas lite saker då och då, eller blir fel, men folk verkar allmänt betydligt mer drivna och glada.
På förra jobbet orkade många inte gå igenom all byråkrati, dvs trots att man visste att man borde åtgärda något så lät man det bero. För omständigt att fylla i massa formulär och eskaleringsrutiner. I princip bara nyanställda som hade något driv.

Förövrigt är det ju just överdriven byråkrati som leder till att så gott som alla företag konkar inom 150 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla levererar en god serviceupplevelse, igen

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
jonasl skrev:
Haha, det låter ju som mitt jobb. "Tyvärr" har vi massor av hjältar så det rullar på riktigt bra ändå, speciellt om det är riktiga kriser. Fast det har ärligt talat förbättrats markant genom åren. Tidigare var det hopplöst som "nyanställd" de första 5-7 åren innan det egna kontaktnätet var uppbyggt.
Jag har också ett sånt jobb nu. Allt hanteras ad-hoc.
Men det är lite pest eller kolera. Mitt tidigare arbete var precis tvärtom, allt var byråkratiserat och hade processer och rutiner som skulle följas till punkt och pricka.
På nuvarande jobb så kanske det missas lite saker då och då, eller blir fel, men folk verkar allmänt betydligt mer drivna och glada.
På förra jobbet orkade många inte gå igenom all byråkrati, dvs trots att man visste att man borde åtgärda något så lät man det bero. För omständigt att fylla i massa formulär och eskaleringsrutiner. I princip bara nyanställda som hade något driv.

Förövrigt är det ju just överdriven byråkrati som leder till att så gott som alla företag konkar inom 150 år.
Håller med att det måste finnas en balans mellan frihet och process-styrning. Men tydliga processer och bra verktyg för styrning är inte samma sak som byråkrati. Att ha vettiga KPI:er och bra chefer som ges möjlighet som utveckla verksamheten räcker långt.
Skriv svar