Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av kenjon »

Han behöver väl även löner till soldaterna, sina fabriker etc.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:

Tyvärr så kommer det nog bli svårt att svälta ut honom då armén har högsta prio. Till och med Nordkorea har ju råd med en slagkraftig armé.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
kenjon skrev:
Tyvärr så kommer det nog bli svårt att svälta ut honom då armén har högsta prio. Till och med Nordkorea har ju råd med en slagkraftig armé.
Det har varit en del diskussion om det här i tråden på det amerikanska forumet.

Som jag förstår det så har Putler och kretsen kring honom fram till och med hans totala krig mot Ukraina 'lyckats' rätt väl med skapa ekonomiskt bättre förhållanden för tillräckligt många ryssar. Men i och med sanktionerna så är det slut med det. En förhoppning är att tillräckligt många ryssar kommer börja reagera långt innan Putlers Ryssland hamnar på samma nivå som Nordkorea. Förhoppningsvis blir reaktionerna så starka att Putler försvinner från makten på något sätt.

Det spekuleras t.ex. i att det snart kommer att börja bli problem med inrikesflyg och till och med med deras järnvägsnät. Sanktionerna ska vidare ha haft som följdverkan att många av de elektronikkomponenter som Putler behöver till diverse vapenproduktion inte längre är tillgängliga för honom. Sanktionerna skall t.ex. ha stoppat produktionen av stridsvagnar, 'smarta' bomber, olika sorters kryssningsmissiler, flygplan mm. De här elektronikkomponenterna kan väl säkert designas om eller produceras inhemskt eller i t.ex. Kina. Hur lång tid det kan ta för Putler att 'parera' för det här vet jag dock inte.

Men hur det faktiskt ligger till med allt det här kan jag dock inte bedöma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Rubel trycker han ju själv. Finns det ingen handel med omvärden spelar det ju ingen roll vad den är värd utanför ryssland.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
Rubel trycker han ju själv. Finns det ingen handel med omvärden spelar det ju ingen roll vad den är värd utanför ryssland.
Monopolpengar skapar inga reella värden.

Inflation drabbar ju hela ryska ekonomin hårt isf. Blir inte "mer mat på borden" eller "mer vapen i fabrikerna" bara för att sedelpressarna tycker "leksakspengar".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
Monopolpengar skapar inga reella värden.

Inflation drabbar ju hela ryska ekonomin hårt isf. Blir inte "mer mat på borden" eller "mer vapen i fabrikerna" bara för att sedelpressarna tycker "leksakspengar".
Precis. Ju mer isolerat ryssland blir ju mindre betydelse har inflationen.

Ryssland kan inte importera vare sig mat eller vapen utan blir tvungna att producera vad man behöver i landet. Eller är det någon som exporterar vapenmateriel till ryssland nu? Kina?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Spacex försvarade sig mot rysk elektromagnetisk attack förra månaden (mer intressant info nedan ang Starlink som levererats till Ukraina):

https://www.sweclockers.com/nyhet/34166 ... ra-manaden

MVH
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Kul att läsa att de haft stor nytta av Starlink!
starlink_ukr.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

En del ryssar är riktigt sjuka.
Kan inte vara så att Elon är skyldig för att det går så dåligt för idioterna i Ukraina.
ryss.jpg
elon.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Inte för att jag hejar på Ryssland, men... ...Azov-bataljonen innehåller mellan 10-20% ny-nazister enligt dom själva, vilket jag tror är lite low-ball.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
Inte för att jag hejar på Ryssland, men... ...Azov-bataljonen innehåller mellan 10-20% ny-nazister enligt dom själva, vilket jag tror är lite low-ball.
Så... vad vill du ha sagt med det? Blir Rysslands invasion legitim pga det?
Det är ju inga nyheter. Det talades om Azov-bataljonen långt innan kriget bröt ut.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
Så... vad vill du ha sagt med det? Blir Rysslands invasion legitim pga det?
Det är ju inga nyheter. Det talades om Azov-bataljonen långt innan kriget bröt ut.
Det finns tyvärr nynazister lite varstans. Jag akulle bli förvånad om det inte finns fler nynazister i Ryssland än i Ukraina. Dessutom känns Putins styre i många stycken som nazism även om han inte kallar sig det.. men jag förutsätter att detta är uppenbart för alla :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Vad är det som gör Putin och hans Ryssland bättre än nynazister?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Ingenting, han är nog den största nazin av alla skulle jag vilja påstå. Men att Azov-bataljonen består av en massa nazister spelar ju ryssarna i händerna såklart. Och då är det bra att man vet om det. För i väst-media pratas det inte om det. Då är det lätt för oss att avfärda ryssarnas nazist-prat som totalt obefogat strunt. Men helt taget ur luften är det alltså inte, däremot är det naturligtvis extremt överdrivet och fullständigt snedvridet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Ingenting, han är nog den största nazin av alla skulle jag vilja påstå. Men att Azov-bataljonen består av en massa nazister spelar ju ryssarna i händerna såklart. Och då är det bra att man vet om det. För i väst-media pratas det inte om det. Då är det lätt för oss att avfärda ryssarnas nazist-prat som totalt obefogat strunt. Men helt taget ur luften är det alltså inte, däremot är det naturligtvis extremt överdrivet och fullständigt snedvridet.
Jag förstår inte att folk har missat detta.

Svensk vänstermedia var tidigt ute innan kriget började och påtalade att Putin hade rätt i sina anklagelser om att det var en massa nazister i Ukraina. Det var flera reportage i t.ex. SVT om just Azov-styrkan där Expo fick stort utrymme eftersom de är experter på området. När sedan kriget började och Ryssarna visade vilka ärkesvin de verkligen är, och att nazistanklagelserna bara var ett påhittat svepskäl för att gå in i Ukraina, så verkar media ha tappat intresset för denna ytterst lilla gruppen med idioter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mati skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Precis. Den bästa propagandan är den som är lite sann.

Ni andra får tagga ned lite tycker jag. Det är inte okontroversiellt att ge militär träning och utrustning till extermist-grupper i min bok. Men det är ju USA:s playbook. Ibland kommer dom och bombar andra ställen dock, och då är det inte lika roligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Jag förstår inte att folk har missat detta.

Svensk vänstermedia var tidigt ute innan kriget började och påtalade att Putin hade rätt i sina anklagelser om att det var en massa nazister i Ukraina. Det var flera reportage i t.ex. SVT om just Azov-styrkan där Expo fick stort utrymme eftersom de är experter på området. När sedan kriget började och Ryssarna visade vilka ärkesvin de verkligen är, och att nazistanklagelserna bara var ett påhittat svepskäl för att gå in i Ukraina, så verkar media ha tappat intresset för denna ytterst lilla gruppen med idioter.
Fast jag tycker det finns plats för fler narrativ; vad händer om det skulle finnas lika många, eller fler, extremister/imperialister/nationalister/nynazister i Ryssland? Skall vi gå in och anfalla landet.

Har hört flera seriösa analytiker och forskare som faktiskt hävdar att nynazister bara är just ett svepskäl för Putin. Lika så att de inte vill gränska till NATO. Enligt de så är bägge bara svepskäl för att Putin vill invadera Ukraina för att bygga imperium. Men då är det bekvämt att ha olika typer av påhittade förklaringar och svepskäl när man anfaller ett annat land.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Precis. Den bästa propagandan är den som är lite sann.

Ni andra får tagga ned lite tycker jag. Det är inte okontroversiellt att ge militär träning och utrustning till extermist-grupper i min bok. Men det är ju USA:s playbook. Ibland kommer dom och bombar andra ställen dock, och då är det inte lika roligt.
1. Jag önskar så klart som alla andra att det inte fanns några nynazister i någon Azov-bataljon.

2. Ja. USA har gjort en del mycket omoraliska saker genom åren. Och det gör de väl fortfarande. Och Sverige med. Både USA och Sverige har väl sålt vapen till Saudi/UAE som i sin tur håller på bombar civila i Yemen. Och varken Saudi eller UAE är ju som bekant några demokratier. Varför Sverige säljer till UAE vet jag inte. USA stöttar väl de här länderna pga av västvärldens oljeberoende. Vi behöver helt enkelt oljan.

Men med det här sagt: Vem är det som utgör det största onda i Ukraina? Putler invaderade i Ukraina redan 2014. Han ockuperade både Krym och Donbas. Sen dess har Ukraina behövt sätta in trupp i strider. Azov-bataljonen har varit en sådan trupp. Jag gissar att det hade varit 'lite enklare' att bedriva värdegrundsarbete med individerna där ifall de inte hade stridit på liv och död mot Putlers invasionsstyrkor...

Och är det någon här som tror att Putlers plan för Ukraina startade 2014? Året innan – 2013 dödades cirka 100 människor i samband med Euro-Maidan. Vilka tror ni låg bakom det dödandet? År 2004 förgiftades Viktor Yushchenko och fick som resultat bland annat ett relativt vanställt ansikte. Vem kan ha legat bakom det? Putler kom till makten 2000. Är det någon här som tror att Putler bestämde sig för att ge sig på Ukraina först 2014? Det tror inte jag. Jag tror Putler satte igång med att försöka lägga beslag på Ukraina så fort han fått makten 2000. Först försökte han genom att försöka få en Putlertrogen marionett – precis som marionetten han har i Belarus. Men 2014 gav han upp det. 2014 hade Ukraina sedan en tid tillbaka även fört samtal om NATO-medlemskap. Ett sätt att sätta stop för det är skapa en "territoriell konflikt". Länder med territoriella konflikter kan inte bli NATO-medlemmar... Det här är för övrigt sannolikt en av anledningarna till att Finland har 'lite bråttom' med att komma med i Nato...

Sedan en tid tillbaka så slår Putler ner hårt på nynazister inuti Ryssland. Men det fanns en tid när de inte gjorde det. I den engelska wikipedia-artikeln om nynazism finns t.ex. en bild på en ryss som står och hailar på en demonstration anti-gay-demonstration i Ryssland 2010. Vad är det som säger att nynazismrörelsen i Ukraina inte skapades av Putlers säkerhetstjänst?

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Nazism#Russia
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:

Klassisk https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag kan konstatera att martinot inte vet vad Whataboutism betyder trots att han länkar till Wikipedia.
Om man säger fakta om X betyder inte det att man är emot Y eller för X. :roll:
Ska ni inte starta en petition att cancla mig nu? :lol:
SwedishAdvocate

martinot skrev:
.../ Har hört flera seriösa analytiker och forskare som faktiskt hävdar att nynazister bara är just ett svepskäl för Putin. Lika så att de inte vill gränska till NATO. Enligt de så är bägge bara svepskäl för att Putin vill invadera Ukraina för att bygga imperium. Men då är det bekvämt att ha olika typer av påhittade förklaringar och svepskäl när man anfaller ett annat land.
Det är väl klart att det är ett svepskäl.

Ryssland har kärnvapen...

Vilket land skulle ens komma på tanken att invadera Ryssland?

Vem skulle komma på tanken att angripa Ryssland med kärnvapen?

Ingen skulle så klart någonsin komma på tanken att angripa Ryssland. Och om Ryssland vore en demokrati med yttrandefrihet idag så skulle det här vara en komplett icke-fråga!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Ingen skulle så klart någonsin komma på tanken att angripa Ryssland. Och om Ryssland vore en demokrati med yttrandefrihet idag så skulle det här vara en komplett icke-fråga!
Är din tes här att ingen demokrati skulle kunna angripa en annan stat med kärnvapen, eller vad? ;)
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Är din tes här att ingen demokrati skulle kunna angripa en annan stat med kärnvapen, eller vad?
Vilken är din tes?

Vilket land menar du skulle angripa Ryssland om Ryssland var en demokrati idag?
SwedishAdvocate

Forts.

Vilket land skulle ha angripit Ryssland före invasionen den 24 feb. i år?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Är din tes här att ingen demokrati skulle kunna angripa en annan stat med kärnvapen, eller vad?
Vilken är din tes?
Hitler kom till makten i något som var en demokrati. Den enda staten som använt kärnvapen mot en annan stat var en demokrati. Jag tycker i alla fall det är ironiskt, men det kanske bara är jag...
Skriv svar