Tesla AI day on September 30th

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Zalman3 »

we can expect the Tesla AI day on September 30th 2022 to bring some surprises and new ideas into the public eye.
https://www.forbes.com/sites/qai/2022/0 ... d-to-know/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Här har vi NVIDIAs framtida SoC för fordon (2025-års modeller) att jämföra med sen om Tesla presenterar någon FSD2 computer: 2000 TOPS fp8. NPU:erna i FSD chippet har runt 70 TOPS (int8) tillsammans (36 per styck). Det sitter två SoC:ar i FSD-datorn, så peak är runt 140 TOPS.

"Among the spate of announcements from NVIDIA today as part of their fall GTC 2022 event, the company is delivering a surprising shake-up to their DRIVE automotive SoC plans. Effective immediately, NVIDIA has cancelled Atlan, their planned post-Orin SoC for 2025 automobiles. In its place, NVIDIA is announcing Thor, an even more powerful SoC set to launch in the same 2025 timeframe."

"Hardware upgrades aside, what is clear is that NVIDIA is designing Thor for the same market segment as Atlan. Which is to say it’s meant to be a high-performance single-chip design for handling all of the computational needs of a self-driving car, from infotainment systems and sensor fusion up to the actual self-driving algorithms themselves."

https://www.anandtech.com/show/17582/nv ... 2025-autos

Man får ju ta det med en nypa salt, eftersom det är en pappersprodukt, men ändå.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Zalman3 »

Kommer du sitta uppe och se eventet live?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Bjelke »

Näe… jag söker inte jobb där så… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Henkens »

Nää. Kommer du?
Zalman3 skrev:
Kommer du sitta uppe och se eventet live?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av NiklasTesla »

Tror det faktiskt blir en flopp och aktiekurs söderut (för eller senare efter eventet) då man kommer lova massa saker man inte kan hålla tidsmässigt (pga fysikens lagar som sätter stopp på endast självkörande fordon med kamera). Även makrofaktorer lär sätta press på Teslas kurs ett tag till.

Det som kan höja kursen i detta läge är genombrott inom batteritillverkning och en ännu billigare och mindre elbil än Model 3. Dämpad inflation och räntesänkningar från FED kan få fart på aktiekurs igen.

MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Jag hoppas att Tesla har nog med råg i ryggen för att ge ett besked om att man överger HW3 för autonomi och hur man tänker göra med FSD-kundernas bilar, men jag tror inte det kommer att hända.

Sedan ser jag fram emot att skratta åt roboten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen så erbjuds åkturer med FSD bilar på AI day.
Screenshot_20220928-061213_YouTube.jpg
Screenshot_20220928-062048_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Länk till pres:


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Inte ett ord om HW4?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av NiklasTesla »

spacecoin skrev:
Länk till pres:




Asimo kunde IAF gå upp för en några trappsteg och trilla ner för ca 15år.

Som Elon sade själv när det blev enorma problem med automatiseringen av fabriken i Nevada (människor är underskattade). Tror absolut att vi går mot mer och mer automatisering men om det är rätt för Tesla just nu att fokusera på att bygga människoliknande robotar är jag verkligen tveksam till. Dessutom har ju Elon uttryckt oro inför AI???

Få ordning på mer tillverkningen (högre volymer) av 4680-batterier, solar roof, Semi, Roadster, självkörningsförmåga mm mm (listan på saker som är mer prio är lång).

MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

NiklasTesla skrev:
Få ordning på mer tillverkningen (högre volymer) av 4680-batterier, solar roof, Semi, Roadster, självkörningsförmåga mm mm (listan på saker som är mer prio är lång).
Ingenting har väl någonsin varit högre på Elons priolista än att pumpa upp aktiekursen?

Jag ser väl iofs inte hur tre män som bär på en robot hjälper till med det...


Vilket skämt detta är dock. Rent pinsamt. 3-5 år innan man kan köpa plåt-niklas som konsument enl Elon (dvs 7-15 år vanlig tid då). Tror inte det blir en storsäljare utan programvara som är användbar (som givetvis INTE kommer att finnas). Jag säger som jag sagt förut: Om man kan be en robot att "gå till kiosken och köp cigg åt mig" inom 20 år blir jag förvånad.

ASIMO för 20 år sedan:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av taliz »

Ja utvecklingen har gått framåt en del.
Tesla borde kanske köpa Boston Dynamics...



https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Ja utvecklingen har gått framåt en del.
Tesla borde kanske köpa Boston Dynamics...
Hyundai (som har satsat på robotar i många år) köpte 80% av BD från Masa-san för något år sedan. https://www.hyundaimotorgroup.com/innov ... 0000005047

edit: https://www.bostondynamics.com/hyundai- ... cquisition
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

En Roboticsperson har också intressant perspektiv:
https://docs.google.com/document/d/e/2P ... nf7B5W/pub
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Remuz »

Pinsamt, känns skönt att man snart lämnar Teslavärlden
P85D svart/svart med gratis SuC
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Mickep »

Japan har haft liknade i flera decennier. Kanske tesla kan springa om dem, men de visar var robotar kan användas i samhället, som infodeskar, vård och samtalsparter m.m. (och det där som alla tänker men inte säger)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Pinsamt, känns skönt att man snart lämnar Teslavärlden
Tror inte heller på roboten. Känns som ett lite hafsigt PR-koncept för att locka folk till att bli anställda som gått fel. Pinsamt som du säger.

Däremot, till skillnad från dig, så känner jag inte mig pinsam som ägare till Tesla för det?

