FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Lite info från Teslas infra-team för AP från Bazelcon:
(Mest byggmiljöer, pipelines för sim och sånt)
(Mest byggmiljöer, pipelines för sim och sånt)
Re: FSD Beta är imponerande!
"Openpilot slows down for an exit, stops and resumes at traffic lights. All end-to-end. Released in 0.9 in alpha"
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu kan alla som köpt FSD opta-in i betan i NA efter två års YT-kampanjande. Ska bli intressant att se om dom har ”strike”-systemet kvar. Att kalla detta för "wide release" tycker jag är tveksamt när det är opt-in. Men året är ju inte slut ännu.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mycket bra text om AI och var AI står idag:
https://fchollet.substack.com/p/ai-is-c ... -cognitive
"Take self-driving, for instance. We’ve invested about $100B in the field over the past 10 years — roughly half of the inflation-adjusted cost of the Apollo program. And we’re now just starting to see fully driverless cars able to handle a controlled subset of all possible driving situations. You can ride in one in SF from Cruise (in private-access beta) or in SF or Phoenix from Waymo (in public access). Other players tend to be far behind on the generality curve. Crucially, these results were not achieved via some kind of “just add more data and scale up the deep learning model” near-free lunch. Deep learning only represents a subset of the system. These results come from years of work-intensive engineering that went into crafting complex systems that encompass millions of lines of human-written code. And we’re still very, very far from generalizing to all locales or all situations."
https://fchollet.substack.com/p/ai-is-c ... -cognitive
"Take self-driving, for instance. We’ve invested about $100B in the field over the past 10 years — roughly half of the inflation-adjusted cost of the Apollo program. And we’re now just starting to see fully driverless cars able to handle a controlled subset of all possible driving situations. You can ride in one in SF from Cruise (in private-access beta) or in SF or Phoenix from Waymo (in public access). Other players tend to be far behind on the generality curve. Crucially, these results were not achieved via some kind of “just add more data and scale up the deep learning model” near-free lunch. Deep learning only represents a subset of the system. These results come from years of work-intensive engineering that went into crafting complex systems that encompass millions of lines of human-written code. And we’re still very, very far from generalizing to all locales or all situations."
Re: FSD Beta är imponerande!
"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
tycker inte det är helt fel. det är ju YOLO människorna som orsakar olyckorna.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: FSD Beta är imponerande!
Men total självkörningsförmåga innebär i mina ögon även all situations - annars är det ju inte total självkörning (även om jag håller med er ovanför om gränser etc.).BrooklynS skrev:Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: FSD Beta är imponerande!
Inte om du avser Teslas FSD. Den är långt ifrån att (utan ständig övervakning) klara alla situationer som kan uppstå även om vädret är bra ens på motorväg. Däremot finns det ju andra som kommit längre och har upp ått en viss nivå av självkörning. T ex Mercedes med hjälp av Svenska Veoneers systemBrooklynS skrev:Ja, och det innebär rimligen att den nivån på självkörning förmodligen redan kan sjösättas idag. Det där med "all situations" är ett fullständigt orimligt rekvisit.LarsL skrev:Redan idag reagerar ju bilen på dåligt väder vid AP genom att sänka hastigheten. Inte orimligt att det blir en fortsättning på den väg, alltså först sänkt hastighet och sedan till sist parkering om det blir för illa. Det är ju också så vi människor gör, i alla fall de med lite riskmedvetande.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
Re: FSD Beta är imponerande!
Texten behandlar inte i första hand snödrivor eller annat väder. Problemet är att ML bara kan hantera det den är tränad för och att träna den för hela världen (olika vägar, skyltsystem, kulturella skillnader i körstil t ex) och alla situationer som kan uppstå på vägen är ett i det närmaste olösligt problem med dagens kända tekniker.BrooklynS skrev:"All situations" är heller inte realistiskt. Vi kan inte ens köra bil manuellt i "all situations".
Frågan är bara var gränsen skall dras och vad som skall hända när gränsen är på väg att passeras. "-Vakna, vädret har blivit sämre så du måste börja köra själv om två minuter eller så parkerar jag på första parkeringsplats efter dess."
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: FSD Beta är imponerande!
"Nu kan alla köpa en självstyrande bil"
Hur är den självstyrande när man måste hålla i ratten? Måste man gasa och bromsa manuellt?
Hur är den självstyrande när man måste hålla i ratten? Måste man gasa och bromsa manuellt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Bosch och MB's L4 för parkering (i parkeringshus med rätt utrustning) är nu godkänd i Tyskland:
https://www.bosch-presse.de/pressportal ... 48960.html
https://www.bosch-presse.de/pressportal ... 48960.html
Re: FSD Beta är imponerande!
What It's Like Working on Tesla Autopilot (as a program manager) (för sju år sedan)
Snubben har dålig koll på ML och dess begränsningar i säkerhetskritiska tillämpningar. Jag litar mer på DeepMind än James Douma och Dr Know It All av en anledning...
Men ändå väldigt intressant intervju av historiska skäl.
Snubben har dålig koll på ML och dess begränsningar i säkerhetskritiska tillämpningar. Jag litar mer på DeepMind än James Douma och Dr Know It All av en anledning...
Men ändå väldigt intressant intervju av historiska skäl.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det ser alltid kanon ut i cherry-pickade reklam-snuttar.ergo skrev:https://youtu.be/AUVfZBMsYMg
Betan verkar ju faktiskt rätt lovande...
Tittar man på data så ser det inte lika bra ut: Source: https://www.teslafsdtracker.com/
Re: FSD Beta är imponerande!
Apple inser att bilar utan ratt för privatpersoner är science fiction:
https://archive.ph/OJL7e
Satsar på L3 på motorväg till 2026 med Lidar+Radar.
https://archive.ph/OJL7e
Satsar på L3 på motorväg till 2026 med Lidar+Radar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressant men samtidigt inte överraskande. Ska ändå bli spännande att se om L3 motorväg blir så stort och populärt som jag tror.spacecoin skrev:Apple inser att bilar utan ratt för privatpersoner är science fiction:
https://archive.ph/OJL7e
Satsar på L3 på motorväg till 2026 med Lidar+Radar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu är det nära. Fast det vill inte Tesla säga. Eller att vi ska veta
https://twitter.com/greentheonly/status ... 3281801217
Hint: Det är en radar, https://fccid.io/2AEIM-1541584
Hint: Det är en radar, https://fccid.io/2AEIM-1541584
Re: FSD Beta är imponerande!
… och lite mer kött på benen här https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/spacecoin skrev:Nu är det nära. Fast det vill inte Tesla säga. Eller att vi ska veta https://twitter.com/greentheonly/status ... 3281801217
Hint: Det är en radar, https://fccid.io/2AEIM-1541584
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Ska dom döpa om Vision only till Vision partly nu då också?
Och då helt automagiskt så är det inte lika krångligt att ha input från två olika tekniker…
Och då helt automagiskt så är det inte lika krångligt att ha input från två olika tekniker…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Det ska ju enligt vad jag fått lära mig här på forumet vara sjukt svårt och avancerat. Så svårt att Tesla avstått. Men n u verkar man kanske ha löst det...Bjelke skrev:Och då helt automagiskt så är det inte lika krångligt att ha input från två olika tekniker…
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är avancerat att tolka data från flera olika sensorer - att de nu verkar stoppa in en radar igen ändrar inte på detta faktum. Det är på inget sätt ett olösbart problem, men det är mer komplicerat än att bara ha en sensor.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Men helt oavsett så gör dom en pudel, och jag hävdar fortfarande att det behövs en (eller flera) radar
för att få allt att funka tillräckligt bra, även om det såklart är avancerat.
Redundans och även kalibrering av indata från kameror (bekräfta det vision estimerat) är perfekt för
radarn
för att få allt att funka tillräckligt bra, även om det såklart är avancerat.
Redundans och även kalibrering av indata från kameror (bekräfta det vision estimerat) är perfekt för
radarn
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, det går inte att komma ifrån att detta är en stor pudel från Tesla. De var ju väldigt tydliga med att bara kameror räcker och att så snabbt gå tillbaka till radar är ju ett ganska stort nederlag. Undrar om det varit komponentbrist som fick dem att gå ifrån den gamla modulen så hastigt..? Jag har lite svårt att tro att man på den här korta tiden svängt 180 grader samt lyckats upphandla ny hårdvara - det måste finnas mer begravet här.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX