Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Ja exakt, du hann före mitt svar :D

och jag håller med om att dom kinesiska tillverkarna har störst chans att matcha Tesla i att skala, tveksam till att dom kan nå samma marginaler dock.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Ja exakt, du hann före mitt svar :D

och jag håller med om att dom kinesiska tillverkarna har störst chans att matcha Tesla i att skala, tveksam till att dom kan nå samma marginaler dock.

/fth
På sikt tror jag de tom kan få högre marginaler pga lägre lönekostnader. Men det är på lååång sikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Är inte det huvudsakligen en direkt faktor av hur nya deras fabriker är i genomsnitt och de fåtalet modeller som finns i dagsläget? Subventionerna och utsläppsrätter har boostat Tesla mest av alla dessutom.
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?

Subventioner har hjälpt mycket historiskt, men idag är marginalerna överlägsna även utan dessa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Är inte det huvudsakligen en direkt faktor av hur nya deras fabriker är i genomsnitt och de fåtalet modeller som finns i dagsläget? Subventionerna och utsläppsrätter har boostat Tesla mest av alla dessutom.
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?

Subventioner har hjälpt mycket historiskt, men idag är marginalerna överlägsna även utan dessa.
LOL, man behöver ju skriva av fabriken först. Det görs väl på 10,15, 25 år kanske?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?
Om färre modeller var ett sätt att nå stora volymer skulle alla erbjuda färre modeller. Jag tror inte det är så. För att sälja många bilar behöver man modeller som attraherar många kundgrupper.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Är inte det huvudsakligen en direkt faktor av hur nya deras fabriker är i genomsnitt och de fåtalet modeller som finns i dagsläget? Subventionerna och utsläppsrätter har boostat Tesla mest av alla dessutom.
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?

Subventioner har hjälpt mycket historiskt, men idag är marginalerna överlägsna även utan dessa.
LOL, man behöver ju skriva av fabriken först. Det görs väl på 10,15, 25 år kanske?
LOL? Vad är det för dryghet. Du tror inte jag känner till avskrivningar?

Vad är det du försöker säga? Tesla fabriker är inte avskrivna, de belastar resultatet och därmed marginalerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?
Om färre modeller var ett sätt att nå stora volymer skulle alla erbjuda färre modeller. Jag tror inte det är så. För att sälja många bilar behöver man modeller som attraherar många kundgrupper.
Det är inte volym som räknas, det är vinst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Köpte nyss för 190 nu nere vid 170. Så det är mitt fel allihopa!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Aktien TSLA

Inlägg av RagWal »

Nya och väl anpassade fabriker är en sak, men VW mfl har designat produkten/plattform för att kunna varieras i olika modeller i avsevärt större utsträckning. Tesla har inte varianter i alls samma omfattning men ärver givetvis delar och konstruktioner (3 -> Y tex). Varianter (färger) kör man i batcher. Det ger kostnadsbesparingar och högre takt i fabriken med mindre trassel som kostar ställtid.

Vertikal integration handlar inte bara om att göra allt inhouse utan om hur produkten är totalintegrerad. VW har flera system från leverantörer som ska fungera tillsammans, Tesla styr mycket från en central dator.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte. Färre modeller ger absolut fördelar, men om det är lösningen så är det väl snarare bara att lyfta på hatten för att de har en smartare strategi?
Om färre modeller var ett sätt att nå stora volymer skulle alla erbjuda färre modeller. Jag tror inte det är så. För att sälja många bilar behöver man modeller som attraherar många kundgrupper.
Det är inte volym som räknas, det är vinst.
Naturligtvis.
Men om man har alla ägg i en korg med få modeller kan vinsten droppa snabbt i takt med att kunderna vill ha något nytt. Då behöver man ett ständigt tillflöde av modeller.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Du tror inte jag känner till avskrivningar?
Vad är det du försöker säga? Tesla fabriker är inte avskrivna, de belastar resultatet och därmed marginalerna.
Jo det är klart att jag vet att du är smart och påläst. Det har du visat många gånger i den här tråden. Därför tyckte jag det var okaraktäristiskt av dig att vifta bort min spaning genom att skriva "om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte."

Nä, det är uppenbarligen inte så enkelt när man har befintlig personal (med sin kompetens), lokaler, fabriker, maskiner och andra inventarier, supply chains för reservdelar för 10 år gamla modeller et.c. Jag hävdar att Teslas marginalfördelar kommer att bli färre när tiden går för då är även dom legacy, med samma problem som alla andra som varit i branschen i 20+ år.

Jag har sagt det förut: Tesla kommer aldrig att ha det så fördelaktigt igen som dom haft de senaste fyra åren.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Det verkar nu vara bekräftat att Tesla begränsar output från Shanghai-fabriken.

Troy Teslike fick en del skit från diverse aktieägare då han rapporterade om detta rykte för två dagar sedan (anklagades för att sprida FUD). Men som vanligt har han rätt...

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-12-08/
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Du tror inte jag känner till avskrivningar?
Vad är det du försöker säga? Tesla fabriker är inte avskrivna, de belastar resultatet och därmed marginalerna.
Jo det är klart att jag vet att du är smart och påläst. Det har du visat många gånger i den här tråden. Därför tyckte jag det var okaraktäristiskt av dig att vifta bort mit spaning genom att skriva "om nya fabriker per definition skulle ge fantastiska marginaler så skulle alla riva och bygga nytt. Så enkelt är det uppenbarligen inte."

Nä, det är uppenbarligen inte så enkelt när man har befintlig personal (med sin kompetens), lokaler, fabriker, maskiner och andra inventarier, supply chains för reservdelar för 10 år gamla modeller et.c. Jag hävdar att Teslas marginalfördelar kommer att bli färre när tiden går för då är även dom legacy, med samma problem som alla andra som varit i branschen i 20+ år.

Jag har sagt det förut: Tesla kommer aldrig att ha det så fördelaktigt igen som dom haft de senaste fyra åren.
Då hade det ju varit rätt mycket smartare av dig att motivera det du skrev med det du skrev nu, än att hänvisa till avskrivningar. Inget av det du skriver nu har med avskrivningar att göra. Avskrivningar är snarare något komparativt negativt för Teslas marginaler då många legacy-tillverkare har fabriker som faktiskt redan har skrivits av och därför inte längre belastar resultatet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Då hade det ju varit rätt mycket smartare av dig att motivera det du skrev med det du skrev nu, än att hänvisa till avskrivningar. Inget av det du skriver nu har med avskrivningar att göra. Avskrivningar är snarare något komparativt negativt för Teslas marginaler då många legacy-tillverkare har fabriker som faktiskt redan har skrivits av och därför inte längre belastar resultatet.
Ja, håller med. Jag ser hur det var lite otydligt. Jag tänkte inte på avskrivningar i strikt ekonomiska termer. Inkludera avvecklings- och omställningskostnader så blir det mer rätt.

Då låter ju det som du håller med om peak advantage?

Här har du en annan grej som påverkar marginalerna, R&D (2021):
• VW: $16.9B
• Toyota: $8.5B
• Mercedes: $8.3B
• GM: $7.9B
• Ford: $7.6B
• Honda: $6B
• Tesla: $2.6B

Kanske är bara VW 20% så smarta och effektiva som Tesla, eller inte?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

2EC4D8EF-CEB9-4F6B-B953-5FDD51AB8265.jpeg
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
2EC4D8EF-CEB9-4F6B-B953-5FDD51AB8265.jpeg

Vad säger den här?

Vem är det som sitter och knåpar ihop alla dessa bilder?

Vissa månader så ska man inte jämföra Tesla med andra för Tesla levererar allt i slutet av kvartalet. Nu verkar Tesla ha levererat mycket tidigare i kvartalet så då jämför man de 2 första månaderna i kvartalet helt plötsligt.

Man ska inte jämföra antal sålda bilar mellan elbilar och ICE utan bara BEV med BEV, men nu när man jämför ökningen mellan två år så ska man jämföra med hela marknaden? Precis som att bilförsäljningen som helhet skulle ha ökat med 100%?

Jämför med BYD åtminstone Y/Y så kanske vi kan se en tendens som vi kan lära oss något av.

BYD sålde mer och ökade väsentligt mer Y/Y tydligen när jag kollade upp det.
Some 113,915 vehicles of BYD's November total were all-electric vehicles, up 147% vs. November 2021. Plug-in hybrids shot up 164% to 116,027.

https://www.investors.com/news/china-ev ... ive-signs/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Vad är det som driver uppåt idag då? Nasdaq neråt iaf (men Dow upp)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Om den här kursen följer någon som helst logik nu så bör den sticka iväg.
Skärmavbild 2022-12-10 kl. 18.34.29.png
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

bjornnilsson skrev:
Om den här kursen följer någon som helst logik nu så bör den sticka iväg.
Skärmavbild 2022-12-10 kl. 18.34.29.png
Om Teslas tillväxt stannar av så finns det nog rejält med fallhöjd kvar.
Förövrigt så är det ju robotar som styr det mesta nuförtiden, de tjänar snabba och stora pengar på alla småsparare som tror sig se trender och hoppas tjäna en slant, men i slutänden blir skraja och säljer med förlust.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

taliz skrev:
bjornnilsson skrev:
Om den här kursen följer någon som helst logik nu så bör den sticka iväg.
Skärmavbild 2022-12-10 kl. 18.34.29.png
Om Teslas tillväxt stannar av så finns det nog rejält med fallhöjd kvar.
Förövrigt så är det ju robotar som styr det mesta nuförtiden, de tjänar snabba och stora pengar på alla småsparare som tror sig se trender och hoppas tjäna en slant, men i slutänden blir skraja och säljer med förlust.
Har alltid varit intresserad av aktier men aldrig riktigt kommit igång med investeringar på börsen annat än en kort sväng i slutet av nittiotalet. Tänkte därefter ta upp tråden på nytt därefter men sedan hade jag en kollega som installerade börsrobotar runt 2010 och fick då kalla fötter.

Tänkte att det var precis som så, att man var chanslös på marknaden som småsparare och fullständigt i händerna på de iskalla robotarna.

2019 så slängde jag in mitt kapital igen och lyckades så bra att jag kunde köpa min första begagnade Tesla. Sedan dess är detta vad jag pysslar med under min vakna tid. Jag är inget proffs och det går både upp och ner men det är riktigt kul. Under 2023 har jag gjort 15 % med min största portfölj. Det enda jag saknar är att jag borde gått in tidigare.

Håller med om att fallhöjd absolut kan finnas kvar i TSLA. Det kan braka iväg söderut av massor med anledningar. Jag har inte fått min Plaid vilket indikerar att de skulle kunna gjort ett bättre jobb i detta kvartal.

Samtidigt får jag intryck av att det är rätt fullt på båtarna just nu.

TSLA-kursen mår rejält dåligt, man kan se att den är sjuk, men jag tror på att den nu kvicknar till en aning och att det är dags för den att dra iväg. Om inte så skickar jag in mer och väntar ut. Min personliga känsla, blir spännande att se hur det går.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Chanslös är man inte. Men de flesta har inte de rätta nerverna, eller långsiktiga intresset.
På längre sikt är det extremt få som slår index. Man brukar gå på någon nit eller två och vips så har index gått bättre.

Ps jag ”installerade” också börsrobotar ca 2010. ”Mina” system tradeade i snitt 8 miljarder euro per dag(var konsult på LSE).
Idag är förstås volymerna på en annan skala.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SkipperO »

spacecoin skrev:

Här har du en annan grej som påverkar marginalerna, R&D (2021):
• VW: $16.9B
• Toyota: $8.5B
• Mercedes: $8.3B
• GM: $7.9B
• Ford: $7.6B
• Honda: $6B
• Tesla: $2.6B

Kanske är bara VW 20% så smarta och effektiva som Tesla, eller inte?
Jag tror detta är den avgörande skillnaden. Tesla har de skarpaste och mest innovativa utvecklarna, (och cheferna). Elon har många gånger pratat om värdet av riktigt bra ingenjörer istället för många och det lyser igenom i deras rekryteringsprocessen att de verkligen letar efter de bästa. Det är innovationerna som ger Tesla höga marginaler. Innovationerna innefattar såväl saker som gör bilarna attraktiva, billigare att tillverka och andra saker som lägre försäljningsomkostnader. Detta borde kunna fortsätta ett bra tag till, just för att de har de ”smartaste” människorna. Men den som lever får se.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
Redan avhandlat ett par sidor bakåt: viewtopic.php?f=8&t=33&start=10550
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

SkipperO skrev:
spacecoin skrev:

Här har du en annan grej som påverkar marginalerna, R&D (2021):
• VW: $16.9B
• Toyota: $8.5B
• Mercedes: $8.3B
• GM: $7.9B
• Ford: $7.6B
• Honda: $6B
• Tesla: $2.6B

Kanske är bara VW 20% så smarta och effektiva som Tesla, eller inte?
Jag tror detta är den avgörande skillnaden. Tesla har de skarpaste och mest innovativa utvecklarna, (och cheferna). Elon har många gånger pratat om värdet av riktigt bra ingenjörer istället för många och det lyser igenom i deras rekryteringsprocessen att de verkligen letar efter de bästa. Det är innovationerna som ger Tesla höga marginaler. Innovationerna innefattar såväl saker som gör bilarna attraktiva, billigare att tillverka och andra saker som lägre försäljningsomkostnader. Detta borde kunna fortsätta ett bra tag till, just för att de har de ”smartaste” människorna. Men den som lever får se.
Det har nog varit så att Tesla dragit till sig de skarpaste utvecklarna. Numer får jag känslan av att främsta kriteriet är att de blint håller med Elon... ingen strategi som kommer vara vinnande i längden..
Skriv svar