Var inte riktigt med hur du tänker där?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Pinsamt, känns skönt att man snart lämnar Teslavärlden
Tror inte heller på roboten. Känns som ett lite hafsigt PR-koncept för att locka folk till att bli anställda som gått fel. Pinsamt som du säger.

Däremot, till skillnad från dig, så känner jag inte mig pinsam som ägare till Tesla för det?

Var inte riktigt med hur du tänker där?
Svårt att stå bakom ett bolag som drivs av en notorisk lögnare, bitter över FSD fortfarande, japp.

Trött på att dom leker skolprojekt istället för att få till logistik för reservdelar (tog 2mån att få delar till min bil). Trött på att få nya spel i bilen när inte torkarfunktionen funkar. Listan är lång. Roboten är bara en av alla dumheter som stjäl tid från viktiga saker, tex L3 på motorväg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Pinsamt, känns skönt att man snart lämnar Teslavärlden
Tror inte heller på roboten. Känns som ett lite hafsigt PR-koncept för att locka folk till att bli anställda som gått fel. Pinsamt som du säger.

Däremot, till skillnad från dig, så känner jag inte mig pinsam som ägare till Tesla för det?

Var inte riktigt med hur du tänker där?
Svårt att stå bakom ett bolag som drivs av en notorisk lögnare, bitter över FSD fortfarande, japp.
Tja, Audi, VW, Skoda, mflr. ägs av VAG-gruppen, som varit notoriska lögnare under bla. dieselskandalen.

Volvo/Polestar ägs av Geely, som finansierats av CCP, och styrs av Xi, som verkligen är en notorisk lögnare i en helt annan skala (slakt av människor, koncentrationsläger, etc.)

Bara två uppenbara exempel, men finns givets mycket annat mörkt bland bilindustrin (och andra industrier).
Men det är givetvis upp till var och en att bedöma vad som är värst.

Tycker även att det är en enorm skillnad på att äga en produkt och "att stå bakom ett företag". Två väldigt olika saker.

Livet blir rätt så svårt att leva om man aldrig skall handla en produkt från ett företag/koncern som inte haft någon ägare eller chef som inte betett sig schysst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av backe »

martinot skrev:
Remuz skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Pinsamt, känns skönt att man snart lämnar Teslavärlden
Tror inte heller på roboten. Känns som ett lite hafsigt PR-koncept för att locka folk till att bli anställda som gått fel. Pinsamt som du säger.

Däremot, till skillnad från dig, så känner jag inte mig pinsam som ägare till Tesla för det?

Var inte riktigt med hur du tänker där?
Svårt att stå bakom ett bolag som drivs av en notorisk lögnare, bitter över FSD fortfarande, japp.
Tja, Audi, VW, Skoda, mflr. ägs av VAG-gruppen, som varit notoriska lögnare under bla. dieselskandalen.

Volvo/Polestar ägs av Geely, som finansierats av CCP, och styrs av Xi, som verkligen är en notorisk lögnare i en helt annan skala (slakt av människor, koncentrationsläger, etc.)

Bara två uppenbara exempel, men finns givets mycket annat mörkt bland bilindustrin (och andra industrier).
Men det är givetvis upp till var och en att bedöma vad som är värst.

Tycker även att det är en enorm skillnad på att äga en produkt och "att stå bakom ett företag". Två väldigt olika saker.

Livet blir rätt så svårt att leva om man aldrig skall handla en produkt från ett företag/koncern som inte haft någon ägare eller chef som inte betett sig schysst.

Är väl viss skillnad att jämföra den som sköter all kommunikation för ett bolag via Twitter och styr bolaget på ett närmast diktatoriskt sätt och att det finns ägarförhållanden som är tveksamma. Eller har du hört Xi uttala sig om Volvos kommande L3 och att den kommer vara L5 varje höst i 10 år?

Jag läser ganska mycket tech-press och dom är alla ganska frustrerade att Tesla inte har någon PR-avdelning utan man får typ skriva på Twitter och hoppas att man får svar eller läsa gissningar i Tesla-forum.

Sen försvarar jag inte dessa regimer, men Tesla verkar inte vara någon motståndare till dessa heller då man producerar merparten av sina bilar där.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Svårt att stå bakom ett bolag som drivs av en notorisk lögnare, bitter över FSD fortfarande, japp.
Tja, Audi, VW, Skoda, mflr. ägs av VAG-gruppen, som varit notoriska lögnare under bla. dieselskandalen.
Den här typen av polariserande what-aboutism tycker jag är så tråkig. Blir Teslas agerande bättre av att VAG hade en skandal kring dieselgate för snart 10 år sedan? Det är väl upp till var och en att välja vad man blir mest irriterad på och vad man accepterar? VAG fick ju i alla fall böter...

Själv gillar jag min Tesla, men kommer aldrig att köpa en till av en mängd anledningar, men framförallt Techno-Trumps ogenerade lögner om FSD, hans allmänna skitstövelbeteende och mobbningstendenser, och bristen på premiumupplevelse på kring produkt och service.

Det här tråden handlar om AI-day, och alla "hyper bulls" lyser med sin frånvaro och det är pinsamt tyst... Ska man försvara Tesla i denna tråd kan man ju börja med roboten eller FSD... :roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2022-10-03 at 09.42.38.png
(UC Berkeley engineering prof, AmbiRobotics chief scientist)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av Zalman3 »

Själv gillar jag min Tesla, men kommer aldrig att köpa en till av en mängd anledningar.
Ska vi slå vad om att du kommer köpa en Tesla igen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar